Groene fee van Stooftaker Brandstofmeter

586 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
gomp
afbeelding van gomp

Volgens mij niet. Maar ja, hoeveel zekerheid heb je met een fransoos.

Ik heb iig mijn 16v comps vaker gerest en heb nooit de code nodig gehad. Springt tie erin en heb je um niet, tsja, dan is het ff zoeken naar je bus abbo. :?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Normaal gesproken zodra de accu leeg is of de accupoolklemmen worden losgekoppeld zal de startcode er weer in komen.

Je hebt toch eerder de accu losgekoppeld, waarbij de startcode gehandhaafd bleef?

Ik durf eigenlijk niet te zeggen of de code er weer inkomt na zo`n reset.

Je mag mijn serie1 toverdoos wel lenen :wink:.

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Zolang je met een malle pietje of een lexia de fouten reset niet, immers reset je de ecu niet maar de foutmelding opslag.

Ook zo: ecu unlocken en op de plank leggen en een eeuw later verkopen is de beveiliging ook nog steeds eraf. (net zoals oude storingen).

Dus ik denk dat het los van elkaar staat.

wimb
afbeelding van wimb

Bij m'n typetje 2 de code er ooit 'ns vanaf gehaald. En al meermalen langere tijd zonder spanning laten staan. Ik hoef nog steeds geen code in te tikken.

gomp
afbeelding van gomp

dat heb ik dus ook, wat Albert Mol zegt, vaak genoeg spanningsloos gestaan en nooit een code nodig gehad. Maar das dus idd een serie 2.
Als het bij een serie 1 net ff anders gaat en pech is, dan ben je best wel de sjaak.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ik heb ook hetzelfde idee als Matthijs.

Mijn XM wordt nog steeds met de startcode gestart, dus ik kan bij mijn XM even uittesten wat die doet na zo`n reset met een afgekoppelde startcode :wink:.

gomp
afbeelding van gomp

ik denk dat de hamvraag is, of dat ding na een reset naar de originele code gaat of naar de code die als laatste gebruikt is.

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Nou, dat denk ik dus helemaal niet. Waar baseer je dat op ?
De ecu heeft vast gewoon 1 slot voor een code en de fabriekscode wordt echt niet opgeslagen naast de gebruikers code.

Daarbij: ik durf mn hand wel in t vuur te steken dat die code niet terug komt.
Er zijn zoveel XM rijders die het code paneeltje eraf hebben gerukt en misschien wle minstens zoveel die hun veercomputer resetten met de accupolen-truuk en daarmee ook de ecu resetten en nooit iemand (terloops) horen zeggen dat zn ecu ineens weer gelocked is.

Idem met alle 205/309 knutselaars met hun XM motoren.

Dus eigenlijk durf ik wel te zeggen: die code komt niet terug.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Jeroen zijn vrees is waarheid geworden :wink:.

Ik heb eerst mijn startcode afgekoppeld tijdens het lopen van de motor. Daarna nog getest of die wil starten met een afgekoppelde startcode.

Toen gereset met de accupolen en gestart met de afgekoppelde startcode en de motor sloeg niet aan met verschillende startpogingen. Pas toen ik weer de startcode gekoppeld had starte de motor meteen.

Ook ik had dit niet verwacht, maar bij de serie1 met afgekoppelde startcode moet na zo`n harde reset toch weer de laatste startcode gebruikt worden :wink:.

Jeroen, laat maar weten als je mijn malle pietjes serie1 toverdoosje wilt lenen :wink:.

admin
afbeelding van admin

Antwoord van Citrophile lijkt me logisch.

Stel dat je de code op welke manier dan ook kunt resetten naar de (bekende!) fabriekscode... Dan wordt jatten toch ineens heel aantrekkelijk?

De boel is zó gebouwd dat je de ECU moet vervangen als je de code kwijtraakt (of nooit gehad hebt). Da's het veiligst.

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Misschien is het een V6.24 'kwaaltje' ? Met de 12v's nooit last van gehad, TCT's ook niet.

Ik had wel met 1 V6 mét alarm dat het codepaneel er gewoon -niet- vanaf mocht, ook niet met lopende motor. Dan viel het zakie gewoon stil.

stooftaker
afbeelding van stooftaker

JP, ik heb zelf een malle pietje toverdoosje, dus zal daar mee gaan resetten dus...
Ik heb nl een aftermarket alarm erop zitten en gebruik dus geen startcode.
Pfoe! ben ik blij dat ik de reset niet geprobeerd heb!
Eens zien of er vaanvond eindelijk tijd is om malle pietje te gebruiken.
Skeeleren zit er niet in, heb een enorme knoop in mijn linkerkuit van t laatste rondje skeelerbaan op volle snelheid... toen schoot er de kramp net wel/niet in en is er dus nog niet uit :evil:

gomp
afbeelding van gomp

het lijkt mij iig een worst nightmare scenario. Dat je je eigen wagen niet meer gestart krijgt omdat de code weer is geactiveerd zonder dat je die weet.

Volgens mij ben je dan echt goed de pineut. :?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

ok, succes met het resetten met de toverdoos :wink:.

En voorzichtig aan met de kramp in je kuit, uit ervaring weet ik als die er nog een beetje aanwezig is dat die weer erin kan schieten :x.

stooftaker
afbeelding van stooftaker

qua XM V6.24 rijden maar beter in t linkerbeen dan in t rechter :lol:
we zullen eens kijken qua toveren vanaaf :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

:lol: je zult toch ook het koppelingspedaal moeten gebruiken, maar de rechterbeen doet het leukste werk :mrgreen:.

stooftaker
afbeelding van stooftaker

zal schakel-lui rijden.

Zojuist een afspraak gemaakt me mathijs voor wat plastic en wellicht stof.
Zal wel een ritje met flappy worden denk ik.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Matthijs zegt:

Misschien is het een V6.24 'kwaaltje' ? Met de 12v's nooit last van gehad, TCT's ook niet.

Ik had wel met 1 V6 mét alarm dat het codepaneel er gewoon -niet- vanaf mocht, ook niet met lopende motor. Dan viel het zakie gewoon stil.

Was dat een fabrieks alarm?

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Volgens mij niet

wimb
afbeelding van wimb

Nog even terugkomend op dat startcode verhaal.
Met m'n origenele paneeltje lukte het me maar niet om de 'blokkering tijdelijk op te heffen' zoals het zo mooi in het instructieboekje heet. Ik ben met diverse paneeltjes in de weer geweest. Met die ik nu gebruik, houdt de ECU zich koest: ik hoef geen startcode meer in te voeren.
Wat ik met dit verhaal wil zeggen is het willen slikken van het opheffen is een combinatie van ECU en paneeltje. Het loont dus de moeite 'ns paneeltjes uit te wisselen.
Verder wordt de code in 'non volatile RAM' opgeslagen in de ECU. Dat betekent dat de code is 'ingebrand' en actief opnieuw geprogrammeerd moet worden. Er wordt dus niks spontaan gewist bij spanningsuitval. Nogmaals, dit programmeren is een combinatie van juiste paneeltje en ECU.

stooftaker
afbeelding van stooftaker

weinig foutcodes gevonden vrijdagavond :wink:
veersysteem 0 fouten
motor eerst wel toen niet (haperende stekker van t kastje dus maar gereset.
abs 3 fouten maar de laatste tijd geen problemen met aanblijven lampje dus ook gereset.
airco stekker helemaal geen sjoege :roll:

op naar de luchtbuismod

Citrophile
afbeelding van Citrophile

als ik mijn computers uitlees vind gelukkig ook geen fouten :D.
Theo Kerger stond toen ervan te kijken toen hij met zijn Lexia mijn computers uitlas bij de sleutelmeeting bij Gert de Jong. Vanaf dat moment lukte het hem eindelijk om xm computers uit te lezen met zijn Lexia.

stooftaker
afbeelding van stooftaker

Zal deze week alle stekkers nog eens checken.
En ook een nieuw relais gaan kopen, ik vind dat deze toch wel erg veel herrie maakt. Je voelt het ding trillen als ie "zoemt" al vind ik ratelen in deze een betere benaming :roll: Ook verandert het geluid als je het relais vastneemt en er in deze of gene zijde in knijpt...
gevalletje " el-cheapo" wellicht?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Relais kunnen in kwaliteit verschillen :wink:

stooftaker
afbeelding van stooftaker

van de week nog naar de Vos voor de rekening.. gelijk vragen voor een relais daar :idea:

stooftaker
afbeelding van stooftaker

rekening apk 83 euri
rekening beurt met 0w40 en brandstoffilter 225,50 toch best schappelijk voor de niet doe het zelvert.
Ook een nieuwe relais gescoopt de huidige ratelde te veel naar mijn smaak.
Dat wordt iets voor morgenavond als het wat afgekoeld is wellicht.....
en is toch total 0w40 JP :wink:

wimb
afbeelding van wimb

Tja, euhh... Je hebt iets van €80 betaald aan materiaal. :?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Mooi dat Total dat nu ook 0W40 in hun gamma heeft :wink:

stooftaker
afbeelding van stooftaker

dan valt het toch wel mee? hoe lang was de tijd ook al weer voor t vervangen van een brandstoffilter? :lol:

wimb
afbeelding van wimb

Ik doe het rustig aan in minder dan een uur. ;-)

Pagina's