Beste XM liefhebbers,
een tijdje terug heb ik op dit forum de vraag gesteld of het handig is om een XM te kopen met het oog op maandelijkse kosten. achteraf is dit misschien ook niet de handigste plek om zo'n vraag te stellen met alleen maar liefhebbers al kreeg ik een goed en eerlijk beeld! Na heel wat wikken en wegen vertel ik graag met trots dat ik eigenaar ben van een XM V6 3.0. Ik ben er direct mee op vakantie gegaan, van camping naar camping (binnen Nederland). Ik geloof dat ik hiermee ook wel de benodigde rijervaring heb opgedaan om inmiddels met vertrouwen in deze auto te rijden (Ik heb pas sinds een maand mijn rijbewijs). Graag deel ik wat foto's van mijn XM :). Ik hoop veel te leren over deze auto op dit forum!
PS: het is mij niet gelukt om de foto's te uploaden dus ze zijn te bewonderen via het linkje :)
Met vriendelijke groet,
Jur de Groot
Mooie wagen Jur. Gefeliciteerd!
__________
Crepuscule
Het toevoegen van foto's kan zeer eenvoudig via deze button met een cameraatje
__________
Crepuscule
Ziet er mooi uit Jur !!
Is dit die grijze Exclusive die bij Gert de Jong te koop stond? (Heeft er wel een nummerplaathouder van)
xxxxxxm
Ha dankjewel, volgende keer maak ik daar gebruik van!
Ja als het goed is had hij er ook maar 1 en dat is deze inderdaad :)
Ik wil graag lid worden van de XM club maar ik krijg helaas geen reactie op het inschrijfformulier, is er misschien een direct email adres dat ik mailen?
Ja dat kan soms even duren. Het is vakantietijd en de ledenadminstrateur is trouwens ook net vader geworden
__________
Crepuscule
Aah kijk, dan wacht ik geduldig af :)
Hallo!
Ik heb een paar "uitdagingen" met mijn XM waar ik wat vragen over heb.
1. om te beginnen heb ik het rare verschijnsel dat wanneer ik mijn dimlichten aan doe mijn climate control uitvalt, overigens gaan mijn dimlichten ook niet aan, als ik dan direct weer mijn dimlichten uit doe duurt het ongeveer 5 a 10 min tot de climate control weer aan gaat.
Ik heb het 1 en ander gelezen over een vliegende zekering maar vraag me af of dit echt nodig is en niet een massa probleem is? het aparte is wel dat wanneer ik de dimlichten aan doe voordat ik de auto start ze aan gaan en wanneer ik de auto start mijn climate control het ook gewoon netjes doet met de dimlichten aan, doe ik de dimlichten weer uit en aan valt alles weer uit??? Wat wel het ding is is dat vaak mijn dimlichten niet aan gaan. soms wel soms niet.
2. Mijn linkervoor raam bediening doet het plots niet meer
3. mijn aftermarket dakraam wilt niet meer normaal dicht, er zitten drie voorgeprogrameerde knopjes op 1,2 & c, deze doen niks meer, de pijltjes om het raam open en dicht te doen doen het wel.
ik vond het erg leuk om sommige van jullie gesproken te hebben bij de alv en bbq, graag tot de volgende keer :)
Ik ben er achter gekomen dan wanneer mijn lampen niet aan gaan of dat mijn cc uitvalt ik het weer kan "herstellen" door de sleutel iets naar rechts te draaien, enig idee wat dit betekent?
Het dimlichtrelais ff checken? Is een zwart blokje achter de rechter koplamp. Eruit trekken (moet soepel gaan) en eventueel wat opschuren / schoonmaken..
xxxxxxm
Hierbij een handleiding voor een Webasto schuifdak. Als de accu er af is geweest moet je die vaak resetten. Ook het programmeren staat hier beschreven.
__________
Crepuscule
Ja dit heb ik gedaan, lijkt niet het probleem te zijn...
Aah bedankt, ik ga het direct na werk even doornemen en testen!
Je gok van massaprobleem zou best eens kunnen kloppen. Dus sowieso even de minpool van de accu checken of die goed vast zit.
Daarnaast zeker de zwevende (niet vliegende) zekering (laten) maken. In AE 50 staat een handige beschrijving hoe dit moet. Ik weet niet of die ook hier op het forum nog staat: even zoeken via het zoekvak. De zekering F2 onder de motorkap kan er van buitenaf goed uitzien (ook als je hem eruit trekt), maar binnenin kan het al aardig aan het smelten zijn, waardoor de clima uitvalt. In uiterste geval kan de auto affikken.
Wat valt er precies uit van de clima: hele paneel dood? Alles behalve verlichting? of alleen niet blazen. Bij F2 storing is het sowieso alles behalve de verlichting van de knopjes: dus temperatuurindicatie weg en knopjes reageren niet c.q. geen brandend lampje ernaast. Verlichting staat hier los van en loopt via een ander circuit. Bij alleen blazen dat verdwijnt kan het ook nog de blower zelf zijn, bij de passagiersvoeten zit deze.
Voorgangers: BX 19D: SR-39-ZY (rood); XM 2.1TD YS-93-GH(Berline Rouge); XM 2.1TD HL-LR-66(Berline Noir Verni); XM 2.1TD JN-SP-74(Break Vert Vega); XM 2.1TD 08-RD-VZ(Break Vert Vega); XM2.1TD 12-DF-FK (Break, Vert Vega)
Hoi Mark,
Het hele paneel valt inderdaad uit, wat ik alleen niet zo goed begrijp is waarom dit gebeurt als ik mijn dimlichten aan doe en dit weer direct op te lossen is om tijdens het rijden de sleutel iets naar voor te draaien...?
Die zwevende zekering ga ik er wel inbouwen want inderdaad zie ik dat de binnenkant een beetje al is weggesmolten, echter begrijp ik niet goed wat de zekering te maken heeft met waarom de airco uitgaat als ik mijn dimlichten aan doe en de manier waarop ik dit kan verhelpen.
Via het contactslot wordt er best een aardig bundeltje draden 'geschakeld'. Aangezien je vermeld dat er wat zaken veranderen op het moment dat je wat aan de sleutel rommelt zou ik als eerste gaan kijken of dat contact slot intern nog wel z'n dingetje goed doet.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Zo'n soort fenomeen is in Xantiakringen wel bekend met de kachelmotor/achterruitverwarming. Die worden door één contact getrokken op het contactslot, in het geval van de kachelmotor zonder relais. Dan sta je dus zomaar 40A door je contactslot heen te trekken en dat gaat een keer mis. Als je dan wat aan je sleutel morrelt, maakt hij soms wel weer contact. Dat wordt wel eens als volgt opgelost: http://www.xantiaforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=213
Het lastige aan een defect contactslot is dat je ook een andere sleutel nodig hebt als je het vervangen hebt. Ik geloof wel dat je ze kunt aanpassen op de sleutel die je hebt, maar weet niet of dat makkelijk is. Als er inderdaad zoiets aan de hand is als dit, zou je zo'n oplossing dus best kunnen overwegen denk ik. Je moet dan wel even uitzoeken welke van de stekkers niet meer doorverbonden wordt door het contactslot. Je kunt ook je complete slotset vervangen, maar ik weet niet of je die zomaar zult vinden.
Het kan natuurlijk ook nog een heel ander probleem zijn! Zoiets kun je niet garanderen. Maar je symptomen (nou ja, die van je XM ) komen me wel bekend voor.
Moest het schuifdak inderdaad herprogrammeren, wel maf, de accu was er niet afgeweest, dankjewel!
kijk... dankjewel voor de uitleg! ik ben alleen bang dat ik een beetje een verkeerde uitleg heb gegeven, excuus... het is niet dat ik aan de sleutel vriemel maar ik draai hem echt door ( abs lampje brandt, radio valt even uit, accu lampje brandt voor 1 sec) ik weet niet of het advies om het slot te vervangen nog steeds geldt voor deze symptonen :) ?
Je bedoelt met doordraaien richting 'starten' dan?
Alsnog inderdaad blijf ik bij het contactslot. Als ik snel door de elektrische schema's heenga dan hebben de dimlichten en de climate control maar een gezamelijk punt, en dat is het contactslot. Ook de raambediening wordt door het contactslot 'aan' gezet.
Een vervangend contactslot aanpassen zodat jouw sleutel er op werkt is niet al te veel werk, mits het juiste gereedschaps-setje/kistje. Toevallig heb ik dat en kan ik dat meenemen naar het magazijn. Het contactslot in/uitbouwen zelf kost wel wat tijd, maar volgens mij is dat goed te doen als je bij het magazijn bent en daar wil ik je ook wel bij helpen dan.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
vandaag deed ik de airco op maximaal blazen en viel ook het gehele climate control paneel weer uit, ik begon te twijfelen of inderdaad het stuurslot de boosdoener was. Misschien is het een combinatie? Mijn linkervoorrraam doet het trouwens weer???
ik heb het idee dat iets het niet trekt om zoveel stroom te geven maar wat dat kan zijn? de accu is minder dan een half jaar oud.
hij lekt ook olie dus ik ga binnenkort ook eventjes langs gert, misschien heeft hij enig idee.
Zo.., volgens mij moet ik even een cursus lezen gaan volgen. Ik heb de hele tijd gedacht dat je stadslichten storing hadden, en er staat overal duidelijk DIMLICHTEN.
Dan denk ik dat je te maken hebt met 3 lostaande problemen.
- Dimlichten.., zoals eerder benoemd, hebben een relais (grijs, buitenste aan de passagiers zijde) dat je onder de motorkap bij de grill kan vinden. Even checken of deze goed op z'n plek blijft zitten in z'n voet, of ie schoon is en op de juiste punten 12V ontvangt.
- Raammechanisme. Bij het portierscharnier zit een dikke ronde zwarte stekker (zit met een schroefdraadring gekoppeld). Kijken of die goed vast zit / schoon is evenals de stekkers in het portier van de bediening of het mechanisme zelf (te vinden ergens diep in het portier deurpaneel er af halen.)
- Airco. (en hier mag Mark, die heeft meer elektrokennis dan mij schat ik, even mee helpen) Ergens een slecht contact zoals bijvoorbeeld de befaamde zekering. Slecht contact geeft een hogere weerstand met als gevolg een spanningsval. Meer stroom over dat contact trekken, zoals bijvoorbeeld de blower op z'n hoogste stand zetten, laat dan de spanning (Voltage), die al op het randje van te laag zat, nog verder zakken tot het punt dat de chips van het aircopaneel er helemaal geen zin meer in hebben.
Ook het aanschakelen van de dimlichten is een 'groot' vermogen die een spanningsval op de accu veroorzaakt volgens mij. Wat dan weer invloed heeft op de spanning / spanningsval naar de airco.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Klimaat paneel is 99 van de 100 keer de zekering F2, die moet je echt uit de kast halen en zwevend maken, er zijn al Xm's door uitgebrand. Contactslot kan maar ik denk eerder dat die door de haperende zekering F2 staat te vonken en dat je door eraan te zitten dit weer even opheft.
Laat Gert er aub naar kijken, je wil echt geen fik.
Edit, raam kan ook een brakke kabel zijn, de auto's gaan nu allemaal richting de 25 jaar en dan worden de elektra kabels er echt niet beter op. Stekker deur/A stijl voorzichtig loshalen (schroefverbinding), dat kunstof hard ook uit, schoonmaken en in de vaseline zetten. Het zou ook nog in de schakelaar kunnen zitten maar dat kan je even proberen door te wisselen met een andere deur, let wel alle raam schakelaars moeten aangesloten zijn, in iedergeval lnks en rechts voor anders werkt het raam niet.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
halloo,
Afgelopen vrijdag bij Gert geweest, twee zwevende zekeringen gemaakt, 1 voor de airco en 1 voor de dimlichten, alles werkt nu weer naar behoren, dank allen voor de tips en suggesties!