Kleine koelvloeistof lekkage

19 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Le Coq
afbeelding van Le Coq
  • V6 VSX 1998
Kleine koelvloeistof lekkage

 Ik heb een kleine koelvloeistoflekkage bij de wartel naast de multiriem, boven de dynamo, daar zweet koelvloeistof uit die op de dynamo belandt. Als de auto een paar dagen stil heeft gestaan zie ik dat er ook vloeistof op de grond ligt. Hierdoor moet ik regelmatig bijvullen. Zit hier een pakking in die wellicht lekt en zo ja, weet iemand hoe ik hier aan kom? 

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE:
Op het plaatje staat de hydraulische pomp voor het veer/rem/stuur systeem. Daar komt lhm uit, geen kvs. Ook groen maar olie.... Het is verleidelijk om de boel wat strakker aan te draaien. Dit is echter zelfden de oplossing maar maakt het vaak erger. De dunste moer zet de pijp vast. Deze pijp heeft een flare die afdicht op een conisch/hol vlak. Te strak aandraaien vervormt de flare! Het zweet meestal tussen de grote moer en het huis van de pomp. Die moer dicht af met een o ring. Deze vervangen lost het zweten van de lhm op. Maar dus niet je kvs problwem!!! Dat raak je ergens anders kwijt!
Le Coq
afbeelding van Le Coq
  • V6 VSX 1998
RE: Kleine koelvloeistof lekkage

Dank je. Je hebt gelijk, het is inderdaad hydraulique lekkage en inderdaad langs de grote moer. Ik zal eens kijken of ik een passende o-ring kan vinden. De koelvloeistof lekkage moet dus ergens anders vandaan komen. 

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Kleine koelvloeistof lekkage

Let wel op het materiaal van de o-ring. Beste is om te bestellen bij de dealer op onderdeelnummer, dat kan ik wel voor je opzoeken als je dat nodig hebt. Dan weet je tenminste zeker dat je de goede hebt.

Koelvloeistoflekkage kan uit die regio komen van het reservoir zelf, die willen nog wel eens onderop lek gaan bij de naad. 

ethuijs
afbeelding van ethuijs
RE: Kleine koelvloeistof lekkage

Ook de dop van het expansievat lekt wel eens. Gewoon nieuw bij de dealer te verkrijgen.

Met vriendelijke groet, Edwin

Le Coq
afbeelding van Le Coq
  • V6 VSX 1998
RE: Kleine koelvloeistof lekkage

Als je het nummer voor me wilt opzoeken Djidde, graag! 

Edwin ook dank voor je tip. Ik zie geen nattigheid rond de dop, hij lijkt goed af te sluiten. Ook geen damp uit de uitlaat, dus lekkage langs de koppakking lijkt me ook niet waarschijnlijk. Ik zal nog eens goed onder het reservoir kijken.

De garage heeft het vat een keer op druk gezet maar toen zagen we ook geen lekkage. 

Groet,

Tom

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Kleine koelvloeistof lekkage

Laat de auto maar eens stationair draaien met de dop vh koelvloeistof vaatje eraf, geef je gas en zie je dan bubbels > koppakking lek, zie je geen bubbels dan moet je verder op zoek.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

ethuijs
afbeelding van ethuijs
RE:

Le Coq zegt:

<p>Edwin ook dank voor je tip. Ik zie geen nattigheid rond de dop, hij lijkt goed af te sluiten. Ook geen&nbsp;damp uit de uitlaat, dus&nbsp;lekkage langs de koppakking lijkt me ook niet waarschijnlijk. Ik zal nog eens goed onder het reservoir kijken.</p>

Je ziet ook geen lekagge maar wittige aanslag rond de dop en als je in de dop kijkt witte sporen over het rubber waar hij zou moeten afsluiten op het expansievat

Met vriendelijke groet, Edwin

Le Coq
afbeelding van Le Coq
  • V6 VSX 1998
RE: Kleine koelvloeistof lekkage

Dank je Edwin. Ik heb dat vandaag eens goed geïnspecteerd maar de dop is schoon aan binnen en buitenkant. Het blijft mysterieus waar het weg lekt. 

Vriendelijke groet,

Tom

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Kleine koelvloeistof lekkage

hmmm zie net dat het een V6 is, welk type? de 24 klepper of de oudere 12 klepper 170 Pk versie?

In het laatste geval zitten er 2 stalen pijpen in het V gedeelte, tussen de cilinders die de ene zijde met de andere zijde van de motor verbinden. De pijpen zitten met o-ringen in het blok, als het daar lekt dan zie je zo niks, want het word er heet dus wat eruit komt verdampt. Je moet het hele inlaat traject eraf halen om er uberhaupt bij te kunnen komen. Geen leuk klusje en als je er leksporen vind dan.......... 

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Le Coq
afbeelding van Le Coq
  • V6 VSX 1998
RE:

Hallo Mark, het is een 24V met nog maar 167.000 km op de teller. Dus net ingereden zou je zeggen.

 

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Kleine koelvloeistof lekkage

Dat blok weet ik te weinig van wellicht dat Gerrie daarover iets zinnings kan zeggen.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Kleine koelvloeistof lekkage

Zoals beloofd hierbij nog de onderdeelnummers van O-ringen van de HD Pomp. Dit gaat dan om de 6+2 plunjer pomp aangedreven door een multiriem, niet de oudere variant aangedreven door een V-snaar zoals op de oudere typen V6!


De nummers 4 en 5 zijn hierbij de boosdoeners.

Beiden zijn nog te krijgen bij de Citroëndealer.
Onderdeelnummers:
O-ring nummer 4: 4026 87.  Adviesprijs Citroën: €2,60.
O-ring nummer 5: 4026 88.  Adviesprijs Citroën: €2,60.

 

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Kleine koelvloeistof lekkage

Trouwens; heb je ook aan de binnenkant van de olievuldop gekeken of daar soms wat witte smurrie aan zit? 

Le Coq
afbeelding van Le Coq
  • V6 VSX 1998
RE: Kleine koelvloeistof lekkage

Dank je wel Djidde. Aan de binnenkant van de olievuldop zit ook geen witte smurrie, ziet er allemaal goed uit en de olie is nog schoon. Dus koppakking lekkage lijkt me zeer onwaarschijnlijk. 

 

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: Kleine koelvloeistof lekkage

Dat lijkt in ieder geval goed nieuws. Zijn er plekken in de motorruimte waar het wat vettig is en een beetje zoetig ruikt?
Kachelradiateur kan ook lekkend zijn. Toevallig meer last van beslaande ruiten? De radiateur zit aan de linkerzijde van de passagierskant (dus rechterkant van de tunnel). 

Le Coq
afbeelding van Le Coq
  • V6 VSX 1998
RE:

De enige natte plek die ik zie is de dynamo, dus onder de HD pomp, maar dat is dus LHM. Misschien gemixt met koelvloeistof maar waar het dan uit komt heb ik nog niet ontdekt. Beslagen ramen heb ik niet, maar ja, meestal heb ik de airco aan. Ik zal hem eens uit zetten en kijken of de boel dan wel beslaat. Lekke kachelradiateur heb ik bij mijn vorige XM ook een keer gehad, toen was de hele mat van de bijrijder nat.

 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: Kleine koelvloeistof lekkage

Als je airco gebruikt krijg je met (beperkte) lekkage in de kachjelradioteur juist beslagen ramen, omdat de vettigheid van de KVS in het luchtkanaal lekt en het interieur wordt ingeblazen. Zonder airco krijg je zeker beslagen ramen als het koud is buiten. Even de uitgang aan de rechterkant van de tunnel (passagierskant, de diepst zittende opening, dus niet het roostertje) eraf schroeven (2x torx) en met een dot keukenpapier er diep doorheen vegen. Als die schoon blijft of in ieder geval niet vettig nat, dan is er geen KVS lekkage van de kachelradiateur.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Kleine koelvloeistof lekkage
Er zit een 2de expanievaatje in dit koelSysteem. Dat gaat vaak lek en is helaas ook niet altijd meer makkelijk te krijgen. Zit zo'n beetje verborgen achter het blok en boven de bak. Wat ook nog zou kunnen is dat er kvs via de koeler op de automaatbak in de versnellingsbakolie terechtkomt. Komt niet zo vaak voor, maar kan wel...