De F2 mod gedaan: toen deden de koelfans en de cruise control het niet meer....
De relaisjes hingen er half uit, en waren enorm gecorodeert: schoon gekrabt en nu doen de fans het weer.
De cruise controll nog niet.
ALs ik het goed begrepen heb dan zijn de drie groene relaisjes aan de linkerkant voor de koelfans.
Er zit nog een klein zwart relaisje naast: Is dat misschien van de CC?
Misschien heb ik tijdens de F2 mod iets gedaan dat een slecht kontakt heeft veroorzaakt...
Er zitten naast dat zekeringenblok ook nog twee vage zwarte plastc kastjes: is dat iets van de CC?
Heeft iemand het detailschema van de CC voor me?
Alvast bedankt, Jan (die vandaag weer op en neer naar Duitschland mag zoeven!)
Jan, zie even mijn opmerkingen in je andere topic...
Die relais voor de koplampen zitten in inferieure relaisvoeten. De meest linkse is 801, die heeft invloed op de cruise control. De drie rechtse bedienen de koelfans. De relais voor de rechter koplamp bedienen groot- en dimlicht.
Ik heb alle relaisvoeten die ik in het vooronder tegenkwam vervangen door nieuwe, bijvoorbeeld te verkrijgen bij Brezan, voor luttele bedragen. Daarna nooit meer storingen gehad in de betrokken circuits.
Zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/215205/P30/#1586852
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Heb je daar een speciale tang voor nodig, om die AMP stekertjes die in de voet gaan aan te knijpen?
Jan,
Het zou ook kunnen zijn dat je cruise-control module naar de vaantjes is natuurlijk. Wellicht eens uitwisselen met een andere?
Het komt ook voor dat er slechte solderingen zitten in de printplaat. Zou toevallig zijn, maar je weet nooit:
De module zit in de computerbak, kastje met paarse letters geloof ik.....
Ik heb er vanochtend aan gewerkt, en nu doet ie het weer!
Ik heb het forum afgestruind en uit verschillende posts de volgende handleiding gemaakt ter documentatie voor het nageslacht:
Relais 801 zit links voor bij de koplamp. Het is het ene afwijkende relais. De andere drie zijn van de koelventilator. Soms zit er nog een. (diravi of zo?)
Aan dit relais zit een eenzaam groen draadje met een wit schuifstekkertje.
Relais 831 zit rechts voor bij de koplamp, het kleine 5 polige relais. Het andere is 4 polig en dat is van de koplampen.
De CC computer zit in de computerbak. Zit achterin op een plaat met nog een vaag kastje en een relais. Bij mij stond er HELLA en een tekening met de pinbezetting
Procedure: 1. doen je remlichten het? Zo niet, zekering F12 checken in de zekeringkast onder het dashboard.
2. bij je rechter koplamp hangt een connector met 4 draden (let op er naast hangt er een met 5)
Als daar een slecht contact in zit doet je vacuumpomp het niet en /of is de verbinding naar relais 801 weg
3. Het witte stekkertje links bij de relais checken op corosie.
4. Computerbak los en zoek de ECU van de cruise control.
stekker er af
contact aan
schakelaar cruise control op het dashbord aan
versnelling in D
Pen 9 moet 12 V zijn.
Zo niet dan zijn rempedaal, en relais 831 verdacht.
Work around is boven het rempedaal de bekleding iets los halen, daar zit de connector voor de koppelingschakelaar (niet aangesloten bij een automaat).deze doorverbinden en dan moet je 12 V op pen 9 hebben.
Pen 10 moet 12 V zijn
Zo niet dan is je pookje op de stuurkolom verdacht.
Pen 5 moet 0 V zijn.
Is deze 12V dan is de rempedaalschakelaar verdacht.
bij intrappen van de rem moet je 12 V op pen 5 hebben.
De relais zijn vaak enorm gecorrodeert.
Als tijdelijke oplossing kun de pootjes schoon schrapen en met contaktspray de boel wat opfrissen.
Beter is om nieuwe relais te kopen (pas op, neem ze mee als voorbeeld, ze zijn niet universeel!) en die met een fijne kwak vaseline te monteren.
Je moet wel iets bedenken waardoor ze niet uit de voeten kunnen trillen: Ik kon geen vervangende relais vinden met van die haakjes.
Het allerbeste is om ook nieuwe relaisvoeten te monteren. Kost niet veel maar het is een beetje een prutsklusje. Je koopt universele voeten met losse stekertjes er bij. Daarvoor heb je eigelijk een speciale tang nodig, maar het gaat ook met een standaard AMP tang; wel even doorsolderen dan.
Als het probleem in het rempedaal zit, dan ligt het er vaak aan dat er een plastic nokje plat is geworden.
Dat nokje zit aan het deksel van het rempedaal.
Om daar bij te komen haal je het pedaalrubber weg en klik je voorzichtig het dekseltje open.
Je kan het probleem fixen door op de plek van het nokje een klein boutje te monteren.Ook gaat het met een Z vormig stukje alu profiel.
Als het dan nog niet werkt, zou het kunnen zijn dat de CC computer stuk is.
Heb je geen vervanger, kijk dan of er slechte soldeerverbindingen zijn.
Zoals gezegd: de inhoud is schaamteloos gejat uit andere topics, het leek me gewoon handig om het allemaal bij elkaar te hebben.
Uw commentaar en aanvullingen zijn van harte welkom!
Bij mij was het dus relais 831 dat een rot kontakt had.
Fijn dat je de moeite genomen hebt om een howto te maken Jan.
Graag gedaan!
Als ik tijd heb dan zet ik er ook nog even de plaatjes bij die ik gevonden heb.
Is het wat om hier een sticky van te maken misschien?
Verdiend plekje in de How-To lijst lijkt me.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.