Bandenmaat 210/65/15

15 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Le Coq
afbeelding van Le Coq
  • V6 VSX Inclusive 1998
Bandenmaat 210/65/15

Ik heb een set Michelin winterbanden met maat 210/65/15, afkomstig van een C8. Standaard heeft mijn V6: 205/65/15. Heeft iemand ervaring met het monteren op een XM van 210 brede banden? Of leidt dit tot problemen (aanlopen in de bocht of in het achterspatbord)?

stooftaker
afbeelding van stooftaker
RE: Bandenmaat 210/65/15

Ik heb 225 banden op mijn zomerwielen (niet 15 inch)

de afrolomtrek is door de 45 hoogte ook meer en dat paste net (niet) bij inzakken hierom zijn de randen gerold bij mij.

 

Heikele punt zal dus ook bij jou de ingezakte stand zijn, als je een halve cm over hebt gaat het dus geen enkel probleem zijn.

Qua afwijking in snelheid zal dit ook geen enkel probleem zijn.

Le Coq
afbeelding van Le Coq
  • V6 VSX Inclusive 1998
RE: Bandenmaat 210/65/15

Dank je. De hoogte is gelijk aan de originele band, dus dat zal geen probleem zijn. Of ik een halve cm over heb weet ik niet, dat is lastig te zien. De wielen waar de winterbanden nog op zitten passen niet, dus ik kan het niet uitproberen. Als ik weet dat de banden passen kan ik ze over laten zetten op een set XM velgen. 

stooftaker
afbeelding van stooftaker
RE: Bandenmaat 210/65/15

je vergist  je enigszins,

de maat op een band dient als volgt te worden gelezen:

breedte in mm / hoogte in percentage van de breedte / velgmaat.

je krijgt dus een iets hogere band met de breedte 210.

 

de ruimte die je nodig hebt om deze band te laten passen kun je dus ook juist nemen met je zomerbanden gemonteerd, hier zal je de halve cm ruimte moeten hebben bij ingezakte stand.

Le Coq
afbeelding van Le Coq
  • V6 VSX Inclusive 1998
RE: Bandenmaat 210/65/15

OK dank je, is helder. 

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89
RE: Bandenmaat 210/65/15

Le Coq zegt:

winterbanden met maat 210/65/15, afkomstig van een C8. 

 

Klinkt voor mij als een niet bestaande bandenmaat,  waarschijnlijk bedoel je een breedte van 215?

 

 

Ik heb onder mijn XM rondom een set banden in de maat 225-45-17, dat is qua rolomtrek gelijk met de voor mijn XM standaard gemonteerde 205-60-15 banden.

 

Die 225 banden passen met de juiste ET waarde i.i.g. zonder problemen en/of aanpassingen in de achterschermen. Ook in de laagste stand.

ET40 met een velg van 7J in mijn geval.

stooftaker
afbeelding van stooftaker
RE: Bandenmaat 210/65/15

ik inchje meer zelfde maat banden qua breedte en hoogte en moeten rollen voor laagste stand.

niet zelfde afrol omtrek, wel 100% gelijke snelheid met GPS

Le Coq
afbeelding van Le Coq
  • V6 VSX Inclusive 1998
RE:

Inderdaad betreft het bandenmaat 215/65/15, ik had het verkeerd opgeslagen in mijn intern geheugen. Als ik de diameter meet is die van de zomerbanden (205/65/15) 64 cm en die van de 215 banden 65 cm. Dus ze zijn inderdaad 1 cm hoger maar ook iets breder. 

stooftaker
afbeelding van stooftaker
RE: Bandenmaat 210/65/15

zal geen enkel probleem geven.

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE: Bandenmaat 210/65/15

De bandenmaat wordt niet voor niks door de fabrikant op gegeven.

Om een goed remvermogen te krijgen is er door de bandenfabrikant een vaststaande druk per cm2 berekend op het loopvlak van de band .

Dit wordt bepaald door het gewicht van de wagen en in verband gebracht met de breedte en diameter van de band. Met deze gegevens bereken de autofabrikant welke band kan worden toegepast . Met de afmetingen van de band wordt ook de afstelling van het Camber en K.P. I. berekend.

Deze hoeken vormen een snijpunt  in het midden van de band net even buiten het loopvlak, bij het draaien van het stuur maakt de as van het Camber een cirkel om de as van het K.P.I. dit is de schuurstraal, zou dit snijpunt precies in het midden van het loopvlak liggen dan is er meer kans op het zwabberen van het wiel.

Iedere afwijking van deze gegevens  zorgt voor een mindere wegligging .

Heb ik ooit mee gemaakt, een klant met een Mini Couper had spoor verbreders tussen de trommels en de velg gemonteerd, zo een wiel heef de nijging om naar buiten uit te breken maar door dat beide wielen het zelfde doen merk je dat normaal niet, tot dat er bij het rijden op de rijksweg in de spoorvorming ( een geul in de weg van vrachtwagens) de druk op één wiel te groot was en de wagen tegen de vangrail vloog.

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

stooftaker
afbeelding van stooftaker
RE: Bandenmaat 210/65/15

Rij al jaren met een afwijkende bandenmaat en lig hierdoor juist stabieler op de weg.

Maar hoe dan ook, ieder zijn ding

Op de vraag of het past / danwel problemen door aanlopen etc is het antwoord denk ik eenduidig JA, het past.

Om daarin niet de ABS overstuur te helpen zou ik wel 4 gelijke banden monteren.

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

 ..Even een foutje in de vorige tekst herstellen. Het snijpunt van bijde hoeken ligt binnen het loopvlak.

Hierdoor wordt bij een extra belasting het wiel naar binnen gestuurd, zou je in een zachte berm terecht komen trekt het wiel zich automatisch er weer uit..

Bij de oude ophanging met een fusee pen werkte dat juist tegen gesteld om dat de hoek van het K.P.I buiten het wiel zat, een van de moderne oplossing in auto techniek is de nu toegepaste fusee kogel.                                                  

                      Camber                    K.P.I

 

                           

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

stooftaker
afbeelding van stooftaker
RE: Bandenmaat 210/65/15

Interessant,  echter werkt dit ook bij Diravi uitgeruste modellen?

Lijkt mij van juist niet. je kan immers aan wiel het stuur niet draaien.

a.vaneijk
afbeelding van a.vaneijk
RE:

Je hebt gelijk in dat geval is er behoorlijk wat kracht nodig om de wagen van de rechtuit stand af te krijgen.

Niet iedere XM heeft DIRAVI en  is typisch iets van Citroën bij de laatste modellen is deze niet meer toegepast.

Blijft de werking van de ophanging voor alle merken auto's. Zo is er nog meer in de ophanging, het mee sturen van achter- en voorbrug.

 Met de lezing, tijdens de ICCCR is dit uitvoerig uitgelegd, helaas ging dit mij al iets te ver om dit in een keer te bevatten.

Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!

Le Coq
afbeelding van Le Coq
  • V6 VSX Inclusive 1998
RE: Bandenmaat 210/65/15

Beetje laat, maar ter afsluiting van dit onderwerp: Inmiddels rijd ik naar volle tevredenheid op de 215 banden op Monte Carlo velgen. Het past prima en rijdt mooi stabiel. Dank voor al jullie reacties!