Voor deze auto bestond al een topic, maar heb besloten een nieuwe te maken aangezien ten tijde van de oude de auto ook nog van de oude eigenaar was..
Zoals sommigen van jullie misschien weten ben ik ben sinds ruim een jaar in bezit van deze wonderschone XM, in de kleur Bleu Buckingham. Een bijzondere auto waar ik vanaf nul kilometer al het onderhoud bij heb, tankbeurten en gereden kilometers. De kilometerteller staat nu op 280k kilometers, en voor zo'n kilometrage is de auto in zeer goede staat. De auto heeft in haar vooronder een heerlijke ES9J4 V6 motor met 24 kleppen, en daaraan hangt een door Johan Oldenhage gereviseerde automaat.
Er mankeerden een aantal dingen toen de auto in mijn bezit kwam. Wat er zoals gefixed is en veranderd:
- Het VDO Dayton navigatiesysteem verwijderd. Het was een zeer ouderwets systeem en ondanks het feit dat het goed werkte verpestte het m'n uitzicht. Mijn telefoon is nauwkeuriger.
- Mobiele telefoonhouders verwijderd. Ik bezit namelijk geen Nokia 3310 meer.
- Rechterraammechanisme gerepareerd.
- Interieur gewisseld van zwart leer in zeer goede staat naar beige leer. Dat vond ik iets beter bij de auto passen en het beige interieur is in nieuwstaat
- Ouderwetse (en niet originele) radio met cdwisselaar verwijderd en een Pioneer ingebouwd.
- Standaard onderhoud, waaronder alle filters, bougies, en sappen
- Linkerachterslot had een gecorrodeerd stekkertje en werkte daardoor niet meer.
- Alle stekkers in motorruimte schoongemaakt en in de vaseline gezet
- Gemodificeerde veercomputer geplaatst
- Stukken plastic in motorruimte vervangen (zoals computerbak) en aantal slangetjes vervangen
- Koplampen met projectors geplaatst voor een beter lichtbeeld en meer lichtopbrengst.
- Relais dat de brandstofpomp aanstuurt vervangen.
Ik heb er al een jaar lang heerlijk mee gereden, en ben er ook mee op vakantie geweest naar Tsjechië. Ook heeft ze de Citron Pressé nu meegemaakt, en dat was erg leuk!
Jep, modder happen hoort daar dus ook bij!
Nu komen er een aantal dingetjes nog naar voren die aandacht vereisen.
- Aircopomp is lek. Ik vermoed dat hij lekt bij de seal. Heb een revisiesetje besteld.
- Helaas door onbekende oorzaak een paar nare krassen op de grille gekregen. Moet eigenlijk gespoten worden. Geen hoge prioriteit.
- Paar sierstrips zijn slecht. Heb er nog een aantal liggen.
- Achterdemper is erg slecht aan het worden. Er komt een nieuwe onder van RVS met de 2 originele pijpjes. Het wordt een universele RVS demper van Simons. Moet even kijken of ik beschikking heb over een TIG of dat ik het met het MIG/MAG apparaat doe met RVS draad.
Maargoed. Zo staat de XM er momenteel bij:
Dat lichte interieur is in combinatie met het blauw erg mooi vind ik zelf. Het hemeltje is ook al zwart en zo is het niet te donker in de auto.
Nieuwe kentekenplaten met de luxe opgelegde letters zouden ook niet mis staan lijkt me. Op deze foto zie je erg mooi de projector achter het koplampglas zitten.
Ik zal dit topic weer gebruiken als build and repair log.
En nog wat foto's van na het polijsten :
Mooie auto!, ik heb hem bij de Presse kunnen bewonderen en dat poetsen was wel nodig naderhand
Prachtige wagen Djidde. Het beige interieur is inderdaad erg fraai in combinatie met blauw. En je hebt zelfs het beige tapijtje overgezet !
__________
Crepuscule
Dank heren! Wasbeurtje was hard nodig ja, hele wielkasten zaten vol met modder en prut.
Tapijt hoort er uiteraard bij, dat maakt het wel af, samen met de paneeltjes van de tunnel. Heb ook weer de in hoogte verstelbare middenarmsteun gevonden, die gaat er ook nog in. Over nutteloze opties gesproken. Maar geinig is het wel.
Ga straks ook even de uitlaatdiameter meten, zodat ik weet wat voor demper past. Ik vermoed 63.5 of 76.1mm. Kan ik gelijk de staat van de rest van de uitlaat zien. De einddempert hangt nu wel erg scheef..
Ik heb eventueel en originele demper te koop Djidde. Sticker van de dealer zit er nog op. Doe een leuk bod als je interesse hebt....
Bedankt! Maar ik ga langzamerhand de boel vervangen voor RVS. Middenstuk is nog redelijk dus eerst enkel een RVS demper. Nu met een 3 gaats flens met pakking voor iets makkelijkere montage :)
Wellicht heeft m'n moeder nog interesse. De einddemper van haar ES9J4 is ook aan het einde. Is het een uitlaat voor een break of berline?
Berline...
Vandaag nog wat klein achterstallig onderhoud gedaan aan de XM. Ik kwam erachter dat er zich een beest onder mijn motorkap heeft gehuisd, die een gedeelte van de motorkapisolatie heeft weggevreten. In de lege ruimte links naast de inlaat van de aanjager zat een heel nest gebouwd. Dat kan er niet lang hebben gezeten iig, paar weken terug zat het er niet. Direct alles schoongemaakt, en bepaalde stukken in anti marter spray gezet. Hopelijk blijven ze nu weg.
1 van mijn ruitensproeiers was stuk, en ik had nog een set verwarmde liggen. Deze dus even ingebouwd. Even makkelijk gezegd als gedaan, een moertje van 14mm losdraaien en vervangen. Ik zag ook dat er een op het oog splinternieuwe ruitenwissermotor in zit. Jammer dat het flexibele kapje afwezig is. Moet snel even een andere opduikelen. Rest van de motorruimte ook schoongemaakt, en bepaalde beugeltjes weer netjes zwart gespoten. Ziet er toch wat verzorgder uit.
Vandaag mijn pakketje binnen uit de States:
Pakkingsetje voor mijn aircopomp, en een nieuwe seal voor de as. Bij de as lekt hij op dit moment, dus alleen de seal vervangen zou voldoende zijn, maar als hij er toch af is.. Gelijk een nieuwe multiriem bestellen dan heb ik binnenkort hopelijk weer een ijskoude airco.
Moet dat uit de States komen Djidde? En past dat dan op een Franse auto?
__________
Crepuscule
Dat hoeft niet persé. Ik vond hem daar toevallig goedkoop. Het spul is bedoeld voor de Sanden SD7V16 pomp, en die vind je op vrij veel XM's. Misschien zelfs op alle types met R134a. Lekken van die dingen gebeurt erg vaak bij de as. Dit spul kostte me 40 euro en als de rest van de pomp nog goed is is dat beter te doen dan een nieuwe aircocompressor kopen. Dat zit vaak richting het tienvoudige daarvan.
Ik zal er uiteraard ook een beschrijving van maken, als ik ermee bezig ga. Eerst mijn tentamens afronden.
Mijn interesse was al gewekt, om even afleiding te hebben van al m'n schoolwerk heb ik alvast een Sanden pomp opengetrokken. Vrij simpel klusje. Ook bij de op het oog in goede staat verkerende pomp kwamen lekkages naar voren, langs een pakking en langs de seal. Even het hele ding uit elkaar gehaald. Zou met schoonmaken en nieuwe pakkingen max 1.5 uur moeten duren om het zooitje weer netjes in elkaar te hebben.
Zuigertjes (7 stuks) zagen er nog prima uit. Geen krasjes in de wanden. Alle o-ringen waren wat platter dan origineel bedoeld was, en hadden daardoor gelekt. Langs de pakkingen was er ook interne lekkage. Ook het drukventiel in de compressor heeft een eigen o ring, en ook die lekte. Allemaal erg veel sporen van uitdroging; ik zag redelijk wat haarscheurtjes. Ik ben benieuwd hoe de pomp van mijn XM er van binnen uitziet. Als het heel veel slechter is heb ik in ieder geval genoeg spullen van 2 pompen om 1 goede te maken.
Uiteraard maakt het ook uit hoevaak je de airco gebruikt. Te lang niet gebruiken is niet goed voor het systeem wordt wel gezegd, en zorgt ervoor dat er dingen uitdrogen. Ben benieuwd of deze pomp ook het gevolg was van zoiets. Het is in ieder geval de derde sanden pomp die ik zie waar hij langs de as lekt.
Hierbij foto's van de pomp:
Het begint met de koppeling eraf te halen. Deze zit vast met een moer. Zat bij mij redelijk vast gedrukt, kostte flink wat moeite hem los te krijgen. Opvallend is dat er drie van die ringetjes horen te zitten, er zaten er maar 2.. Toen ik hem testte met een derde liep de koppeling wat geruislozer.
De poelie zat slechts vast met een seegerring. Wel een flinke. Kwam er redelijk gemakkelijk af, hoort volgens service manual niet zo makkelijk te gaan..
En hier is de kop. Hier zie je mooi de afscheiding tussen het hoge en lagedruk gedeelte van een airco. Deze had van het lage naar hoge druk gedeelte niet gelekt, maar wel naar buiten. Tussen de kop en compressorlichaam zit een metalen plaat, met aan beide kanten een pakking. Éen van deze lekte dus.
Hier zie je de zeven zuigertjes zitten. In het midden het drukventiel. Daarachter zit één van de o-ringen.
Aan de askant van de compressor zit ook een demontabel deksel. Als dit verwijderd wordt kan het complete lichaam met zuigertjes eruit worden gehaald. Als afdichting tussen behuizing en deksel zit een flink formaat O-ring. En ja, jullie kunnen het raden: deze lekte ook.
Als ik binnenkort een paar dagen tijd heb haal ik de pomp van mijn eigen auto af en ga ik die ook opentrekken. Dan kijk ik welke compressor beter is en bouw ik die opnieuw op met de beste onderdelen van de twee. Ik ben benieuwd of hij op dezelfde punten lekt als degene die ik al open heb gemaakt.
Dan nog op het boodschappenlijstje: nieuwe droger (vereist bij openmaken aircocircuit) en evt een condenser. En uiteraard alle O ringen. Dan mag de aircoboer z'n gang gaan en vacüumeren, druktesten en vullen. Als laatste wil ik ook m'n ramen beplakken met folie dat UV straling blokkeert. Zo transparant mogelijk uiteraard, geen zin in de uitstraling van een pooierbak.
Jouw kennende als de bui over is ligt de pomp er bekant al naast
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Luceo non uro....
Ik wacht er echt nog even mee hoor Mark! Heb nog 3 tentamens en dan mag ik weer!
Vandaag even een deel van de in hoogte verstelbare middenarmsteun geprobeerd in te bouwen. Past helaas niet met de airbagunit, dus nog even met de slijpschijf aan de slag.
Onder de kap zag ik dat de retourslang vanaf de hydrauliekpomp niet goed gelegd was. Hij zat met tyraps vast aan de benzineslangen. Had een paar schuurplekjes gemaakt dus nu wil ik eigenlijk het geheel vervangen. De retourslang was gewone benzineslang. Is dit wel geschikt voor LHM?
Ik zag dat voor een XM airco nagenoeg alles nog leverbaar is: compressor, droger, verdamper en condenser. Alleen de leidingen niet, maar ik ga ervan uit dat deze nog goed zijn bij mij. Wens is om in eerste instantie alle o ringen te vervangen en de droger, en uiteraard de compressor te reviseren. Mocht de verdamper slecht zijn kan die altijd nog vervangen worden maar dat leuke klusje ga ik niet preventief doen.
Verder nog wat klein onderhoud op de planning: benzinefilter (zit niet op een onmogelijke plek bij deze), wat leidinkjes vervangen voor cunifer en de complete onderkant ontroesten en tectyleren. Ontroesten en tectyleren doe ik waarschijnlijk in combinatie met de uitlaat, dan moet het zooitje er toch onder vandaan.
Zo, terug van weg geweest!
De blauwe heeft eigenlijk op wat typische XM kwalen na het afgelopen jaar haar dienst normaal gedaan. Afgelopen aantal weken kwamen er allerlei zaken tegelijk.
Na afgelopen jaar de radiateur vervangen te hebben, rook ik nu weer koelvloeistof onder de motorkap. Ik zie een aantal wat brossere slangen en die moeten vervangen worden. Deze slangen zijn allemaal niet meer te krijgen, dus op zoek naar een andere oplossing. Siliconen zie ik het voordeel niet direct van in bij koelvloeistofslangen, dus op zoek naar EPDM slang. Siliconen heeft het voordeel veel meer hitte te kunnen weerstaan, maar dat is hitte die je auto nooit gaat produceren als het goed is. Als dat wel zo is heb je een ander probleem dan je koelsysteem.. EPDM is goede kwaliteit en niet zo duur. Als je nagaat dat de originele koelslangen het zoveel jaar volhouden (19 jaar) waag ik het wel weer op een normale rubber slang.
Alle oranje lampjes knipperen. Airbag, stoelairbags en ABS. De airbags en stoelairbags meldingen waren mij bekend; mijn beige interieur komt uit een gecrashede XM waar uiteraard de airbags van geploft waren. In de linkerstoel zat dus een lege airbag. De gordelspanners waren daarbij ook aan beide kanten geklapt.
Allereerst heb ik vandaag de stoelairbag vervangen. Ik kon hierover niks vinden, dus heb een oude stoel naar voren gehaald en daar de unit uitgeprutst. Dit leek een vrij forse klus, totdat ik erachter kwam dat een deel bekleding met een clip achter een plastic gootje gehaakt zit. Haal dit voorzichtig los, en je vouwt de hele flap zo over de zijkant van de stoel heen. Daarmee kwam de airbagunit ook in zicht. Deze zit vast met twee M10 moertjes. Het eruithalen is enigszins prutswerk en je dient daarbij ook voorzichtig te zijn; bij een velours interieur geeft de stof nog mee, bij leer echt niet. Nadat de unit gemonteerd was en de bekleding weer teruggeklikt was de melding van de zijairbags weg. Dat is één.
Volgende stap: pyrotechnische gordelspanners vervangen. Dit is een vrij simpel klusje. Stoel loshalen en dan komt de bout voor de gordelspanner al in zicht. Deze loshalen en je trekt de unit er zo onder uit. Na deze vervangen te hebben aan beide kanten; airbagmelding ook weg.
Absstoring was te wijten aan een wat brakke stekkerverbinding. De mantel boven de stekker was vrij droog geworden en gebarsten. Ook leken de kabeltjes een beetje uitgerekt. De sensor zat met zijn weerstand prima binnen het standaard bereik. Nieuwe stekker op gesoldeerd. Helaas de Lexia op dit moment niet bij me, dus kan de storing nog niet wissen. Ik ga er echter vanuit dat dat het probleem opgelost heeft.
De HD regelaar lekt; dit wist ik al langer en dat deed de XM al sinds ik haar heb. Dit ligt hoogstwaarschijnlijk aan de o-ring onder de retourkap. Ik heb gewacht met deze vervangen. Ik heb de passende o-ringen al besteld, maar ik wil ook een manometer bestellen om de regelaar weer binnen tolerantie te brengen. Uiteraard heb ik wel een paar niet lekkende exemplaren liggen, maar ik weet niet hoe de veren van die units zijn. Ik merk dat ondanks dat m'n bollen wel goed op druk zijn, de vering net niet helemaal zo prettig is als bij een andere XM. Kan liggen aan de verminderde druk van de regelaar. Daarom kan ik beter m'n eigen unit gebruiken in plaats van een ruilunit, en deze weer voorzien van nieuwe o-ringen en een paar ringetjes om de druk weer in orde te brengen. Heeft iemand van de XMclub al een werkende testopstelling hiervoor gemaakt en dus nog tips voor me?
Ik ben ook begonnen met het reviseren van een aircopomp. Heb een vrij nette opengemaakt die het misschien nog wel had gedaan; ik zag al wel dat de pakkingen niet meer zo goed waren als ze ooit zijn geweest, maar alles zag er netjes uit; schone zuigertjes, nette wandjes. Deze gebruik ik als basis voor de revisie. Dan heb ik ook weer een net werkend aircosysteem.
Zo ver de ontwikkelingen rond de XM. Ondanks haar kwaaltjes is dit de fijnste XM die ik gereden heb.
Ha Djidde, hoe zit dat met die geplofte airbags? Gaan die niet dwars door de bekleding van je stoel heen? Blijkbaar niet als je die ook weer kunt herstellen. Ik ben altijd benieuwd hoe die dingen eruit komen. Fotootje??
__________
Crepuscule
Kleine toevoeging: heb ook het brandstoffilter vervangen. Heel af en toe hikte de XM als ik haar met warme motor startte, soms met uitvallen na hele lange stukken rijden. Nu is dat hikje verdwenen. Het oude filter heb ik opengemaakt; aan de binnenkant te zien was die al een tijdje niet vervangen. Stond ook behoorlijk wat druk op. Heb mezelf gelukkig wel de benzinedouche kunnen besparen.
Overigens is het wel een verademing het brandstoffilter op een andere plek te hebben dan boven het achtersubframe. Hier zat hij gewoon in een kleine ruimte aan de bodem, met twee fittingen die je makkelijk op en af kunt klikken.
Ha Frank. De airbag was inderdaad door de stoelbekleding heengegaan; jaren terug hebben we dat laten repareren bij een bedrijfje in Enschede. Ontzettend goed gedaan en het is niet zichtbaar. Je ziet het enkel in de stiksels, die een heel klein beetje verschillen tov het origineel. De reden dat ik die unit niet eerder heb gerepareerd was omdat mijn vorige XM geen zij-airbags had, en dus ook geen foutmelding. Mijn huidige wel, en dat lampje doet het erg goed ben ik achter gekomen.
Omdat de schade aan die stoel eigenlijk vrij beperkt was en er maar 1 stukje leer echt kapot was was reparatie wel een duidelijke keuze.
Foto van de airbag zal ik zometeen eventjes uploaden. Het is een smal ding en het vervangen ervan is een stuk simpeler dan ik dacht.
Zou het op deze wijze ook mogelijk zijn om stoelen zonder zijairbags (serie 1) om te bouwen naar met? Moet je wel de hele bedrading ook meenemen, natuurlijk.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Alles is in principe mogelijk. De bedrading is vrij simpel. Naar de airbag lopen 3 kabeltjes. Eentje zit met een gele stekker verbonden, de andere 2 draden met een rode stekker. Eventuele verschillen kunnen de opvulling in het kussen zijn en de tapeinden die misschien nog niet aanwezig zijn bij die bouwjaren. Zou niet al te moeilijk moeten zijn. Heb geen stoel zonder airbag staan hier, anders had ik even voor je gekeken! Zou wel een mooie oplossing zijn als je een puntgaaf ouder interieur vindt zonder airbags en je die in je XM wil inbouwen waar ze wel in zaten. Hoef je ook niet met die weerstandjes te klooien en werkt alles gewoon zoals het moet.
Zou er dan ook een soort zwakke plek of breekpunt in de stiksels zitten? Zo'n airbag moet natuurlijk een bepaalde richting op en daarbij niet al teveel weerstand ondervinden.
Ik heb ook nog zetels met airbags er in en ga ze toch maar bewaren. Of ik blaas ze eens op
__________
Crepuscule
De airbag zit ter hoogte van het onderste kussen aan de zitzijde van de stoel. Deze is gericht op de stiksels tussen het kussen aan de voorkant (waar ook wel je gordel overheen zit) en het kussen aan de zijkant. Weerstand ondervindt zo'n ding volgens mij al helemaal niet; het leer was ook gewoon kapot gescheurd. Ik heb wat foto's gemaakt die één en ander verduidelijken. Een foto van de daadwerkelijk geplofte stoel heb ik helaas zo niet voor handen. Wel een overzichtje van van na het ongeluk.
Tegen de deur zie je de witte plofzak zitten. Die hoogte dus. Dit is dus ook hetzelfde interieur dat ik nu in mijn auto heb. Is ook een wonder dat het hele interieur nog zo gaaf is, terwijl de klap wel de hele voorkant heeft gemold en ook de linkervoordeur, voorruit etc. Enige wat scheef was was het bakje in het paneel van de linker voordeur.
Ik zal vanavond als ik weer glasvezel tot m'n beschikking heb foto's uploaden van hoe zo'n airbagunit eruit ziet en hoe die gepositioneerd zit in de stoel.
Hierbij de beloofde foto's.
Dit is het stiksel en leer aan de niet ontplofde kant. Aan de bovenkant van deze wang begint de unit, tot een stukje naar beneden.
Hier de wang aan de ontplofde kant. het leer is niet precies hetzelfde, en als je er op let kan je het zien. Behalve mij is het verder nog nooit iemand opgevallen. Het leer was precies een stukje uitgescheurd. De rest van de wang (aan de linkerkant onder de gordel) bleef daarmee buiten schot.
Zittend op de achterbank kan je de airbagunit vervangen. Ik ben begonnen met de bekleding voorzichtig loshalen aan de linkerkant. Deze zit vastgeklikt in een plastic railtje.
Je kunt dit openvouwen en daarmee zie je het kussen verschijnen.
En daar zie je de unit verschijnen. Je ziet de oranje stekker zitten.
En iets beter zicht. Éen van de M10 moertjes is hier in zicht. De andere zit een stukje naar boven.
Het is krap, maar je kunt hem er voorzichtig uit manouvreren. De airbagunit zelf zit in een zwarte plastic behuizing.
Ook heb ik wat foto's van de airbagunit zonder behuizing. Dit is de airbag die af is gegaan.
De airbag klapt uit deze kant uit de behuizing. De clipjes waren grappig genoeg op de middelste na nog intact.
Zonder plastic behuizing.
En hier de keramische kern.
Mooi om eens te zien hoe dat allemaal in elkaar steekt. Je voelt die unit wel duidelijk zitten maar ik wist niet dat je er zo gemakkelijk bij kon.
__________
Crepuscule
Ja, het is een stuk makkelijker dan ik dacht. Ook mooi om zo een interieur nog te kunnen gebruiken, afgezien van de scheur was dat namelijk in nieuwstaat. Mijn oude XM had echter geen stoelairbag lampje, dus ook geen noodzaak het ding te vervangen.
Na een aantal dagen rijden is de kerstboom nog steeds uit. Met warme motor ook geen hikjes meer. Ook is de technische keuring van de Citron Pressé geweest, en daar rolde ze vrij soepel doorheen. Een opmerking was de lekkende drukregelaar, waar ik dus al O-ringen voor heb besteld, maar ook een warteltje van een hydrauliekleiding boven het achtersubframe. Alle leidingen zijn vervangen voor Cunifer exemplaren, maar het warteltje is niet goed genoeg aangedraaid. Dat moet ik nog eventjes doen.
M'n voorvelg heeft ook een stoeprandje gekust en daar een stuk verf achtergelaten zag ik tijdens het poetsen. Dat zullen we ook maar eens gaan aanpakken als het weer mooi blijft. Misschien dan ook andere velgen dan Etoiles voor deze blauwe, een setje Monte Carlo's lijkt me niet verkeerd. Verder laat ik de automaatbakolie nog verversen dit jaar bij Oldenhage of Gert de Jong. Zelf 3 keer 3 liter verversen vind ik een beunoplossing, dan komt nooit alle zooi eruit.
Ik ben er ook achter gekomen dat ik de kleur verkeerd genoemd heb hier. Ik ging ervan uit dat het Blue Buckingham was, maar dat is het dus niet. De kleurcode die onder de kap staat is KPB, en staat voor Bleu Balmoral. Gelukkig heb ik nog geen lak besteld, anders had ik de verkeerde code doorgegeven.
Hoe ze er nu bij staat:
nice
Jaarlijkse onderhoud is ook weer gebeurd. Bougies, filters en olie zijn weer gebeurd. Kwam er alleen achter dat ik vorig jaar vloeibare pakking heb gebruikt om het spruitstuk af te dichten, en ik had geen nieuwe vloeibare pakking liggen. Blijft een rotklusje voor die achterste 3 bougies. Achterste drie bougies moet ik dinsdag dus nog eventjes doen, en dan is het woensdag op naar Frankrijk voor Le Citron Pressé! Wordt weer een mooi feestje.
Pagina's