V6-24 automaat. Russisch roulette???

10 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Paul14
afbeelding van Paul14
  • V6-24 automaat, bj 2000, km.stand ca. 260.000 km, verkocht
  • V6-24 automaat, bj 1998, km.stand ca. 290.000 km, break, G3
  • 2.1 automaat, bj. 1998, km. stand ca. 340.000 km
V6-24 automaat. Russisch roulette???

Ik heb een paar maanden geleden een V6-24 automaat uit 2000 (260.000 km) gekocht. Nu ben ik van plan om er LPG in te laten bouwen? Een goed idee voor een auto van 16 jaar oud?

Gezien de reacties op dit forum over de betreffende versnellingsbak lijkt het me een hele grote gok: heb ik straks een LPG-installatie en gaat mijn bak kapot. ;-(

Het vinden van een gebruikte bak is lastig, en in welke staat bevindt deze zich dan??

En een bak laten reviseren kost een vermogen.

Wat zijn jullie ideeën hier over?

Mocht ik een reservebak kunnen vinden, hoe bewaar je die dan? Gewoon zoals je die onder de auto vandaan haalt, of eerst verversen en vervolgens opnieuw vullen? Misschien zelfs teveel olie in de bak doen zodat alles onder de olie staat?

 

rvdw1986
afbeelding van rvdw1986
  • XM Berline Exclusive, Griz Quartz, ES9J4-ZF4HP20, 6-2000
RE: V6-24 automaat. Russisch roulette???

Hallo Paul,

Ik overweeg ook een LPG-installatie nu blijkt dat ik meer kilometers maak dan gepland. De staat van de ZF 4HP20 is daarbij voor mij geen issue. Mijn redenering is dat ik een bijzondere, opvallende en heerlijk rijdende auto rijd die het waard is om in te investeren. Op mijn vorige (nieuwe) auto's schreef ik altijd behoorlijk af. Op de XM wordt niet meer afgeschreven en ik ga er vanuit dat ik er nog tientallen jaren mee kan blijven rijden (ze is technisch in uitstekende staat). Het geld dat ik nu niet meer afschrijf kan ik gebruiken voor de extra uitgaven die je nu eenmaal hebt als je een oudere auto rijdt. Wellicht zien meer mensen dit en is dat de reden dat je langzamerhand meer old- en newtimers  op de weg ziet. Door mijn werk rijd ik nogal eens in allerlei huurauto's (altijd Hertz, dus meestal vrijwel nieuw). Op een enkele uitzondering na word ik er niet vrolijk van. Mijn bijna 16 jaar oudere auto rijdt lekkerder, ligt beter op de weg en ik voel me er ook nog veiliger in. Ik ben altijd blij als ik op Schiphol weer in mijn XM kan stappen.

Ik vond trouwens de offerte die ik enige tijd geleden van ZF heb mogen ontvangen nog wel meevallen (zie ergens in een ander draadje).

Pieter & Nefertiti

Paul14
afbeelding van Paul14
  • V6-24 automaat, bj 2000, km.stand ca. 260.000 km, verkocht
  • V6-24 automaat, bj 1998, km.stand ca. 290.000 km, break, G3
  • 2.1 automaat, bj. 1998, km. stand ca. 340.000 km
RE: V6-24 automaat. Russisch roulette???

Hallo Pieter & Nefertiti,

rvdw1986 zegt:

<p>Ik vond trouwens de offerte die ik&nbsp;enige tijd geleden van&nbsp;ZF heb mogen ontvangen nog wel meevallen (zie ergens in een ander draadje).</p>

 

Hoe hoog was die offerte? En hoe lang kan een gereviseerde bak mee?

Mvg,

Paul

Sinds oktober 2015 een 3.0 V6.24 automaat, b.j. 2000, 257.000 km

rvdw1986
afbeelding van rvdw1986
  • XM Berline Exclusive, Griz Quartz, ES9J4-ZF4HP20, 6-2000
RE: V6-24 automaat. Russisch roulette???

Wat ik uit mijn speurtocht heb kunnen opmaken is dat na een revisie de bak gemiddeld weer 250.000 kilometer moet meekunnen. 

De offerte is van juli 2015:

Het leveren, uit- en inbouwen van een ZF 4HP20 ruiltransmissie in onze werkplaats.

ZF Ruiltransmissie 4HP20: 1019 000 xxx    € 2.231,00

Uit- en inbouw kosten                                   €   525,00

Benodigd kleinmateriaal                               €     35,00

Totaalprijs                                                     € 2.791,00 (netto ex. btw)

Meer info:http://www.zf.com/netherlands/nl_nl/corporate/homepage_corporate/homepage_corporate.html

Nog wat extra interessante links:

http://etereman.com/blog/luxury-transmission/good-to-know-info-on-the-4hp20-transmission

http://www.eastment.net/4hp20/4hp20_introduction.htm

https://www.trnw.net/z-search/ZF4HP20.php

Pieter & Nefertiti

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: V6-24 automaat. Russisch roulette???

Mocht je zelf wat willen gaan doen dan heb ik wellicht ook nog wat nuttige info enzo. Ik heb zelf succesvol een 4hp20 gereviseerd voor mijn toenmalige berline. Het documenteren ben ik nooit aan toegekomen.....

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
RE: V6-24 automaat. Russisch roulette???

Mijn bak is ook gereviseerd, bij Johan Oldenhage.
De rekening heb ik nog, deze was 2199,47. Hierbij is de bak gereviseerd, olie vervangen, koelvloeistof vervangen, de boel in en uit gebouwd, nieuwe tussenaslager, wielen balanceren en nieuwe ATF olie. 

Reservebak is altijd een gok, tenzij je binnenin gaat kijken. Veel van die 4hp20 bakken sneuvelen na zoveel kilometer, die van mij bij 266k kilometer. De olie is vaak niet of weinig vervangen en dan gaat de boel slijten. Qua onderdelen staat er bijna niks op de factuur: omvormer, oliefilter, afdichtringen en ATF. Maar het rijdt geweldig.

Als je zelf een bak kan inbouwen kun je ook een tweedehands bak voor weinig proberen te scoren en die laten reviseren, vervolgens inbouwen. Oldenhage kan de bakken ook spoelen, zodat ze echt helemaal schoon zijn. Bij een oudere bak kan dat nog eens mis gaan, bij een gereviseerde is dat wel een goede aanpak.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: V6-24 automaat. Russisch roulette???

Die koppelomvormer is ook het ding dat het meeste slijt. Althans de lockup clutch in dat ding. Bij de revisie van de mijne kon ik eigenlijk nauwelijks verschil in dikte meten tussen de koppelingsplaten die ruim.2 ton hadden gedraaid en de nieuwe...

Paul14
afbeelding van Paul14
  • V6-24 automaat, bj 2000, km.stand ca. 260.000 km, verkocht
  • V6-24 automaat, bj 1998, km.stand ca. 290.000 km, break, G3
  • 2.1 automaat, bj. 1998, km. stand ca. 340.000 km
RE: V6-24 automaat. Russisch roulette???

furriegurrie zegt:

<p>Mocht je zelf wat willen gaan doen dan heb ik wellicht ook nog wat nuttige info enzo. Ik heb zelf&nbsp;succesvol een 4hp20 gereviseerd voor mijn toenmalige berline. Het documenteren ben ik nooit aan toegekomen.....</p>

 

Bedankt voor het aanbod. Ik hou het in mijn achterhoofd. Voor het moment durf ik daar nog niet aan te beginnen.

Maar knap dat een revisie jou gelukt is. De auto zelf heb je niet meer, begrijp ik. Hoelang heb jij er mee gereden na de bakrevisie?

 

Sinds oktober 2015 een 3.0 V6.24 automaat, b.j. 2000, 257.000 km

Paul14
afbeelding van Paul14
  • V6-24 automaat, bj 2000, km.stand ca. 260.000 km, verkocht
  • V6-24 automaat, bj 1998, km.stand ca. 290.000 km, break, G3
  • 2.1 automaat, bj. 1998, km. stand ca. 340.000 km
RE: V6-24 automaat. Russisch roulette???

Ook RVDW 1986 en Djidde bedankt voor jullie reacties. Voorlopig vind ik 2200 euro nog teveel om uit te geven aan een bakrevisie.

Kun je de bak zo in- en uitbouwen of moet dan de motor er ook uit?

Sinds oktober 2015 een 3.0 V6.24 automaat, b.j. 2000, 257.000 km

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: V6-24 automaat. Russisch roulette???

Motor en bak gaan er samen uit. Is ook makkelijker dan prutsen in de motorruimte om de boel netjes los te krijgen en weer gemonteerd.

Ik weet niet precies hoeveel km ik met de gereviseerde bak heb gereden. Wissel was in december 2013, zal zo'n 10 a 15 k km zijn denk ik. Ik heb deze Xm inderdaad niet meer. Is een maandje geleden verkocht....