Ligne prestige's Turbo CT Exclusive

18 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Ligne prestige
afbeelding van Ligne prestige
Ligne prestige's Turbo CT Exclusive

Inmiddels al een tijd lid en een hoop vragen gesteld hier op het forum. Is toch wat makkelijker om alles in één topic te houden en wellicht vinden mensen het leuk om te lezen over mijn ervaringen, voortgang en perikelen.

 

2 jaar geleden begonnen met de zoektocht naar een XM. Tevens mijn eerste auto. Proefgereden met 2 PRV V6en en 2 Turbo CT's. Het moest een handgeschakelde worden. Uiteindelijk werd dat een Turbo CT Exclusive automaat uit 1998 in Mauritius Blue en alcantara interieur. Uitgerust met schuifdak, dat vond ik zo mooi dat ik wellicht wat blind deze auto heb gekocht. Auto gekocht voor een zeer klein prijsje en zag dat er redelijk wat werk aan zat. Dat was ook tevens het doel, lekker klussen en sleutelen. Terugkijkend had ik wellicht beter een exemplaar kunnen kopen waar nauwelijks aan had hoeven gebeuren, dan was ik waarschijnlijk ook nog goedkoper uit geweest. Maargoed, dan had ik niet zoveel sleutelervaring op gedaan.

 

Een lijstje van zelf uitgevoerde werkzaamheden:

- Veerschotels vervangen door Rubavo exemplaren.

- 5x de automaatolie ververst inclusief filter en o-ringen van het filter

- Grote beurt (motorolie, oliefilter, koelvloeistof, LHM, bougies, luchtfilter)

- Hoekbollen en voorraadbol vervangen, hydractieve bollen 20% laten overvullen, filters schoongemaakt, systeem doorgespoeld volgens deze methodiek: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/167095

- Laswerk laten uitvoeren

- Sierstrips vervangen door RVS exemplaren

- Stuur vervangen (was afgesleten)

- Nieuwe stoel linksvoor (versleten)

- Nieuwe deur linksvoor (zat grote deuk in) en deurpaneel (kreeg ik zonder kapot te maken niet gedemonteerd)

- Raammechanisme linksvoor laten repareren door Aad

- Hoedenplank met zonneschermen geïnstalleerd (zat er niet meer in)

- Brandstoffilter laten vervangen

- 2 nieuwe achterbanden

- Voorbumper gedemonteerd en naar de spuiter gebracht. Meteen nieuwe bumperbalk gemonteerd aangezien degene die er op zat compleet verroest was.

- Lampjes dashboard vervangen

- Originele radio geplaatst

- Display linksvoor gerepareerd

- Veercomputer diodes gesoldeerd

- Nieuwe kentekenplaten

- Nieuwe accu

- Remlichtschakelaar was doorgebrand in rempedaal. Gerepareerd.

- En nog een hoop kleine dingen

 

Wat moet er nog gebeuren:

- Aircopomp, drogers en condensor vervangen en vervolgens systeem opnieuw laten vullen.

- Deur rechtsachter en raammechanisme vervangen (raam zit vastgekit)

- Dak laten spuiten (roestrandjes)

- Uitlaatspruitstukpakking vervangen. Motor heeft tijdens stationair lopen soms een hikje. Citro classique dacht dat het de uitlaatspruitstukpakking was. Is dit zelf te doen?

- Display linksvoor opnieuw monteren. Heeft nu een groene kleur. Weet iemand de juiste volgorde van de plaatjes?

- Vering doet het nog steeds niet goed

- Raam linksvoor doet het weer niet/nauwelijks

 

Grootste ergerpunt is wel de vering. Van de zomer deed ie het een tijdje fantastisch toen ik ermee op vakantie was, maar nu is het toch weer minder. Staat nu trouwens ook in storing (lampje brandt niet) nadat ik er laatst een aanhanger achter had. Moet dat dus sowieso weer even laten resetten. Maar wat zou verder nog de oorzaak kunnen zijn? Lucht in het systeem? Op de bovenkant van het LHM vat komt telkens LHM te liggen gek genoeg. Lekt een slang hier? Of het systeem doorspoelen met hydrocinage? Nog goed om te melden wellicht is dat ik de auto laatst een paar dagen in de hoogste stand had geparkeerd zodat ik de aircopomp kon bekijken. Nadat ik er weer mee ging rijden (en uiteraard de vering weer lager had gezet) was de vering snoeihard. Ook na 150 km nog. Nu gaat het inmiddels weer wat beter. Ben de zoektocht inmiddels wel beu.

En het raam linksvoor hapert. De sneltoets werkt niet maar met de normale toets gaat het raam telkens een stukje naar beneden of boven per druk op de schakelaar. Dit doet ie dan een paar keer en stopt er dan vervolgens helemaal mee. Contact afzetten en opnieuw aanzetten en het raam gaat wel weer stukjes naar boven en beneden. Stekker zit er goed in. Raammotor op zijn einde of is er teveel weerstand?

 

Foto's komen binnenkort, nadat met de APK van aanstaande week de monte carlo's zijn vervangen door speedlines.

 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE: Ligne prestige's Turbo CT Exclusive

Zo je bent al goed bezig geweest. Lekker toch een Turbo-CT automaat.

Het hikje is inderdaad een turbokwaal. Bij mijn Turbo-CT hebben we ook de uitlaatspruitstuk-pakking vervangen en dat ging makkelijk omdat de motor naast de auto stond. Ingebouwd zal dat een heel stuk moeilijker zijn denk ik.

__________
Crepuscule

blaueboot
afbeelding van blaueboot
RE: Ligne prestige's Turbo CT Exclusive

Lekker bezig. 

Even over de harde vering. Ik heb zelf ook al een paar jaar geknoei en gezoek in de hydrauliek achter de rug. Zo'n beetje alles vervangen en  schoongemaakt, maar ik bleef zitten met een wagen die sporadisch onverklaarbaar stug werd en bleef.

Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat er iets mis gaat bij de (door de elektrokleppen aangestuurde) hydraulische kleppen in de hydractiefblokken.

Kort door de bocht.
De druk van je hydraulische systeem valt te laag.  Als de wagenhoogte naar beneden wordt bijgesteld (door wilde veerbeweging, gewicht, of handmatige hoogteverstelling) vallen de hydraulische kleppen dicht wegens een te kort aan druk die ze nodig hebben om geopend te worden (en in mindere mate ook open gehouden te worden)
Dit wordt volgens mij veroorzaakt door een drukregelaar die door slijtage de druk van het systeem te ver laat zakken voordat er weer bijgepomt gaat worden.

Als jij nu de wagen handmatig ietsje hoger zet, dan forceer je dat er weer even maximale druk op het systeem gezet wordt. Welke voldoende is om de kleppen weer open te zetten.

Dus om dit te testen: 
Draaiende motor, wagen naar hoogste stand brengen en daarna naar de rijstand laten zakken. Nu lekker op alle de hoeken van de wagen leunen om te voelen hoe dat veert. Als ik 't correct heb, veert ie voor je gevoel gewoon NIET. Staat vast in stugge stand. 
Nu de wagen in de laagste stand en daarna weer naar rijstand. Weer lekker gaan leunen op dezelfde manier. Als 't goed is zit er opeens een stuk meer beweging in.

Als je durft is dit experiment ook tijdens het rijden zelf uit te voeren als je het idee hebt dat de wagen opeens stugger aan het veren is en blijft.


Je kan namelijk je auto tijdens het rijden ietsje verlagen door de hoogte hendel zo'n 2 a 3 streepjes terug te zetten. Doe dit trouwens wel op een vlakke weg. Want je gaat zo'n 5 cm omlaag. In een woonwijk ga je zeker bij de eerste de beste drempel met de bodem er over heen. 
Als je zeker weet dat je niet lager zakt kan je de hoogte weer normaal zetten. Nu zou de wagen voor enige tijd weer lekker soepel moeten veren. Maar een flinke drempel kan de klep al weer dichtslaan en je moet de truc opnieuw uitvoeren.

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Ligne prestige
afbeelding van Ligne prestige
RE: Ligne prestige's Turbo CT Exclusive

Klopt Veen, het is een fijne motor en bak combinatie. Misschien in de toekomst toch een keer overstappen op een V6, maar dit is zo gek ook niet.

Kijk, dat is nog eens een goede tip blaueboot! Ik zal het komende week eens uitproberen. Gisteren veerde die weer best aardig en wilde daar even van genieten, dus toen niet uitgeprobeerd. Bedoel je trouwens niet dat bij het bijstellen van de wagenhoogte naar boven de kleppen dichtvallen ipv naar wagenhoogte naar beneden?

Ik heb een tijd terug de kleppen doorgemeten volgens jouw methodiek uit dit topic: https://xmclub.nl/forum/hydractieve-2-elektroklep-veersysteem-vooras en die leverden toen precies de spanning binnen de marges. Leidt een slechte werking van de kleppen alleen tot het niet 'aan staan' van de hydractieve bollen? Want als die slecht veert is het zo slecht dat een conventionele auto met spiraalveren vele malen beter veert. De hogedrukregelaar lekt ook trouwens wat en heb ik een keer uit elkaar gehaald omdat ik de voorraadbol niet los kreeg zonder deze met de hogedrukregelaar en al te demonteren. Misschien dat ik daar iets niet goed heb gedaan?

blaueboot
afbeelding van blaueboot
RE:

Nee. Ik bedoel echt dat als de wagen omhoog wordt gezet dat dan de kleppen worden opgedrukt waardoor je in de soepele stand komt.

Nu ik er even weer wat harder over nadenk zou het kunnen zijn dat het naar beneden laten zakken van de wagen niet hetgeen is waar de kleppen van dichtslaan. Wat ik wel zeker weet is dat het heftige inveren van de wagen het veroorzaakt.

Zelf ben ik hier aangekomen omdat het me opviel dat de wagen in verhoogde rijstand soepeler veerde. Van daaruit heb ik dus geredeneert om de wagen vanuit een verlaagde positie weer in rijstand te zetten omdat het duidelijk werd dat de wagenhoogte verhogen de truc was om 'm soepel te krijgen.

Lees ook even dit topic. Hier leg ik met illustraties uit hoe het nu komt dat de vering in stugge stand kan schieten en blijven zitten.

In principe zal inderdaad het grootste kenmerk van niet of slecht werkende elektrokleppen zijn dat de wagen onnodig vaak in de stugge stand staat. In specifieke situaties kan het ook voor komen dat de wagen even opspringt/of doorzakt bij hoogtewissel. Dat heeft te maken met een te groot verschil in drukken tussen de hoekbollen en de middenbol doordat de middenbol te lang niet aan het systeem gekoppeld heeft gezeten.


 

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Ligne prestige
afbeelding van Ligne prestige
RE: Ligne prestige's Turbo CT Exclusive

Aah nu snap ik het, ik had het even verkeerd geïnterpreteerd. Van hoog naar rijstand verlaagt de druk waardoor de klep dichtvalt (ik dacht eerst je gaat toch naar hoog toe dus dan verhoog je toch de druk? Maar het gaat dus om het tweede gedeelte waarbij je weer van hoog naar laag gaat).

 

Ik heb je topic doorgelezen, mijn complimenten. Nu snap ik eindelijk hoe het systeem werkt en zie ik ook in waarom je dit aanraadde. Als ik het goed begrijp is dus de oplossing om de HD-pomp te reviseren en/of de hogedrukregelaar? Mits je natuurlijk geen Xantia regelblokken wil monteren, maar gezien de prijzen daarvan laat ik dat ook liever achterwege.

 

Van de zomer toen die fantastisch veerde waren we met 4 man op vakantie. Het viel mij toen op dat elke keer als we wegreden (en er dus redelijk wat gewicht in de auto zat) na een paar meter de achterkant plotseling inzakte en ook op die hoogte bleef (deze hoogte was trouwens de goede hoogte, niet dat we schrapend over de weg reden oid) Dit doet mij erg denken aan de abrupte synchronisatie waar je het in jouw topic over hebt. Daarnaast wil het wel eens voorkomen dat als ik bij stilstand mijn voet lang op de rem heb, de achterkant ineens omhoog komt.

 

Waar ik nog wel over twijfel is hoe het kan dat mijn XM soms zó slecht veert. Ik neem aan dat een XM zelfs in de sportstand toch redelijk comfortabel zou moeten zijn. Maar bij korte oneffenheden is elke conventionele auto dan comfortabeler, bijna alsof de XM dan een trekker is. Als het alleen een slecht functionerende elektroklep is zou die toch alsnog redelijk moeten veren in de sportstand? Of is de mogelijk brakke elektroklep hier slechts een indicator voor een versleten HD-pomp? Dat de pomp het systeem ook in de sportstand niet op druk kan houden en daardoor dus 'extreem' slecht veert.

 

Als ik hem trouwens van de laagste stand naar rijstand zet, duurt het vaak errug lang voordat ie omhoog begint te komen en krijg ik een waarschuwing van de hydraulische druk op het display ("let op remdruk"). Indicatie van versleten pomp?

 

 

 

Marc Alsemgeest
afbeelding van Marc Alsemgeest
  • 2.1 TD Break Bleu Mauritius 1997
  • 2.1 TD Berline Gris Graphite 1999
  • C4 coupé Bleu Oriental Nacre 2004
RE:

Zou je het systeem niet eerst eens spoelen? Ook de remklauwen doorspoelen en na het spoelen de hoogteregelaars even schoonmaken. Uiteraard niet vergeten je filters goed schoon te maken (of te vervangen) en het LHM vat grondig te reinigen.

En met spoelen, voor de duidelijkheid, bedoel ik hydraurincage erin en daar eens 2000 km mee rijden.

Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)

Ligne prestige
afbeelding van Ligne prestige
RE: Ligne prestige's Turbo CT Exclusive

Tja daar heb ik ook al eens over nagedacht, maar ik vermoed dat het systeem niet vuil is. Heb het dus al doorgespoeld volgens deze methode (https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/167095) en de filters schoongemaakt. De LHM was toen nog mooi schoon en het vat van binnen ook.

Hoogteregelaars schoonmaken ben ik nog wel wat huiverig voor, lijkt toch redelijk ingewikkeld te zijn met kans op eigen fouten.

blaueboot
afbeelding van blaueboot
RE: Ligne prestige's Turbo CT Exclusive

Marc Alsemgeest zegt:

<p>Zou je het systeem niet eerst eens spoelen? Ook de remklauwen doorspoelen en na het spoelen de hoogteregelaars even schoonmaken. Uiteraard niet vergeten je filters goed schoon te maken (of te vervangen) en het LHM vat grondig te reinigen.</p>

<p>En met spoelen, voor de duidelijkheid, bedoel ik hydraurincage erin en daar eens 2000 km mee rijden.</p>



Kan allemaal nooit kwaad, en hoe schoner hoe beter. Maar 't kost wel een bakje tijd/geld. En zeker aangezien 't relatief recent gedaan is zou ik als eerste gewoon di hoogteschuif truc uitproberen en voor jezelf bewijzen dat de elektrokleppen in ieder geval correct aangestuurd worden . Want daarmee valt gewoon al 't een en ander uit te sluiten en kan je jezelf de onnodige kosten van van alles en nog wat losschroeven en reinigen besparen.

Maar goed..., stel dat we toch zin er in hebben... Dan zou ik juist beginnen met de hydractiefblokken uit elkaar te trekken en te reinigen. Per slot van rekening is de klacht het onnodig stug blijven van de vering. Niet een slechte hoogteregeling.  

XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op. 

Grootj
afbeelding van Grootj
  • Citroen XM 2.0 TCT Exclusive
RE: Ligne prestige's Turbo CT Exclusive

Het is wrs inderdaad de, te lage, druk van het systeem. Die electrokleppen hebben een bepaalde druk nodig om te openen. Ik heb in dit topic al een keer links naar een engels forum gegegven over hoe je de druk kunt meten en aanpassen: https://www.xmclub.nl/forum/hd-regelaar-druk-meten 

1999 XM 2.0 Turbo CT Exclusive

1983 LNA 11RE Cannelle

1984 Renault 4 GTL

 

Ligne prestige
afbeelding van Ligne prestige
RE: Ligne prestige's Turbo CT Exclusive

Vandaag het trucje uitgeprobeerd van blaueboot om tijdens het rijden de wagen even iets te laten zakken. Paar keer gedaan. Lijkt goed te werken! Overigens brandt het lampje van de vering bij starten nu niet, dus eigenlijk die eerst maar eens laten resetten. Deze week zal ik ook de volledige truc van blaueboot eens uitproberen, nu eerst weer even lekker rijden.

Bedankt voor de tip Grootj, was het al eens tegengekomen. Misschien een idee om hiervoor eens een sleutelmeeting te organiseren?

Ligne prestige
afbeelding van Ligne prestige
RE: Ligne prestige's Turbo CT Exclusive

En hierbij twee foto's. Naafdopjes komen er nog op.

Ligne prestige
afbeelding van Ligne prestige
RE: Ligne prestige's Turbo CT Exclusive

Toen ik zojuist de snelweg op reed kwam het raam linksvoor spontaan naar beneden (terwijl de bediening de laatste tijd niet werkte). Vervolgens vloog de raammotor in de fik. Snel op de vluchtstrook gestopt terwijl er enorme witte rookpluimen uit de deur kwamen. Inmiddels weer thuis en de raammotor gedemonteerd. Ruit met de hand omhoog geschoven. Even nadenken of ik nog wel door ga met deze auto.. 

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE: Ligne prestige's Turbo CT Exclusive

Ai, dat is schrikken. Maar toch geen reden om de XM meteen weg te doen? Het is een Turbo CT Exclusive Automaat   

Even een balkje eronder zodat het raam niet opnieuw zakt en een nieuw motortje halen. De losse draden even veilig in tapen

__________
Crepuscule

Mica
afbeelding van Mica
RE:

Klinkt als kortsluiting in het motortje. Dat rookt even maar dan is het ook wel klaar toch?  Of is de bekleding van de deur ook gaan smeulen?

Kun je eens wat foto's maken?  Ben echt heel beinieuwd ....

Niet weg doen hoor zo'n mooie.....!!  

xxxxxxm

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE:

Misschien heeft het raammechanisme bij het openvallen de bedrading losgetrokken en toen jij daarna het raam wilde sluiten met de schakelaar  heb je mogelijk kortsluiting veroorzaakt.

 

__________
Crepuscule

Ligne prestige
afbeelding van Ligne prestige
RE: Ligne prestige's Turbo CT Exclusive

De motor zelf lijkt te zijn doorgebrand, waardoor geen idee. Hieronder een kleine sfeerimpressie:

Veen
afbeelding van Veen
  • XM 2.0 TURBO CT Exclusive - Gris Crepuscule
  • XM V6 24v Multimedia - Rouge d'Enfer
RE:

Of je hebt de snelsluittoets gebruikt en dan is het motortje misschien blijven doordraaien tot 

oververhitting aan toe....

__________
Crepuscule