Aanjager volle kracht

Pagina's

37 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
Aanjager volle kracht

Beste XM'ers,

De aanjager van mijn XM wil alleen nog op volle kracht blazen. Het gaat om een XM 2.0i 16v van 1998 met automatische climate control. Een paar weken geleden gebeurde het voor het eerst: bij het starten van de auto gaat de aanjager meteen op volle kracht aan en die is niet bij te regelen. Alle andere funcites van de climate control werken wel gewoon. Na een dag of twee ging het vanzelf weer over, maar vanaf eergisteren is het weer permanent 'windkracht 10' binnen. Niet fijn. Waar kan dit aan liggen? Iemand dit eens meegemaakt en nog onthouden hoe het gefikst is?

Bedankt en groeten,

Jeroen

de Rus
afbeelding van de Rus
  • 2 x 2,0 16V 1996, 2,0 16V Prestige 1998, 2,0 16V Break 1998, Volvo 850 2,5 10V 1994
RE: Aanjager volle kracht

Daar is wel wat over terug te vinden op het forum. ik dacht dat het vaak te maken heeft met transistoren op de kachelmotor. Ik heb het bij mij ook gehad en de kachelmotor vervangen, daar is met enig zoekwerk nog wel aan te komen, twee jaar geleden heb ik nog een splinternieuwe op de kop getikt. Als het ene de geest geeft volgt het andere vaak snel daarna dus vandaar een nieuwe.

de transistoren kan je ook vervangen maar dan moet je even gaan zoeken hoe dat moet. Je kachelmotor zit trouwens rechts onder  in de voetenbak, demonteren is niet echt moeilijk. In het magazijn hebben we gebruikte liggen.

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Aanjager volle kracht

Ik heb het forum doorzocht op 'aanjager', 'blower', 'kachelmotor' en 'transistor', maar vind eigenlijk alleen topics over uitvallende aanjagers, niet over op hol geslagen exemplaren. Er is er één (met handmatige airco) die het ook lijkt te hebben, maar die heeft het nooit opgelost: http://www.xmclub.nl/forum/ventilator-draait-alleen-hoogste-stand.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Aanjager volle kracht

Transistoren van de aanjager zijn kapot. Kun je vervangen. Gerrie (Furriegurrie) heeft daar een handleiding/how to van gemaakt. Ergens hier op het forum. Met foto's. Of het stond misschien ergens een keer in de AE.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Aanjager volle kracht

Ik vind dat topic / how-to toch niet hier. Er is wel een topic met een link die ernaar zou kunnen verwijzen, maar die link verwijst naar de pagina van dat topic zelf, niet naar de how-to: http://www.xmclub.nl/forum/kachel-ventilator-printplaat. Onder 'how-to' vind ik het ook niet en de AE heb ik nog niet zo lang. Wel talloze topics op CiFo en Xantia-forum trouwens, dus ik ga daar eens grasduinen. Hoewel ik daar ook diverse keren lees dat het in de bedieningsunit bleek te zitten. Enfin, uitzoekwerk te doen dus. Ik zal de oplossing hier wel neerzetten t.z.t., zodat het in de toekomst wel terug te vinden is.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Aanjager volle kracht

Naar mijn idee staan er toch best hulpvolle tips in.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

de Rus
afbeelding van de Rus
  • 2 x 2,0 16V 1996, 2,0 16V Prestige 1998, 2,0 16V Break 1998, Volvo 850 2,5 10V 1994
RE: Aanjager volle kracht

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/232590/

 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Aanjager volle kracht

en die linkt dan weer door naar: http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=8&t=14858&hilit=Transistoren&start=15

waar de daadwerkelijke handleiding met foto's staat.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Grootj
afbeelding van Grootj
  • Citroen XM 2.0 TCT Exclusive (verkocht)
RE:

Die resistors staan bij conrad op 20 weken levertijd, dan kun je mss beter ergens anders kijken of je kunt via de Ali ook een nieuwe module kopen:

https://www.aliexpress.com/item/New-Blower-Motor-Fan-Heater-Resistor-for-Citroen-AX-Berlingo-Xantia-Turbo-D-16V-XM-24V/32810945955.html

Volgens de service is dat het correcte nummer:

Ex: 1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive

1983 LNA 11RE Cannelle

1984 Renault 4 GTL

 

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Aanjager volle kracht

Ik had bij Conrad al twee van die transistors besteld, toen ik zag dat er 21 weken levertijd op zit. Zo maar even annuleren... zeker als er voor 20 dollar een geheel nieuwe module in gaat. Goeie tip, ik ga die eens bestellen denk ik.

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Aanjager volle kracht

Ongelooflijk eigenlijk: voor twee transistoren en een tubetje koelpasta was ik bij Conrad (incl. verzending) € 18,42 kwijt. En dan moest ik nog 4 boutjes met moertje kopen ter vervanging van die popnageltjes. Die hele module bij AliExpress kost $ 20,99 inclusief verzending. Tegen de huidige koers is dat € 16,87. Je zou haast denken dat die nieuwe module iets mankeert. Levertijd is 5 tot 17 werkdagen, dus we gaan het zien...

citroen26
afbeelding van citroen26
RE: Aanjager volle kracht

Nou zit er wel degelijk kwaliteits verschil in die transistoren. Zouden zomaar transistoren met een lage amperage kunnen zijn waardoor ze snel warm worden en uiteindelijk doorbranden. Dit hoop ik niet voor je maar voor die ali prijs kun je er geen buil aan vallen lijkt me......

Affijn zoals je al melde:  "we gaan het zien"

Brabander
afbeelding van Brabander
  • 1998 XM berline 2.0i-16v Gris Graphite (organr. 7863)
RE: Aanjager volle kracht

Vorige week was er post uit China: de aanjagermodule! Gisteren dus met de aanjagermotor aan de slag geweest. Het euvel is verholpen, de aanjager blaast niet meer continu op volle kracht. Maar goed is het nog niet, want nu draait hij rustig, maar reageert niet op input via de climate-control. Dus hoewel het nu in elk geval weer rustig is binnen (van zo'n blower op volle kracht wordt je ook moe na anderhalf uur rijden), is het nog niet OK. Alles zit in elk geval goed terug op zijn plaats. Toch jammer... iemand nog suggesties waar ik verder naar kan zoeken? Ook de uitkomende module was niet de fabrieksnieuwe trouwens, uit de markeringen blijkt dat de hele aanjagermotor al eens vervangen is, de productiemarkering was van juli 2010.

de Rus
afbeelding van de Rus
  • 2 x 2,0 16V 1996, 2,0 16V Prestige 1998, 2,0 16V Break 1998, Volvo 850 2,5 10V 1994
RE: Aanjager volle kracht

Misschien verkeerde module? Ik weet niet of er onderscheid zit voor een type 1 of type 2 en een module voor de kachelmotor met of zonder airco, met of zonder Climatecontrol. De kachelmotoren van de auto’s zonder airco wijken in ieder geval af van die met airco, weet alleen niet of dat in de module zit.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Aanjager volle kracht

ik heb die kachelmotoren in de loop van de jaren eindeloos uitgewisseld tussen verschillende auto's. Is één van de dingen die ik sowieso altijd uit een sloper meeneem. Ik heb nog nooit enig verschil bemerkt onderling.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

workit
afbeelding van workit
RE: Aanjager volle kracht

Kachelweerstand vervangen, 7 euro bij Aliexpress levertijd binnen een week

 

met vriendelijke groet,

Richard Heijstee

ed8die
afbeelding van ed8die
  • TCT turbo 1996
RE: Aanjager volle kracht

Ook mijn aanjager bleef op volle kracht blazen. Ik vond het idee van een nieuwe kachelweerstand via AlieXpress wel aantrekkelijk en heb er eentje besteld.

Deze bleek niet te werken (prijs 14 euro - ik wilde niet voor de goedkoopste gaan) dus een andere besteld ( voor een tientje) bij een andere leverancier via AlieXpress. Ook deze deed helemaal niets terwijl als OEM nummer toch bij beide exemplaren het goede nummer vermeld werd 644178.

De oude OE weer gemonteerd en hij blijft weer op volle kracht blazen ongeacht de stand. Toch maar weer een andere besteld bij een reguliere onderdelenleverancier in Venlo (50 euro). Hij wordt volgende week geleverd en dan ga ik hem inbouwen.  De prijs bij de dealer zou ongeveer 200 euro zijn . . .

Kachelmotor is i.e.g. niet kapot, want die heb ik getest door er even 12V op te zetten. Of zou er toch iets anders aan de hand kunnen zijn ??

Ik houd jullie op de hoogte.

Groet Eddie

ed8die

ed8die
afbeelding van ed8die
  • TCT turbo 1996
RE: Aanjager volle kracht

kachelweerstand vervangen door regeleenheid van Metzger. Aanjager wertkt nog steeds niet. Oude OEM gemonteerd en hij blaast volle kracht maar is niet te regelen. Volgende week APK, de oude er maar in laten zitten want de aanjager moet werken. Of hij te regelen is of aan of uit kan, is niet van belang. Maar hoe nu verder, heeft iemand een idee wat er nog meer aan de hand kan zijn. 

zie foto's van de oude (ST-linksboven) en de nieuwe weerstand - voor en achterzijde.

Eddie

ed8die

rvdw1986
afbeelding van rvdw1986
  • XM Berline Exclusive, Griz Quartz, ES9J4-ZF4HP20, 6-2000
RE: Aanjager volle kracht

https://www.conrad.nl/p/on-semiconductor-mj11015g-transistor-bjt-discreet-to-3-1-pnp-darlington-151333 

Zie ook: http://www.auto73.fr/transistors/64-fw26025a1.html

De klinknagels met een 4 mm boortje uitboren. De pinnen lossolderen, oude transistors verwijderen, oppervlak schoonmaken, nieuwe plaatsen (vergeet de koelpasta niet!), popnagelen (4 x 15) en pinnen solderen.

Pieter & Nefertiti

ed8die
afbeelding van ed8die
  • TCT turbo 1996
RE: Aanjager volle kracht

Ik heb nu uiteindelijk twee nieuwe, niet werkende kachelweerstanden in huis. De oplossing voor de APK, - de stroomkabel naar de oude (volle kracht) kachelweerstand onderbroken met een schakelaar die ik naast het dashboard bij de voetruimte gemonteerd heb, zodat ik de aanjager aan/uit kan zetten. De aanjagersnelheid aanpassen is niet meer mogelijk, maar daar kan ik wel mee leven . . . en de APK keurmeester ook. Ik laat het zo voorlopig.

ed8die

Lohran
afbeelding van Lohran
  • Turbo CT 1998
RE:

Niemand die verder een andere oplossing heeft? Ik heb exact hetzelfde als ed8die. Mijn kachel (elektronische climate control in een 1998 Y4) werkte alleen volluit. Inderdaad niet fijn qua herrie. Nu heb ik via autodoc een Ridex kachelweerstand besteld die overeen kwam met het OEM nummer. Maar nu blaast hij wel, maar heel zachtjes. De input via de unit lijkt geen nut te hebben qua blazen. Temperatuur en waar hij moet blazen werkt verder wel prima.

OEM nummer: 6441 78

Bestelde kachelweerstand: https://www.autodoc.nl/ridex/13631622

Zelf denk ik dus dat de kachelweerstand nu wel z'n werk doet, maar te goed of dat de aansturing niet goed is. Zou het helpen om de accu er een tijdje af te halen om alles te resetten? Of is de climatronic zelf gewoon stuk?

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Dus die kachelweerstanden wisselen werkt blijkbaar niet.
Ondertussen hebben we (voor leden) stapels van die dingen in ons magazijn.

__________
Crepuscule

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Aanjager volle kracht
Volgens mij spelen er meer zaken die e.e.a. gecompliceerd maken. Er zijn complete modules die de juiste lijken te zijn maar die meestal niet werken. Er zijn losse weerstanden die er soms ook erg op lijken maar net anders zijn ( iets met een 5 en een 6 in het type nummer , weet de details niet meer) of gewoon goedkope chinese rommel en vaak doa. Feit is dat ik voor mij Xm die weerstanden een keer succesvol heb vervangen. Denk dat ik dat ooit ook wel gedocumenteerd heb hier, maar of de foto's daar nog bijstaan betwijfel ik.
Lohran
afbeelding van Lohran
  • Turbo CT 1998
RE: Aanjager volle kracht

furriegurrie zegt:

Volgens mij spelen er meer zaken die e.e.a. gecompliceerd maken. Er zijn complete modules die de juiste lijken te zijn maar die meestal niet werken. Er zijn losse weerstanden die er soms ook erg op lijken maar net anders zijn ( iets met een 5 en een 6 in het type nummer , weet de details niet meer) of gewoon goedkope chinese rommel en vaak doa. Feit is dat ik voor mij Xm die weerstanden een keer succesvol heb vervangen. Denk dat ik dat ooit ook wel gedocumenteerd heb hier, maar of de foto's daar nog bijstaan betwijfel ik.

Maar door welke weerstand? Een OEM misschien?
Het is toch raar dat er een veelvoud merken 'passende' weerstanden aanbieden voor de XM maar dat ze allemaal deze storingen geven? Dan zou er toch geen markt voor mogen zijn? Ik kan een complete kachelventilator lenen dus zal deze eens proberen als ik tijd heb. Als die dezelfde storing geeft zit het toch ergens anders in.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:
Er staat mij bij dat het merendeel van de ventilatoren waar deze weerstanden voor gebruikt kunnen worden net anders werken dan de Xm. Een Xantia en ook een xsara fan dacht ik, zien er gelijk uit maar werkt anders. Heeft wellicht te maken met het feit dat de Xm toch net een generatie ouder is....
Lohran
afbeelding van Lohran
  • Turbo CT 1998
RE: Aanjager volle kracht

Ah dat zou kunnen natuurlijk! Maar dan is het wel erg jammer dat ze verkocht worden alszijnde werkend voor XM. Maar als die theorie opgaat, zou een OEM bij de dealer dus wel moeten werken? Zal misschien net zoveel kosten als een vervangende gebruikte kachelventilator.

Venzo
afbeelding van Venzo
RE: Aanjager volle kracht

Nou, je hebt er een medestander bij.

Ik heb een XM break zonder airco. Zekering 2 onder de motorkap is vervangen door een zwevende. Ook heb ik de aanjager inmiddels meerdere malen uitgebouwd en het stukje elektronica met de twee weerstanden vervangen. Ik heb ook de bedieningseenheid (bij mij: drie draaiknoppen waarvan de linker de aanjagermotor aanstuurt) vervangen omdat ik dacht dat de oorzaak hierin zat.

Status tot nu toe: Als ik de auto start dan draait de aanjagermotor langzaam, de beide weerstanden worden dan 'gebruikt' en deze worden dus goed warm. Er zit ook een relais op de printplaat. Als ik deze handmatig indruk dan draait de motor voluit. Draaien aan de knop van de 'nieuwe' bedieningsunit maakt geen verschil. Ik denk dus dat er tussen de verbinding van de bedieningseenheid en de elektronica bij de aanjagermotor iets mis is. Is er iemand met een goed schema? ik heb een vraagbaak maar daar kom ik niet goed uit. Mijn volgende stap is alle stekkerverbindingen schoonmaken. Wellicht helpt het.

Gegroet!

Lohran
afbeelding van Lohran
  • Turbo CT 1998
RE: Aanjager volle kracht

Hmm, maar zou dat betekenen dat dat bij iedereen steeds toevallig is dat de verbinding niet meer goed is? 

Overigens maakt het voor mij niet meer uit, koppakking van de XM heeft het begeven dus ik denk dat ik 'm weg doe.

Venzo
afbeelding van Venzo
RE: Aanjager volle kracht

Tja, hoe dan ook, dit probleem lijkt in ieder geval niet in de elektronica van de aanjagermotor te liggen. Balen zeg, die koppakking. Laat maar even bezinken. In die staat verkopen levert niets op.

citroen26
afbeelding van citroen26
RE: Aanjager volle kracht

Venzo zegt:

<p>Nou, je hebt er een medestander bij.</p>

Is&nbsp;er iemand met een goed schema? ik heb een vraagbaak maar daar kom ik niet goed uit. Mijn volgende stap is alle stekkerverbindingen schoonmaken. Wellicht&nbsp;helpt het.</p>

<p>Gegroet!</p>

citroen26
afbeelding van citroen26
RE:

Je zou dus eens +12V op pen 4 van de 4 polige bruine stekker kunnen zetten en -12V op pen 2. Je kunt dan een potmeter (beter bekend als) regelbare weerstand over pen 1 en 3 zetten.  Doet hij het nu ? dan zit het probleem niet in de stuur/regel-unit.

Pagina's