Voorstellen

5 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Iselmar
afbeelding van Iselmar
  • XM 2.0 Turbo-CT "Exclusive" 1997
Voorstellen

 

Het moet er ook maar eens van komen, ik bedoel, mezelf hier even voorstellen.
Ik ben eerder als eens lid geweest van de XM club en dit forum, in 2009, destijds met mijn Gris Quartz XM Break 2.1 DT-12 aut. uit 1997.
Omdat ik destijds erg ziek ben geworden en ruim een jaar "uit de running" ben geweest, heb ik vanwege de hoge vaste lasten van deze auto hem moeten verkopen. Maar, ik wist dat er ooit weer een terug  zou komen.

Mijn naam is Henry Pieters, 57 jaar en ik woon in het prachtige Friese Gaasterland, aan de kust, maar ook midden in de Gaasterlandse  bossen en midden tussen de Friese meren! Tot en met 2008 ben ik zelf werkzaam geweest in de Citroen dealer organisatie totdat ik ziek werd dus. Vandaar mijn passie (o.a.) voor Citroen, maar alleen als deze veerbollen hebben!! Daarnaast ben ik ook fervent Mercedes liefhebber, maar voornamelijk die modellen die door Bruno Sacco zijn ontworpen, zoals de W 124, 201, 126 etc. 
Na mijn ziekte en besluit de autobranche vaarwel te zeggen ( met name door de enorme stress) ben ik aan het begin van de crisis begonnen in de watersportbranche, als makelaar en dat doe ik tot en met vandaag met veel plezier en veel minder stress. 

De eerste jaren in dit beroep heb ik met een fantastische W 124 (320-E op LPG) zakelijk bijna 450.000 probleemloze, comfortabele en snelle kilometers afgelegd. Voordat er kosten aan zouden (kunnen) komen heb ik deze auto met pijn in mijn hart verkocht en ook nog heel redelijk. Er voor in de plaats kwam een nieuw, zuinig dieseltje, waarvan ik de naam hier niet zal noemen. Als hobby ernaast een z.g.a.n. W 124 E-320 Coupé.
Dit was NIET mijn auto en steeds meer kwam de heimwee naar een hydraulische Citroen bij mij terug. Tenslotte heb ik deze auto's (beroepshalve) jaren gereden, tot en met 2 C-6-en toe! Vast stond dat het (weer) een XM zou moeten worden. Een CX had het ook nog kunnen worden, maar ik kon de juiste niet vinden en misschien komt dat ook dat ik die auto's zelf beroepshalve minder gekend heb als de XM.
En zo begin je onbewust in de avond uurtjes af en toe weer eens een beetje op internet te struinen. Mijn voorkeur ging uit naar een benzine vanwege de diesel hetze momenteel en de weinige kilometers die de auto zou gaan maken. Mijn voorkeur ging uit naar een V6, een Y4 vanzelfsprekend (sorry!!!!) maar eigenlijk was elke benzine vanaf de 2.0-16v wel oké. Tijdens een avondje surfen popte er opeens een nieuwe advertentie in beeld en ik wist direct; dit is hem!!! Dat kun je soms zo hebben.

Aangeboden werd een XM Exclusive Turbo-CT uit 1997, automaat, Gris-Quartz en slechts 75.000km op de teller, de tussenhandelaar niet mee gerekend, van 1e eigenaresse. Jawel, ze bestaan echt, auto's van een oud vrouwtje en altijd binnen gestaan! Ik heb het bewijs hier in mijn garage staan. De auto is nieuw geleverd door de toenmalige Citroen verdeler in Brugge (inmiddels ook ten onder gegaan in het slagveld van reorganisaties in de dealerwereld) en is geheel gedocumenteerd. Zelfs de originele Certificate of Conformity is er bij!
De Tussenhandelaar, zelf dealer van Koreaanse auto's, wilde aanvankelijk de XM voor zich zelf houden, heeft er ook 3 jaar goed op gepast en welliefst 120km mee gereden, maar besloot toch de auto te verkopen. Reden; toch de onbekendheid en angst (vooroordelen) voor deze auto.
Gelukkig maar, want zo kwam hij mooi bij mij terecht. En ik ben er dan ook super blij mee.

Direct na de aankoop ermee naar Entink in Zwartsluis gereden, om de auto te laten beoordelen en vragen of ik er mee in onderhoud kon komen. Dat laatste was natuurlijk sowieso geen probleem. En wat de beoordeling betreft; Foei, wat waren die mannen enthousiast over mijn auto! Was lang geleden dat ze zo'n mooie, echte en onverprutse XM hadden gezien. Direct werd de auto op al zijn kritische punten aan een onderzoek onderworpen, werden de plastic wielkuipen uit de voorschermen getrokken en de voorschermen van binnen schoongespoten en werd er een nieuwe remlicht schakelaar gemonteerd omdat de cruise control dienst weigerde. Doet ie nu nog steeds trouwens, maar daar kijken we in maart als hij een onderhouds beurt krijgt wel naar. Vastgesteld werd; Hier staat een super echte XM, ik had volgens Frans (eigenaar van Entink) een super goede deal gedaan. Nou, daar wordt je wel vrolijk van, kan ik zeggen. Fijne garage trouwens, een echte aanrader. 

Ik ben van plan jaren lang van de XM te gaan genieten. Na en door mijn ziekte ben ik gaan leren van de onnozelste en meest vanzelfsprekende dingen te kunnen genieten en mijn XM is er één van! Ik ben van plan er heerlijke vakanties naar la France mee te gaan ondernemen en er verder in de zomer maanden hier heerlijk van te genieten, naast mijn dagelijkse (inmiddels nieuwe) auto, waarvan ik het merk ook maar niet zal noemen.  Hij staat heerlijk warm en droog in mijn garage thuis, in gezelschap van de W 201 ( MB 190) van mijn dochter, die hetzelfde virus heeft als haar pa.
De tweeliter Constante-Torque motor is een zeer goed alternatief voor de V6, afgezien van de sound (en het prestige natuurlijk). De gulden middenweg kun je eigenlijk wel zeggen.
Ik mis de 50 pk's niet echt en het koppel komt dicht in de buurt van de V6, is echter veel breder aanwezig. Ik ben er blij mee in ieder geval.
Ik hoop er regelmatig op club bijeenkomsten mee te komen en ben benieuwd wat jullie er allemaal van vinden.

Tot snel allemaal!  
 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE: Voorstellen

Welkom (terug) Henry. En idd. een mooie wagen.
De dieselhetze valt wel mee, hoor, zeker op dit forum. En met een beetje aanpassen (Rotterdam Centrum en Utrecht) mijden, kan je als dieselaar nog een fijn aantal kilometers maken. Ik hoop dat je gezondheid vanaf nu jou goed gezind mag blijven. Veel plezier van je XM.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM 2.0 16v - Bleu Mauritius
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE: Voorstellen

Mooie XM Henry. Ik heb zelf ook een Turbo CT Exclusive uit België. Die komen de laatste jaren steeds vaker in Nederland terecht en we zien ze ook steeds meer binnen de club. Veelal met een redeljk lage km-stand inderdaad.

Ik heb er een met 72.000 km uit België gekocht en inmiddels zo'n 75.000 er bij gereden. De mijne staat momenteel gestald want ik heb ook nog een 16v en sinds eergisteren ook een V6 Multimedia. Het loopt bij mij een beetje uit de hand...  

__________
Crepuscule

Iselmar
afbeelding van Iselmar
  • XM 2.0 Turbo-CT "Exclusive" 1997
RE: Voorstellen

Bedankt Marc, komt zeker goed!

Iselmar
afbeelding van Iselmar
  • XM 2.0 Turbo-CT "Exclusive" 1997
RE: Voorstellen

Hallo Veen. Dank je voor je reactie. Ja, in Belgie kun je nog steeds mooie young-timers vinden. De 190 van mijn dochter komt er ook weg.
Gefeliciteerd met de aankoop van de multi-media. Dat is een hele bijzondere. Laat maar uit de hand lopen, die hobby. Het is een zeer goede investering, daar ben ik zeker van.