Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

Pagina's

77 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive
RE:

Kijk anders even naar het laatste bericht op: https://xmclub.nl/forum/downloads

of ik kan je natuurlijk ook direct de downloadlink geven: https://xmclub.nl/sites/default/files/AE78-deursloten_0.pdf

Feije
afbeelding van Feije
RE:

Misschien zit er ergens een plastic tandwieltje of zo in het slot dat door de leeftijd slecht is geworden? Dan werkte het prima toen het daar op de plank kwam te liggen, is het sindsdien broos geworden en toen je hem monteerde en probeerde is het geknapt. Ik roep maar wat, maar ik zou me zoiets kunnen voorstellen . Komt er wel geluid uit dat slot als je de cv bedient?

Mark383
afbeelding van Mark383
  • 1999 Turbo CT 2.0 Blue Balmoral
RE: Even voorstellen - Turbo CT van Mark383

@Veen: dank voor deze suggestie, dat uitboren ga ik zeker even proberen.

@Feije: Nee, er komt ook geen geluid uit. Als uitboren + smeren geen effect heeft, volgende keer bij het magazijn maar gelijk even inbouwen en testen :)

Mark383
afbeelding van Mark383

Hierbij even weer een update. Uitboren en smeren heeft geholpen voor het deurslot rechtsachter, die doet het nu weer. Dus dank daarvoor!

Linksachter blijft echter helemaal dood. Ik heb het idee dat het slot geen stroom krijgt, aangezien de auto ook niet 'ziet' of de deur open is. Het lampje onderin de deur gaat dus ook niet aan. Waar zou dat door kunnen komen? Kabelbreuk? Of misschien toch een slechte stekker? Kan ik iets doormeten?

De nieuwe vierseizoensbanden (Hankook Kinergy 4S2) kan ik trouwens van harte aanbevelen. Heel stil, veel grip op nat wegdek en goed in balans (weinig lood nodig). De auto rijdt veel prettiger (rustiger) dan met de Toyo's (zomerbanden) die de vorige eigenaar er onder had laten leggen. En dan te bedenken dat die nog maar twee jaar oud zijn...

Mark383
afbeelding van Mark383

Vandaag teruggekomen van de eerste grote beproefing: ruim 2300 km voor een retourtje Val Thorens. De TCT heeft zich heel goed gehouden!

Wat me opviel:
- Super ruime relaxte reisauto. Ook de achterpassagiers zaten heerlijk ruim.
- De turbo sleurt er lekker aan in de bergen. Over het algemeen kom je nooit vermogen tekort.
- Verbruik viel mee. Zelfs helemaal volgepakt met 4 man en spullen op het dak gemiddeld 1 op 10.
- Comfort was iets minder dan normaal. Wellicht vanwege de verhoogde bandenspanning van 2.6 bar rondom?
- Deze all season banden hebben boven verwachting veel grip op besneeuwde hellingen. Geen kettingen hoeven leggen.
- Lichtbeeld 's nachts van de lampen is niet top. Dat schijnt een bekend manco te zijn?

Enige ongemak: 400 km voor thuiskomst viel het aircopaneel uit nadat ik 'm op standje max zette. Gelukkig hadden we veel warme skikleding mee, dus geen ramp. Als ik het zo lees hier op het forum is de F2 zekering dan de hoofdverdachte. Morgen bij daglicht maar eens naar kijken.

Wat wel heel frapant was: nadat de kachel was uitgevallen, ging de benzinemeter ineens weer leven. Die deed al heel lang niets meer! Zitten die zekeringen soms in hetzelfde doosje? Dan nog is het raar...

Inmiddels al 10.000 probleemloze kilometers verders sinds de aankoop. Hooguit enkele elektronische ongemakken, maar geen echte mechanische problemen gehad. Wat me wel opviel: bij het olie peilen lijkt de olie donkerder geworden dan 10.000 km geleden (toen was ie net vers). Is het dan weer tijd voor een oliebeurt? Ik dacht dat de interval daarvoor 15.000 km was? Wat is aan te raden?

(even klikken voor bewegende beelden)

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive

Mooi, zo'n flinke rit.  De XM is een prima reisgenoot voor dit soort tripjes.

Dat aircopaneel is inderdaad een bekend verschijnsel en eigenlijk vrij eenvoudig te fixen

Feije
afbeelding van Feije

Het is vrij normaal dat olie wat donkerder wordt na verloop van tijd. Bij een diesel wordt het zelfs heel snel al zwart. Zolang de olie van je Turbo CT niet gitzwart is bij het verversen zou ik me absoluut geen zorgen maken. Turbo CT's hebben later in andere auto's (Xantia's vanaf '99, geheid ook 406'en) bijvoorbeeld ook een interval gehad van 20.000km. Hoewel ik zelf keurig 15.000 aan zou houden, verwacht ik eigenlijk niet echt dat 20.000 problemen zou geven. Natuurlijk kun je zo vaak verversen als je wilt, maar op die manier blijf je bezig 

2,6 bar bandenspanning zul je wel iets in het comfort merken ja. Ik geloof wel dat hij dan iets stugger wordt en dat je dat dan merkt. 

Lichtbeeld is wel een bekend puntje ja. Als je ze relatief hoog afstelt (maar natuurlijk nog wel APK-waardig) heb je er waarschijnlijk niet zo veel last van. Persoonlijk vind ik het nog altijd onbegrijpelijk hoe laag de koplampen van sommige auto's staan... Van de APK mag er een hoop, helaas. Je ontneemt jezelf er best wel veel zicht mee, terwijl het helemaal niet gezegd is dat je tegenliggers last van je verlichting zouden hebben als je ze hoger zou stellen. Natuurlijk is het wel zo netjes om het koplampen stellen aan een garage over te laten of het op z'n minst door een garage te laten controleren. 

Mark383
afbeelding van Mark383
RE:

Dank, dan hou ik gewoon 15d km aan.

Wat betreft het lichtbeeld: misschien dat het bij de meeste auto's iets lager wordt ingesteld dan strikt noodzakelijk, voor het geval ze zwaar beladen achterover gaan hellen. Daar hebben wij natuurlijk geen last van! Dus misschien kan het inderdaad geen kwaad om het iets hoger in te stellen, dank voor de tip.

Hierbij nog wat foto's van de reis:

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Ik heb er destijds halogeen in gezet met gele kapjes. Moet je wel warm wit lampen nemen ander krijg je heel raar licht, en met warm wit worden ze de eerste 10 seconden een beetje groenig (gele kapjes en blauw schijnsel van de opwarmende halogeen) maar daarna mooi warm en strak geel.

En vooral veel licht en zeker niet hinderlijk voor tegenliggers, en geel heeft nog een bijkomend voordeel, in het donker is het veel aangenaer aan de ogen, geen hinderlijke reflectering van verkeersborden of witte wegbelijning.

En natuurljk staat het gele licht 'op en top' Frans      

Grootlicht overigens H1 met kapjes.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Mark383
afbeelding van Mark383
RE:

Vandaag de zwevende zekering geplaatst volgens deze beschrijving: https://www.xmclub.nl/sites/default/files/Niet%20werkende%20blower_1.pdf

Werkt weer perfect, veel dank voor deze hele duidelijke how-to!

Ook het 'probleem' met het lichtbeeld opgelost. Wat beeld: een van de H1 dimlichten was doorgebrand. Dus niet zo raar dat de verlichting te wensen over liet... :)

De opleving van de brandstofmeter was overigens van tijdelijke aard. Binnenkort maar eens onder de achterbank de boel los maken en bekijken. Wellicht een slecht contact.

@Mark: mooi hoor! Goede combi met die bordeau rode lak ook.

Mark383
afbeelding van Mark383

Nog even delen hoe mijn F2 zekering er uit zag:

Valt wel mee toch? Niks aan de hand, zo lijkt het? Toch wel:

Bovenstaande was dus genoeg gesmolten om uitval te veroorzaken.
Uit het type zekering (niet orgineel) kon je natuurlijk ook al iets afleiden --> al eerder vervangen.

Mijn wagen is uit '99 met organummer 92xx. Toch wel bijzonder dat ze dit nooit hebben aangepast.

Veen
afbeelding van Veen
  • XM Turbo CT Exclusive
  • XM V6 24v Multimedia
  • XM Turbo CT SXclusive

Haha ja typisch, van boven zie je niets maar daaronder....  

Toch heeft bijna niemand dit aangepast hoor.  Ja een paar handige (of gefrustreerde) forumleden die hier meelezen. Maar ook nu nog denk ik dat het niet meer dan 10% is 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004

Is, als ik een XM zie, altijd 1 van de eerste dingen die ik inspecteer.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

blaueboot
afbeelding van blaueboot
  • Xm 'Exclusive' 2.9 ES9J4 Handgeschakeld - Mauritius Blue (KPKD) <Org. 8488>
  • XM 'Exclusive' 2.9 ZPJ Automaat - Noir Verni (EXY) - CiTuning - <Org. 5243>
RE:

Bij de mijne was 't iets minder ernstig er aan toe. Dus eigenwijs gewoon de contacten schoon gemaakt en er weer een 30A zekering in terug gestoken (er was wel zoals bij jou wat warmteschade). Gaat tot nu toe (enkele jaren) goed. 

Maar inderdaad.., ze hadden er wel wat aan mogen doen. 't Is niet dat het te verwachten valt dat zo'n contactpunt regelmatig schoon wordt gemaakt.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Mark383
afbeelding van Mark383
RE:

Bij een eventuele volgende XM zou ik het denk ik wel preventief doen. Het gaat altijd stuk op momenten dat je het niet kan gebruiken en alles wat je kan doen om de betrouwbaarheid te vergroten is mooi meegenomen. 

Daarbij is het weinig werk en kost het niet veel. Voor 3,69 euro ben je klaar: zie hier

@Veen: ik bedoelde eigenlijk vreemd dat Citroën dit niet heeft aangepast zo laat in de productie. Maar goed, de XM liep toen natuurlijk al op z'n laatste benen en het was sowieso niet echt een winstpakker...

Mark383
afbeelding van Mark383
RE:

Vandaag nog even wat beter gekeken naar de portiervergrendeling linksachter. Vond dit tijdens de vakantie toch wel irritant.

Alle stekkers nogmaals gecontroleerd en doorgemeten. De stekker onder de deurvanger is een beetje gaar, maar dit is niet het probleem. Het slot krijgt bij open/sluiten namelijk wel een puls. Het lampje onderin de deur brandt ook (als een van de andere deuren openstaat). Verder 12 volt gezet op het slot zelf en dit herhaald bij het andere slot van het magazijn. Beide doen helemaal niets... Mijn conclusie: allebei de sloten zijn overleden. Dat zou natuurlijk kunnen en dan is het gewoon pech geweest dat ik een toevallig defect slot heb uitgezocht... Volgende keer dus maar even nog een andere uitzoeken en dan gelijk testen.

Verder waren de pook en de pookhoes van Q&K al een tijdje binnen. Deze vandaag gemonteerd:

Ben er blij mee. Het leer is van mooie dikke kwaliteit. De afwerking aan de bovenkant is daardoor wel wat grof. Maar goed, in elk geval een stuk beter dan het oude spul:

Pagina's