versnellingsbak

16 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
eesge
afbeelding van eesge
versnellingsbak

Mijn XM V6 automaat van 2000 met 215.000 km op de teller bonkt licht tijdens het rijden, in ernstiger mate in bochten. Bij het wisselen naar R of D is een licht ‘klonk’ te horen uit de bak. Het wordt ras ernstiger.

We hebben geen speling op de wielen of lagers kunnen constateren. De aandrijfassen zijn zo’n 2 jaar geleden vervangen. Het begint er steeds meer op te lijken dat de bak het probleem vormt.

Heeft iemand hier ervaring mee ?

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Hoi Eesge,

Welkom op het forum!. Zou leuk zijn als je ook nog een korte voorstelling van jezelf en je dame geeft in het "jouw XM" topic, http://www.xmclub.nl/forum/viewforum.php?f=8

Met een bonkende automaat heb ik geen ervaring maar ik vermoed dat je spoedig een reactie kunt verwachten van een ervaringsdeskundige.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

Ook namens mij welkom op het forum.
Dat gebonk had ik ook en het zou zomaar aan de draagarmrubbers kunnen liggen. Je kunt er redelijk makkelijk bij om te kijken hoe ze zijn. Op deze foto is de achterste rood omcirkeld:
IMAGE(http://www.lucasunger.com/CF/draagarmkap.jpg)

eesge
afbeelding van eesge

dank voor jullie reactie - als het de bak is moet ik helaas van deze auto afscheid nemen. We gaan er mee aan het werk.

maartenh
afbeelding van maartenh

Je zou eerst nog eens de olie van de bak kunnen vervangen.

Daar staat hier wel wat over

http://www.xmclub.nl/forum/viewtopic.php?t=340

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Wissel inderdaad eerst eens je bakolie voordat je drastische conclusies trekt. Kost weinig en geeft altijd een beter schakelgedrag- en een inspectie van je draagarmrubbers is ook zo gedaan.
Als je proefsgewijs het ophangrubber van je bak wil vervangen, heb ik evt. nog een goede tweedehandse voor je liggen.

En 215 K km is voor een automaat als de 4HP18 best te doen - mits de bakolie soms gewisseld word. De mijne zit nu op 269K, en heb ik met verversen bakolie en enkele andere -niet te dure- ingrepen weer helemaal op streek gekregen. Ding schakelt nu als boter.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
maartenh
afbeelding van maartenh

Dit is een 4hp20, waarschijnlijk zonder peilstok. Enige manier om het peil te controlleren is opnieuw vullen op de juiste manier (met lexia om de temperatuur uit te lezen)

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Sorry, je hebt gelijk. Op een 2000'er zit natuurlijk een 4HP20.
Lexia's zijn echter zo langzamerhand ruim aanwezig op dit forum toch. Hoeft ook geen probleem te zijn, hoewel het iets lastiger is dan een 4HP18, geef ik toe.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Lignage
afbeelding van Lignage

Hoi Wim, is dit jouw xm? Hoe komt het dat die stab.stang zo mooi glimt, is die vervangen door een nieuwe? De mijn is helemaal aan het afbladderen door de roest, daar helpt geen poetsen meer aan...

wimb zegt:

Ook namens mij welkom op het forum.
Dat gebonk had ik ook en het zou zomaar aan de draagarmrubbers kunnen liggen. Je kunt er redelijk makkelijk bij om te kijken hoe ze zijn. Op deze foto is de achterste rood omcirkeld:
IMAGE(http://www.lucasunger.com/CF/draagarmkap.jpg)

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Nee Paul dit is de XM!! Van Mike. :wink:

Lignage
afbeelding van Lignage

Hoi Mike, is dit jouw XM!! ? Hoe komt het dat die stab.stang zo mooi glimt, is die vervangen door een nieuwe? De mijn is helemaal aan het afbladderen door de roest, daar helpt geen poetsen meer aan...

Lignage zegt:

Hoi Wim, is dit jouw xm? Hoe komt het dat die stab.stang zo mooi glimt, is die vervangen door een nieuwe? De mijn is helemaal aan het afbladderen door de roest, daar helpt geen poetsen meer aan...

wimb zegt:

Ook namens mij welkom op het forum.
Dat gebonk had ik ook en het zou zomaar aan de draagarmrubbers kunnen liggen. Je kunt er redelijk makkelijk bij om te kijken hoe ze zijn. Op deze foto is de achterste rood omcirkeld:
IMAGE(http://www.lucasunger.com/CF/draagarmkap.jpg)

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Om even voor Mike te spreken, volgens mij heeft hij deze kortgeleden zelf vervangen en ja ze gaan een keer roesten, maar vervangen is een fluitje van een cent. :wink:

Lignage
afbeelding van Lignage

Ik heb het dus niet over die verticale hè, dat kan ik ook met mijn ogen dicht...

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

O die, ja das gewoon geluk hebben, bij die van Mike staat ie volgens mij nog in de was ook. :lol:

En weer on topic. :wink:

Matthijs
afbeelding van Matthijs

eXpelliarMus zegt:

Om even voor Mike te spreken, volgens mij heeft hij deze kortgeleden zelf vervangen en ja ze gaan een keer roesten, maar vervangen is een fluitje van een cent. :wink:

De verticale heten reactiestangen, het ding dat van je linker naar je rechterwiel loopt is je stabilistatiestang :)

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96

Benieuwd naar de ontwikkelingen. Mocht het inderdaad de bak zijn dan ben ik in de auto geïnteresseerd (ervaringsdeskundige).
zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205049/

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.