Kosten onderhoud

5 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Kars
afbeelding van Kars
Kosten onderhoud

Zoals bij sommige leden op dit forum bekend is zit ik nog steeds te twijfelen over de aanschaf van een XM. Wat mij nog tegenhoud om de knoop door te hakken zijn de eventuele extra kosten in vergelijk met bijvoorbeeld een jonge xantia of een C5. Zie ik spoken en valt het onderhoud van een XM wel mee in verhouding met genoemde modellen??
Of moet ik terdege wel rekening houden met "extra" kosten?????
En dan natuurlijk de vraag hoe hoog zijn die eventuele extra kosten.
Ik ben heus wel bereid om iets meer te moeten betalen voor het ultime rijden, maar er zijn uiteraard toch wel grenzen aan mijn budget.

Wie trekt mij over de streep om voor de XM te kiezen........ :wink:

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Ha die kars

Je rijdt nu een xantia break, nou die is echt niet veel goed koper dan een XM. :P
Ik rij zelf in een 20i break comfort '92 en naar alle tevredenhijd. :P 8) :wink:
Die je in de advertentie laat zien is werkelijk te duur!! :shock:
Ik heb een type 1 break en ben er een fan van. :P
en heb er 900 euro voor neer geteld,het enigste wat ik er aan gedaan heb is de veerring laten na kijken bij chyparse, en ze rijdt weer perfekt! :wink:
Maar of je nou een type1 of type 2 koopt het zijn allebij fantastiese auto's :P :P :P :P :P :wink:

tot XM 8)

Kars
afbeelding van Kars

eXpelliarMus zegt:

Ha die kars

Je rijdt nu een xantia break, nou die is echt niet veel goed koper dan een XM. :P
Ik rij zelf in een 20i break comfort '92 en naar alle tevredenhijd. :P 8) :wink:
Die je in de advertentie laat zien is werkelijk te duur!! :shock:
Ik heb een type 1 break en ben er een fan van. :P
en heb er 900 euro voor neer geteld,het enigste wat ik er aan gedaan heb is de veerring laten na kijken bij chyparse, en ze rijdt weer perfekt! :wink:
Maar of je nou een type1 of type 2 koopt het zijn allebij fantastiese auto's :P :P :P :P :P :wink:

tot XM 8)

Het is dus een type2 die ik gekocht heb en een leuke deal kunnen maken bij de dealer.. Zonder in de financiele details te treden moet ik wat bijbetalen voor deze XM maar vind dat zelf nog binnen redelijke grenzen liggen.

Richard Kruizinga
afbeelding van Richard Kruizinga

Qua onderhoud valt een XM best mee. Scheelt inderdaad niet veel met een Xantia. Echter aan een XM gaat veel kapot: Tussen de beurten door altijd wel een keer naar de garage. Er zijn van die typische XM gebreken (type I weer anders dan type II) en daar word je vrijwel zeker mee geconfronteerd. De Xantia zit veel beter in elkaar en is duidelijk beter afgewerkt en er gaat zelden wat kapot.

XM II:
- raammechanisme (duur, duur, duur of veel werk)
- koelventilatoren (duur bij de dealer)
- alles wat elektrisch is spookt (ik heb een 2000 model: toch nog gezeur met ramen die het soms wel en soms niet doen).
- Etc.
Als je hiermee kunt leven, is er niks aan de hand. De meeste motoren zijn ook uitstekend (2.5 TD is een drama, en de laatste V6 kost wat meer in onderhoud).

Citroën is helaas geen merk dat zich inzet om problemen op te lossen. Problemen die al vanaf het begin bekend zijn, doen zich nog voor bij de laatste modellen. Als je erover klaagt, houdt men zich van de domme.

admin
afbeelding van admin

Mijn XM V6 is per saldo even duur in het onderhoud als een 2.0 ltr C5 (en dan heb je echt een lelijke bak!)

Helaas is het zo dat er inderdaad nogaleens wat stuk gaat aan een XM, electronisch heb ik gelukkig nog niets gehad, maar ik hoor en zie veel problemen met de airco, raammechanisme rechterdeur, uitlaat (lopend onderhoud) hydroliek retourslang (duur), kachelradiator (heel erg duur), aandrijfassen etc etc.

Bij een doorsnee citroengarage heb je wel flinke rekeningen en de problemen worden niet structureel opgelost. Dus het is raadzaam een echte XM specialist te zoeken. Daarnaast zijn veel onderdelen imitatie te krijgen en dan loop je niet leeg op het citroenlogo.