hydrauliek/vering - voortaan liever Chyparse

9 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Jos de Mooij
afbeelding van Jos de Mooij
hydrauliek/vering - voortaan liever Chyparse

Een maand geleden bij Motorhuis Rotterdam geweest.
Dit is onder andere een Citroen dealer.

Mijn auto veerde namelijk niet goed.

Diagnose van Motorhuis
+ voor is OK
+ achter moeten twee nieuwe veerbollen in

Kosten: wil je niet weten!, wil je wel weten? 138.09 EURO inc BTW.

Na afloop vertelden ze trots dat ie weer goed veerde.
Ik merkte er zelf eigenlijk niks van.
_______________________

Vandaag bij ChyParse in Soesterberg geweest.
reden: auto veerde nog steeds niet goed.

reparatie overzicht

1. Alle bollen gecontroleerd (behalve de twee achterste natuurlijk)
2. De voorraadbol stond op 20 atm en werd bijgevuld
3. Hydractief voor was OK.
4. Een occasion veerbol rechtsvoor (werd ook getest en bleek perfect)
5. Een nieuwe hydractiefbol achter
6. Arbeidsloon

Bedrag: 106.79 EURO inclusief BTW

Twee bollen bleken overleden te zijn (rechtsvoor + hydractief achter)
De olie kwam er zelfs uit aan de kant waar er stikstof uit moet komen.
_____________________

Na afloop merkte ik onmiddelijk het verschil. Ik had blijkbaar altijd in de 'hard mode' gereden. En nu rijdt ie echt fantastisch.

Nou is het verwisselen van die twee achterste veerbollen (Motorhuis) eigenlijk kattepis vergeleken met wat Ivo van Chyparse allemaal heeft gedaan (o.a. voor de hydractiefiefbol achter moets een stukje plaat worden losgemaakt).

De totale 'doorlooptijd' bedroeg ongeveer een uur.

Nog een paar tips gehad:

Mijn XM bleek een aantal bollen te hebben die voorloper zijn geweest voor de C6. Deze bollen kunnen eigenlijk nauwelijks hun druk verliezen en gaan zonder meer 4 jaar mee. Ze zijn even duur en te herkennen aan 3 deukjes bij de ventiel.

_____________________

Mijn conclusie: ga niet zomaar naar een citroen dealer in de buurt voor dit soort zaken, maar ga gewoon naar Chyparse.

example
afbeelding van example

helemaal mee eens.. het verschil in kosten is ook gewoon te groot om het niet te doen!

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

hai allen

Ben het er ook mee eens, ben er namelijk ook geweest van daag nog wel
een vergelijkbaar verhaal als jos. helemaal top is ie weer. zeer tevrede over chyparse. :P :wink:

tot XM 8)

Kars
afbeelding van Kars

Ik heb een beetje mijn twijfels over de kennis over het hele hydroliek gebeuren bij mijn dealer. Bij mijn vorige auto, een xantia break, hebben ze ooit de bollen nagekeken en nagevuld omdat dat volgens hun moest. Ik kon geen echt verschil ontdekken.
De XM die ik nu heb is wat soepeler dan de xantia, maar als ik alle verhalen moet geloven, kan dat beter!!
Tot nu toe heb ik een paar keer meegemaakt dat de achterkant ineens een cm of 5/10 instortte (hoogte regelaar vast of defect??)
Ik heb nog garantie, maar wat is wijsheid? Mijn eigen dealer er naar laten kijken ( want verder geven ze prima service hoor, ik kraak mijn dealer absoluut niet af!!) en dan beoordelen of het geholpen heeft, of naar chyparse gaan??????
En kan ik afspreken dat als chyparse er naar kijkt en eventueel reparaties uitvoert, dat de rekening naar mijn dealer gaat?
Ik ben benieuwd naar jullie reakties/ervaringen....

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Hai kars

Das een moeilijke vraag, of je de rekening van chyparse wel aan le dealert moet geven. Ik denk dat le dealert erg schrikt van deze rekening!?
Want voor dat geld doen ze het echt niet. Chyparse loopt eerst al je bollen na, brengt de bollen die nog te vullen zijn weer op druk en als dat niet meer mogelijk is een goede twedehandse, getest en wel onder de wagen geschroeft. De staat van je LHM word nagekeken, de filters in het LHM vat worden gereinigt en als dat gebeurt is raad ik je aan om er spoelvloeistof in te laten doen, daar rij je een half jaar of 4000 km mee, lekker gymen (op en neer 6x per dag) dat reinigt en maakt de boel weer soepel.dan ga je weer terug naar chyparse die maken het LHM vat en de filters nog maals schoon en krijg je nieuwe LHM in het vat, koste loos.
Nog een tip om zeeeeeeer comphie te zweven, laat je VEERbollen op boren (comfort bollen) helemaal tegek!! Komt bijna in de buurt van de DS!! Koop daar ook gelijk een setje retourslangetjes scheelt z'on 4euro!!
Ik heb toen ongeveer 150 euro's neer gelegd maar het kan goedkoper ik heb er nog wat extra's bij gekocht van daar.
Succes :wink:

Tot XM 8)

Richard Kruizinga
afbeelding van Richard Kruizinga

Kars zegt:

Ik heb een beetje mijn twijfels over de kennis over het hele hydroliek gebeuren bij mijn dealer. Bij mijn vorige auto, een xantia break, hebben ze ooit de bollen nagekeken en nagevuld omdat dat volgens hun moest. Ik kon geen echt verschil ontdekken.
De XM die ik nu heb is wat soepeler dan de xantia, maar als ik alle verhalen moet geloven, kan dat beter!!
Tot nu toe heb ik een paar keer meegemaakt dat de achterkant ineens een cm of 5/10 instortte (hoogte regelaar vast of defect??)
Ik heb nog garantie, maar wat is wijsheid? Mijn eigen dealer er naar laten kijken ( want verder geven ze prima service hoor, ik kraak mijn dealer absoluut niet af!!) en dan beoordelen of het geholpen heeft, of naar chyparse gaan??????
En kan ik afspreken dat als chyparse er naar kijkt en eventueel reparaties uitvoert, dat de rekening naar mijn dealer gaat?
Ik ben benieuwd naar jullie reakties/ervaringen....

Wanneer zakt je auto ineens zo'n 5-10 cm in? Is dat nadat je hebt geremd (bijvoorbeeld verkeerslichten) en dan nadat je de rem loslaat? Want dat is normaal.

Je zou eens een stukje papier in de opvangbak kunnen steken en kijken welke kleur de olie heeft. Als die helder groen is, is de olie goed. Als die zwart is, direct laten vervangen. Als die groen is, en de auto veert niet goed, dan zijn er misschien bollen aan vervanging toe. Doet je rem het goed als je de auto nog niet gestart hebt? Zo ja, dan is de extra bol onder de motorkap wel goed. De dealer zal hooguit olie, bollen en filters vervangen. Chyparse maakt ze schoon en brengt ze op druk. Wat betreft het nut van spoelvloeistof... daar zijn de meningen over verdeeld. Hou er in elk geval rekening mee dat een dealer pas iets aan het systeem doet als een klant erover klaagt. Uit zich zelf bollen vervangen, doet vrijwel geen enkele dealer: geeft altijd gezeik over de nota. De meeste Citroëns (dealeronderhouden) rijden rond de 120.000 nog op de fabrieksolie. Eigenlijk moet je de olie en bollen elke 80.000 laten vervangen (olie liever al bij 60.000).

Ik ga binnenkort weer een afspraak maken met Chyparse... dan meteen even discussiëren over de vorige nota: er is een bol teveel in rekening gebracht en hij heeft het losmonteren van het subframe in rekening gebracht. Dat hoeft allemaal niet als je geen hydractief hebt. Dan zit er helemaal geen bol boven de uitlaatdemper.

Nog een tip: zet 1 keer per week je auto even in de laagste en hoogste stand. Dan stroomt de olie beter door en voorkom je verstoppingen. Ik merk ook direct daarna dat de XM beter veert.

Richard Kruizinga
afbeelding van Richard Kruizinga

eXpelliarMus zegt:

Hai kars

Das een moeilijke vraag, of je de rekening van chyparse wel aan le dealert moet geven. Ik denk dat le dealert erg schrikt van deze rekening!?
Want voor dat geld doen ze het echt niet. Chyparse loopt eerst al je bollen na, brengt de bollen die nog te vullen zijn weer op druk en als dat niet meer mogelijk is een goede twedehandse, getest en wel onder de wagen geschroeft. De staat van je LHM word nagekeken, de filters in het LHM vat worden gereinigt en als dat gebeurt is raad ik je aan om er spoelvloeistof in te laten doen, daar rij je een half jaar of 4000 km mee, lekker gymen (op en neer 6x per dag) dat reinigt en maakt de boel weer soepel.dan ga je weer terug naar chyparse die maken het LHM vat en de filters nog maals schoon en krijg je nieuwe LHM in het vat, koste loos.
Nog een tip om zeeeeeeer comphie te zweven, laat je VEERbollen op boren (comfort bollen) helemaal tegek!! Komt bijna in de buurt van de DS!! Koop daar ook gelijk een setje retourslangetjes scheelt z'on 4euro!!
Ik heb toen ongeveer 150 euro's neer gelegd maar het kan goedkoper ik heb er nog wat extra's bij gekocht van daar.
Succes :wink:

Tot XM 8)

Dat vervangen van spoelolie door LHM werd bij mij gewoon in rekening gebracht, niks kosteloos dus, althans niet voor mij.

Wat betreft dat opboren: ik heb dat ook gedaan, maar de bollen waren daarna binnen de 40.000 km allemaal aan vervangen toe en al bij na zo'n 35000 km steeds rode STOP-meldingen. Hij zweefde inderdaad als een DS, maar was veel te week en de auto kreeg niet meer de goede hoogte. Bovendien moest je steeds oppassen dat je bodem bij drempels niet tegen de grond werd gekwakt. Ik wil het niet aanraden. Ik heb ze vervangen door echte comfortbollen: iets minder zweverig, maar wel comfortabel en betrouwbaar!

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

zegt:

Dat vervangen van spoelolie door LHM werd bij mij gewoon in rekening gebracht, niks kosteloos dus, althans niet voor mij.

Wat betreft dat opboren: ik heb dat ook gedaan, maar de bollen waren daarna binnen de 40.000 km allemaal aan vervangen toe en al bij na zo'n 35000 km steeds rode STOP-meldingen. Hij zweefde inderdaad als een DS, maar was veel te week en de auto kreeg niet meer de goede hoogte. Bovendien moest je steeds oppassen dat je bodem bij drempels niet tegen de grond werd gekwakt. Ik wil het niet aanraden. Ik heb ze vervangen door echte comfortbollen: iets minder zweverig, maar wel comfortabel en betrouwbaar!

Dat was onze ervaring bij chyparse, ik rij met xm 20i 8v break comfort '92
en dat gaat perfekt met op geboorde bollen, mijn broer rijd ook met een xm maar dan een 20i 16v sedan '95 ook met opgeboorde bollen, er ging een bol links achter stuk die is vervangen door een twedehandse geen probleem. Met andere woorden ieder zijn ervaring, de onze is ok. :wink:
Over de spoelolie wil ik kort zijn, het heet" spoelolie "en een veersysteem wat een tijd lang zijn onderhoud niet gehadheeft snakt er naar, spoelen maar!! Zijn er verder nog problemen met je veersysteem, dan ga je toch
terug naar chyparse, ze lossen het echt wel voor je op!? :P :wink:

tot xm 8)

Kars
afbeelding van Kars

Dat instorten van achter gebeurd als ik bij de stoplichten mijn voet allang van de rem afheb... ik ken het fenomeen ook van mijn vorige xantia, maar dan andersom :lol: de wagen zakte in bij het remmen en als je alle wielen vastzet door de voet op de rem te houden en de druk bouwt zich weer op, dan kwam de xantia met een "schok" omhoog.....