beginnende roest wat nu?

26 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Wimvander
afbeelding van Wimvander
beginnende roest wat nu?

Mijn XM was bij aankoop voorzien van spatlappen. Die heb ik er maar afgehaald, want zonder is een stuk mooier.

Gelijk ook maar even de binnenschermen eraf gehaald en ja hoor, daar zat een halve zandbak opgehoopt in het hoekje.

Die modder heeft er natuurlijk al een poos gezeten en er is wat oppervlakkige roest onstaan.

Ik heb de boel goed schoon gemaakt. Hoe kan ik dit nu het beste behandelen om de roest zo goed mogelijk te stoppen?

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: beginnende roest wat nu?

Een roestomvormer gebruiken, weer goed schoonmaken en in een goede anti roest lak. Vervolgens holle ruimte wax en dan heb je het wel zo'n beetje gehad. het zijn nare plekjes!
 

Wimvander
afbeelding van Wimvander
RE: beginnende roest wat nu?

Bedankt Djidde,

 

Na de roestomvormer weer schoonmaken, waarmee doe ik dat?

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: beginnende roest wat nu?

Meeste roestomvormers kun je wegspoelen met (warm) water, vervolgens ontvetten :)

Wimvander
afbeelding van Wimvander
RE: beginnende roest wat nu?

mooi, dan ga ik lekker aan de slag!

Rot Roest

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: beginnende roest wat nu?

Jij hoeft je nog weinig zorgen te maken bij jouw XM! Die ziet er echt nog goed uit.. Je bent er wel mooi op tijd bij zo.

Wimvander
afbeelding van Wimvander
RE: beginnende roest wat nu?

Ok. Ja ik moet haar wel goed vertroetelen dat ze zich thuis voelt bij mij.

Morgen wordt de distributieriem vervangen en de fout in de vering bekeken.

JJ
afbeelding van JJ
RE: beginnende roest wat nu?

Dan ben je mooi klaar en kan ie rijden. Daar is ze voor gemaakt. Inderdaad een heel mooi exemplaar wat je daar hebt, nu nog ergens mooi beige leer.....Die riem vervangen bij die auto stelt niet veel voor, wel gelijk ook je multiriem en spanrollen en waterpomp en kvs meepakken. Zorg ervoor dat ze niet alleen de radiateur legen maar ook het blok zelf even van oude KVS ontdoen. En check ook of ze niet goedkope maar goede KVS gebruiken. 

Zijn zonder achterstallig onderhoud, echt goede en fijne auto's. 

 

Ierse zoefmachine

Wimvander
afbeelding van Wimvander
RE: beginnende roest wat nu?

Dank je JJ. Ik rij heerlijk rond!

Beige leer, ik weet het niet hoor, is niet mijn smaak, erger nog, doet altijd een beetje pijn aan mijn ogen.

Gelukkig zijn we allemaal verschillend.

Ik heb de DR bij Civer laten vervangen. Ik ga er vanuit dat het goed gedaan is, hoor tot nu toe alleen goede dingen over die garage.

Wimvander
afbeelding van Wimvander
RE: beginnende roest wat nu?

Roestomvormer zit er nu op

Kill the basterd

JJ
afbeelding van JJ
RE: beginnende roest wat nu?

Good show! Tsja, ik taalde ook helemaal niet naar leer. Stoffen zetels vond ik prima. Totdat iemand mij een gratis XM aanbood met beige leer en ik dat dus overzette...Wel aardig oud en niet perfect allemaal maar toch wel leuk als't niks kost. Nieuw kostte dat geloof ik 5K....

Mijn 2.0 16V heeft nu +4 jaar wekelijks z'n 650km. rondje woon werk verkeer gedaan en nooit stilgevallen. Een hele betrouwbare auto dus voor ons. En niet over de makkelijkste weggetjes. Heeft dan nu toch nog maar 150k (miles) op het klokje dus niks bijzonder eigenlijk. Je kunt dus gerust met zo'n auto flinke afstanden afleggen. Wij zijn er niet bang voor in elk geval.Toch gaan we de diesel binnenkort meer inzetten....

Ierse zoefmachine

Wimvander
afbeelding van Wimvander
RE: beginnende roest wat nu?

Ik hoop ook lang en veel plezier van de auto te hebben JJ

Vandaag toch maar het rechter voorscherm eraf gehaald om te zien hoeveel roest er nou achter zat.

 

 

Blijkt toch wel beter om de boel los te halen, anders kom je nooit goed bij alle plekjes.

Want het is nog wel allemaal oppervlakkig, maar toch een behoorlijk grote plek.

Het loshalen ging trouwens makkelijk vooral door de tips hier op het forum.

Ik heb het zo goed mogelijk schoon gemaakt en nu in de roestomvormer staan.

Kwam nog een connector tegen waar niks op aangesloten was, weet iemand waar die voor is?

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE: beginnende roest wat nu?

Dat zijn geen halve maatregelen Wim. Zo te zien valt het allemaal nogal mee. Zeker als je bedenkt dat je XM 20 jaar oud is.

Ik geen idee waar die connector voor dient.laugh

__________
Crepuscule

Wimvander
afbeelding van Wimvander
RE: beginnende roest wat nu?

Ja, het valt heel erg mee, voor de rest is de auto roestvrij
 

JJ
afbeelding van JJ
RE: beginnende roest wat nu?

Goed gedaan! Goed behandelen die roest en in de gaten houden. En als dat het enige is.....De 2.0 16v is gevoelig voor bougies dwz tijdig vervangen. En GOEDE olie en tijdig verversen. Bij mij is dat (veel) te vaak maar als je maar weinig rijdt, niet nalatig in worden. Verder....pffffff super betrouwbaar.

De mijne is eigenlijk al lang afgeschreven maar blijft,  omdat ie zo goed en betrouwbaar is. En makkelijk om aan te werken! Makkerlijker dan aan de Diesel die wel mijn voorkeur heeft  maar dat doet er niets aan af. Persoonlijk zou ik hem niet gauw inruilen voor een modernere citroen die ik overigens wel ken (als huurauto's)

Nogmaals veel plezier gewenst met die auto.

Ierse zoefmachine

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Op CitroMobile stond binnen een mooie jaren 50/60 besteleend (AKA?) Die was op de kale staal gewoon met blanke ML o.i.d. geconserveerd. Zo hou je 'm mooi origineel zonder dat ie wegroest. Past wel bij dat type Citroën 

__________
Crepuscule

Wimvander
afbeelding van Wimvander
RE: beginnende roest wat nu?

Het scherm gaat er vandaag weer op, kan ik eindelijk lekker gaan rijden.

Goede olie, heb je tips welke ik zal gebruiken?

.iemand nog een idee waar die connector achter het scherm voor is, er zat niks op aangesloten

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: beginnende roest wat nu?

Geen idee waar die connector voor is..

Goede olie is 10w40 quartz van Total. Dunner is voor deze motor eigenlijk niet nodig, die 10w40 past wel bij het Nederlandse klimaat.


@ Roestdiscussie:
Als je kaal staal hebt is het het beste om deze in 2k epoxy te zetten, en bij delen die geraakt kunnen worden door bijvoorbeeld steenslag nog een zachte waxlaag erop. Roest voorkomen is tenslotte het beste.. Bij onze (inmiddels op leeftijd rakende) XM's zijn de logische stappen: roestomvormer, schoonmaken, een beschermende lak (Brantho Korrux, Hammerite) en evt een holleruimte wax. Of als de roest te erg is, slijptol erin en een nieuw stuk kaal staal erin lassen, die volgens eerste methode doen.

Ton Meiland
afbeelding van Ton Meiland
  • XM Break
RE: beginnende roest wat nu?

Ik heb het zelfde probleem ontdekt bij mijn XM , ben er druk mee . die stekker zit ook bij mijn auto , volgens mij is hij voor aansluiting van de mistlampen .Ik raad je aan bij alle wiel bakken te kijken naar roest ,het viel mij tegen .Maar hij wordt weer als nieuw.

Wimvander
afbeelding van Wimvander
RE: beginnende roest wat nu?

Ik heb alle wielbakken goed bekeken, het viel gelukkig mee.

Zit er bij jou wel iets aangesloten op die connector?

Ton Meiland
afbeelding van Ton Meiland
  • XM Break
RE: beginnende roest wat nu?

Nee er zit niets aan , maar ik heb ook geen mistlampen daarom denk ik dat de stekker daarvoor is . Ik heb alle hoeken gedaan ,de wielen er afgehaald om er goed bij te kunnen , bovenin naast de schokbreker zit ook een lastige plek . Succes.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
RE: beginnende roest wat nu?

Kon daar niet het reservoir zitten voor de koplampsproeiers?

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: beginnende roest wat nu?

denk dat je gelijk hebt Matthijs. Dit zal de aansluiting zijn voor het pompje van de koplampsproeiers als die gemonteerd zijn (voornamelijk in Scandinavië en UK geleverd dacht ik)

Wimvander
afbeelding van Wimvander
RE: beginnende roest wat nu?

hhhmm die zitten op mijn basic uitvoering zéker niet.

Maar dan weet ik in ieder geval wel wat de mogelijkheden zijn.

 

Thomac
afbeelding van Thomac
  • XM V6 12v Aut. 1992
  • CX 2000 1975
  • C6 3.0HDiF 2010
RE: beginnende roest wat nu?

Lekker grondig aangepakt! ga ik  ook doen!

Wimvander
afbeelding van Wimvander
RE: beginnende roest wat nu?

Ja, voelt wel lekker rustig zo. Kan weer een hele tijd vooruit.