De stekker zit goed vast, is schoongemaakt en ik heb er een beetje contactspray ingespoten. Maar ik zal morgen testen met draaiende motor, effe los en vast.
Wessie, dat geklik kan ik me niet herinneren. Heb dus wel een foto, maar damn, net het nummer er niet op" Ik denk wel dat ik morgen het nummer nog kan zien.
Even terug naar afgelopen winter, als het koud was, 's ochtends, starte ze meteen om vervolgens met wisselend toerental stationair te draaien... Ze draaide dan met een hoger toerental plm 1100 - 1200 met uitschieters naar boven EN naar beneden. Dat ging dus op en neer, een beetje dreunend. Maar ze sloeg nooit af! Na een km rijden was dat weg. Zou die stappenmotor nu ze schoon is door de mand vallen en blijkbaar al slecht zijn geweest?
Heeft de DBP sensor een relatie met de stappenmotor? Kan het zijn, omdat die BDP nog niet schoon is gemaakt, dat de stappen motor over zijn toeren gaat?
Mike, foei toch! in het kader van de veiligheid voortaan eerst je "sieraden"afdoen aleer je gaat sleutelen!
Je zal niet de eerste zijn die zijn vinger afgekneld wordt door een platte ring......
Wisselend hoog toerental bij stationairloop met koude motor lijkt toch heel erg op een probleem met de stappenmotor. Kan dus die motor zijn of een van de slangen waardoor valse lucht wordt aangezogen.
Op de foto vind ik 'm er wel heel smerig uitzien.
Zelf zou ik het volgende doen:
Trek bij draaiende, koude motor de steker van de stappenmotor los. Je moet dat horen in het stationiair toerental. Zo ja, dan ligt het aan die motor. Die toch nog 'n keer de motor schoonmaken en de slangen controleren. Als dat geen soelaas biedt een motor van een sloper of een leenmotor.
De ECU resetten wil ook nog wel 'ns helpen, omdat die zichzelf inleert.
Ok Wim, duidelijk, dan zal waarschijnlijk mijn stappenmotor of een van de slangen al langer niet goed zijn. Alleen is die onderste slang bijna niet te controleren. Doe je dat met zeepsop ofzo? Netzols jouw fietsband? :lol:
Anders vanmiddag maar eens kijken of die zilvergrijze serie 1 2.0 er nog ligt.
Nog even wat theorie. Stappenmotor en BDP sensor hebben geen directe relatie met elkaar toch? Stappenmotor zorgt voor het afregelen van stationair en BDP regelt toerental over het hele toeren bereik???
Is de verticale lijn. MAAR het gaat erom dat je een derde remlicht niet centraal hoeft te plaatsen, bijvoorbeeld bij combo's met klapdeuren achter. Dan mag hij ook links of rechts van het midden zitten...
Weet niet of het al is genoemd, maar de verdelerkap kan ook voor problemen zorgen. Ooit ook een keer gehad. Levert ook een onrustige stationaire loop op.
Sjips ja, jullie hebben nog een verdelerkap. Helemaal vergeten. :oops:
Mike, inderdaad hebben die 2 niks met elkaar te maken. Maar moet je voor de gein je BDP-sensor lostrekken. Dan start madame niet meer. :shock: Dat geintje heb ik een keer met de Xant gehad, natuurlijk vlak voordat ik naar Frankrijk vertrok. :lol:
Al schrijvende realiseer ik me dat de BDP-sensor dus wel invloed op de motor heeft. Het kan geen kwaad die steker ook schoon te maken. ;-)
In april had ik jouw verdelerkap en rotor losgemaakt en bekeken en toen zag ik geen vergaande slijtage dat die aan vervanging toe was.
Informeer bij Ci-parts (mocht het probleem toch hierin zitten) waar je de hydrorincage hebt gekocht, dat scheelt zo`n dik 100 euro met de Citroën dealer voor exact hetzelfde onderdeel (250euro en 135 euro) :wink:.
Zoals je het beschrijft over het stationair toerental lijkt het erop alsof de stappenmotor niet goed wordt afgeregeld. Bij een kapotte stappenmotor is het zo bedacht dat je ermee kunt blijven rijden, maar is het stationair heel hoog.
Jouw theorie over de stappenmotor kan goed kloppen, dat die al versleten was en nu die schoon is helemaal ermee nokt.
Een check voor de stappenmotor is de slang tussen het luchtfilterhuis en stappenmotor dichtknijpen, dan moet het toerental zakken onder 500tr/min. Zo niet, dan wordt er valse lucht aangezogen.
Probeer een gebruikte, schone stappenmotor om te kijken of het probleem hiermee wordt opgelost. Een nieuwe zal idd rond de 140 euro kosten.
Het (Citroën?) nummer van mijn (Bosch) stappenmotor is: 74 01 317 957
Er is wel een relatie tussen de BDP sensor (toerentalsensor) en de stappenmotor. De BDP sensor moet het motortoerental doorgeven aan de injectiecomputer en die geeft informatie aan o.a. de stappenmotor.
Maar mijn idee is, als de BDP sensor slecht is moet die over het hele toerenbereik een verkeerd toerentalsignaal geven en daar lijkt het niet op.
Ok Guys! Stappen motor 2.0 is dus anders. De BDP sensor heb ik gisteren avond niet kunnen localiseren, maar zal eerst de testjes doen.
De verdeler was in april en 2000km geleden nog in goede staat, hebben we nl open gehad. Hij loopt ook als een tierelier, echt! Hij is bloedsnel hapert niet schokt niet. Alleen stationair gas los is het dus minder. Ik denk dat ik daarom de verdeler kan afstrepen. Maarja, zeg nooit nooit bij een XM...
Na het resetten van de injectiecomputer, zal de motor ook niet echt lekker lopen tijdens het inleren. Maar is het dan eerder dat die laag in toeren zit dan hoog.
De verdelerkap met remmenreiniger schoonmaken is zeker de moeite waard :wink:.
edit:
check ook nog de benzinedrukregelaars, de 2 metalen potjes boven op het spruitstuk. Misschien zijn de rubberen membranen vergaan of de vacuümslang op de potjes is lek.
Normaliter zou dit niet moeten leiden tot een hoog toerental, maar check het toch maar ff.
Het is vrijwel zeker de stappenmotor. Als ik bij stationair draaien de stekker los haal gebeurt er niets met het toerental. Knijp ik de luchtslang in dan zakt het toerental behoorlijk. Klopt deze conclusie?
Bij stekker los zou er ook iets aan het toerental moeten wijzigen toch?
Die bezine drukregelaars geloof ik wel. Dan zou ze over het hele gebied klote rijden en ze rijdt dus als gezegd als een speer. We kunnen wel van allerlei "ramp" scenario's bedenken maar de grootste verdachte is toch wel die stappenmotor.
Krijg zo van van Gompel door wat het kost en of ie ze heeft liggen. Het zou mooi zijn als die "wilde paarden" beteugeld worden zoals Jaap reeds schreef. Dat geeft het rijcomfort een extra stimulans.
Zodra de stekker van de stappenmotor eraf is, dan moet het toerental stijgen. Het toerental blijft hetzelfde dus het is de stappenmotor die de boosdoener is.
Er wordt geen valse lucht gezogen door de stappenmotor, want het toerental daalt met het dichtknijpen van de slang.
Hopelijk heb je gauw een goede stappenmotor, waarmee je de paarden kunt beteugelen als het moet :wink:.
Idd! Heb 'm hier voor me liggen. Nieuw in Europa niet meer te krijgen volgens van Gompel. :shock: Hij had er nog 2 gebruikt liggen.
Het wordt echt minnetjes met de onderdelen voorziening. Overigens zijn ze nieuw 275,= Euri. deze heb ik voor 60,= euro, wel netjes vind ik.
En ze klikt ook als je hem schudt Wes! Je zou denken dat het dan kapot i maar dat hoort dus juist zo :wink:
Vanavond aan de slag!!!!
Nog even; van buiten is deze gebruikte mooi schoon, van binnen goed vuil.
Ik zei dus dat ik 'm van binnen wel zou schoonmaken met remmen reiniger. Niet doen zijn van Gompel, zo monteren en nergen aan zitten!
Je kunt even proberen en kijken hoe die reageert als je die vuil monteert :wink: .
Een vuile stappenmotor zal meer weerstand ondervinden door het vuil. Er zijn genoeg garages waar ze adviseren om dat wat schoon te maken als die niet goed het stationair toerental afregelt.
Remmenreiniger verdampt heel snel dus veel schade kan het nooit aanrichten. Maar inderdaad wat JP zegt, eerst 'ns zo monteren en kijken hoe goed madame loopt.
Let op: Na de/montage (of het loshalen van de stekker) van de stappenmotor, moet de ECU zichzelf weer opnieuw inregelen. Dit gaat gepaard met een rampzalige stationairloop.
Deze cyclus neemt ongeveer een dik half uur in beslag, totaal. Daarna is alles weer tutto paletti.
Tijdens die cyclus mag je de motor uitzetten en weer starten, geen probleem.
Ik weet zeker dat dit bij de 4cilinders het geval is (uit ervaring), en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het bij de 6barrels anders is.
ik kan me er wel iets bij voorstellen. Ik denk alleen dat het niet specifiek gebonden is aan het loshalen van de stekker maar meer bij het feit dat er een andere stappenmotor aan vast komt te zitten.
Alles is natuurlijk ingeregeld op dat wat de oude deed ( of niet deed), de nieuwe geeft heel andere info en daar moet de boel zich op gaan instellen.
LA NOIR VERNI leeft weer! De vuile stappen motor van Van Gompel deed haar goed. Links de nieuwe/gebruikte rechts de oude. De nummers verschillen wel! (Nu maar eens gefotografeerd)
Ik had ze wel mooi schoon gemaakt zoals je kunt zien maar blijkbaar was ze ter ziele. Wel heb ik hierna even de goede motor volgespoten en goed doorgespoeld met een halve bus remmen reiniger en laten uitdruppen. Vond m toch wel erg smerig. Terug gemonteerd, wat gaat het snel als je het eenmaal gedaan hebt, en gestart. Na het starten, koude motor, klimt ze naar 1100 tpm. Daarna zakte ze al vlug naar 1000 - 900 tpm.
Vervolgens rijden en warm gereden en toen gaf de toerenteller dit aan bij deze temperatuur:
Belangrijk is dat ze het toerental beter naar beneden afregelt bij gas los.
Op een lange lege weg van 90 km/u gas los en laten uitdrijven. Ze schakelt mooi terug en het toerental gaat ook mooi naar beneden waar na ze mooi schokvrij stapvoets ging rijden. PERFECT!
Zou dit ook het verbruik aanmerkelijk ten goede komen of is dit verwaarloosbaar?
En ook de vering is weer als vanouds, ben dus erg tevreden.
Nog even over de BDP sensor, die overigens met name voor het starten belangrijk is. Ik ga daar nu ook niet aan klotuh, maar ik kan hem niet vinden terwijl ik er met mijn neus boven op moet zitten. Welke sensor is die in de gele cirkel staat aangegeven?
close up:
Verder zit er nog een kabel onder het gasklephuis ongeveer bij het versnellingsbak type plaatje. Dichter kon ik er niet bij komen:
Nu weer helemaal blij. Alleen zie je al sleutelend het volgende alweer opdoemen. Mijn 5 maanden oude HD pomp riem raffelt! :shock: We hebben deze riem laatst strakker gezet maar zou het kunnen dat deze toch TE strak staat nu??
De stekker zit goed vast, is schoongemaakt en ik heb er een beetje contactspray ingespoten. Maar ik zal morgen testen met draaiende motor, effe los en vast.
Wessie, dat geklik kan ik me niet herinneren. Heb dus wel een foto, maar damn, net het nummer er niet op" Ik denk wel dat ik morgen het nummer nog kan zien.
Even terug naar afgelopen winter, als het koud was, 's ochtends, starte ze meteen om vervolgens met wisselend toerental stationair te draaien... Ze draaide dan met een hoger toerental plm 1100 - 1200 met uitschieters naar boven EN naar beneden. Dat ging dus op en neer, een beetje dreunend. Maar ze sloeg nooit af! Na een km rijden was dat weg. Zou die stappenmotor nu ze schoon is door de mand vallen en blijkbaar al slecht zijn geweest?
Heeft de DBP sensor een relatie met de stappenmotor? Kan het zijn, omdat die BDP nog niet schoon is gemaakt, dat de stappen motor over zijn toeren gaat?
Is een nieuwe stappenmotor duur?
Nieuw dacht ik iets van 140 + €, maar zoek eerst even naar een uit een sloper, maak die schoon en kijk dan wat er gebeurd.
Alle buizen er naar toe zijn in orde? Ze trekt geen valse lucht?
Mike, foei toch! in het kader van de veiligheid voortaan eerst je "sieraden"afdoen aleer je gaat sleutelen!
Je zal niet de eerste zijn die zijn vinger afgekneld wordt door een platte ring......
Wisselend hoog toerental bij stationairloop met koude motor lijkt toch heel erg op een probleem met de stappenmotor. Kan dus die motor zijn of een van de slangen waardoor valse lucht wordt aangezogen.
Op de foto vind ik 'm er wel heel smerig uitzien.
Zelf zou ik het volgende doen:
Trek bij draaiende, koude motor de steker van de stappenmotor los. Je moet dat horen in het stationiair toerental. Zo ja, dan ligt het aan die motor. Die toch nog 'n keer de motor schoonmaken en de slangen controleren. Als dat geen soelaas biedt een motor van een sloper of een leenmotor.
De ECU resetten wil ook nog wel 'ns helpen, omdat die zichzelf inleert.
Ok Wim, duidelijk, dan zal waarschijnlijk mijn stappenmotor of een van de slangen al langer niet goed zijn. Alleen is die onderste slang bijna niet te controleren. Doe je dat met zeepsop ofzo? Netzols jouw fietsband? :lol:
Anders vanmiddag maar eens kijken of die zilvergrijze serie 1 2.0 er nog ligt.
Nog even wat theorie. Stappenmotor en BDP sensor hebben geen directe relatie met elkaar toch? Stappenmotor zorgt voor het afregelen van stationair en BDP regelt toerental over het hele toeren bereik???
Even terugkomen op die 15cm tov midden:
Is de verticale lijn. MAAR het gaat erom dat je een derde remlicht niet centraal hoeft te plaatsen, bijvoorbeeld bij combo's met klapdeuren achter. Dan mag hij ook links of rechts van het midden zitten...
Weet niet of het al is genoemd, maar de verdelerkap kan ook voor problemen zorgen. Ooit ook een keer gehad. Levert ook een onrustige stationaire loop op.
Sjips ja, jullie hebben nog een verdelerkap. Helemaal vergeten. :oops:
Mike, inderdaad hebben die 2 niks met elkaar te maken. Maar moet je voor de gein je BDP-sensor lostrekken. Dan start madame niet meer. :shock: Dat geintje heb ik een keer met de Xant gehad, natuurlijk vlak voordat ik naar Frankrijk vertrok. :lol:
Al schrijvende realiseer ik me dat de BDP-sensor dus wel invloed op de motor heeft. Het kan geen kwaad die steker ook schoon te maken. ;-)
eigenlijk moet je dus gewoon de hele xm geregeld ff in een trilbadje leggen 8)
Oh maar da's simpel hoor: In de sportstand over de kasseien. :grijns:
Miky Mike een stappenmotor van een 2.0i gaat niet werken, ander nummer weet je nog.
Mike,
In april had ik jouw verdelerkap en rotor losgemaakt en bekeken en toen zag ik geen vergaande slijtage dat die aan vervanging toe was.
Informeer bij Ci-parts (mocht het probleem toch hierin zitten) waar je de hydrorincage hebt gekocht, dat scheelt zo`n dik 100 euro met de Citroën dealer voor exact hetzelfde onderdeel (250euro en 135 euro) :wink:.
Zoals je het beschrijft over het stationair toerental lijkt het erop alsof de stappenmotor niet goed wordt afgeregeld. Bij een kapotte stappenmotor is het zo bedacht dat je ermee kunt blijven rijden, maar is het stationair heel hoog.
Jouw theorie over de stappenmotor kan goed kloppen, dat die al versleten was en nu die schoon is helemaal ermee nokt.
Een check voor de stappenmotor is de slang tussen het luchtfilterhuis en stappenmotor dichtknijpen, dan moet het toerental zakken onder 500tr/min. Zo niet, dan wordt er valse lucht aangezogen.
Probeer een gebruikte, schone stappenmotor om te kijken of het probleem hiermee wordt opgelost. Een nieuwe zal idd rond de 140 euro kosten.
Het (Citroën?) nummer van mijn (Bosch) stappenmotor is: 74 01 317 957
Er is wel een relatie tussen de BDP sensor (toerentalsensor) en de stappenmotor. De BDP sensor moet het motortoerental doorgeven aan de injectiecomputer en die geeft informatie aan o.a. de stappenmotor.
Maar mijn idee is, als de BDP sensor slecht is moet die over het hele toerenbereik een verkeerd toerentalsignaal geven en daar lijkt het niet op.
Die verdelerkap kan ook een beetje vettig zijn. De ANWB man die mij indertijd hielp, spoot het ding flink in met remmenreiniger...
Ok Guys! Stappen motor 2.0 is dus anders. De BDP sensor heb ik gisteren avond niet kunnen localiseren, maar zal eerst de testjes doen.
De verdeler was in april en 2000km geleden nog in goede staat, hebben we nl open gehad. Hij loopt ook als een tierelier, echt! Hij is bloedsnel hapert niet schokt niet. Alleen stationair gas los is het dus minder. Ik denk dat ik daarom de verdeler kan afstrepen. Maarja, zeg nooit nooit bij een XM...
Na het resetten van de injectiecomputer, zal de motor ook niet echt lekker lopen tijdens het inleren. Maar is het dan eerder dat die laag in toeren zit dan hoog.
De verdelerkap met remmenreiniger schoonmaken is zeker de moeite waard :wink:.
edit:
check ook nog de benzinedrukregelaars, de 2 metalen potjes boven op het spruitstuk. Misschien zijn de rubberen membranen vergaan of de vacuümslang op de potjes is lek.
Normaliter zou dit niet moeten leiden tot een hoog toerental, maar check het toch maar ff.
Het is vrijwel zeker de stappenmotor. Als ik bij stationair draaien de stekker los haal gebeurt er niets met het toerental. Knijp ik de luchtslang in dan zakt het toerental behoorlijk. Klopt deze conclusie?
Bij stekker los zou er ook iets aan het toerental moeten wijzigen toch?
Die bezine drukregelaars geloof ik wel. Dan zou ze over het hele gebied klote rijden en ze rijdt dus als gezegd als een speer. We kunnen wel van allerlei "ramp" scenario's bedenken maar de grootste verdachte is toch wel die stappenmotor.
Krijg zo van van Gompel door wat het kost en of ie ze heeft liggen. Het zou mooi zijn als die "wilde paarden" beteugeld worden zoals Jaap reeds schreef. Dat geeft het rijcomfort een extra stimulans.
Zodra de stekker van de stappenmotor eraf is, dan moet het toerental stijgen. Het toerental blijft hetzelfde dus het is de stappenmotor die de boosdoener is.
Er wordt geen valse lucht gezogen door de stappenmotor, want het toerental daalt met het dichtknijpen van de slang.
Hopelijk heb je gauw een goede stappenmotor, waarmee je de paarden kunt beteugelen als het moet :wink:.
Idd! Heb 'm hier voor me liggen. Nieuw in Europa niet meer te krijgen volgens van Gompel. :shock: Hij had er nog 2 gebruikt liggen.
Het wordt echt minnetjes met de onderdelen voorziening. Overigens zijn ze nieuw 275,= Euri. deze heb ik voor 60,= euro, wel netjes vind ik.
En ze klikt ook als je hem schudt Wes! Je zou denken dat het dan kapot i maar dat hoort dus juist zo :wink:
Vanavond aan de slag!!!!
Nog even; van buiten is deze gebruikte mooi schoon, van binnen goed vuil.
Ik zei dus dat ik 'm van binnen wel zou schoonmaken met remmen reiniger. Niet doen zijn van Gompel, zo monteren en nergen aan zitten!
Iemand een argument daarvoor?????
Je kunt even proberen en kijken hoe die reageert als je die vuil monteert :wink: .
Een vuile stappenmotor zal meer weerstand ondervinden door het vuil. Er zijn genoeg garages waar ze adviseren om dat wat schoon te maken als die niet goed het stationair toerental afregelt.
Remmenreiniger verdampt heel snel dus veel schade kan het nooit aanrichten. Maar inderdaad wat JP zegt, eerst 'ns zo monteren en kijken hoe goed madame loopt.
Let op: Na de/montage (of het loshalen van de stekker) van de stappenmotor, moet de ECU zichzelf weer opnieuw inregelen. Dit gaat gepaard met een rampzalige stationairloop.
Deze cyclus neemt ongeveer een dik half uur in beslag, totaal. Daarna is alles weer tutto paletti.
Tijdens die cyclus mag je de motor uitzetten en weer starten, geen probleem.
Ik weet zeker dat dit bij de 4cilinders het geval is (uit ervaring), en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het bij de 6barrels anders is.
Ik heb dit bij het loshalen van de stekker van de stappenmotor nooit meegemaakt.
Stel dat Mike dit nu wel meemaakt, is het goed te weten :wink:.
ik kan me er wel iets bij voorstellen. Ik denk alleen dat het niet specifiek gebonden is aan het loshalen van de stekker maar meer bij het feit dat er een andere stappenmotor aan vast komt te zitten.
Alles is natuurlijk ingeregeld op dat wat de oude deed ( of niet deed), de nieuwe geeft heel andere info en daar moet de boel zich op gaan instellen.
Een goed punt gomp :wink:.
JOECHEIEIEI !!!
LA NOIR VERNI leeft weer! De vuile stappen motor van Van Gompel deed haar goed. Links de nieuwe/gebruikte rechts de oude. De nummers verschillen wel! (Nu maar eens gefotografeerd)
Ik had ze wel mooi schoon gemaakt zoals je kunt zien maar blijkbaar was ze ter ziele. Wel heb ik hierna even de goede motor volgespoten en goed doorgespoeld met een halve bus remmen reiniger en laten uitdruppen. Vond m toch wel erg smerig. Terug gemonteerd, wat gaat het snel als je het eenmaal gedaan hebt, en gestart. Na het starten, koude motor, klimt ze naar 1100 tpm. Daarna zakte ze al vlug naar 1000 - 900 tpm.
Vervolgens rijden en warm gereden en toen gaf de toerenteller dit aan bij deze temperatuur:
Belangrijk is dat ze het toerental beter naar beneden afregelt bij gas los.
Op een lange lege weg van 90 km/u gas los en laten uitdrijven. Ze schakelt mooi terug en het toerental gaat ook mooi naar beneden waar na ze mooi schokvrij stapvoets ging rijden. PERFECT!
Zou dit ook het verbruik aanmerkelijk ten goede komen of is dit verwaarloosbaar?
En ook de vering is weer als vanouds, ben dus erg tevreden.
Nog even over de BDP sensor, die overigens met name voor het starten belangrijk is. Ik ga daar nu ook niet aan klotuh, maar ik kan hem niet vinden terwijl ik er met mijn neus boven op moet zitten. Welke sensor is die in de gele cirkel staat aangegeven?
close up:
Verder zit er nog een kabel onder het gasklephuis ongeveer bij het versnellingsbak type plaatje. Dichter kon ik er niet bij komen:
Nu weer helemaal blij. Alleen zie je al sleutelend het volgende alweer opdoemen. Mijn 5 maanden oude HD pomp riem raffelt! :shock: We hebben deze riem laatst strakker gezet maar zou het kunnen dat deze toch TE strak staat nu??
Ik ben trots op je Mike, de bdp sensor zit nog verder naar beneden, boven op het vliegwielhuis zeg maar.
Thanx Wes! Oh ja, ze regelde zichzelf dus niet in. Het liep meteen zoals het zou moeten lopen. Blijkbaar bij een V6 anders...
Ik ga die nummers nog ff vergelijken voor je.
Ja da's wel een goeie, misschien zijn 2.0 en V6 toch hetzelfde. Gewoon goed om te weten toch?
Pagina's