XM diesel of toch wat anders?

7 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
ShockWave_Omega
afbeelding van ShockWave_Omega
XM diesel of toch wat anders?

Hallo allemaal,

Ik ben Tim 35 uit Brabant. Waarschijnlijk stel ik me voor in het verkeerde topic.. Maar ik kom ook meteen met een vraag.
Helaas heb ik niet zo veel geluk gehad met mijn vorige wagen (Alfa Romeo 156SW) deze bleek net na aankoop rijp voor de sloop (daar ligt ze nu ook). Nu ben ik aan het rondkijken voor een andere wagen. Blijkbaar heb ik een nogal merkwaardige autokeuze..

Er is een XM op marktplaats gekomen waar ik wel interesse in heb. Nu snap ik zelf ook wel dat je voor een dubbeltje niet kunt verwachten om op de beste plek te komen zitten. Vandaar dat ik dus even wat advies zou willen inwinnen.

De XM in kwestie (1993 model 2.1 diesel met 292.200 km) is aantrekkelijk geprijst maar heeft ook nog meegedaan met de Carbagerun. Daarvoor is ze helemaal nagekeken en heeft volgens mij ook een fikse opknapbeurt gehad en daarbij ook een APK gekregen. Dat is dus wel mooi.. alleen het feit dat ze dus aan die "race" mee heeft gedaan vindt ik (van een kant gaaf) een beetje eng. Uiteraard heb ik wel even op de facebooksite van het team gekeken wat de auto allemaal voor de kiezen heeft gehad.
Laten we zeggen dat het een flinke duurtest is geweest.

Ik zit natuurlijk niet zelf in de auto maar ook met een 11 maanden oude dame en mijn vrouw. Dus de wagen moet wel veilig zijn (iets wat met de 156 heeeeeel ver te zoeken was). En ook geen tonnen aan geld kosten qua rijdbaar houden. Dat laatste kan eventueel een nekslag zijn voor de XM?

Heeeeel vroeger had mijn vader ook een XM (3.0 V6 automaat uit de 1e serie als ik het goed heb) en die had nogal wat gerotzooi met de wagen. Maar wat ik me nog wel herinner van deze wagen was de heerlijke achterbank (waar ik vaak op in slaap ben gevallen) en de veering. Machtig mooi om die auto helemaal omhoog te zien gaan en naar beneden te zien zakken als je uitstapte en de auto uitzette. Ook een van de eerste auto's van mijn vader met airco.. en geen flauw benul van hoe dat werkte :P

Overigens rijdt mijn vrouw (en nu tijdelijk ik ook) al bijna een jaar een C3 Exclusive 1.4 benzine (met panorama/opendak) uit 2002 tot volle tevredenheid.

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: XM diesel of toch wat anders?

Hoi Tim,

De 2.1 TD is op zich een heerlijke auto en een tellerstand van < 3 ton is een pre.

Motorisch kan deze dame heel wat aan. De brandstofpomp (electronisch) is een punt van aandacht. Die kan nogal eens lekken en dat is APK afkeur. Ook kan ie wel lekvrij zijn en toch niet goed werken: bijv. horten-stoten van stationair en moeizaam starten. het beste is dan ook om een keer - zo mogelijk - onaangekondigd te gaan kijken/of wat vroeger dan de afspraak te komen en de auto zelf koud te starten.

De vraag is hoe de carrosserie zich heeft gehouden in de modder en drek. Let vooral op de onderzijde zijkanten (kokerbalken).

Ik kan me voorstellen dat zo'n carbagerunner zijn auto helemaal zelf onderhoudt, maar vraag toch of er een historie bij zit.

Distributie mag maximaal 120k hebben gedraaid, liever na 80k zijn vervangen. Bij onbekend moet ie sowieso ASAP worden vervangen.

Ik heb de advertentie ook zien staan; staat er al een tijdje op. Voor zo'n prijs is een proefritje en grondige inspectie zeker de moeite waard (dat is: als je het carbagerun uiterlijk van de auto kan verdragen).

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

XM Liefhebber
afbeelding van XM Liefhebber
  • twee keer een 2liter 90,92 en mijn droomauto een turbo CT uit 95
RE: XM diesel of toch wat anders?

en verder moet je gewoon ook een beetje geluk hebben, als je er niks aan doet doet hij het best lang, maar dan is het in een keer vaak gebeurt.

ik zelf heb eerst een jaar gereden , dan een zogenaamde o beurt laten doen, dus alles eraf kwa filters olie ed en de bollen ook.

dan begin je fris en weet je hoe hij erbij staat , dit is uiteraat geen goedkope beurt , maar als hij het verder goed doet en je wilt er wat langer in zweven dan is het zeker de moeite.

jabaar
afbeelding van jabaar
RE: XM diesel of toch wat anders?

Is geen TD, maar een oude (slome), diesel type 1. Heeft ook zijn voordelen, want geen Epic-elektronische pomp.

Zolang er weinig roest is te vinden aan te bevelen. Leren interieur erin doen en gewoon relaxt rijden voor een tijdje en daarna verder zien wat t doen.

 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
  • Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: XM diesel of toch wat anders?

Oh, het is deze:https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/citroen/m1156380804-citroen-xm-2-1-dsl-12-1993-grijs.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624

Ik dacht dat je deze: https://www.autoscout24.com/offers/citroen-xm-2-1-td-diesel-grey-cdf0b94c-34a6-a279-e053-e250040a29f9?cldtidx=1 bedoelde.

Als je hiervoor gaat en je volgt Jabaar's advies op, het ik nog wel een electrisch bediend leren interieurtje voor je staan.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

tom
afbeelding van tom
RE: XM diesel of toch wat anders?

Ik zou es goed rekenen, hoeveel km ga je per jaar rijden? Ik heb een 2.1 td en betaal bijna 150,- per maand aan MRB.....

XM Liefhebber
afbeelding van XM Liefhebber
  • twee keer een 2liter 90,92 en mijn droomauto een turbo CT uit 95
RE: XM diesel of toch wat anders?

Ik heb hier laatst dezelfde vraag gesteld , en gelukkig zijn er mensen hier die alles bijhouden en dan blijkt dat het niets uitmaakt of je nu benzine, gas of diesel rijd.

Je bent onderaan de streep hetzelfde kwijt, dan kun je dit nog even meenemen in je overpeinzing