Resetten helpt geen f*ck. Ik ga Matthijs mailen dat ie on te double nieuwe computer's klaar legt. Of heeft iemand wat liggen want die "ouwe mopperkont" is meen ik nog op vakantie... :wink:
Als het resetten niet helpt, moet je het zoeken in de computers.
De ouwe mopperkont heeft wel Fenix3b injectiecomputers en met de zwarte V6 die jullie samen hebben gekocht ook een HA1 veercomputer om uit te proberen :wink:.
We zijn weer verder gekomen. Na 2 dagen in een bolderkar rond gereden te hebben. :evil: Ik hoorde de 30 seconde hydractieve tik ook al niet meer. Daarom de spanning op het relais nog maals gemeten en daarbij bleek dat de kleppen geen 12v sturing kregen :shock:
Heel raar, want zondag werkte het dus wel perfect. Daarom maar met mijn laatste investering, zijnde een soldeerbout van 40 watt, de stekkers los gehaald en de relais alsnog vervangen door de nieuwe die ik laatst gekocht heb. Even een test opstelling et voila, er werd nu wel spanning doorgegeven. En de tik is ook weer terug bij deur open.
Ik zat dus te klooien met een relais wat ik eerder al niet vertrouwde, maar wat het uiteindelijk wel bleek te doen (zondag) maar dus toch weer kaduuk is gegaan. Kan het zo maar zijn dat bij het het warm worden van het solderen er iets in dat relais is kapot gegegaan. :?:
Alles weer vast gesoldeerd aan de nieuwe relais. Da's makkelijk zeg met zo'n 40 watt bout, was in een mum van tijd gebeurd. En rijden maar en...
zweven maar! Eindelijk... want ik was het echt goed beu aan het raken. Meteen een proefrit van zo'n 60 km gemaakt. Geen trillingen meer bij 180, soepel over B wegen, lekker bochten induiken, kortom La Noir Verni leeft weer.... :)
Eenmaal thuis nog de beige lederen armsteun gemonteerd. Ziet er klasse uit. De LHM aanvoerslang probeer ik morgen te monteren.
Met een 40W pook solderen! :shock: Vind je het gek dat je relais het niet meer doet?
Mijn advies aan iedereen die wil solderen: koop een soldeerstation. Da's een diepte-investering. Maar wel eentje waar je de rest van je leven plezier van hebt. 8)
Ja maar effe wat minder mage wel... We hebben dat relais met een 2.5 watt soldeerboutje gedaan dus dat viel wel mee. Die 40 watt werkt wel snel. Zojuist zijn de vergulde accuklemmen binnen gekomen dan is die 40 watt wel gemakkelijk met vertinnen van de uiteinden.
Ja, daar noem je me ff wat. Met 2,5W krijg je net het tin vloeibaar, met 40W verdampt het bijna. :lol:
Inderdaad is 40W weer geschikt voor die accukabels. ;-) Daarom is een regelbaar soldeerstation zo mooi.
dat ben juist ik die (nog) zonder kapjes rij. pure luiheid overigens heb ze gewoon liggen... En mijn polen zij weer net ff anders natuurlijk. zal niet roepen beter al is het zo :twisted: :lol:
Oh, heet dat twistlock? In de industrie wordt deze kabelwartel standaard gebruikt bij EM-afscherming en heet het................EMC-kabelwartel. :lol:
Het is een prachtig systeem: je afscherming zit 360 graden rondom én het is een trekontlasting. Heel mooi Jeroen. :buig:
Vanavond de nieuwe (2003) aanvoerslang gemonteerd! De noodslang verwijderd en dat was maar goed ook. We hadden met eend tape de "pijpjes" van pomp en voorraadvat verdikt en de lijm van de tape begon al op te lossen. Zat dus wat witte zut rond de ingangen.
Alles mooi schoon gemaakt. De uiteinde van de slang even verwarmd om soepel ta maken. Eerst op de pomp vastgezet. Toen omhoog gehouden en met een klein trechtertje wat LHM er in laten lopen en toen vliegensvlug op het voorraadvat vast gezet. Dit om te voorkomen dat er even te weinig LHM naar de pomp gaat. Helemaal voorkom je het niet maar het starten ging goed en ze pakte snel weer op en bouwde druk op.
Toen maar aan de vergulde accu klemmen begonnen. Alle uiteinde vertint. Dat viel me niet mee eerlijk gezegd. Het is echt boetseren met tin en er ging veel tijd in zitten. Ik heb het zo mooi mogelijk geprobeerd maar een expert zal er ongetwijfeld comentaar op hebben. De ingangen van de klemmen zijn overigens ook niet al te groot, dus moest ik ze tijdens het verhitten en solderen ook mooi rond knijpen. Uiteindelijk redelijk tevreden en de klemmen zitten goed aan de bedrading vast.
Alleen ging het daarna weer niet lekker want mijn accupolen zijn vrij klein. Als je de klem aandraait draait de "vergulde"moer door. Hmmmpp...
Daarom de bout en moer van de oude klemmen gebruikt maar nog zaten de klemmen niet vast en kon ik ze er gemakkelijk af trekken. Dit zijn dus de 8 euri klemmen. :roll: En inmiddels geen rug meer over...
In de werkplaats heb ik gelukkig wat lood liggen en hiervan heb ik 2 strookjes op maat geknipt en deze rond de polen geknepen. daarna de klemmen er over en toen konden ze wel stevig aangedraaid worden.
Nog even een proefrit gemaakt om 23.45 uur en alles functioneert zoals het moet. Het veren is ook nog steeds goed!!!
Volgende week naar Renard voor de bout van het spruitstuk en dan staat ze er weer heel aardig bij...tenzij er weer iets geks gebeurt natuurlijk, blijft een bloody XM :wink:
nee, dat was eigenlijk vwb de veercomputer wel nuttig geweest.
Gewat? Onderdompelen in tomatensoep?
Resetten helpt geen f*ck. Ik ga Matthijs mailen dat ie on te double nieuwe computer's klaar legt. Of heeft iemand wat liggen want die "ouwe mopperkont" is meen ik nog op vakantie... :wink:
Als het resetten niet helpt, moet je het zoeken in de computers.
De ouwe mopperkont heeft wel Fenix3b injectiecomputers en met de zwarte V6 die jullie samen hebben gekocht ook een HA1 veercomputer om uit te proberen :wink:.
de vc's die ik heb zijn enkel en alleen serie 2, dus daar heb je geen bal aan.
Ik heb ook nog wel e.e.a. liggen (VC en ECU) van een type I Mike.
Bel me anders even (vtv)
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
:wink:
We zijn weer verder gekomen. Na 2 dagen in een bolderkar rond gereden te hebben. :evil: Ik hoorde de 30 seconde hydractieve tik ook al niet meer. Daarom de spanning op het relais nog maals gemeten en daarbij bleek dat de kleppen geen 12v sturing kregen :shock:
Heel raar, want zondag werkte het dus wel perfect. Daarom maar met mijn laatste investering, zijnde een soldeerbout van 40 watt, de stekkers los gehaald en de relais alsnog vervangen door de nieuwe die ik laatst gekocht heb. Even een test opstelling et voila, er werd nu wel spanning doorgegeven. En de tik is ook weer terug bij deur open.
Ik zat dus te klooien met een relais wat ik eerder al niet vertrouwde, maar wat het uiteindelijk wel bleek te doen (zondag) maar dus toch weer kaduuk is gegaan. Kan het zo maar zijn dat bij het het warm worden van het solderen er iets in dat relais is kapot gegegaan. :?:
Alles weer vast gesoldeerd aan de nieuwe relais. Da's makkelijk zeg met zo'n 40 watt bout, was in een mum van tijd gebeurd. En rijden maar en...
zweven maar! Eindelijk... want ik was het echt goed beu aan het raken. Meteen een proefrit van zo'n 60 km gemaakt. Geen trillingen meer bij 180, soepel over B wegen, lekker bochten induiken, kortom La Noir Verni leeft weer.... :)
Eenmaal thuis nog de beige lederen armsteun gemonteerd. Ziet er klasse uit. De LHM aanvoerslang probeer ik morgen te monteren.
Heb je er al over nagedacht wat je met je tijd gaat doen als het nu blijft werken ?
:wink:
Met een 40W pook solderen! :shock: Vind je het gek dat je relais het niet meer doet?
Mijn advies aan iedereen die wil solderen: koop een soldeerstation. Da's een diepte-investering. Maar wel eentje waar je de rest van je leven plezier van hebt. 8)
euhm ik durf je geen proficiat meer te wensen, dat ging alle vorige keren ook verkeerd....
Je kan Mike toch feliciteren met het genomen hebben van deze hobbel? En dan oprecht wensen dat er vele niet meer zullen komen? :lol:
Weet niet of dat wel zo goed is... Als er niks meer aan de XM te verbeteren valt wordt het zo'n 'gewone' auto...
Ja maar effe wat minder mage wel... We hebben dat relais met een 2.5 watt soldeerboutje gedaan dus dat viel wel mee. Die 40 watt werkt wel snel. Zojuist zijn de vergulde accuklemmen binnen gekomen dan is die 40 watt wel gemakkelijk met vertinnen van de uiteinden.
Ik feliciteer jou wel met je geboekte resultaten :wink:.
Succes!
Ja, daar noem je me ff wat. Met 2,5W krijg je net het tin vloeibaar, met 40W verdampt het bijna. :lol:
Inderdaad is 40W weer geschikt voor die accukabels. ;-) Daarom is een regelbaar soldeerstation zo mooi.
Mike heeft nu 2 smaken, 2,5 Watt en 40Watt :wink:.
wat voor klemmen heb je Mike?
Ja ik durf het eigenlijk ook niet, maar doe het wel..... :flying:
Mike heeft dezelfde vergulde accupoolklemmen die ik ook heb.
Maar Mike heeft toch wel die mooie kapjes die jij niet hebt en ik wel? :grijns:
Wat een jaloers gedoe weer heren. :moderator:
@Wim hoe kom je erbij dat ik geen kapjes om de vergulde accupoolklemmen heb :roll:.
dat ben juist ik die (nog) zonder kapjes rij. pure luiheid overigens heb ze gewoon liggen... En mijn polen zij weer net ff anders natuurlijk. zal niet roepen beter al is het zo :twisted: :lol:
Oh ja. :oops: JP of Stoof, what's the difference? :wink:
= twist-lock bij moi in de XM
= niet twistlock maar met inbus(?) boutjes de kabel vastzetten en dus slim om het uiteinde te solderen.
twistlock werkt zo:
:wink:
Dat zijn de professionele accupoolklemmen van 30 a 40 euro per stuk :wink:. Het ziet er netjs uit 8).
Ben al blij met de vergulde accupoolklemmen van 8 euro per stuk :wink:.
waren idd iets duurder dan 8 euri :wink:
Oh, heet dat twistlock? In de industrie wordt deze kabelwartel standaard gebruikt bij EM-afscherming en heet het................EMC-kabelwartel. :lol:
Het is een prachtig systeem: je afscherming zit 360 graden rondom én het is een trekontlasting. Heel mooi Jeroen. :buig:
Vanavond de nieuwe (2003) aanvoerslang gemonteerd! De noodslang verwijderd en dat was maar goed ook. We hadden met eend tape de "pijpjes" van pomp en voorraadvat verdikt en de lijm van de tape begon al op te lossen. Zat dus wat witte zut rond de ingangen.
Alles mooi schoon gemaakt. De uiteinde van de slang even verwarmd om soepel ta maken. Eerst op de pomp vastgezet. Toen omhoog gehouden en met een klein trechtertje wat LHM er in laten lopen en toen vliegensvlug op het voorraadvat vast gezet. Dit om te voorkomen dat er even te weinig LHM naar de pomp gaat. Helemaal voorkom je het niet maar het starten ging goed en ze pakte snel weer op en bouwde druk op.
Toen maar aan de vergulde accu klemmen begonnen. Alle uiteinde vertint. Dat viel me niet mee eerlijk gezegd. Het is echt boetseren met tin en er ging veel tijd in zitten. Ik heb het zo mooi mogelijk geprobeerd maar een expert zal er ongetwijfeld comentaar op hebben. De ingangen van de klemmen zijn overigens ook niet al te groot, dus moest ik ze tijdens het verhitten en solderen ook mooi rond knijpen. Uiteindelijk redelijk tevreden en de klemmen zitten goed aan de bedrading vast.
Alleen ging het daarna weer niet lekker want mijn accupolen zijn vrij klein. Als je de klem aandraait draait de "vergulde"moer door. Hmmmpp...
Daarom de bout en moer van de oude klemmen gebruikt maar nog zaten de klemmen niet vast en kon ik ze er gemakkelijk af trekken. Dit zijn dus de 8 euri klemmen. :roll: En inmiddels geen rug meer over...
In de werkplaats heb ik gelukkig wat lood liggen en hiervan heb ik 2 strookjes op maat geknipt en deze rond de polen geknepen. daarna de klemmen er over en toen konden ze wel stevig aangedraaid worden.
Nog even een proefrit gemaakt om 23.45 uur en alles functioneert zoals het moet. Het veren is ook nog steeds goed!!!
Volgende week naar Renard voor de bout van het spruitstuk en dan staat ze er weer heel aardig bij...tenzij er weer iets geks gebeurt natuurlijk, blijft een bloody XM :wink:
Petje af Mike. 8)
Pagina's