Het blijkt een veel voorkomend euvel te zijn: de remlichtschakelaar van een Automaat die het niet meer doet. Het nokje dat de contacten tegen elkaar drukt smelt op den duur, wordt dunner en de schakelaar maakt op een goed moment helemaal geen contact meer. Bij mijn auto zijn er in de loop van de tijd door de vorige eigenaar al twee nieuwe in laten zetten ... Nu heb ik hem zelf gerepareerd. Hieronder mijn methode:
Allereerst het verwijderen van de schakelaar (compleet met pedaalrubber) uit de auto. De schakelaar zit vast met een moertje (sleutel 10) en een nokje. Bij mijn XM was de stekkerverbinding boven het rempedaal goed bereikbaar, en de kabel zat niet vastgeklonken aan het pedaal zelf. Dat zal bij een andere XM wellicht anders zijn. Maar het werkt wel een stuk makkelijker als de schakelaar uit de auto is. Ondertussen heb ik bij mijn andere XM (zelfde euvel) het deksel van de schakelaar in de auto gedemonteerd (ging erg makkelijk) en hetzelfde trucje als hieronder beschreven toegepast. Je moet hiervoor de schakelaar wel van het pedaal af halen.
Vervolgens haal je het pedaalrubber van de schakelaar af. Hierdoor zie je goed hoe het deksel over de 4 nokjes zit geklikt. Met een kleine schroevendraaier een beetje wrikken tussen de twee schakelaarhelften (aan de lange zijde) tot het deksel aan een kant vrijkomt. Dan aan de andere kant een beetje wrikken tot de lange zijde van de schakelaar loskomt. Dan voorzichtig het deksel open kantelen. Let op dat de twee veren die zich binnenin bevinden niet wegschieten.
Nu kun je goed zien hoe het ding werkt. De nok in het deksel is tweeledig: de brede nok - met smeltplek - bedient de brede contactstrip in het midden zodat die contact maakt met de strip die eronder ligt (links op de foto); het kleine nokje bedient de smalle contactstrip, waardoor die het contact verbreekt met de zilverkleurige contactstrip (rechts op de foto). Het is vooral de brede nok die opgehoogd moet worden. Ik gebruik daarvoor een dwergschroefje (kleiner dan M1).
Het is echt een ieniemienie-schroefje! Afkomstig van een stukje elektronica. Hoe kleiner hoe beter. Met de dremel heb ik een gaatje geboord in het midden van de brede nok. Schroefje erin gedraaid, et voila!
Vervolgens klik je het deksel weer op de schakelaar (let op de twee veren) en monteer je het pedaalrubber. Als laatste test je de werking door de schakelaar aan te sluiten, het contact aan te zetten en de schakelaar te bedienen. Bij mij werkte het 100%. Het terugplaatsen van de schakelaar, en dan vooral het geleiden van de kabel door het pedaal heen vergt wat Softenon-armpjes, maar dat gaat makkelijk. Moer (kopmaat 10 mm) aandraaien en klaar is Marcel!
Mooie duidelijke beschrijving Marcel. Top!
__________
Crepuscule
Luceo non uro....
Dank!!
afgelopen zaterdag bij mijn handgeschakelde Turbo CT op deze manier het probleem ook op kunnen lossen. Het kastje is iets anders van model en er zit maar 1 veertje in maar de rest werkt exact hetzelfde.
Mooi! Het verbaast me wel wat dat een handbak dit ook heeft. Meestal is het bij automaat versies omdat je hier veel vaker de voet langer op de rem houdt omdat de auto kruipt als de auto in de versnelling staat. Daardoor wordt de boel warm en smelt het nokje.
Misschien heeft de vorige eigenaar van de auto hem wel als een automaat gereden met continu zijn voet op de rem. De koppelings platen moesten ook al vervangen worden :-)
Thnx voor de uitgebreide foto reportage. Had het een jaar of 5 geleden ook al bij de XVJV21 gedaan, maar nu was de 55TTJX er ook aan toe. In plaats van een schroefje heb ik een plugje om het ingesmolten plasticje geschoven en gelijmd. Nu zien mensen achter mij ook weer dat ik rem.
Vergroening van het wagenpark
Na de keurige foto's, alhier ben ik ook aan de slag gegaan om de remlichtschakelaar van mijn V6 24 te repareren. De Lexia meting gaf een permanente storing weer. Echter ik heb niet geboord maar op beide ijzeren strips ter hoogte van het plastic contact een druppel soldeer aaangebracht. Op de strips is duidelijk te zijn waar de plastic nokjes aangrijpen. Nu is de fout verdwenen.
Herman Sluiter
Dat kan volgens mij ook smelten en dan zit alles aan elkaar gelast.
Citroën XM is bijzonder, Hou hem heel !!
Het smeltpunt van soldeer is 50 a 60 graden,en van de meeste plastics is dat 30 graden. Het metalenschroefje geeft alleen maar warmte door, denk ik. Ik zie ook niet in waarom als het soldeer smelt alles vast komt te zitten, het zal er af lopen daarbij gebruik je weinig soldeer.
Bedankt!
Ik heb de mijn handgeschakelde turbo ook zo kunnen repareren, werkt perfect!
Armand.