Veercomfort aanpassing met het behoud van de sportstand

Pagina's

65 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Citrophile
afbeelding van Citrophile
Veercomfort aanpassing met het behoud van de sportstand

Veercomfort aanpassing:
Op 17 april 2010 heb ik tijdens de sleutelmeeting bij Gert de Jong mijn 2 hydractivebollen met maximaal 20% extra druk laten vullen.

Het gaat in dit voorbeeld over hydractive1, maar is ook bij hydractive2 toepasbaar.
De voorste hydractivebol is 70bar en is nu 85bar
De achterste hydractivebol is 50bar en is nu 60bar.

Het idee hierachter is om de XM zachter te laten veren tijdens de comfortstand met het behoud van de originele sportstand.

Tijdens de comfortstand zijn de 2 hydractivebollen geschakeld met de normale veerbollen en tijdens de sportand zijn de 2 hydractivebollen uitgeschakeld en berust de vering op de normale 4 veerbollen aan de veerpoten.

Door de zachtere vering in de comfortstand worden oneffenheden minder voelbaar genomen, terwijl de demping gehandhaaft blijft dus de XM gaat niet nadeinen.

Het veercomfort resultaat is subtiel, hobbels en andere oneffenheden worden net even wat zachter genomen. Het verschil met de sportstand is duidelijker geworden, dus de overschakelingen zijn beter voelbaar. Met optrekken, remmen en bochten nemen is de sportstand even stug als voorheen en is de veiligheid v.w.b. de voertuigdynamica gewaarborgd.

Deze veercomfort aanpassing is zeker aan te raden voor diegene die net dat klein beetje veercomfort extra wilt hebben :wink: .

stooftaker
afbeelding van stooftaker

Dit ga ik ook proberen!
Kun je (ik vraag wel veel van je) ook hier het extra relais nog een beschrijven????

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Het relais topic staat hier http://www.xmclub.nl/forum/viewtopic.php?t=266

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

stooftaker
afbeelding van stooftaker

okidoki 8)

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

Ik heb vandaag bij Chyparse ook de HA bollen 20% meer laten oppompen.

Maar ik vind het resultaat een beetje tegen vallen. :roll:
Het lijkt juist wel of die stugger is gaan veren op lage snelheid, zeg tot 60 km/h.

Op de snelweg voelt die weg strakker en vertrouwder aan, vooral als je een snelle bocht neemt.

En het lijkt wel of hobbels e.d. nét even iets harder worden doorgegeven.

Is deze methode wel toepasbaar op een Hydractive 2?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Deze methode is bij ieder hydractive type van toepassing :wink:.

Ik vermoed dat er nog een hoop lucht in jouw hydrauliek zit. Was bij mij ook toen ik bij Gert de Jong mijn HA bollen met 20% extra liet vullen.
Mijn XM reageerde ook stug op oneffenheden en ik was in het begin ook teleurgesteld van het veerresultaat.

De monteur ging niet ontluchten met de ontlastbout, ondanks dat het een zelfontluchtend systeem is kun je al een hele hoop lucht via de ontlastbout weg krijgen.

Met een lopende motor de ontlastbout op de HD regelaar een aantal keer heen en weer draaien.

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

Hmmm,

Volgens mij heeft die hem bij mij ook niet ontlucht na de montage van de HA bollen. (wel na montage van de voorraadbol)

Dus dan zal dat het wel zijn. :wink:
Ik gaat gelijk even ontluchten. :P

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ook gymmen zal wat helpen lucht eruit te krijgen :wink:, maar via de ontlastbout is het effectiefst.

Lignage
afbeelding van Lignage

Ontluchten via de ontlastbout doe je het beste in de hoogste stand, staat in mijn hydrauliek handleiding.

BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89

Ik heb hem net even goed ontlucht en daarna door een drempelrijke woonwijk gereden. Ook heb ik nog even een deinend polderweggetje meegepakt.

En hij veert voelbaar zachter als voor de extra vulling. :D

Aanpassing geslaagd lijkt me.
Heet dit ook "JP-en"? :lol:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Wat jij wil :lol: :wink:.

Marcel
afbeelding van Marcel

Kan iemand mij aan de hand van een foto onder de motorkap kunnen aangeven welke bout voor de ontluchting is?
Dan ga ik dat ook eens proberen.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Men nemen de voorraad bol die zit geschroefd op de druk regelaar, aan/op de druk regelaar zit het ontlast boutje, (ring/steeksleutel 12) kan niet missen.

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
RE: Veercomfort aanpassing met het behoud van de sportstand

Daar staat ik dan bij Chyparse met de vraag of Martin de hydractief bollen wat ' op wil voeren' .... Martin was met een andere klus bezig dus ik werd helaasch geholpen door een collega met wat minder sociale vaardigheden maar goed, na een zucht deed hij wat ik vroeg. Hij spruttelde tegen toen hij zag dat ik hydractiefbollen heb met een dubbele membraan en hij van ervan overtuigd is dat het dan niet gaat. De bollen op voorgeschreven druk houden dus.....nou heb ik nog niet dat extraatje.....badday

Hij heeft wellicht gelijk maar dat lees ik hier boven nergens terug.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Veercomfort aanpassing met het behoud van de sportstand

Dat van en dubbele membraam hoor ik ook voor het eerst. Dat er verschil van benadering zit door de verschillende monteurs bij hun heb ik al vaker gehoord. Jammer is dat.....

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
RE: Veercomfort aanpassing met het behoud van de sportstand

Ook Martin van Chyparse gelooft niet in dat extra comfort verhaal bij extra druk op de HA bollen.

Ik heb er over gehad met hem en hij beweerde dat het veercomfort zelfs afneemt bij drukverhoging van de HA bollen.

Overigens vult hij de hoekbollen altijd wel met wat extra druk .

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Veercomfort aanpassing met het behoud van de sportstand

Daar gaan we weer......... Daar gaat het dus weer mis, als je aan je hoekbollen loopt te klooien dan klooi je met je veiligheid.

In Sportstand veert de XM alleen op de vier wiel bollen, op Comfortstand veert de auto op alle 6 de bollen = meer volume dus meer comfort.

Mijn hydractief bollen zijn ook 20% over gevuld en het comfort is er aanzienlijk door verbeterd. Daarnaast heb ik op de achteras een hydractiefbol van een Break, die zijn groter qwa volume dus dat draagt nog een stukje extra bij.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
RE: Veercomfort aanpassing met het behoud van de sportstand

Ik vind Martin echt heel aardig maar ik denk dat ik toch een second opinion ga halen in bv Abbenes. Verdorie ik wil het onderste uit de kan wat veercomfort betreft! 

detlev
afbeelding van detlev
RE: Veercomfort aanpassing met het behoud van de sportstand

Mark,

Ik geloof absoluut in jouw constatering dat het veercomfort wordt verhoogd. Zodra ik eens de kans heb ga ik het ook laten doen.

 

ALLEEN.... Ik snap geen donder van de theorie. Het is wel eens vergeleken met twee veren aan elkaar, wat logisch is. MAAR hoe kan het dan dat als ik een STRAKKERE (hogere druk) veer gebruik, dat dan het comfort toeneemt? Ik zou juist verwachten dat het werkt bij een iets lagere druk of een grotere doorstroomopening... Is er iemand die mij dat eens uit kan leggen?

En een handtekening!!!!

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE:

Als je de wagen extra belaadt (meer personen, meer bagage, vooral zware dingen), wordt het veercomfort ook beter. En bij zwaardere belading is er ook een hogere druk in de bollen.

Legendarisch is het verhaal van voormalig bestuurslid Valentijn, dat ik ooit ergens gelezen heb. Zijn eerste kennismaking met de XM was het in opdracht van filmfestival Rotterdam, toentertijd gesponserd door Citroën, van (loodzware) filmblikken in een XM Break. Het veercomfort tijdens die ritten heeft hem voorgoed verknocht aan de XM. (Correct me if I'm wrong, Valentijn).

 

Edit: kwam op XMNL het bedoelde berichtje tegen:

Waarde Dirk,
Wat je beschrijft is zeer herkenbaar. Zeer vaak mocht ik voor
filmfestivals rijden in een XM break en alhowel deze tijdens het
festival benut werd voor het vervoeren van VIP's was er voor en na
het festival vooral behoefte aan het vervoeren van films.
Een bioscoopfilm wordt vervoerd in een doos van ongeveer 40 x 40 x 20
cm met een gewicht van ca 30 kg. Ik kon altijd erg genieten van het
plat doen van de achterbank en de volledige laadruimte vullen met
dergelijke dozen, ten eerste omdat ik onder de indruk was hoe soepel
de auto toch weer op rijhoogte komt, maar ten tweede inderdaad juist
vanwege het extra vet aanzetten van het dein gedrag van de auto. De
A6 door de polder met die heerlijk langgerekte golven in het wegdek
was daarbij veruit favoriet.
groetjes,
Valentijn
XM V6.24 break autom. 1998


 

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE: Veercomfort aanpassing met het behoud van de sportstand

detlev zegt:

ALLEEN.... Ik snap geen donder van de theorie

Ga maar eens met een XM met platte bollen rijden icon_wink

En dat verhaal van Valentijn klopt inderdaad, hoe meer lading hoe beter de auto veert.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

detlev
afbeelding van detlev
RE: Veercomfort aanpassing met het behoud van de sportstand

Platte bollen is géén vering. Dus dat slaat nergens op. En ja, ik weet OOK dat meer lading beter veert (en zoals ik al zei, ik geloof het drukverhaal ook wel!), ik snap alleen niet dat een zwaardere veer (hogere veerconstante) tot verbetering leidt...

Enige dat ik zou kunnen bedenken is dat de hogere druk hetzelfde effect geeft als een grotere doorstroomopening (dus 'comfort'bollen). Hierdoor zou je bij het uitveren een beter gedrag krijgen. Maar hoe kan dit nou ooit (theoretisch dan!) voordeel opleveren bij het INveren? Gaat mij er niet om dat het niet juist zou zijn maar ik ben nog net genoeg techneut om te willen weten HOE het werkt :)

En een handtekening!!!!

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Veercomfort aanpassing met het behoud van de sportstand
Hogere druk in de bol geeft een groter gas volume. Het membraan is geen harde begrenzing. De veerconstante wordt volgens mij kleiner. Dus meer gas om samen te persen met gelijkblijvende kracht geeft volgens mij dan meer comfort....
detlev
afbeelding van detlev
RE: Veercomfort aanpassing met het behoud van de sportstand

Ja, maar meer druk ín de bol betekent ook meer druk nodig om samen te persen toch? Dus lijkt mij een hogere veerconstante...

En een handtekening!!!!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.
RE:

Ik geloof niet dat die paar bar extra het gewicht van de auto in de weg zitten. Ik ervaar het tenslotte. Sorry ik heb er geen theoretische verklaring voor.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Veercomfort aanpassing met het behoud van de sportstand
Nee, volgens mij niet. Het gewicht van de auto blijft gelijk dus de druk ook. Het evenwicht tussen hoe hard het gasvolume drukt en hoe hard de olie drukt...
detlev
afbeelding van detlev
RE: Veercomfort aanpassing met het behoud van de sportstand

Nou nee hoor. De druk wordt bepaalt door (het afsluiten van de leiding door) de hooteregelaar. Die blijft net zolang 165bar pompen tot de auto de goeie hoogte heeft. Oh, wacht, die druk wordt natuurlijk bepaald door de hoekbollen. Want die bepalen de hoogte. Dus zou het membraan boller (of minder hol) komen te staan. Ja, dan is er meer gas om samen te drukken. En dan is het samen te drukken volume in eerste instantie groter, druk is evenredig aan volume dus duurt het langer (wordt het soepeler) tot de einddruk is opgebouwd. Goh, ik begin eindelijk enige logica te bespeuren.

 

En excuus voor het vervuilen van dit draadje.

En een handtekening!!!!

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
RE:

Het blijft leuk, deze discussie, toch? 

Misschien kan iemand JP uit zijn winterslaap trekken en om uitleg vragen? 

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
RE:

Chyparse zegt dat idd met andere ingang ook: je kan de hoekbollen wat opvoeren voor meer comfort. Dat gaat dan wel ten koste  van de veiligheid. En zeggen ze: " het zal niet spectaculair verbeteren".... Ik heb nu 10 bar meer in de voorbollen maar idd, veel merk ik er niet van.

Maar wat klopt er nou van het dubbele membraan verhaal van (sommige) hydractiefbollen? Net als de C5 die heeft. Die kan je niet opvoeren, dat zou niet goed gaan.....

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
RE: Veercomfort aanpassing met het behoud van de sportstand
Ze raden dat bij Chyparse inderdaad af. Ik was daar laatst en had dat aan de hand. De constructie van het membraan zou hier debet aan zijn. Of het klopt weet ik niet. Punt is wel dat deze bollen niet weglopen en dus niet gevuld hoeven te worden.
JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
RE:

Fantastisch, die discussie weer.

Meer druk = meer gas om op te veren.

Minder druk = minder gas om op te veren.

Het bijschakelen van de hydractiefbollen betekent dat er (veel) meer gas is om op te veren dan met hoekbollen alleen.

De druk die je ziet is de druk in de bol met het membraan helemaal tegen de onderzijde aan gedrukt. Zodra het systeem op druk komt wordt daar olie bijgepompt tot de hoogteregelaar OK zegt en de toevoer afsluit. Op dat moment zit het membraan (ongeveer) in het midden. De gasdruk in de bol (en de olie) is dan veel hoger dan de gasdruk die je bij het vullen ziet. Hoeveel hangt af van de belasting van de auto. Vol met spullen = hogere druk dan leeg. Wij leerden allen op school de universele gaswet: PxV=RxT. R is een constante en T de absolute temperatuur, dus ca 300 graden Kelvin.

Door de olietoevoer wordt de V kleiner (het menbraan gaat naar het midden, dus de P wordt hoger en wel via een hyperbool. Dat betekent dat de druk progressief toeneemt met het kleinere volume. Elke hoeveelheid gas (=vuldruk) heeft zijn eigen hyperbool.

Dat maakt de vering van een Ctroen zo superieur: Bij hogere belasting is het systeem stijver. Precies wat je zou willen. Bij luchtvering is dat heel anders: Daar voer je extra lucht toe om op hoogte te blijven, en daarmee wordt het systeem dus juist slapper. Jammer dus voor dure Duitse auto's en Range Rovers.

Er is nog een methode om het comfort te verhogen: via de dempers in de hydractiefblokken. Als je daarin de gaatjes ca 10 tot 15% vergroot neemt de demping in de comfortstand fors af en in de sportstand niet. Precies wat je wilt.

Voor je een boor ter hand neemt: Niet de diameter 10% groter maken! dat levert een veel te groot oppervlak.

Die dempers zitten achter de dikke leidingen naar de veerbollen, dus twee per hydractiefblok. Ik ben nog steeds te lui geweest om het een keer te doen. Maar op die manier kan je echt in de buurt van een DS komen.

Mijn ideale configuratie:

  • Nieuwe (grijze) bollen op de hoeken conform de fabrieksspecificaties, dus een vrij stijve sportstand.
  • 20% meer duk in de hydractiefbollen.
  • 10% groter gatoppervlak in de dempers in de hydractefblokken.

 

Overigens: de link naar dat magische relais werkt niet: http://www.xmclub.nl/forum/viewtopic.php?t=266

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

Pagina's