hulp nodig met ventilatieprobleem

8 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Wimvander
afbeelding van Wimvander
hulp nodig met ventilatieprobleem

Ik heb een probleem met mijn ventilatie waar ik niet uitkom. Als ik wil ventileren met lucht van buiten,

Dus met bovenstaand schuifje naar links, dan hoor ik wel de aanjager zijn best doen, maar er blaast geen lucht uit de roosters.
Bij schuifje naar rechts blaast het wel.
Ik heb onder de paravaan gekeken en daar zit geen troep voor de inlaat.
Wat zou er mis kunnen zijn en hoe kan ik het verhelpen?

Alvast bedankt voor de tips!

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: hulp nodig met ventilatieprobleem

Zie je klep wel van stand veranderen, vanonder de paravan (moet je even het roostertje eruit wippen, dan kan je goed kijken). Zou kunnen dat de servomotor die de klep moet bedienen niet goed werkt.

Of de storing zit in het bedieningspaneel. Is dit een semi-electronisch (dus met auto stand op temperatuur) of totaal handmatig paneel? In dat laatste geval is de servomotor niet electronisch maar mechanisch verbond met het paneel, dacht ik.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Wimvander
afbeelding van Wimvander
RE: hulp nodig met ventilatieprobleem

Dank voor je snelle reactie Marc.
Het is bij mijn auto totaal handmatig.
Ik ga vandaag onder de paravaan kijken of de klep van stand verandert.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: hulp nodig met ventilatieprobleem

onder het handschoenenkastje kan je het ook zien. En dan kan je gelijk bij de kabel als het niet goed gaat.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Wimvander
afbeelding van Wimvander
RE: hulp nodig met ventilatieprobleem

Waar onder het handschoenkastje bedoel je dan precies?
Moet ik het handschoenkastje eruit halen?

 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: hulp nodig met ventilatieprobleem

Yep. Stuk of 6 torxen en lampje eruit wippen. Vergeet de torx bij het slot niet (achter het opzetklepje) en even het kabeltje loswippen uit het kastje zelf.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Wimvander
afbeelding van Wimvander
RE: hulp nodig met ventilatieprobleem

Gevonden!
Bij de luchtinlaat achter de paravaan zitten twee kleppen. De buitenste stond dicht en bleef dicht. Hoort die mee te bewegen met de andere klep?
Ik heb 'm nu open gezet, krijg ik iig weer frisse lucht.
Verder stopte de aanjager er ook mee, dat deed hij wel vaker asf en toe.
Dat was de zekeringhouder F2 onder de motorkap. Die zal ik binnenkort vervangen door zwevende zekering. Is dat makkelijk zelf te doen? Er zit maar 1 draad aan die zekeringhouder, waar moet die dan verbinding mee maken?
 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: hulp nodig met ventilatieprobleem

Een losse zekeringhouder hoort 2 uiteinden te hebben, maar worden soms geleverd met een draad die van eind tot eind loopt. Die moet je dan doorknippen. Ergens in het topic van Gerrie (FurrieGurrie) en in AE nr. 50 staat een handleiding hoe te doen. Is niet zo lastig. Overigens zitten onder de vaste (originele) zekeringhouder meerdere draden (uit mijn hoofd 4 stekkers), die misschien als één bundel eronder vandaan komen. Bedoel je dat soms?

Het uitvallen van de aanjager hoeft hier overigens geen verband mee te houden, maar komt in mijn ervaring vaker voor door het slijten van de koolborstels. Deze zijn te vervangen, of wat strakker te zetten. Makkelijker is een goeie aanjager uit een oude XM te halen en die erin te plaatsen. De aanjager van de Xantia lijkt op die van de XM, maar is anders! Hij draait de andere kant op en zuigt dus ipv blazen als je hem in een XM monteert.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)