10 XM's in bezit gehad, waarvan 8 gereden. Totaal ca. 2.000.000 km.
Nu C6 2.2 HDi, zwart
RE: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)
Kan je rekenen? Reken er dan maar niet op. Meest waarschijnlijk is het binnenin nog veel erger gesmolten en verkleefd. Het goede nieuws is dat de installatie van een zwevende zekering niet zo'n hele helse klus is.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
RE: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)
Het plaatsen van de zwevende zekering is gelukt! De airco en blower werken weer.
Nu doen alleen mijn dimlichten het niet meer. Grootlicht wel. Ik heb de zekeringen gecheckt en doorgemeten. Gewoon 12 v . Het dimlicht armatuur ook gemeten en geen spanning. Waar moet ik zoeken?
Relais dimlicht? (waar zit die?, 1 van de drie blokjes bij linker koplamp?)
RE: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)
Daar zit er bij mij 1. Die heb ik losgehaald en schoongemaakt. Geen overmatige corrosie te zien. Probleem niet verholpen. Zijn deze relais nog wel makkelijk te verkrijgen? Winparts en autodoc heeft ze niet als ik op type zoek.
Is dit nu een typisch Type-2-probleem? Of speelt dit ook bij Type-1 met airco/climate-control?
Mijn blower/airco/cc werken wel, maar lijken ook behoorlijk wat stroom te vergen van de dynamo/accu - toch (ondanks keurige zekering) een rotte verbinding bij de voetjes die dan weinig stroom geleiden maar vooral warm stoken?
RE: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)
Hm Jaap, 't is een V6 - alles wordt warm onder de kap bij tijdje draaien. Zal eens de acculader erop zetten en dan de blower aan, kijken of de draden/zekering dan al warm worden. Zodra die V6 loopt weet ik niet meer welke warmte ik meet ;-)
RE: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)
Je zegt "lijken ook behoorlijk wat stroom te vergen van de dynamo/accu" --> hoe zie dat? Wat zijn de symptomen?
Je kunt de proef op de som nemen natuurlijk en de blower even een tijdje op maximaal zetten. Als de zekeringenkast onder de motorkap dan gaat roken/stinken, dan weet je genoeg.
RE: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)
Met welke dynamo dan ook (en met nieuwe kabels van dynamo direct naar accu), kakt de laadspanning behoorlijk in bij vol aanzetten van de blower. Ook de blower (originele noch vervangende) zelf heeft niet echt een "wow" capaciteit.
RE: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)
Ah kijik dat is goede info Jaap, wist dus niet of het ook met de oude zekeringkast (airco/blower is dan F5 geloof ik, geen F2) kon opspelen. Ik zal de dame eens voelen of ze heet wordt vanavond ;-)
RE: Plaatsen zwevende zekering (verhelpen haperende airco)
Waarom hebben ze die zekeringenkast bij Type2 veranderd?? Alles blijft koel en na openen lijkt 't ook nooit oververhit geweest te zijn...
Geen gesmolten delen, geen heet-warme bedrading. Alleen de twee onderste zekeringen waren erg viezig, eentje met gebarsten isolator - die heb ik preventief vervangen. Verder alles netjes terug geschroefd, verbruikers getest en klaar voor de vakantie!?
Kan je rekenen? Reken er dan maar niet op. Meest waarschijnlijk is het binnenin nog veel erger gesmolten en verkleefd. Het goede nieuws is dat de installatie van een zwevende zekering niet zo'n hele helse klus is.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Het plaatsen van de zwevende zekering is gelukt! De airco en blower werken weer.
Nu doen alleen mijn dimlichten het niet meer. Grootlicht wel. Ik heb de zekeringen gecheckt en doorgemeten. Gewoon 12 v . Het dimlicht armatuur ook gemeten en geen spanning. Waar moet ik zoeken?
Relais dimlicht? (waar zit die?, 1 van de drie blokjes bij linker koplamp?)
Een van de 3 achter de réchter koplamp.
__________
Crepuscule
Daar zit er bij mij 1. Die heb ik losgehaald en schoongemaakt. Geen overmatige corrosie te zien. Probleem niet verholpen. Zijn deze relais nog wel makkelijk te verkrijgen? Winparts en autodoc heeft ze niet als ik op type zoek.
Je kunt de verlichting ff testen met een relais vanachter de linker koplamp...
__________
Crepuscule
Relais verwisseld, ook nu geen werkend dimlicht. Relais voet misschien?
Ik vrees dat ik morgen een specialist moet contacten..
Ik zou de zekeringenkast linksvoor even goed inspecteren. Kan best een draad daar losgeschoten zijn
Jaap
Meen eens. Je bent bij het zekeringkastje bezig geweest. Daar zit vast iets niet goed nu.
F13 en F15 zijn meen ik van de dimlichten
xxxxxxm
Oud draadje in vlam zetten uhh of juist niet:
Is dit nu een typisch Type-2-probleem? Of speelt dit ook bij Type-1 met airco/climate-control?
Mijn blower/airco/cc werken wel, maar lijken ook behoorlijk wat stroom te vergen van de dynamo/accu - toch (ondanks keurige zekering) een rotte verbinding bij de voetjes die dan weinig stroom geleiden maar vooral warm stoken?
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Wordt de zekering of de bedrading in de buurt warm als je blower/airco tijdje laat draaien?
Jaap
Hm Jaap, 't is een V6 - alles wordt warm onder de kap bij tijdje draaien. Zal eens de acculader erop zetten en dan de blower aan, kijken of de draden/zekering dan al warm worden. Zodra die V6 loopt weet ik niet meer welke warmte ik meet ;-)
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Je zegt "lijken ook behoorlijk wat stroom te vergen van de dynamo/accu" --> hoe zie dat? Wat zijn de symptomen?
Je kunt de proef op de som nemen natuurlijk en de blower even een tijdje op maximaal zetten. Als de zekeringenkast onder de motorkap dan gaat roken/stinken, dan weet je genoeg.
Met welke dynamo dan ook (en met nieuwe kabels van dynamo direct naar accu), kakt de laadspanning behoorlijk in bij vol aanzetten van de blower. Ook de blower (originele noch vervangende) zelf heeft niet echt een "wow" capaciteit.
--> klinkt als verlies in die keten.
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Het probleem is ontstaan na invoering van de nieuwe zekeringkast voor de accu. Dat was als ik het goed het nog type1.
Om de warmte te testen bedoel ik gewoon de stekker/draad vastpakken. Als je je vingers brand weet je dat t niet goed is.
Maar vaak is dan alles wel zwart in de regio
Jaap
Ah kijik dat is goede info Jaap, wist dus niet of het ook met de oude zekeringkast (airco/blower is dan F5 geloof ik, geen F2) kon opspelen. Ik zal de dame eens voelen of ze heet wordt vanavond ;-)
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Waarom hebben ze die zekeringenkast bij Type2 veranderd?? Alles blijft koel en na openen lijkt 't ook nooit oververhit geweest te zijn...
Geen gesmolten delen, geen heet-warme bedrading. Alleen de twee onderste zekeringen waren erg viezig, eentje met gebarsten isolator - die heb ik preventief vervangen. Verder alles netjes terug geschroefd, verbruikers getest en klaar voor de vakantie!?
Toch weer een XM!? Ja, toch weer een XM!
Pagina's