Wim, ik kreeg de tip van LJ (prutsyLJ@ cifo) om de proxia software eens te proberen ipv lexia3. 4 pagina's met meetwaardes voor mijn motor, zullen we het eigenwijze hok van jou ook nog maar eens proberen? :lol:
JP, ik snap niet helemaal wat je bedoelt met je verhaal over de lambdasensor. Dat ding kan toch verrot zijn maar wel meetwaardes afgeven? Ik heb namelijk het idee dat 'ie dus wel meet maar verkeerd. De ECU gaat daarop aan het regelen en loopt tegen de grens van z'n regelbereik aan.
In principe zou dat mogelijk kunnen zijn, maar de regelingen mbt emissies hebben ze voor die tijd redelijk krap gehouden.
Als er iets is met de lamdaregeling komt die vrij snel buiten het regelbereik en moet je een storing in de injectiecomputer moeten vinden.
Maar je kunt gelijk hebben, meet dan de wisselende uitgangsspanning van de lambdasonde met een multimeter als de lexia geen gekke lambdawaardes laat zien :wink:.
Weer even gezellig bij Wim geweest, nu met proxia software ipv lexia3 software.
Nu kon ik ook de turbodruk uitlezen, en was de fout wat duidelijker.
De fout komt er blijkbaar in tijdens het starten, 2 keer bekeken, 1 keer koude start, 1 keer half-warme start.
Vuile injectors sluit ik uit voor wat betreft deze storing. 500 danwel 200 toeren/minuut is tijdens het starten. Dus als de motor bezig is aan te slaan.
Enige dat ik toe kan voegen is dat na het resetten van de fout het mm-lampje meteen uit gaat na het starten. Bij een volgende keer starten blijft 'ie een seconde of 5 branden.
Ik hou het toch op de lambdasensor die niet helemaal jofel is. Dus zeg maar een kromme milliVolt. :wink:
Bij de ZPJ4 weet ik dat er tijdens het starten de inspuiting simultaan (gelijktijdig) plaatsvindt en direct na het starten is de inspuiting sequentieel (opeenvolgend).
Is bij een TCT ook zoiets van toepassing en dat er alleen tijdens het starten iets fout gaat.
Een lambdaregeling is pas actief nadat de katalysator en lambdasonde op bedrijfstemperatuur zijn.
De aangegeven mengselregeling/correctie zit volgens mij aan de inlaatzijde. Hoe wordt de luchtmassa bepaald bij een TCT?
Ik ben aan het zoeken geweest en wordt maar een heel klein beetje wijzer.
JP, als ik het goed heb, wordt de luchtmassa bepaald met een verwarmingselementje in het gasklephuis. Wat ik daarover lees, is dat schoonmaken helpt. Of dat 'ie helemaal stuk is en dus vervangen moet worden.
Verder lees ik ook aangaande de mengselstoring dat er een hele riedel zaken nagelopen moeten worden, waaronder in- en uitlaatlekkages. Is dat allemaal in orde :arrow: lambdasensor vervangen. Maar dit heeft betrekking op een warme motor, dus daar schiet ik ook niet heel veel mee op. :roll:
Ik ga vandaag maar 'ns een en ander schoonmaken.
Wordt vervolgd...
Gasklephuis losgehaald en alle onderdelen gedemonteerd. Meteen maar de klep zelf ook gedemonteerd omdat er tussen de wand van het huis en de kleprand een harde roetachtige afzetting zit.
Alles schoongemaakt en een en ander doorgemeten. Temperatuursensor doet het, maar dat had Maarten z'n software al geconstateerd. :wink:
Gaskleppotentiometer doorgemeten. Ik meet waardes waar de vraagbaak het niet over heeft: eigenlijk over het hele bereik een te lage weerstand.
Alles weer gemonteerd, pakking vervangen door vloeibare pakking. Starten........ en het mm-lampje gaat meteen uit.
Ben ik tevreden? Nee, want ik weet niet wat de oorzaak is. :?
Stationair loopt de motor niet lekker, zweeft een beetje.
Alweer? :wink:
Nee, ik ga nog 'ns nadenken over de gaskleppotmeter. Uiteindelijk zijn het gewone potmeters en die zijn, helaas, aan slijtage onderhevig.
Bij mijn GGG had ik ook een probleem met de gaskleppot echter het stationair toerental was goed, ik had meer last bij rijdend en dan willen versnellen de auto eerst niks deed en dan met een schok vooruit vloog.
De gaskleppot heeft een printbaantje en het eerste stukje was zover uitgesleten dat daar geen (goed) contact gemaakt werd.
Potje 1 mm verdraaid en het euvel is nooit meer opgetreden.
Staitionair toerental veranderde daardoor niet. Pas bij meer verdraaien wel, maar toen ging ook de gasklep mee open en het mm lampje aan.
Iets zegt mij dat je w.b. het staitionair het niet moet zoeken in de pot.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Wim, ga jezelf pas zorgen maken als je dame minstens een half uur gelopen heeft, en dan nog steeds zaagt bij stationair.
Als je bepaalde onderdelen van het inlaattraject loshaalt, moet de MM comp zich opnieuw instellen. Dit merk je eigenlijk alleen aan het stationair toerental. En deze cyclus duurt ongeveer een half uur. Je mag de auto ondertussen uitzetten, maakt niet uit.
Nee, ik ga me geen zorgen maken over een stationair toerental dat 'ie niet goed oppikt. ;-)
maartenh zegt:
Heeft een XM niet ook een schakelaartje voor stationairsloop? Buiten de potmeter om?
Ja, dat ding heet in de wandelgangen 'stappenmotor'. :lol:
Dan ben ik snel uitgegild, ik ben vrijwel de hele week laat. Dat resetten komt wel een keertje. Ik neem aan dat je toch ook heel snel met je assen bezig wilt? :wink:
Ik bedoelde niet de stappenmotor. Naast de potmeter zit er toch ook een schakelaartje wat klikt, buiten het analoge gebied van de potmeter, dus als jij je voet optilt, drukt het schakelaartje in en weet de ECU dat hij stationair moet gaan regelen met de stappenmotor.
Over mijn auto: Ik hoop deze week de onderdelen van citroen binnen te krijgen, dan even de laatste rubbers bestellen en zaterdag langs Gert de jong rijden voor 4,5 liter bakolie.
Nee, die heb ik niet. Ik denk dat dat is omdat ik nog een echte gaskabel heb zodat je de stationairloop met een stelschroefje kunt afstellen.
Enniewee, vanochtend maar met de dame naar het werk. Blijft dat rottige mm-lampje weer een seconde of 5 branden. :twisted: Zou het soms komen door de buitentemperatuur? Gisteren ruim 20 graden, vanochtend 13.
Maarten. is wat jij bedoelt niet ook aangestuurd door de ECU? Want boven een bepaalde snelheid moet niet meer stationair gelopen worden (remmen op de motor), dat moet pas als de snelheid zover daalt dat de motor af kan slaan (let wel: Koppeling op bij hand, altijd bij automaat!)
Da's een van de vormen van brandstofbesparing. Waarom brandstof je motor inpompen als je een alp AF komt :)
De ECU meette 13 volt, alle sensoren leken nuttige dingen te geven.
Het zou natuurlijk kunnen, maar ik denk het niet.
De fout stond er ook weer in zonder de lampen aan.
Wim, ik kreeg de tip van LJ (prutsyLJ@ cifo) om de proxia software eens te proberen ipv lexia3. 4 pagina's met meetwaardes voor mijn motor, zullen we het eigenwijze hok van jou ook nog maar eens proberen? :lol:
Tuurlijk, zeg maar wanneer je kunt. :lol:
JP, ik snap niet helemaal wat je bedoelt met je verhaal over de lambdasensor. Dat ding kan toch verrot zijn maar wel meetwaardes afgeven? Ik heb namelijk het idee dat 'ie dus wel meet maar verkeerd. De ECU gaat daarop aan het regelen en loopt tegen de grens van z'n regelbereik aan.
Ben je morgen om een uur of 5 thuis?
Vrijdag kan ik niet.
Anders zaterdag ochtend?
In principe zou dat mogelijk kunnen zijn, maar de regelingen mbt emissies hebben ze voor die tijd redelijk krap gehouden.
Als er iets is met de lamdaregeling komt die vrij snel buiten het regelbereik en moet je een storing in de injectiecomputer moeten vinden.
Maar je kunt gelijk hebben, meet dan de wisselende uitgangsspanning van de lambdasonde met een multimeter als de lexia geen gekke lambdawaardes laat zien :wink:.
Maarten, morgen moet ik naar m'n geboortedorp om apies, krokokatten en ander gedierte bekijken. :?
Dat wordt dan zaterdagochtend. Rond een uur of 10?
Mag ik dat vrijdag avond beantwoorden? :D
(misschien een uurtje later zaterdag ochtend)
No problemo. Zo vol zit m'n agenda nu ook weer niet. :lol:
Weer even gezellig bij Wim geweest, nu met proxia software ipv lexia3 software.
Nu kon ik ook de turbodruk uitlezen, en was de fout wat duidelijker.
De fout komt er blijkbaar in tijdens het starten, 2 keer bekeken, 1 keer koude start, 1 keer half-warme start.
En wat is nu de fout en wat te doen?
Tsja, geen idee. Bij 200 toeren vindt hij het mengsel niet goed, maar dat is tijdens het starten voordat de motor aanslaat. :roll:
Storing in de ecu? Of toch vuile injectors?
Hieruit kun je toch geen conclusie trekken anders dan een 'kromme volt' ofzo?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Vuile injectors sluit ik uit voor wat betreft deze storing. 500 danwel 200 toeren/minuut is tijdens het starten. Dus als de motor bezig is aan te slaan.
Enige dat ik toe kan voegen is dat na het resetten van de fout het mm-lampje meteen uit gaat na het starten. Bij een volgende keer starten blijft 'ie een seconde of 5 branden.
Ik hou het toch op de lambdasensor die niet helemaal jofel is. Dus zeg maar een kromme milliVolt. :wink:
Bij de ZPJ4 weet ik dat er tijdens het starten de inspuiting simultaan (gelijktijdig) plaatsvindt en direct na het starten is de inspuiting sequentieel (opeenvolgend).
Is bij een TCT ook zoiets van toepassing en dat er alleen tijdens het starten iets fout gaat.
Een lambdaregeling is pas actief nadat de katalysator en lambdasonde op bedrijfstemperatuur zijn.
De aangegeven mengselregeling/correctie zit volgens mij aan de inlaatzijde. Hoe wordt de luchtmassa bepaald bij een TCT?
Ik ben aan het zoeken geweest en wordt maar een heel klein beetje wijzer.
JP, als ik het goed heb, wordt de luchtmassa bepaald met een verwarmingselementje in het gasklephuis. Wat ik daarover lees, is dat schoonmaken helpt. Of dat 'ie helemaal stuk is en dus vervangen moet worden.
Verder lees ik ook aangaande de mengselstoring dat er een hele riedel zaken nagelopen moeten worden, waaronder in- en uitlaatlekkages. Is dat allemaal in orde :arrow: lambdasensor vervangen. Maar dit heeft betrekking op een warme motor, dus daar schiet ik ook niet heel veel mee op. :roll:
Ik ga vandaag maar 'ns een en ander schoonmaken.
Wordt vervolgd...
Zoals ik al zei, vermoed ik het probleem aan de inlaatzijde. Naast de hittefilm luchtmassameter ook het gasklephuis van binnen schoonmaken.
Succes :thumbup:.
Ja natuurlijk. Het zit allemaal aan elkaar vast. ;-)
Gasklephuis losgehaald en alle onderdelen gedemonteerd. Meteen maar de klep zelf ook gedemonteerd omdat er tussen de wand van het huis en de kleprand een harde roetachtige afzetting zit.
Alles schoongemaakt en een en ander doorgemeten. Temperatuursensor doet het, maar dat had Maarten z'n software al geconstateerd. :wink:
Gaskleppotentiometer doorgemeten. Ik meet waardes waar de vraagbaak het niet over heeft: eigenlijk over het hele bereik een te lage weerstand.
Alles weer gemonteerd, pakking vervangen door vloeibare pakking. Starten........ en het mm-lampje gaat meteen uit.
Ben ik tevreden? Nee, want ik weet niet wat de oorzaak is. :?
Stationair loopt de motor niet lekker, zweeft een beetje.
Dat doet mijn XM ook zo af en toe, wat je nu nog kunt doen is de stappenmotor reinigen.
Alweer? :wink:
Nee, ik ga nog 'ns nadenken over de gaskleppotmeter. Uiteindelijk zijn het gewone potmeters en die zijn, helaas, aan slijtage onderhevig.
Bij mijn GGG had ik ook een probleem met de gaskleppot echter het stationair toerental was goed, ik had meer last bij rijdend en dan willen versnellen de auto eerst niks deed en dan met een schok vooruit vloog.
De gaskleppot heeft een printbaantje en het eerste stukje was zover uitgesleten dat daar geen (goed) contact gemaakt werd.
Potje 1 mm verdraaid en het euvel is nooit meer opgetreden.
Staitionair toerental veranderde daardoor niet. Pas bij meer verdraaien wel, maar toen ging ook de gasklep mee open en het mm lampje aan.
Iets zegt mij dat je w.b. het staitionair het niet moet zoeken in de pot.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Heeft een XM niet ook een schakelaartje voor stationairsloop? Buiten de potmeter om?
Geef maar een gil als je met de proxia/lexia wilt spelen, ik kom de hele week om een uur of 5 toch bijna langs je deur.
Wim, ga jezelf pas zorgen maken als je dame minstens een half uur gelopen heeft, en dan nog steeds zaagt bij stationair.
Als je bepaalde onderdelen van het inlaattraject loshaalt, moet de MM comp zich opnieuw instellen. Dit merk je eigenlijk alleen aan het stationair toerental. En deze cyclus duurt ongeveer een half uur. Je mag de auto ondertussen uitzetten, maakt niet uit.
Nee, ik ga me geen zorgen maken over een stationair toerental dat 'ie niet goed oppikt. ;-)
Ja, dat ding heet in de wandelgangen 'stappenmotor'. :lol:
Dan ben ik snel uitgegild, ik ben vrijwel de hele week laat. Dat resetten komt wel een keertje. Ik neem aan dat je toch ook heel snel met je assen bezig wilt? :wink:
Ik bedoelde niet de stappenmotor. Naast de potmeter zit er toch ook een schakelaartje wat klikt, buiten het analoge gebied van de potmeter, dus als jij je voet optilt, drukt het schakelaartje in en weet de ECU dat hij stationair moet gaan regelen met de stappenmotor.
Over mijn auto: Ik hoop deze week de onderdelen van citroen binnen te krijgen, dan even de laatste rubbers bestellen en zaterdag langs Gert de jong rijden voor 4,5 liter bakolie.
Hopelijk volgende week aan de beun.
Nee, die heb ik niet. Ik denk dat dat is omdat ik nog een echte gaskabel heb zodat je de stationairloop met een stelschroefje kunt afstellen.
Enniewee, vanochtend maar met de dame naar het werk. Blijft dat rottige mm-lampje weer een seconde of 5 branden. :twisted: Zou het soms komen door de buitentemperatuur? Gisteren ruim 20 graden, vanochtend 13.
Maarten. is wat jij bedoelt niet ook aangestuurd door de ECU? Want boven een bepaalde snelheid moet niet meer stationair gelopen worden (remmen op de motor), dat moet pas als de snelheid zover daalt dat de motor af kan slaan (let wel: Koppeling op bij hand, altijd bij automaat!)
Da's een van de vormen van brandstofbesparing. Waarom brandstof je motor inpompen als je een alp AF komt :)
Pagina's