ik heb ook een tweede relais gebruikt, de eerste maakte zoveel herrie dat ik er geen vertrouwen in had.
Kon overigens toen ook geen manco in de vering ontdekken, maar anderzijds reed ik er ook maar 2 dagen mee voor ik dat ratel-relais er al weer uit had gehaald :wink:
Mike, wat heb je inmiddels nog aan het relais gedaan dat ze nu weer zweeft? Toch de stekkers verder aangeknepen aan de relaispootjes?
Gelukkig heb je nu weer kunnen genieten van het XM zweefcomfort 8).
Binnenkort ga ik ook mijn stekkers aan de relaispootjes solderen en isoleren met krimpkousjes. Het veergedrag van mijn XM is nu wel in orde en geen gepiep/gefluit meer met het stijgen van de rijhoogte 8) .
KAn het zijn dat de stappenmotor bij mij vuil is of niet goed werkt in de volgende situatie:
Als ik gas los laat bij zo'n 50 km/u en de snelheid zakt langzaam dan begint ze te bokken. Hoe leg ik dat nu uit. Op een gegeven moment lijkt het dan of het gas blijft hangen en dan weer "los"gaat en weer blijft hangen etc.
Alleen door af te remmen gaat het weg. Het vervelende is dat de automaat "denkt"dat we weer gaan versnellen. en niet weet wat ze moet doen, terug of op schakelen. Het gebeurt lang niet altijd maar wel regelmatig. ...
Zoals Wes het al had uitgelegd is de stappenmotor/stationair regelklep ervoor om het stationair toerental af te regelen. Zodra er variaties in het stationair toerental komt, dan moet die dat bijregelen zodat de motor niet uitvalt bijvoorbeeld. Wanneer die intern vuil is zal die voor vreemde toerentalreacties zorgen.
Je kunt die schoonmaken met bv remmenreiniger, er zal dan zwarte troep uit komen.
De stappenmotor/stationair regelklep zit bij een ZPJ V6 naast het gasklephuis in een brede rubberen ring, met een stekker met drie contactjes erin. Verder een rubberen slang aan de achterkant die van het luchtfilterhuis komt.
Haal heel de stappenmotor van het inlaatspruitstuk af, koppel de slang los en doe de remmenreiniger in de aansluitingen van de slang en spruitstuk.
Als er nog een originele slangeklem aan de slang zit, kun je die voorzichtig met een kniptang de verbinding losmaken en later weer vastzetten.
Een vuile/kapotte BDP (Bovenste Dode Punt) sensor zou over het hele toerentalbereik voor vreemd gedrag moeten zorgen lijkt mij. Dit is een toerentalsensor, die bovenop de automaat/versnellingsbak zit. Maar de sensor schoonmaken is nooit erg natuurlijk :wink:.
In eerste instantie niets, tenminste, gisteravond nog eens aangeknepen en vanochtend was ze dus pefect. Ik heb de plus en min stekker nu overigens wel vervangen, zaten toch wat los. Ga nog niet solderen want ik wil eigenlijk een nieuw goed relais er in zetten.
Nu het derde remliht monteren...hoop ik :wink:
Een nieuwe, betere relais lijkt mij ook een goede zaak :wink:, ook daarbij ervoor zorgen dat de klemmetjes strak over de pootjes gaan voor goed contact :wink:.
Binnenkort ga ik ook mijn stekkers aan de relaispootjes solderen en isoleren met krimpkousjes.
Tss, tss. Krimpkous is genoeg. Eventueel nog contactspray. Belangrijk is dat de stekers niet van dat pisbakkenstaal zijn dat je met de hand in vorm buigt. ;-)
Mocht je toch echt willen solderen, doe dan de draad direct op de aansluiting van het relais. Scheelt weer overgangsweerstand.
Ik zat te twijvelen tussen solderen van de klemmetjes aan de pootjes of idd direct de draadjes aan de pootjes solderen, bij de laatste optie minder overgangsweerstand :wink:.
Ook mijn XM had sinds kort nog last van dezelfde veerproblemen als de XM van Mike. Om zeker te zijn dat er goed contact wordt gemaakt met het relais, lijkt solderen mij het beste :wink:.
Betreft het verhaal van de stappenmotor: ik heb vaak dat het toerental niet (snel genoeg) terugregelt als ik mijn voet van het gas haal, soms blijft ze dan ook > 1000 toeren draaien, wat errug vervelend is in de file met automaat, want je hebt het gevoel dat je telkens een steigerend paard moet beteugelen. Ook de stappenmotor ? Kan het zijn dat die van mij 2 slangen heeft, waarvan één op een klote plek naar beneden hangt ? (en waarvan ik dus bang ben die nooit meer op de buis geschoven krijg ?)
Tweede vraag: heeft iedereen zijn HA kleppen via een extra relais geschakeld alhier ?
@Jaap, het kan best zijn dat jouw stappenmotor ook vuil is en deze toerentalreacties geeft. Schoonmaken kan altijd en baat het niet, schaadt het niet :wink:.
Hoe de onderste slang loopt bij een ZPJ weet ik niet, maar het zal heus wel bij alle ZPJ`s zo zitten met de korte slang naar onder.
Bijna alle XM`s met HA1 hebben een relais tussen de veercomputer en de HA elektroklep, het was min of meer een standaard Citroën modificatie :wink:.
Oh, ik had de indruk dat iedereen hier met jouw modificatie rondreed, de directe schakeling op de accu via een relais.
Dus die stappenmotor is goed te doen ?
Zo`n stappenmotor moet in principe altijd schoon gemaakt kunnen worden, dus het zal heus wel meevallen met de onderste slang monteren :wink:.
De slangen gaan vrij soepel over de korte buizen van de stappenmotor.
Solderen is mooi, maar eigenlijk mag het niet in een auto, helemaal niet wanneer de bedrading kan bewegen.
Eindelijk een medestander. ;-)
En jouw opmerking geldt ook voor kale schoentjes. Je hebt de kunststof omhulling, of een krimpkous nodig als een vorm van 'trekontlasting'. Anders zal de draad gegarandeerd bij de aansluiting breken.
En nu stop ik m'n kruistocht tegen gesoldeerde verbindingen in de auto. 8)
En jouw opmerking geldt ook voor kale schoentjes. Je hebt de kunststof omhulling, of een krimpkous nodig als een vorm van 'trekontlasting'. Anders zal de draad gegarandeerd bij de aansluiting breken.
En nu stop ik m'n kruistocht tegen gesoldeerde verbindingen in de auto. 8)
De schoentjes waar geen kunstof omheen zit hebben een extra randje wat de trekontlasting is. Daar heb je dus wel de juiste draaddikte voor nodig en een goede tang.
Jaaaaaaaaaa! Die bedoel ik. De draadmantel stoot tegen de onderste geribbelde rand aan. En zo'n tang is schreeuwend duur, tenminste als je 'm sporadisch gebruikt. :roll:
Betreft het verhaal van de stappenmotor: ik heb vaak dat het toerental niet (snel genoeg) terugregelt als ik mijn voet van het gas haal, soms blijft ze dan ook > 1000 toeren draaien, wat errug vervelend is in de file met automaat, want je hebt het gevoel dat je telkens een steigerend paard moet beteugelen. Ook de stappenmotor ? Kan het zijn dat die van mij 2 slangen heeft, waarvan één op een klote plek naar beneden hangt ? (en waarvan ik dus bang ben die nooit meer op de buis .....?
Dat is EXACT het gedrag wat ik bedoelde, alleen beter omschreven! Thanx Jaap! Operatie stappenmotor reinigen aan het lijstje toegevoegd hoewel het dus niet zeker is of het probleem hiermee verdwijnt. Toch?
Ga er maar van uit dat dat wel de oplossing is, ik heb dat klusje ook bij de Ambiance met succes uitgevoerd, alleen zie ik een beetje tegen die V6 stappenmotor op..maar het moet wel ff gebeuren want ik schat in dat dit ook mijn verbruik niet ten goede komt........
Nou jouw verbruik is toch niet verkeerd? Daar kan mijn 1 op 7 niet tegen op! Waar zie je dan precies tegen op? De slangen klemmen?
:news: Afgelopen week heb ik trouwens een afspraak bij Renard gemaakt. Ik wil nl niet met de XM op vakantie met dat lekkende spruitstuk. Er wordt een nieuwe bout ingedraaid in een nieuw tapeind. Een operatie zonder dat het motorblok er uit gaat, maar wel een die zo'n 8 uurtjes duurt. Het kost wel even wat maar ik wil ook genieten van mijn vakantie rit en met dat lek en dat klote geluid zal dat niet lukken.
In het najaar gaat het blok er toch uit om de nokkenaskeerringen te vernieuwen, plus thermostaat en dat soort preventieve zaken.
Vanmiddag reed ze weer slecht met de vering. Morgen een ander relais halen want dit kan niet langer zo!
Bij deze! Ik wilde geen smal lichtje vandaar deze brede oplossing. Ook wilde ik het apart geplaatst, niet boven aan het raam. Je ziet hem nu branden precies tussen bovenkant klep en onderkant spoiler 8) Het is natuurlijk niet zo mooi als ledjes in de originele lichtbak maar da's ook niet zo eenvoudig te maken...
Ziet er apart uit Mike. 8) Ik vraag me alleen af of het onder alle hoeken zichtbaar is, bijvoorbeeld vanuit een vrachtauto. Ik dacht namelijk dat dat een eis van Appie Ka is.
Dat ziet er mooi en apart uit 8), zoals Wim het aangeeft ga even na of dit van de APK mag :wink:.
Ook de aandacht van een vervelende oom agent kun je dan niet trekken :roll:.
Auto's van 1990 behoeven niet in het bezit te zijn van een 3e remlicht dus volgens mijj wordt dat punt dan ook niet gecontroleerd. En anders even het draadje afkoppelen voor apk. En een vracht wagen heet juist alle uitzicht toch?
Effe wat anders...waar koop ik Cartier relais?? Bij de dealer, of gewoon bij eeen Brezan. Er schijnen ook Bitron relais te zijn maar die zijn kwalitatief minder??
ik heb ook een tweede relais gebruikt, de eerste maakte zoveel herrie dat ik er geen vertrouwen in had.
Kon overigens toen ook geen manco in de vering ontdekken, maar anderzijds reed ik er ook maar 2 dagen mee voor ik dat ratel-relais er al weer uit had gehaald :wink:
Leuk al die voor en tegenstanders van verschillende werkwijzen! :lol:
Mar you know what: Net naar Valkenwaard gereden en :flying:
Gek hè, is weer helemaal de oude. Nou weet ik zeker, het is de aansturing van de electroklep.
3X Mooi. 8)
hier de vierde :wink:
Mike, wat heb je inmiddels nog aan het relais gedaan dat ze nu weer zweeft? Toch de stekkers verder aangeknepen aan de relaispootjes?
Gelukkig heb je nu weer kunnen genieten van het XM zweefcomfort 8).
Binnenkort ga ik ook mijn stekkers aan de relaispootjes solderen en isoleren met krimpkousjes. Het veergedrag van mijn XM is nu wel in orde en geen gepiep/gefluit meer met het stijgen van de rijhoogte 8) .
Zoals Wes het al had uitgelegd is de stappenmotor/stationair regelklep ervoor om het stationair toerental af te regelen. Zodra er variaties in het stationair toerental komt, dan moet die dat bijregelen zodat de motor niet uitvalt bijvoorbeeld. Wanneer die intern vuil is zal die voor vreemde toerentalreacties zorgen.
Je kunt die schoonmaken met bv remmenreiniger, er zal dan zwarte troep uit komen.
De stappenmotor/stationair regelklep zit bij een ZPJ V6 naast het gasklephuis in een brede rubberen ring, met een stekker met drie contactjes erin. Verder een rubberen slang aan de achterkant die van het luchtfilterhuis komt.
Haal heel de stappenmotor van het inlaatspruitstuk af, koppel de slang los en doe de remmenreiniger in de aansluitingen van de slang en spruitstuk.
Als er nog een originele slangeklem aan de slang zit, kun je die voorzichtig met een kniptang de verbinding losmaken en later weer vastzetten.
Een vuile/kapotte BDP (Bovenste Dode Punt) sensor zou over het hele toerentalbereik voor vreemd gedrag moeten zorgen lijkt mij. Dit is een toerentalsensor, die bovenop de automaat/versnellingsbak zit. Maar de sensor schoonmaken is nooit erg natuurlijk :wink:.
In eerste instantie niets, tenminste, gisteravond nog eens aangeknepen en vanochtend was ze dus pefect. Ik heb de plus en min stekker nu overigens wel vervangen, zaten toch wat los. Ga nog niet solderen want ik wil eigenlijk een nieuw goed relais er in zetten.
Nu het derde remliht monteren...hoop ik :wink:
Een nieuwe, betere relais lijkt mij ook een goede zaak :wink:, ook daarbij ervoor zorgen dat de klemmetjes strak over de pootjes gaan voor goed contact :wink:.
Tss, tss. Krimpkous is genoeg. Eventueel nog contactspray. Belangrijk is dat de stekers niet van dat pisbakkenstaal zijn dat je met de hand in vorm buigt. ;-)
Mocht je toch echt willen solderen, doe dan de draad direct op de aansluiting van het relais. Scheelt weer overgangsweerstand.
Ik zat te twijvelen tussen solderen van de klemmetjes aan de pootjes of idd direct de draadjes aan de pootjes solderen, bij de laatste optie minder overgangsweerstand :wink:.
Ook mijn XM had sinds kort nog last van dezelfde veerproblemen als de XM van Mike. Om zeker te zijn dat er goed contact wordt gemaakt met het relais, lijkt solderen mij het beste :wink:.
Solderen is mooi, maar eigenlijk mag het niet in een auto, helemaal niet wanneer de bedrading kan bewegen.
Een relaisvoetje met aanknijpstekkers is de mooiste oplossing, maar dan heb je eigenlijk nog een mooie tang nodig om het goed aan te knijpen.
Betreft het verhaal van de stappenmotor: ik heb vaak dat het toerental niet (snel genoeg) terugregelt als ik mijn voet van het gas haal, soms blijft ze dan ook > 1000 toeren draaien, wat errug vervelend is in de file met automaat, want je hebt het gevoel dat je telkens een steigerend paard moet beteugelen. Ook de stappenmotor ? Kan het zijn dat die van mij 2 slangen heeft, waarvan één op een klote plek naar beneden hangt ? (en waarvan ik dus bang ben die nooit meer op de buis geschoven krijg ?)
Tweede vraag: heeft iedereen zijn HA kleppen via een extra relais geschakeld alhier ?
@Jaap, het kan best zijn dat jouw stappenmotor ook vuil is en deze toerentalreacties geeft. Schoonmaken kan altijd en baat het niet, schaadt het niet :wink:.
Hoe de onderste slang loopt bij een ZPJ weet ik niet, maar het zal heus wel bij alle ZPJ`s zo zitten met de korte slang naar onder.
Bijna alle XM`s met HA1 hebben een relais tussen de veercomputer en de HA elektroklep, het was min of meer een standaard Citroën modificatie :wink:.
@Maarten, de bedrading aan het relais zal niet bewegen maar ik begrijp wel wat je bedoelt :wink:.
Er zullen wel kwalteitverschillen zijn tussen de diverse aanknijpstekkers, ik weet ook welke tang je bedoelt.
Ben blij dat ik het slechte contact met het relais niet meer heb :D.
Oh, ik had de indruk dat iedereen hier met jouw modificatie rondreed, de directe schakeling op de accu via een relais.
Dus die stappenmotor is goed te doen ?
Die relais modificatie heb ik niet bedacht :lol:.
Zo`n stappenmotor moet in principe altijd schoon gemaakt kunnen worden, dus het zal heus wel meevallen met de onderste slang monteren :wink:.
De slangen gaan vrij soepel over de korte buizen van de stappenmotor.
Eindelijk een medestander. ;-)
En jouw opmerking geldt ook voor kale schoentjes. Je hebt de kunststof omhulling, of een krimpkous nodig als een vorm van 'trekontlasting'. Anders zal de draad gegarandeerd bij de aansluiting breken.
En nu stop ik m'n kruistocht tegen gesoldeerde verbindingen in de auto. 8)
Je redenering is duidelijk 8), dus niet solderen aan het relais :wink:.
:thumbup:
De schoentjes waar geen kunstof omheen zit hebben een extra randje wat de trekontlasting is. Daar heb je dus wel de juiste draaddikte voor nodig en een goede tang.
Jaaaaaaaaaa! Die bedoel ik. De draadmantel stoot tegen de onderste geribbelde rand aan. En zo'n tang is schreeuwend duur, tenminste als je 'm sporadisch gebruikt. :roll:
modedit: bericht hier weggehaald, is verplaatst naar draadje 'Serie 1 Exclusive van Jaap'.
:moderator:
Dat is EXACT het gedrag wat ik bedoelde, alleen beter omschreven! Thanx Jaap! Operatie stappenmotor reinigen aan het lijstje toegevoegd hoewel het dus niet zeker is of het probleem hiermee verdwijnt. Toch?
Ga er maar van uit dat dat wel de oplossing is, ik heb dat klusje ook bij de Ambiance met succes uitgevoerd, alleen zie ik een beetje tegen die V6 stappenmotor op..maar het moet wel ff gebeuren want ik schat in dat dit ook mijn verbruik niet ten goede komt........
Nou jouw verbruik is toch niet verkeerd? Daar kan mijn 1 op 7 niet tegen op! Waar zie je dan precies tegen op? De slangen klemmen?
:news: Afgelopen week heb ik trouwens een afspraak bij Renard gemaakt. Ik wil nl niet met de XM op vakantie met dat lekkende spruitstuk. Er wordt een nieuwe bout ingedraaid in een nieuw tapeind. Een operatie zonder dat het motorblok er uit gaat, maar wel een die zo'n 8 uurtjes duurt. Het kost wel even wat maar ik wil ook genieten van mijn vakantie rit en met dat lek en dat klote geluid zal dat niet lukken.
In het najaar gaat het blok er toch uit om de nokkenaskeerringen te vernieuwen, plus thermostaat en dat soort preventieve zaken.
Vanmiddag reed ze weer slecht met de vering. Morgen een ander relais halen want dit kan niet langer zo!
Oh, zal zo even wat 3e remlicht pix posten :wink:
Bij deze! Ik wilde geen smal lichtje vandaar deze brede oplossing. Ook wilde ik het apart geplaatst, niet boven aan het raam. Je ziet hem nu branden precies tussen bovenkant klep en onderkant spoiler 8) Het is natuurlijk niet zo mooi als ledjes in de originele lichtbak maar da's ook niet zo eenvoudig te maken...
Ziet er apart uit Mike. 8) Ik vraag me alleen af of het onder alle hoeken zichtbaar is, bijvoorbeeld vanuit een vrachtauto. Ik dacht namelijk dat dat een eis van Appie Ka is.
Dat ziet er mooi en apart uit 8), zoals Wim het aangeeft ga even na of dit van de APK mag :wink:.
Ook de aandacht van een vervelende oom agent kun je dan niet trekken :roll:.
das idd weer eens wat anders!
Auto's van 1990 behoeven niet in het bezit te zijn van een 3e remlicht dus volgens mijj wordt dat punt dan ook niet gecontroleerd. En anders even het draadje afkoppelen voor apk. En een vracht wagen heet juist alle uitzicht toch?
Effe wat anders...waar koop ik Cartier relais?? Bij de dealer, of gewoon bij eeen Brezan. Er schijnen ook Bitron relais te zijn maar die zijn kwalitatief minder??
Pagina's