Ik heb nogal pitting op de nokkenas van de uitlaat van de voorste cilinder kop (ES9J4)
Doordat het olie lekte onder de kleppen deksels heb ik deze gedemonteerd en daar kwam een aardige verroeste nokkenas te voorschijn
bij de voorste cilinder kop ,mijn vraag is komt dit vaker voor ?
Ik vermoed dat het komt door korte afstanden rijden waardoor er condens ontstaat onder het kleppen deksel
maar als dat zo is is dit wel een puntje van aandacht bij het onderhoud
Ik heb dit nog nooit gezien. Wel één keer een compleet verroeste nokkenas bij een 406 v6 op de sloop (zelfde motor), maar daarbij was iemand zo handig geweest om de olievuldop niet terug te draaien. Kan me niet voorstellen dat die auto daar ook echt mee heeft gereden.
Hoe reed jouw XM met zo'n nokkenas? Merkte je er veel van?
Pitting en roest... heeft je blok misschien een tijdje stilgestaan?
Heb wel eens gehoord dat slijtagedeeltjes door de pitting uiteindelijk ook kunnen gaan roesten en weer meer schade veroorzaken. Maar dan is er ook vocht nodig inderdaad. Daar waar olie hoort te zitten...
Alleen dat is al een reden om je motor 1 of 2x per jaar ff te laten draaien
xxxxxxm
Tot nu toe heb ik 3 of 4 ES9J4's open gehad om die pakking te vervangen. Allen tussen 2.5 a 3 ton op de klok. Maar ik heb nooit ook maar iets gezien wat op pitting leek.
Waar het door veroorzaakt zou kunnen zijn heb ik geen idee van, behalve dan speculatief iets over troep in de olie oid.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Ik heb hem twee jaar geleden gekocht ,toen liep die goed ,daarna heeft die ruim een jaar buiten gestaan zo nu en dan starten even warm lopen daarna weer klaar .
Dat gebeurde vooral om hem vd werft af terijden als ik daar met een andere auto op moest zijn
De riem was 4 jaar geleden vervangen, dor de eigenaar zelf die geen monteur is
Dus zou ik de riem + lagers en waterpomp zelf weer vervangen , hij lekte ook olie via de kleppen deksels,dus deze losgemaakt en schoon gemaakt en dan kom je dit tegen .
Normaal zou ik alleen de riem + pomp vervangen ,maar door toeval (of eigenwijzigheid ) kom je hier dan achter .
Ik had geen grijze olie of erg veel sludge aan de dop.
Wat mij wel op viel erg veel condens in de uitlaat demper , maar debougie's waren allemaal gelijk van kleur
Koos van der Voort
Zoals de nokkenas op de foto er uitziet was na het schoon maken ,en dit is de uitlaat nokken as van de voorste cilnderblok ,de achterste zijn prima
Koos van der Voort
Wat mij wel elke keer is opgevallen bij het los hebben van de kleppendeksels is dat de voorste altijd veel meer vervuiling (koolstof-aanlsag) had tegen het deksel dan de anderen. Ik weet alleen niet of dit hard genoeg is om schade aan de nokkenas te geven mocht dit loskomen.
Maar eerlijk gezegd zou ik dit zo laten als het alleen putjes zijn. Niet dat ik zeker weet dat 't verder geen kwaad kan, maar een losse nokkenas ergens vandaan halen is denk ik ook niet makkelijk.
XM - Rijden als een 'ouwe sok' met af en toe een 'petje' op.
Dit soort schade kan je eigenlijk alleen maar oplopen door een los metalen deel wat er niet hoort. Er is iets ergens tussen gekomen voor korte tijd. je ziet het ook op de middelste nokken. Lastig te zeggen waar vandaan of dat het eerst in t midden en daarna naar rechts is verhuist maar het is uiteindelijk kapot geslagen of in de olie retour terecht gekomen.