La Noir Verni werd XM V6 24V

3785 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
stooftaker
afbeelding van stooftaker

mooi werk, en als de klemmen je niet bevallen ffkes een ritje naar t pittoreske zeeland ondernemen :wink:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

:lol: Tsja, weet je wat het is, ik rijd nou vrolijk rond en vraag me af hoe ik erachter kom of mijn klemmen bevallen... :schater:

Het zal best "beter" zijn, maar je wordt paranoia van die kleine verbeteringen...zo dacht ik dus gisteren idd: "Hè de interieurlampjes branden feller, of niet, of wel, of niet of..... :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Mike, eindelijk is het gelukt :wink:.

De klemmen staan vrij ver open als ze nog nieuw zijn, met een sleuteltje en imbus 6 kun je de klemmen goed aandraaien. Daarna valt het mee op ze weer opnieuw erop te zetten :wink:.

Heb je de dikke massakabel met het nieuwe oogje aan de bak ook nog opnieuw gesoldeerd?

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Dat met die klemmen is mij destijds ook gebeurt met m'n eerste dame, verdomd kleine accupolen en de klem een te grote diameter.

Hou het goed in de gaten Mike dat het goed blijft zitten, een loszittende accuklem kan voor hele rare storingen zorgen en nog erger je elektronica de geest laten geven.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

stooftaker
afbeelding van stooftaker

eerst eens een fatsoenlijke accu kopen anders :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Een nieuwe accu van minimaal 60Ah voor jouw V6 kan ook een hoop ergenissen voorkomen :wink:.

De accu capaciteit moet niet te laag gekozen worden (zoals Citroën dat wel deed vanaf fabriek :roll:), anders kan de accu overbelast worden en wordt dan vrij warm met een korte levensduur als gevolg.

BMW had vanaf fabriek ook te kleine accu`s in de vorige 7serie gezet :shock: en die 7series stonden langs de kant van de weg met kapotte accu`s :roll:.

stooftaker
afbeelding van stooftaker

60 is voor 4 - pitters. 70 moet je hebben of nog liever gelijk 76 :wink:

Xsara Coupe
afbeelding van Xsara Coupe

Mijn idee!
Sta je dan bij de peugeot: ja, we hebben een nieuwe originele accu geplaatst in je xm.
Ding was ten eerste te klein, zoeen met een handvat nog..
En ten tweede, 54 Ah in een Xm V6? :lol:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

@Jeroen, je hebt idd gelijk minimaal 70Ah-75Ah voor de V6en :wink:.

Toen ik nog bij de Citroën dealer werkte moest ik bij een 2ehandse XM V6 12v serie1 van mijn baas een 44Ah accu erin doen :shock: :roll:. Waarop ik zei dat het een V6 is en toen mocht er hooguit een 55Ah erin :roll:.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Foute adviezen tsss... je kan dat een klant toch duidelijk maken?

Ik heb geen idee wat erin ligt, zal eens kijken...

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

IMAGE(http://www.halfords.nl/Images/Catalog/Product/dzimages/306804_1_files/10/1_0.jpg)

12V / 71 Ah... is dat iets van ampere per uur?? en is de capaciteit dan 60 A??

Het is dus een Halfords...tsss...wie maakt die voor Halfords? Ze heeft me overigens sans probleme de koude winter door geholpen :wink:

edit: excusses voor de waardeloze foto!

Citrophile
afbeelding van Citrophile

nee het is dan 71Ampère maal uur.

Het wordt duidelijker als je dat naar Wh omrekend:
Vermogen P [W] =spanning U [V] x stroomsterkte I [A].

852 Wh = 12Volt x 71Ah

voorbeeld:
Het benodigde elektrisch vermogen van 85,2W kan de accu 10uur lang leveren.

De capaciteit van je accu is voor jouw V6 dus in orde, is de fabrieksdatum nog te achterhalen? Enig idee hoe oud je accu is, normaal gesproken gaan ze ongeveer 5 jaar mee.

wimb
afbeelding van wimb

Sorry, maar hier moet ik toch even inbreken. Het maakt in theorie geen donder uit wat het vermogen van die accu is. Hij heeft 2 functies: de startmotor laten draaien en de rimpelspanning van de dynamo vlak maken.
Als de fabriek z'n huiswerk goed gedaan heeft, levert de dynamo ruim genoeg stroom voor alle verbruikers + laadstroom voor de accu.
Maar als de dynamo ielepielig gekozen is (wat waarschijnlijk bij die 7-serie het geval was) zullen er dus spanningspieken en dalen zijn die die accu moet opvangen. Die pieken en dalen nemen toe naarmate er meer verbruikers worden aangeschakeld. En daar gaat een accu van kapot. Een grotere capaciteit accu is in deze dus verdoezelen van een ontwerpfout.
Anders gezegd: als het elektrisch circuit goed ontworpen is, is de rimpelspanning min of meer onafhankelijk van het aantal gebruikers en kun je met een kleine accu uit de voeten. ;-)

Ergo: grote motor :arrow: grote accu is onzin. ;-)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Maar een grotere accu vangt die pieken toch makkelijker op dan een kleinere accu ook igv een goed gekozen dynamo.

Naarmate de compressieverhouding van een motor hoger wordt zal er een sterkere startmotor en dus ook grotere accu gekozen moeten worden.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Nee, was blijkbaar te veel moeite om de stickertjes van de datum te verwijderen. maar ze ziet er redelijk jong uit, ik maak me er geen zorgen over, zeker na zo'n winter :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

ok weer een zorg minder, zweeft ze nog :wink: ?

wimb
afbeelding van wimb

Over een accu die geen problemen oplevert moet je geen problemen maken. :lol:
Dus, gaat het veren nog steeds goed? Want je kunt morgen natuurlijk niet met je dochter in een stuiterkar naar Mokum. De jonge madame moet als een vorstin vervoerd worden. ;-)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ik neem aan dat la noir verni nog steeds zweeft, anders had hij dat allang weer aangegeven :mrgreen:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Precies Wim, and so it shall be! Ze veert comme une tiete! Wordt een lekker ritje, en ik plof haar hartje centrum de garage in!

wimb
afbeelding van wimb

Ploffen? :shock: Laten nedervlijen zul je bedoelen. :lol:
Volgens de weersverwachting hebben jullie morgen een mooie dag. :thumbup:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Nee, ik rij nogal door... het wordt echt ploffen :lol: :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Veel plezier morgen Mike :wink:.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Vanavond naar De Venter geweest op bezoek bij de mopperkont! Heerlijk heen gezweefd. Goh wat ziiten er toch een paar lekker lange bochten op die A50 thv Arnhem 8)

Mark was ook nog even langs gekomen bij mopperkont en ge-drieën zijn we in La Noir naar de garage gereden om La Noir II te aaschouwen. Die was al flink ontmanteld. Er zit zeldzaam AMBIENCE leder in!!! Da's niet bij iedereen bekend maar de AMBIENCE lederen fauteuils zijn aanmerkelijk zachter qua zit. Veel meer CX zeg maar. Dat is toch verrekes zeldzaam aan het worden.

2 VC's en een FENIX 3 meegenomen plus wat klein plastic interieur spul voor onze radiobouwert uit VLijmen :lol: Weer terug gereden en bij MAtthijs thuis begon het weer....Mark zet zijn been uit de auto en zegt "ik voel het al, ze staat keihard en veert niet..."

Afscheid genomen daar en idd de XM stuitert weer dat het een lieve lust is. Bij een tankstation gestopt en op tel advies van Mark een van de reserve VC'aangekoppeld en los voorin gelegd. Dat ging goed! Tot halverwege de veluwe dan want toen begon madame weer te stuiteren comme une BMW. Bij de volgende pomp weer stoppen. Friemel friemel, netzolang tot ik weer een klik hoorde bij openen deur. Als je dan met die draden bezig bent en ze maakt weer contact, zakt ze ook ineens.
Conclusie: De VC is het niet, helaas mag je wel zeggen want dan was ik er nu van af geweest.

Heb de reserve VC toch aangekoppeld gelaten hoewel het wel veel spul bij elkaar is en de motorkap net wel/net niet dicht kan. En rijden maar weer en....zweven!! En nog iets: De BC begon het verbruik aan te geven!! En niet bij 160km/u, nee gewoon bij 110 - 120!! Nog nooit gebeurd!!! Zou het dan toch opgelo......na 10 km begint het stuiteren weer en het verbruik display gaat weer op streepjes staan..

:woest:

Maar naar huis gehobbeld. Thuis gaan controleren of alles wel 12v krijgt. Dat doet het natuurlijk. :?

MAAR: :idea: ik kwam wel ergens achter, heb ik even hulp bij nodig. Ik meet dus met zo'n 12v indicator met een lampje erin. Als ik op de directe rode 12v draad meet brand mijn lampje fel. De gele draadjes van de VC echter branden minder fel. Was me al eerder opgevallen en JP zei dat dit wel kon kloppen. Als ik nu de kabelboom (Oranje streepjes) die vanaf de stekker onder het KVS reservoir loopt, beweeg gaat het lampje WEL feller branden terwijl ik contact maak met de draad bij de oranje pijl.

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BD6I4HFY.jpg)

Zou het dus kunnen zijn dat in die kabelboom een soort van LEK zit?? :?:
Dat ook mijn boordcomputer daar last van heeft. Ik heb nu de kabelboom opgelift en er een stukje schuimrubber tussen geduwd en ben net nog gaan rijden. Ze veert 100%. Maar de BC geeft niet thuis. Wel brand het lampje nu feller op dat pooltje/draadje...

....voor zolang als het duurt....

Misschien moet heel die kabelboom wel vernieuwd worden of tenminste ontdoen van oude isolatie, controleren en opnieuw isoleren. En ik heb nog maar een kleine 2 weken voor de Journey... :roll:

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Ik zou die stekker maar vervangen en de massa nog maar eens nalopen.

wimb
afbeelding van wimb

Mike, geloof het of niet maar je bent heel dicht bij de oorzaak. Als je de kabelboom beweegt en je hebt meer spanning (daardoor gaat het lampje feller branden) dan is een aansluiting gecorrodeerd. Leuke kans dat het bij de steker van de VC zit. Als ik jou was, zou ik de kabelboom open maken en vanaf de steker draadje voor draadje nalopen over een lengte van een centimeter of 30. Eventueel nog bij een scherpe bocht kijken.
De koperen aders moeten een mooie koperkleur hebben. Kleuren als donkerbruin/zwart/grijs/groen wijzen op corrosie. In zo'n geval moet je de draad toch een aantal centimeters strippen.

stooftaker
afbeelding van stooftaker

langzaam maar zeker wordt het mysterie ontrafelt....
succes!

Matthijs
afbeelding van Matthijs

Jep, corrosie of breuk. je kan ook ervoor kiezen om de laatste 30~50cm compleet te vervangen natuurlijk. Soldeerboutje uit het vet halen zeg ik!

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

:shock:

Jullie weten hoeveel draadjes dat zijn hè.... word er bang van. Maar het kan dus een soort lek zijn. Het verklaard waarschijnlijk ook het wel en niet doen van de BC.
Vervangen zou natuurlijk het beste zijn, maar dan moet ik ergens ter hoogte van de veerschotel een compleet nieuwe las maken, voor de hele boom. Ik zit ook te bedenken, stel dat er ooit heet koelwater uit het reservoir is gelopen en direct op de kabelboom is gekomen, dan zou best wel schade kunnen opleveren. Is het KVS reservoir gemakkelijk te demonteren?

Matthijs
afbeelding van Matthijs

KVS res. zit met 1 boutje vast :)

Het zijn wel aardig wat draadjes maar ik zou mn hand er niet voor omdraaien met dit gek*t. Heb wel vaker een motor pas gemaakt in een auto dus dan is dit nog wel te doen :P

detlev
afbeelding van detlev

Ik zou toch beginnen met de aarde-aansluiting. Ik neem aan dat je zelf meet met de min rechtstreeks op de accu, dan is het signaal al snel mooi. Maar als je meet ten opzichte van de aarde van je computers dan zou dat wel eens heel wat minder kunnen zijn...

Edit: Waarom ik toch weer over aarde begin? Nou, omdat er meer dan één computer tegelijk storing vertoont. Als het een schakeldraad is heb je niet én een veer- én een verbruiks-aanduidings-probleem.

En zal ik je nóg iets raars vertellen? Ik denk dat je misschien je dynamo moet vervangen...

de idioterie die een mindere dynamo kan veroorzaken kun jij niet bij elkaar verzinnen.

En een handtekening!!!!

Pagina's