Even Voorstellen

17 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
contitour
afbeelding van contitour
Even Voorstellen

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag een citroen XM Break gekocht. Na 15 jaar Volvo 940 was het voor mij niet meer verantwoord om diesel te rijden (9000 km per jaar). Er moest dus een benzine komen. Nu denk je dan al snel aan een 940 2.3 lpt, maar ik heb toch voor een oude liefde gekozen: de citroen XM! Het is een mooie break geworden (nog 500 ltr meer bagageruimte dan de volvo, die ook een naam heeft).

De auto is duits, van 1992 en tot een jaar geleden in het bezit geweest van een citroen monteur. Ik heb geen roest kunnen ontdekken, er zit een nieuwe motor in en verder rijd, stuurt en schakelt hij heel strak. Volgende week komt hij. Verder is hij door de vorige eigenaar met fluid film behandeld. Ben er dus erg blij mee.

Ik ben benieuwt of ik er net zo blij mee ben als ik altijd met de volvo ben geweest, maar ik denk dat dat wel goed komt. Hij komt volgende week, dan brengt de eigenaar hem langs.

Ik ben in de gelukkige bezitter van een brug en een redelijk uitgeruste werkplaats, dus het meeste onderhoud kan ik zelf doen (hoop ik) Verder zit Bart Ebben in de buurt en is er ook nog een citroenspecialist een dorp verderop. Zal wel goedkomen dus.

 

mvg Bouke

 

Grootj
afbeelding van Grootj
  • Citroen XM 2.0 TCT Exclusive
RE: Even Voorstellen

Welkom! Zeer benieuwd naar de foto's.

 

p.s. foto's uploaden via:

1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive

1984 Renault 4 GTL

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM 2.0 16v - Bleu Mauritius
RE: Even Voorstellen

Ja welkom, Leuk dat je een mooie break hebt gevonden. Die worden toch wel heel zeldzaam zo langzamerhand.

__________
Crepuscule

Micheline
afbeelding van Micheline
  • XM-TCT break 97, V6-12 klappert '97, 2.0 16v '98, XM-V6 24 klappert break '99
RE: Even Voorstellen

Welkom van een mede break liefhebber! Feauteaux!

Luceo non uro....

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: Even Voorstellen

Ah, nog een Break-ert!

Break rules!

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

contitour
afbeelding van contitour
RE: Even Voorstellen

Dank u allen voor het welkom. Als de auto volgende week komt zal ik ook een stel foto's maken en uploaden.. Verder kan het snel gaan want ik heb er gisteren voor een prikkie een sedan bij gekocht voor onderdelen. De auto heeft de zelfde motorisering als de break, maar met automaat. Het kan dus maar zo dat de break komend jaar automaat word.

mvg Bouke

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM 2.0 16v - Bleu Mauritius
RE:

Oei, dat is wel een klusje voor een gevorderde sleutelaar. Leuk! 

__________
Crepuscule

contitour
afbeelding van contitour
RE:

Ik hoop dat het eigenlijk wel meevalt. Ik heb het met de volvo's regelmatig gedaan en dat ging altijd makkelijk. Als je twee auto's naast elkaar hebt staan heb je in principe alles bij de hand. Het enige is dat waarschijnlijk het toplager vervangen zal moeten worden door een busje. Verder heb ik begrepen dat er in de xm's een zf4hp18 automaat gemonteerd is. Dit zijn nog niet elektronisch gestuurde bakken (weet ik niet helemaal zeker); je hoeft dus niet in de elektronica te gaan zitten rommelen (de volvo's diesels hadden een zf4hp22 automaat).

 

 

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Even Voorstellen

Niet helemaal zoals je denkt, de 4HP18 is vanaf  allereerste V6 modellen geleverd (de 170 Pk versie), in '98 komt de nieuwe  V6 motor de ES9J4 of XFZ motor en een nieuwe automaatbak de ZF automaat 4HP20.

 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

XM Liefhebber
afbeelding van XM Liefhebber
  • twee keer een 2liter 90,92 en mijn droomauto een turbo CT uit 95
RE:

En vergeet niet dat je aan de motor van een 940 ff wat makkelijker sleutelt, je kunt overal veel makkelijker bij en de auto is veel simpeler, de xm is veel ingewikkelder ook qua electronica

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Even Voorstellen

Welkom!
Leuk dat je zo'n ombouwproject op de planning hebt. Zeker als je twee auto's naast elkaar hebt staan scheelt dat een hoop. Wat voor motor ligt er in deze break? De 4HP18 automaat is wel een taai ding, dus als je een beetje zekerheid hebt dat je donorbak goed is zou ik zeggen; ga ervoor! Wel heb je nog te maken met wat elektronicagebeuren zoals het relais waardoor je enkel kan starten als het pedaal in de P stand staat, display in het dashboard die je huidige versnelling weergeeft. Wel even de moeite waard om te controleren of alle bedrading daadwerkelijk in de auto ligt zodat het een kwestie van plug en play wordt. 

contitour
afbeelding van contitour
RE: Even Voorstellen

@ mark

Ik heb het even voor de zekerheid gecheckt, maar de zf4hp18 is volgens mijn informatie nog een hydraulisch gestuurde automaat, dus niet met een computer die de schakelmomenten en de lock-up aanstuurd via solenoids Indien dat wel het geval is moet het motormanagment op de computer van de automaat worden aangesloten wat knap ingewikkeld wordt als de kabelboom daar niet op voorbereid is. (mijn auto's zijn trouwens allebei 2.0 8 kleppers met 121 pk, uit '90 en '92). Met 2 (technisch) dezelfde auto's naast elkaar zie ik dat wel zitten.

De V6 motoren ben in ik het verleden ook wel tegengekomen. De zogenaamde PRV-motor is ook gebruikt in de volvo 260, 760 en de allereerste 960 modellen.

@ xm liefhebber

In theorie is natuurlijk alles makkelijk en ik zal ongetwijfeld wel lastige dingen tegenkomen, maar ik heb ook redelijk wat gesleuteld aan de volvo 850/v70 type I, wat ook voorwielaandrijvers zijn maar dat met een 5 cylinder in een kleinere motorruimte dan de citroen xm.

Waar ik nog wel een vraag over heb is of het motormanagment uit te lezen is met een obd 1 scanner. Ik kom daar niet helemaal uit.

 

gr bouke

 

contitour
afbeelding van contitour
RE: Even Voorstellen

@ djidde

De startblokkering zal niet zo een heel ingewikkelde schakeling zijn, maar met de aanduiding op het display zal wel even puzzelen worden. Ik hoop dat het allemaal voorbedraad is. We gaan het meemaken.De donorbak heeft 156 k gelopen. Ik weet niet of het te vergelijken is maar de zf4hp22 uit mijn 940 diesel heeft 555 k achter de kiezen.

 

gr. Bouke

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Even Voorstellen

Elke automaat is in principe een taaie, het hangt er allemaal vanaf hoe je de bak behandeld. En daarmee doel ik niet alleen op het onderhoud maar natuurlijk ook op de rijstijl. 

Welke bak hydraulisch en welke bak computer gestuurd is geen idee, maar er zal genoeg over te vinden zijn 

Om de auto uit te kunnen lezen (vering, mm, airbags, etc) heb je een lexia nodig, welke goed werken daar vind je hier ook het nodige over. Ik heb zlef ooit een chinese aangeschaft en die doet het perfect. Even de zoekfunctie gebruiken en je vind er zat over. Er zijn ook zat leden met een Lexia die altijd wel bereid zijn om je auto uit te lezen. Ook hier is een topic over.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Even Voorstellen

Dat elke automaat een taaie is ben ik gedeeltelijk met je eens; de 4HP20 is een goede automaat. Maar doordat Citroën opgaf dat de bak "sealed for life" is, gaan die automaten achter elkaar stuk bij wat middelmatig tot hoge kilometerstanden. Daarom zou ik wel huiverig zijn een XM met zo'n automaat te kopen bij een kilometerstand van 180k ofzo tov een 4HP18.

contitour
afbeelding van contitour
RE: Even Voorstellen

Zo de XM - Break is gisteren gearriveerd. Mooie wagen, niet de meest luxe, maar het ziet er allemaal strak uit op de chromen randjes op de bumpers na. Morgen ga ik hem op kenteken zetten (ik woon in dld en daar kost dat wat meer moeite). Ik heb er stiekem al een paar sutkjes mee gereden op het landweggetje waar we aan wonen en het rijd heerlijk. Het voelt echt als cruisen. Als het morgen een beetje weer is zal ik ook een paar foto's maken en deze op het forum zetten.

@ Mark: Ik vroeg mij af hoe ik makkelijk aan Lexia kan komen (met de spullen erbij) en of die ook de eerste serie kan uitlezen. Ik ben wel wat spullen tegengekomen maar een aantal kan alleen vanaf obd 1 lezen en ik weet niet zeker of deze apparaten ook met een auto van voor 96 overweg kunnen. (anders moet ik op zoek naar het kastje met het ledje en het drukknopje)

@ djidde: Sealed for life is inderdaad geen goed idee. Doordat viezigheid zich in de solenoids gaat ophopen schakelen deze niet meer goed en kan de bak kapot draaien. De hydraulisch gestuurde bakken hebben hier minder last van, deze zijn wat minder gevoelig voor vervuiling. Als je geluk hebt wil spoelen nog wel eens helpen en ook het kleppenhuis reinigen kan soelaas brengen.

Vaak draaien bakken ook kapot door oververhitting. Ik had op mijn volvo's altijd een extra oliekoeler op de auto en eigenlijk nooit problemen gehad. Is deze ook voor de XM leverbaar?

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: Even Voorstellen

Bouwjaar 1992 en Lexia gaan niet samen. Moet je een Malle Pietje kastje hebben. Gaat geloof ik via het magazijn (??), maar Mark (met een K) kan je er misschien ook aan helpen (of mee helpen).

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)