Ik denk dat de ballast het land der levenden aan het verlaten is. Het is een step-up trafo en gezien het gedrag van aan- en weer uitgaan, kan de trafo het gevraagde vermogen niet leveren en dondert de uitgangsspanning in elkaar.
De buis IN je luchtfilterhuis wil je laten zitten; de buis in je wielkuip, die kan eruit.
Ik ben benieuwd naar jouw beredenering Matthijs.
Dat ding is een venturi, die versnelt je lucht. Dat levert een beter mengsel.
Als je die weghaald ga je minder goed cijfers halen: vorige maand nog getest met de V6 van Brian op de cruise control.
Dat ding is mogelijk alleen een weerstand als je altijd 6000rpm draait ofzo, voor de rest/dagelijkst gebruik gewoon laten zitten. Dempt ook het aanzuig geluid.
De pijp in je wielkast doet daarentegen niets en kan je gewoon weghalen.
Kan het allemaal motor- en natuurkund technisch onderbouwen maar daar heb ik geen zin in :lol: Maar ik ken mn deeltje motortechniek wel.
Matthijs, lees onderstaand stukje van JP maar even.
6.Verwijder de aanzuigbuis/pijp uit het luchtfilterdeksel.
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Aanzuigbuizen%20JPen/pijpindeksel.jpg
Aan de buitenzijde bij de verbinding naar de motor zit een parker/schroefje.
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/Aanzuigbuizen%20JPen/schroefbuitenzijdedeksel.jpg
Schroef deze los en schuif de buis/pijp naar je toe via de 2 schuifgeleidingen. Maak het ontstane gaatje van de parker/schroef dicht d.m.v. boutje met moertje, met plastic drukknop o.i.d. om geen valse lucht aan te kunnen zuigen.
http://i288.photobucket.com/albums/ll171/Citrophile/inlaatbuisonderdedeksel.jpg
De 24v heeft natuurlijk van zichzelf en een 3? traps ACAV systeem aan boord om de luchtsnelheid op pijl te houden dus het weghalen bij een 24v zou wel tot een mogelijk winst kunnen uitpakken, echter bij een 12V niet. (en de rest van de motoren zonder turbo's ook niet)
De 24v heeft natuurlijk van zichzelf en een 3? traps ACAV systeem aan boord om de luchtsnelheid op pijl te houden dus het weghalen bij een 24v zou wel tot een mogelijk winst kunnen uitpakken, echter bij een 12V niet. (en de rest van de motoren zonder turbo's ook niet)
Dit deel is ook geen onderbouwing, maar de uitleg hoe je dat moet weghalen.
Dat pijpje is wel degelijk een restrictie. Bij lage toerentallen kan het een voordeel hebben om je luchtsnelheid te verhogen, maar daarmee zuig je niet meer lucht aan. Dit geldt voor alle benzinemotoren, zowel atmosferisch als turbomotoren.
Eigenlijk vormen de standaard luchtslangen met luchtfilters een grote restrictie om een groot volume lucht aan te kunnen zuigen.
Een groot volume lucht doe je om een zo groot mogelijke effectieve druk in je cilinders te creëren om daarmee een zo hoog mogelijk koppel te laten ontwikkelen over het hele toerengebied :wink:.
Ik ben het er niet mee eens, maar ieder zn ding :)
We hebben met de V6 van Brian 2 tanks met cruisecontrol leeggereden ZONDER de venturi en 2 met. En het scheelt je zo 0.5 km/liter.
Dus als je vaak snel optrekt kan je het verschil misschien merken, want ik zei ook niet dat het slecht is voor je vermogen als je volgas rijdt.
Echter, als je vaak op de snelweg zit en gewoon zuinig wil rijden zou ik hem laten zitten.
Luchtsnelheid is altijd nog steeds belangrijk om een mengsel te vormen met die indirect ingespoten apparaten.
Maargoed, het was een zijdelingse tip naar mijn kennis van zaken,ieder moet vooral doen wat hij/zij goed acht natuurlijk en wil niet een voorstel topic jatten :)
Nee Mike, gaat niet zo goed met dit persoontje, maar is een heel verhaal, gaan we maar niet over uit wijden :cry: :cry: Maar toch bedankt voor de interesse.
By the way, heb eindelijk mijn lidmaatschap contributie mogen betalen, wat heeft dat lang geduurd (ingeschreven op de CitroMobile). Maar goed ben nu officieel lid en nu maar wachten op het welkomspakket :wink: :wink:
Zo, mijn Dame staat weer bij de garage. Lekt groene vloeistof en krijg een melding in mijn computer. Iets met hydraulische remdruk, meteen stoppen.
Moet officieel meteen stoppen aan de kant v.d. weg, maar ben toch maar even doorgereden naar mijn garage. Waarschijnlijk een van de flexibele slangen. :roll:
Klopt, dat zei de garage ook al tegen mij!! :wink: En ik ben nu zo'n 900 km verder en ik merk nu dat bij het starten de Dame veel sneller omhoog komt, dus dat moet een goed teken zijn :wink: :wink:
Benny, tussen het xenon lampje en de voedingsdraden van de xm zit een ballast tussen. Dit is het kastje wat jij bedoelt.
Het kan een slechte verbinding zijn of, de ballast of het xenon lampje gaat binnenkort naar de hemel.
Heel goed dat je de pijp uit het deksel hebt weggehaald :wink:.
Ik denk dat de ballast het land der levenden aan het verlaten is. Het is een step-up trafo en gezien het gedrag van aan- en weer uitgaan, kan de trafo het gevraagde vermogen niet leveren en dondert de uitgangsspanning in elkaar.
nu je het zegt Wim, dat gebeurde ook bij mijn xenon mistlicht :? , daarna had mijn ballast een dikke kortsluiting :(.
Dat ding is een venturi, die versnelt je lucht. Dat levert een beter mengsel.
Als je die weghaald ga je minder goed cijfers halen: vorige maand nog getest met de V6 van Brian op de cruise control.
Dat ding is mogelijk alleen een weerstand als je altijd 6000rpm draait ofzo, voor de rest/dagelijkst gebruik gewoon laten zitten. Dempt ook het aanzuig geluid.
De pijp in je wielkast doet daarentegen niets en kan je gewoon weghalen.
Kan het allemaal motor- en natuurkund technisch onderbouwen maar daar heb ik geen zin in :lol: Maar ik ken mn deeltje motortechniek wel.
Ik zie geen onderbouwing in dit fotoverhaal?
Hm, nou moet ik het wel even nuanceren:
De 24v heeft natuurlijk van zichzelf en een 3? traps ACAV systeem aan boord om de luchtsnelheid op pijl te houden dus het weghalen bij een 24v zou wel tot een mogelijk winst kunnen uitpakken, echter bij een 12V niet. (en de rest van de motoren zonder turbo's ook niet)
:wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:
Dit deel is ook geen onderbouwing, maar de uitleg hoe je dat moet weghalen.
Dat pijpje is wel degelijk een restrictie. Bij lage toerentallen kan het een voordeel hebben om je luchtsnelheid te verhogen, maar daarmee zuig je niet meer lucht aan. Dit geldt voor alle benzinemotoren, zowel atmosferisch als turbomotoren.
Eigenlijk vormen de standaard luchtslangen met luchtfilters een grote restrictie om een groot volume lucht aan te kunnen zuigen.
Een groot volume lucht doe je om een zo groot mogelijke effectieve druk in je cilinders te creëren om daarmee een zo hoog mogelijk koppel te laten ontwikkelen over het hele toerengebied :wink:.
Ik moet wel toegeven dat sinds ik de ombouw heb door gevoerd ze wel duurder rijdt!?
Ik ben het er niet mee eens, maar ieder zn ding :)
We hebben met de V6 van Brian 2 tanks met cruisecontrol leeggereden ZONDER de venturi en 2 met. En het scheelt je zo 0.5 km/liter.
Dus als je vaak snel optrekt kan je het verschil misschien merken, want ik zei ook niet dat het slecht is voor je vermogen als je volgas rijdt.
Echter, als je vaak op de snelweg zit en gewoon zuinig wil rijden zou ik hem laten zitten.
Luchtsnelheid is altijd nog steeds belangrijk om een mengsel te vormen met die indirect ingespoten apparaten.
Maargoed, het was een zijdelingse tip naar mijn kennis van zaken,ieder moet vooral doen wat hij/zij goed acht natuurlijk en wil niet een voorstel topic jatten :)
Dus terug on topic.
Zeg Benny, alles goed?? :wink:
Nee Mike, gaat niet zo goed met dit persoontje, maar is een heel verhaal, gaan we maar niet over uit wijden :cry: :cry: Maar toch bedankt voor de interesse.
By the way, heb eindelijk mijn lidmaatschap contributie mogen betalen, wat heeft dat lang geduurd (ingeschreven op de CitroMobile). Maar goed ben nu officieel lid en nu maar wachten op het welkomspakket :wink: :wink:
Nou take care joh!
Het welkoms-pakket bestaat overigens uit 2 balonnen en een pen OF een cheap messen setje, heel vreemd :mrgreen:
Ge moet er maar mee lachen... :wink:
Dat werd inderdaad wel tijd zeg, maar gelukkig ben je nu officieel xmclub lid :wink:.
Had je de nieuwe AE al ontvangen of krijg je dat mee met het welkomspakket?
Ik heb nog niets ontvangen, dus ook geen Clubblad :cry: :cry:
Geduld ze komt echt wel uwe kant op, sterkte Benny. :wink:
In de volgende AE komt o.a. jouw naam erin te staan als nieuw lid :wink:.
Succes Benny :wink:
Hier woont vast ook een "maffe" Citrofiel :wink: :wink: :wink: (Ballonnen overgehouden v.d. Duitse meeting)
Thanks, Wes :wink:
@JP, dat zal wel, maar net zoals Wes zegt, even geduld. Hoop alleen dat ik de AE, die net uitgekomen is, alsnog krijg :roll: :roll:
Tuurlijk Benny, dat moet goed komen :wink:.
Toen ik lid werd kreeg ik ook de laatste AE mee met het welkomstpakket.
Yup, die zit standaard bij het welkomstpakket. Net als de clubsticker, dan hoor je er helemaal bij. 8)
Je vergeet nog het 'doe het ure self' tatoeeer setje om het lidnummer te tatoeeren. Het heet ook niet voor niks lidnummer :mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mark! Dan moet je de maat van de mal voor de tatoeage wel opgeven, anders krijg je die set namelijk niet.
Zo, mijn Dame staat weer bij de garage. Lekt groene vloeistof en krijg een melding in mijn computer. Iets met hydraulische remdruk, meteen stoppen.
Moet officieel meteen stoppen aan de kant v.d. weg, maar ben toch maar even doorgereden naar mijn garage. Waarschijnlijk een van de flexibele slangen. :roll:
Ziet er ook niet echt schoon uit :shock:
Matthijs, dit is nog de spoeling, die erin zit. :wink:
Oh, dan lijkt het best goed te werken :lol:
Lees toch wel vaker dat er slangen gaan lekken tijdens de spoeling
Klopt, dat zei de garage ook al tegen mij!! :wink: En ik ben nu zo'n 900 km verder en ik merk nu dat bij het starten de Dame veel sneller omhoog komt, dus dat moet een goed teken zijn :wink: :wink:
en wat gaan ze eraan doen???
Pagina's