wimb en z'n La Soixante.

2590 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
wimb
afbeelding van wimb

M'n verhaal maar ff gekopiet-en-peest vanuit het café omdat ik anders door de technische commissie voor het leven verbannen zou worden :lol:

Vanavond de achterste hoogteregelaar vervangen door een gereviseerd exemplaar. In het oorspronkelijke waren de leidingwartels schuin gedraaid waardoor het lekte. Tijdens het sleutelen zag ik een andere lekkage aan het voorste hydractiefblok. Vorige week vrijdag dacht Martin van Chyparse dat het de bol was omdat die los zat. Maar die zit nu vast en het is weer kletsnat.
Voordat ik begon te sleutelen, heb ik het droog gemaakt. Ruim 2 uur later de motor gestart. Madame komt netjes omhoog en geen lekkage. Motor af en ruim een kwartier later hangen er weer druppels. Shocked Ik vermoed dat de solenoid lekt. Kan dat? En is die te vervangen? Of is het wijzer het hele blok te vervangen?
Of komt de lekkage door de retourleiding?

Ter illustratie nogmaals de foto's die ik eerder al heb gemaakt:
IMAGE(http://lh5.ggpht.com/_x-QY8VJX8Gw/TBfiR2dif6I/AAAAAAAABoE/GWEG-xlNHFQ/Afb004_1.jpg)
IMAGE(http://lh4.ggpht.com/_x-QY8VJX8Gw/TBfiR82BrlI/AAAAAAAABoI/AbAsOtCaRLs/Afb009_1.jpg)

De druppels hangen aan de steker van de solenoid én de onderkant van de HA-bol. En natuurlijk aan de onderkant van alles wat daartussen zit. Bovenkant van het blok en de bol is droog.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Wim, check eens deze Franse document over de hydractive2 regelaars/blokken:
http://docs.google.com/fileview?id=0B0F2Og6Mr2U9NDNhYTE0NjktYmY0ZS00OTc4LTg5NzUtYWJmMTM5OTlhY2U2&hl=nl&authkey=CIKc0JAM

Met de bijgevoegde foto`s wordt het een stuk duidelijker hoe die HA2 regelaars/blokken in elkaar zitten :wink: .

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe

Tss en ik was nog wel zo subtiel :twisted: :mrgreen:

Hahaha, volgens mij wordt ik vervelend van die medicijnen :lol: Of zou dat los staan van de medicijnen :roll:

Met de solenoid bedoel je de hydractiveklep? Die kun je los vervangen!

Sterkte!

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

JP je moet het document delen het is niet te downloaden.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

O/T: ik kon het gewoon downen Mark.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe

Me2

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

hmmmm idd, ik denk dat jullie het wakker geschud hebben :lol:

Nadeel is weer dat het in het Frans is....... :roll:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

mauwert :mrgreen:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

La Noir Verni zegt:

mauwert :mrgreen:

:lol:

wimb
afbeelding van wimb

Merci beaucoup mr. Jean-Paul pour l'explication de mr. Alphonse. Maar ik wil gewoon een droog blok. Dus waar zou het kunnen lekken?

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe

Daarom zitten er speciaal voor jou ook plaatjes bij Mark :wink: :mrgreen:

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe

OT: Zo te zien zijn er diverse o-ringen.. Allemaal kunnen ze lekken. Kan via de elektroklep lekken, kan via de 2 aansluitingen voor de hogedrukleidingen lekken...

Wordt OF een kwestie van goed zoeken, of een kwestie van alles open maken en met nieuwe ringen weer dicht schroeven...

wimb
afbeelding van wimb

1 hogedrukleiding ;-) De achterste is droog.
Maar gelukkig hebben ze bij Citroën bovenop een blinddop geplaatst. Ik denk dat ik voor een setje ringen ga. En een dagje uit- en inbouwen.
Dit is nou typisch een klus voor een kantelbrug: lekker op een krukje (die superdeluxe sleutelzetel van Mark bijvoorbeeld) alles losschroeven.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Hij lekt niet op de wartel die wij vervangen hebben, bij de leiding wissel.
Die ging er ook met moeite in.

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe

Inderdaad... Nuja, jij hebt in ieder geval weer wat te doen!
Kijk met open maken HEEEL goed in welke richting het plastic fannetje er in zit.. En duw het rietje van je bus WD40 goed in alle gaatjes en doorspuiten tot t er ergens anders weer uit komt... Daarna even naspoelen met LHM voor montage..

wimb
afbeelding van wimb

Klopt Wes, daar lekt het niet. En van service.citroen.com word ik ook niet vrolijk want daar wordt met geen woord gerept over ringen. Behalve de pakking van de bol dan.
Ding heet daar trouwens kogel regelaar. :roll:

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Wat voor een rubberen ring heeft Martin geplaatst? Een met rechthoek of een ronde? Die ronde gaan een keer lekken.

wimb
afbeelding van wimb

Kweenie. Een nieuwe in ieder geval. Hij heeft voor de zekerheid de andere weggegooid.

wimb
afbeelding van wimb

Zojuist achterremblokken en -schijven besteld. Dat is keihard nodig want ik zie de blokjes niet meer.

Voor wat betreft de hydractief blok begin ik me steeds meer af te vragen of het probleem niet in de retourleiding zit, zoals Detlev als suggereert. Als de temperaturen aangenamer zijn ga ik er nog 'ns goed naar kijken.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Hebben we net een lange koude lente achter de rug en nu eindelijk aangename temperaturen, is het nog niet goed :mrgreen:.

Op een brug telkens de hydractiveregelaar/blok goed ontvetten, schoonmaken en iemand anders de motor laten starten draaien en afzetten :wink:.

Bij Frank Bekker lekt de doorzichtige retourleiding van de hydractiveregelaar/blok ook.

wimb
afbeelding van wimb

Klagen hoort bij het Nederlanderschap. Als je dat niet kunt, zak je voor je inburgeringsexamen. :lol:

Met draaiende motor lekt het niet. Het gebeurt dus na het afzetten. Daarom raak ik steeds meer overtuigd dat het met die retourslang te maken heeft. Maar ik zal nog 'ns kijken.
Trouwens, toen ik voor de fotoreportage de regelaar uit elkaar haalde, was 'ie behoorlijk vervuild. We hebben 'm ergens in april schoongemaakt. :shock: Volgens mij is mijn systeem heel erg vervuild (geweest).

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Zo zie je maar weer dat je altijd ervan uit moet gaan dat het hydraulisch systeem achterstallig onderhoud heeft :wink:.

Na 1 of 2 x spoelen is het nog intern vuil door de jarenlange ophoping.

wimb
afbeelding van wimb

Ja, misschien dat ik als technische 'uitspatting' de filters in het voorraadvat maar ga inspecteren morgen. De inspanning moet natuurlijk niet te gek worden. :wink:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Ja en pas daarmee op, voor je het weet zit je systeem vol lucht :evil:

wimb
afbeelding van wimb

Ik weet waar die ontluchtingsbout zit. ;-)

wimb
afbeelding van wimb

Donderdagavond had ik m'n achterremmelarij besteld. Volgens opgave zou dat dan zaterdag bezorgd moeten worden...............................door TNT. Als het om de service van TNT gaat, stroomt er niet bepaald een vaderlands trots gevoel door m'n aderen dus had ik half verwacht dat er vandaag wel iets in de bus zou liggen dat ik niet thuis was.
Afijn, ik kwam vanavond thuis en natuurlijk een lege brievenbus. :evil: Ik zat daardoor al helemaal in de vechtstemming, klaar om morgen oorlog te voeren met het postagenschap. En toen trrrring, de bel: m'n pakketje. Yes, de schijven en blokken benne binnen. Nu ff de komende hittegolf afwachten. ;-)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Mooi dan kunnen de achterremmen ook een update krijgen :wink:.

wimb
afbeelding van wimb

Dat wordt wat moeilijk JP. Volgens mij is het achter intussen staal op staal. :oops: Dus niks geen updeet, maar gewoon weer echte remmen. :lol:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

laat je het zover komen :shock:, of heb je het te laat ontdekt?

wimb
afbeelding van wimb

Nee en nee. Ik heb het op tijd ontdekt. En de voering was al dun, maar ik dacht dat het nog wel kon met de fakkansie. Ik heb gelijk gehad. :grijns:
Zag trouwens in de Nederlandse handleiding het advies om de slangetjes op de remklauw te vervangen.

Pagina's