wimb en z'n La Soixante.

2590 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Reken ik ook goed :mrgreen: alhoewel een feestje om het geheel ook niet slecht was geweest :lol:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

wimb
afbeelding van wimb

Ik geef je een tip: vier feestjes achteraf, sleutelen met een kater is niet je-van-het. :mrgreen:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Voor een 50-60 euro hoef je geen risico's te nemen inderdaad.
Overigens bedoelde ik om een gehele andere fusee te nemen, geen tweedehands lager natuurlijk. Lagers vernieuw je altijd als je ze toch eenmaal in de hand hebt.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
maartenh
afbeelding van maartenh

En Wim, wat is de planning? Ik heb wel zin in wat beunen. :lol:

Mooi oefen-object voordat ik aan de mijne begin :lol:

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe

Zo, sinds vandaag is de middenconsole van Wim ook weer compleet met echt Taiwanees plasticbomenhout!

gomp
afbeelding van gomp

o mijn god....

een 60 euro mobiel op bollen met Chinese bomen...

Nog ff en hij heeft een ad staan waarin hij een chauffeur zoekt..

:lol:

:wink:

wimb
afbeelding van wimb

T'is dat je er over begint Gomp. Jij hebt genoeg km-ervaring hoorde ik. Het salaris is in verhouding met de aanschafprijs. Interesse? :mrgreen:

wimb
afbeelding van wimb

maartenh zegt:

En Wim, wat is de planning? Ik heb wel zin in wat beunen. :lol:

Mooi oefen-object voordat ik aan de mijne begin :lol:

Ik dacht dat wij de jouwe als test case gingen gebruiken. :lol:

Ik zit er aan te denken om de aandrijfassen, lagers, draagarmrubbers en onderste motorsteun in een keer te doen. Dat wordt een meerdaagse klus.
Voor wat betreft de planning: op korte termijn heb ik niks in de pijplijn. Ik denk dat ik eerst 'ns rustig de onderdelen verzamel. Anders heb ik aan het eind van m'n budget nog een fors stuk maand over. Het wow-wow-wow'en heb ik al heel lang, dus een paar maanden kunnen er ook nog wel bij. ;-)

So, to be continued....

maartenh
afbeelding van maartenh

wimb zegt:

Ik dacht dat wij de jouwe als test case gingen gebruiken. :lol:

:shock: Oh :shock:
:lol:

wimb
afbeelding van wimb

Maarten, je spontaan enthousiaste reactie doet me goed. :mrgreen:

Vanmiddag de snuisterijen van Marco er in gebeund, het was er tenslotte het weer voor (not). Voor het vervangen van de radioklep moet de hele middenconsole er uit. Ach, je leert zo wel de dame kennen. :lol:
Het resultaat:
IMAGE(http://lh3.ggpht.com/_x-QY8VJX8Gw/TBFOUBahw3I/AAAAAAAABJ8/OykfS7XA8yg/s512/Afb010.jpg)

Ja, ik weet het. De Nokia maakt in het schemerduister niet zulke fantastische foto's. Maar hee, het gaat om het idee. ;-)

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

8)

stooftaker
afbeelding van stooftaker

leuk he zo'n middenconsole :lol:

wimb
afbeelding van wimb

Poepiesjiek. 8) Ik kwam er trouwens wel achter dat mijn hout wel degelijk echt hout is. En heel degelijk hardhout want ik dacht dat het ook gemaakt was van arbres de DuPont. ;-)

wimb
afbeelding van wimb

Zojuist een afspraak gemaakt met Chyparse: de 25ste krijgt madame nieuwe achterbollen en laat ik de HA-bollen 20% extra druk geven.

stooftaker
afbeelding van stooftaker

zweeffff

wimb
afbeelding van wimb

Nog nie, nog 2 weekies....

wimb
afbeelding van wimb

Zoals ik in het café al aankondigde, wil ik de komende maanden min of meer gepland onderhoud aan La Soixante gaan doen. Toen ik de wagen kocht, was het de bedoeling kennis te maken met het fenomeen XM en kijken of ik zo'n 'complexe' auto als hobbyproject aan zou kunnen. Intussen ben ik ruim een jaar, 1 APK en 2 vakanties verder. De afgelopen tijd is vooral gebruikt om achterstallig onderhoud te doen (wat eigenlijk wel meeviel), pimpen (zoals het lederen interieur) en noodzakelijke reparaties. Hoewel een groene TCT niet mijn ideale keuze is, ben ik intussen verknocht aan de wagen en ken ik 'm goed. Verder is de algemene staat van de auto niet slecht, dus redenen genoeg om haar te houden en in een goede staat van onderhoud te krijgen. 8)
Onder de achterbak heb ik aardig wat roest gezien. Als ik dat op z'n beloop laat, gaat het doorroesten en dan is het einde verhaal. Een preventieve actie dus.
Komende dinsdag gaat ze op de brug en ga ik zoveel mogelijk inspecteren. De volgende stap wordt een prioriteitenlijst want ik heb geen tuin, dus ook geen arbre pecunia die ik kan kaalplukken. :?
Waar wil ik m'n aandacht de komende maanden op richten?
- De uitlaat. Volgens mij is die dicht en dat moet in ieder geval zo blijven tot na de Appie Ka in september. Maar de algemene staat is niet heel erg best.
- De remmelarij. Achter zijn de schijven dun, schijven en blokken wil ik voor de APK gedaan hebben. Voor wil ik ook beide vervangen.
- Het aandrijfgedeelte. Minstens 1 lager loopt aan. Dat is al heel lang zo, dus dat blijft nog wel even zo. Want ik wil tzt. de lagers vervangen tesamen met de draagarmrubbers, de onderste motorsteun, keerringen en aandrijfassen. Best een prijzige lijst aan onderdelen, dus de aanschaf wordt in de tijd uitgesmeerd. ;-) En dan in een dag of 2 alles vervangen.
- De voorruit moet vervangen worden. Moeten is misschien een groot woord, maar het is geen overbodige luxe.
- Turbo. Ik rij nu rond met een gelaste turbo. En hopelijk zal dat nog een tijdje goed blijven. Maar als de auto goed is, wil ik ook een goede, dus gereviseerde turbo er in hebben. De inbouwervaring heb ik, dus da's in een uurtje gedaan. :mrgreen:

Kortom, als ik me aan de afspraken hou die ik met mezelf maak, ben ik de komende maanden onder de pannen. :lol:

Edit: vergeet ik 2 heel belangrijke onderdelen: VEERSCHOTELS!!

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Dat is een flinke lijst, maar leuk dat je de Soixante wil gaan opknappen :wink: .

stooftaker
afbeelding van stooftaker

vacature voor een mod dan?? :lol:

Mooi lijstje dat je hebt gemaakt. Veel succes en we lezen de vorderingen graag :P

wimb
afbeelding van wimb

Zo lang is die lijst toch ook weer niet? Ze is niet het Wrak van de week hoor. :lol:

JaapJ
afbeelding van JaapJ

Lijst is niet zo lang, maar je broddelt er een mooi verhaal omheen .... :D

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Ik hoor het wel als er hulp nodig is. :wink:

wimb
afbeelding van wimb

Vanavond is La Soixante op de brug geweest bij de sleutelklup. Oergezellig want de toezichthouder blijkt een actief zendamateur te zijn en paps is dat ook (oud-telegrafist ;-) ).
Afijn de conclusies:
Madame d'r uitlaat is goed genoeg om me voorlopig niet druk over te maken. Mooi. :D
De hoeveelheid roest achter valt eigenlijk mee. Het zijn eigenlijk lastige plekken, maar het is te overzien. ;-)
Olieretourleiding van de turbo naar het carter is droog. Waarom Citroën meent dat een ijzeren pakking daar voldoende is, snap ik niet. Het lekken heb ik gestopt met vloeibare pakking.
Bak is nat. Zijplaat moet los en vloeibare pakking er op. Soit.
Draagarmrubbers. Ziet er relatief makkelijk uit.
Nieuwe keerringen (en dan gelijk de aandrijfassen en de lagers) en de motor moet vele malen droger zijn. Ik zie het wel zitten. ;-)
Achterremmen. Welke? :lol: Moet dus vervangen worden.

En dan nu de mindere constatering: het voorste hydractiefblok is nat van de LHM. Het lijkt of het aan de voorkant lekt:
IMAGE(http://lh5.ggpht.com/_x-QY8VJX8Gw/TBfiR2dif6I/AAAAAAAABoE/GWEG-xlNHFQ/Afb004_1.jpg)
Het lijkt wel te komen door de moer van de rechter leiding. Vanavond alles maar schoon gemaakt. En dan volgende week bij Chyparse nog maar 'ns kijken. :roll:

Nog een foto van opzij:
IMAGE(http://lh4.ggpht.com/_x-QY8VJX8Gw/TBfiR82BrlI/AAAAAAAABoI/AbAsOtCaRLs/Afb009_1.jpg)

Al met al een redelijk gunstig 'damage report'. :D

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Ik hoor geen rampzalige dingen voor een dergelijk mega-luxe automobiel met een aanschafprijs van 6 tientjes, Wim. Ga ervoor! Ze zal je belonen met trouw gedrag :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
gomp
afbeelding van gomp

ik denk dat je daar wel vlot mee klaar bent hoor, die laatste lekkage die je noemt.

ff de leidingen los schroeven van het blok. Daar zitten van die rubbers in. Ik meen dat je die gewoon nog kunt halen bij de dealer. Zorg dat je al het oude rubber uit het gat hebt gevist, nieuw rubber erop en ws ben je dan al klaar.

Je kunt natuurlijk ook van de gelegenheid gebruik maken om dat blok er dan even af te halen, uit elkaar te trekken om helemaal schoon te maken en dan met vers rubber weer terug.

gomp
afbeelding van gomp

Citroën-das-pas-fën zegt:

Ik hoor geen rampzalige dingen voor een dergelijk mega-luxe automobiel met een aanschafprijs van 6 tientjes, Wim. Ga ervoor! Ze zal je belonen met trouw gedrag :wink:

Hij heeft er inmiddels al meer in zitten dat die hele bak gekost heeft man, economisch compleet total loss :lol:

:wink:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Daar was dan ook niet veel voor nodig :D

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Neuh, verontrust ben ik ook niet. Wat ik wel vervelend vind, is dat de voorste leiding nog nooit los is geweest. Achter zit die k**, k**te leiding waar Wes en ik een dag mee zoet zijn geweest. En daar lijkt het juist droog.
Enne, makkelijk is het niet om dat rubber te vervangen: Sleutel 30 krijg je er zo niet op, die beugel zit in de weg. Hoe hebben die Fransen dat destijds in de fabriek gedaan? :roll:
Rare jongens die Fransozen. :lol:

gomp
afbeelding van gomp

behandel dat ding als een remleiding... ringsleutel openzagen...

wimb
afbeelding van wimb

Nee, maakt niet uit. De moer ligt iets naar achteren verzonken ten opzichte van de beugel. Je kunt een sleutel niet recht op de moer steken, da's het euvel.

Pagina's