wimb en z'n La Soixante.

2590 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Citrophile
afbeelding van Citrophile

stooftaker zegt:

ik begrijp dat JP Benny nog een paar en ik dus een hoogspanningsauto hebben? en de rest van de regelmatige bezoekers laagspanning :shock: :lol:

Benny heeft een serie2 dus HA2 :arrow: laagspanning :wink:.

Als we de hydraulische druk van de XM`s bekijken rijden we allemaal met (zeer) hoge druk :wink:.

maartenh
afbeelding van maartenh

Citrophile zegt:

Benny heeft een serie2 dus HA2 :arrow: laagspanning :wink:.

nee hoor, de spanning is net zo hoog, ook gewoon 12 volt. :lol:

wimb
afbeelding van wimb

Jeroen bedoelt de Xenonspanning van 42V. :wink:

stooftaker
afbeelding van stooftaker

wimb zegt:

Jeroen bedoelt de Xenonspanning van 42V. :wink:

nee jeroen bedoelt dat de eerder genoemde een 24v rijden en jij een 8v dus laagspanning

jaja t was vergezocht maar wel een inkoppertje u snapt het nu?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

maartenh zegt:

Citrophile zegt:

Benny heeft een serie2 dus HA2 :arrow: laagspanning :wink:.

nee hoor, de spanning is net zo hoog, ook gewoon 12 volt. :lol:

Klopt, alleen de gemiddelde spanning varieert en is veel lager dan 12V.

admin
afbeelding van admin

maartenh zegt:

Alleen komt er uit een 12 volt wisselspanningstrafo veel meer dan 12 volt. (iets met een wortel en maal 2? hoe zat dat ook alweer.) Regel jij maar wat injectorstekkertjes, laat de rest maar aan de echte electro-nerds over :wink:

Da's nou zo mooi aan een trafo.... Zit een grote draaiknop op
:rofl: :rofl: :rofl:

Enneh, de nominale spanning is ongeveer 2/3e van de piekspanning (jah, da's héél ruw geschat).

wimb
afbeelding van wimb

stooftaker zegt:

jaja t was vergezocht maar wel een inkoppertje u snapt het nu?

Naja. :wink:

stooftaker
afbeelding van stooftaker

gelukkig dan maar was al bang dat ik alleen moets blijven giechelen.

wimb
afbeelding van wimb

Ik denk dat ik nog een draadje moet opstarten: Elektrograppen. Normale mensen snappen die niet. :grijns:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Een wisselspanning vermenigvuldigen met wortel 2 (ongev. 1,4) = de spanning die je overhoudt na gelijkrichten van de wisselspanning waarmee je begon. Bedoelde je dat Maarten? /nerdmodus

Aangezien ik toch al sterk aan de aanschaf van een Lexia zit te denken, bedacht ik me gisteren dat ik een tijdrelais wat ik hier nog heb liggen ook wel kan inzetten om injectoren grof aan te sturen. Als die vent op Jijbuis gewoon met een drukknopje maakcontact werkt...

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Mijn idee. Die solenoid overlijdt niet meteen. Zodra ik op de sloop een injector en steker heb gevonden, ga ik 'ns spelen. Ik heb een zelfgebouwde labvoeding, dus apart spanning en stroom instellen en kijken wat dat ding doet. ;-)

wimb
afbeelding van wimb

Tijd voor een updeetje. Vandaag was garage de la rue open. Dat betekende dat ik een andere, iets kortere multiriem heb geplaatst. Het piepen is weg. Eindelijk. :D
Aan de linkerkant de kap van de bak er maar afgehaald en ingesmeerd met grote smurfsnot (is van Wynn's, rood, veel goedkoper dan dat blauwe smurfensnot en heeft ook nog zo'n mooie doseerhendel :wink: ).
Van de gelegenheid gebruik gemaakt om de stuurkogels wat te verstellen. Madame neigde naar rechts als het stuur in de rechtuitstand stond. Later maar 'ns een proefritje maken en eventueel nogmaals stellen.

Wat me ook opviel is dat het aan de achterkant van het motorblok erg nat is van de olie. Rechts meende ik een zwavelachtige lucht te ruiken. Dat zou dan bakolie zijn, dus zeer binnenkort moeten de keerringen vervangen worden. Is eigenlijk wel jammer omdat ik aandrijfassen, rubbers en keerringen in een keer wilde doen. :roll:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Wim, je moet je auto laten uitlijnen anders gaan je voorbanden scheef slijten. Zonder uitlijnapparatuur gaat het niet goed komen :wink:.

De zwavellucht is idd van de bakolie, als je de verse bakolie opvangt kun je die weer gebruiken.

wimb
afbeelding van wimb

JP, ik heb de wielen al laten uitlijnen nadat ik de stuurkogels vervangen had. Wat ik nu gedaan heb is: links anderhalve slag naar binnen draaien, rechts anderhalve slag naar buiten. Dan blijven de wielen net zo uitgelijnd als ze waren. ;-)

Ja natuurlijk vang ik die bakolie op. Veel te duur om na een paar km weg te kieperen. :lol:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

ok, ik wist niet dat jouw xm al is uitgelijnd :wink:.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Wimke, schoon je eigen topic eens op joh. Dat geloel over volts :roll: Wat is er nu precies aan de hand? Lekkende pakkingen op de aandrijfassen berijp ik. Dan moeten de assen er dus uit?? Waneer ga je dat doen?

wimb
afbeelding van wimb

Mike, volts prikken. Net als bijen. :lol:
Ik ga morgen eerst de HA-klep vervangen. En nog wat pakkingen. En dan 'ns achter de keerringen aan. Eind augustus wil ik madame aan Appie Ka aanbieden, dus ik moet prioriteiten stellen. ;-)

wimb
afbeelding van wimb

Gisteren, voordat we met Maarten's hok aan de slag gingen, madame onder handen genomen. Als eerste de olie ververst. Dit is de laatste keer dat er van die dure 5W40 in gaat: bij de Action €3,29 per liter. 8)
Volgende oliewissel ga ik voor echt goeie volsyntheet. ;-)
En vervolgens het HA-blok van Roger uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer in elkaar gezet. De bankschroef is in deze je beste vriend. Moet toch 'ns zelf eentje aanschaffen. :roll: Stief 2 uurtjes later was la Soixante in het gelukkige bezit van haar 'eigen' bol en een niet-lekkend blok. :thumbup:
Samen met Maarten en Wes nog geprobeerd uit te vogelen waar de 4 hogedrukleidingen die van voor naar achter gaan, staan op de schema's van service.citroen. Eerlijk gezegd niet kunnen vinden. :oops: Wat een rampenschema's zijn dat! :evil: De roestplek bedekt met tectyl.
Ook nog de olieniveaumeter van een nieuwe pakkingring voorzien want volgens mij dichtte die niet meer goed af.
Het idee om de carterpakking te vervangen maar laten varen. Ik kom niet bij de middelste bout tussen bak en carter. Daarvoor is een hele smalle sleutel nodig. :roll:

Lignage
afbeelding van Lignage

Ik heb nog enkele 5L verpakkingen Castrol volsyntheet overgehouden van een actie, als je interesse hebt, ze mogen tegen een zeer scherp prijsje weg.

wimb
afbeelding van wimb

De komende paar duizend kilometer blijf ik nog met A-merk olie rijden. A van Action. :lol:
Welke Castrol is het?

Lignage
afbeelding van Lignage

Ik zal morgen eens naar de loods rijden en even voor je kijken.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

wimb zegt:

En vervolgens het HA-blok van Roger uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer in elkaar gezet. De bankschroef is in deze je beste vriend. Moet toch 'ns zelf eentje aanschaffen. :roll: Stief 2 uurtjes later was la Soixante in het gelukkige bezit van haar 'eigen' bol en een niet-lekkend blok. :thumbup:

Mooi dat je het weer netjes voor elkaar hebt!
Enneh, ik had je eigenlijk even mee moeten nemen naar de ruimte achter de garage, toen jullie bij mijn sleutelplek waren. Daar staat namelijk de grootste bankschroef die je ooit gezien hebt. Mooi vast gemonteerd op een vette H-balk, die in een kuub beton gestort is :wink:

Ik wilde alleen niet het risico lopen dat ik per ongeluk iets verknoeide aan jouw laatste goedkope redding, zijnde dat hydractive blok :mrgreen:

Maar ik ben blij om te horen dat je dametje niet meer incontinent is op het vlak van de liquides vertes.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb

Correctie: Liquide verte plus :!: :lol:
Jouw bankschroef zou een welkom bestaan leiden bij de beunclub. Een behoorlijk gemonteerde bankschroef. En de vrije, waar wij steeds naar moesten uitwijken, zat gemonteerd op het stalen blad van de werktafel. Alleen zat dat blad los. :roll:
Maar Roger, ik ben reuze blij dat ik jouw blok kon gebruiken. Hartstikke bedankt. :thumbup: Later beginnen met de mijne te ontgroenen. :lol: En dan kijken waar het lek zit.

wimb
afbeelding van wimb

Vandaag een proefritje naar Duitsland gemaakt. (En omdat moeders graag naar Duitsland wilde ;-) ). Madame is vanonder hartstikke kurkdroog gebleven. Voor wat betreft het HA-blok tenminste. :D
Maar...... Ik heb nu ontdekt dat mijn lekkende blok niet functioneerde en de auto daardoor constant in de harde stand stond. Man, wat veert dat nu lekker met 140 km/u over een deuk in het wegdek: één soepele nadein. :dans: :lovecit: :dans:
Omdat geen enkel voordeel zonder nadeel komt, denk ik nu zeker te weten dat achter ook niet in orde is. Ergo, madame moet de brug weer op zodat ik het achterste HA-blok ook 'even' kan schoonmaken :roll:
En ga nu niet zeggen dat het een takkeklus is; als je maar lang genoeg zelf aan je auto beunt wordt het steeds meer appeltje-eitje. :lol:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

:shock: Dat meen je toch niet hè Wim, kom je daar nu pas achter. You of all people weet toch dat een XM moet zweven!!! Hoe lang reed je dan al zo, vanaf het begin????

wimb
afbeelding van wimb

Mike, toen ik 'r kocht was ze harder 'geveerd' dan de Xant en de LHM die er uit kwam had de kleur van afgewerkte motorolie. :shock: Dus elke actie was per definitie een verbetering. 8)
Verder rij ik met HA2. Je weet wel, waarvan ze zeggen dat het verschil tussen normaal en sport subtiel is. Zelfs deskundigen als Wes en Lucas hebben het niet gemerkt.
Ik ben het nu nog meer dan vroeger eens met de mensen die zeggen dat hydrorincage niet alles schoon maakt. Op het pad naar de zwevende hemel liggen, naast de verplichte hydrorincage en het controleren van de bollendruk ook de reinigingsacties van de hoogteregelaars en de HA-kleppen en het flink doorspoelen van de remleidingen. :angel: :love:

Wat ben ik blij dat mijn hobby geen filatelie is. :grijns:

Lucas Unger
afbeelding van Lucas Unger

Je neus was wel hard hoor, vooral op korte onnefenheden. Ik ben benieuwd hoe het nu is. En jij moet ook maar eens een rondje doen met mijn boot. Ik heb de originele bollenconfiguratie, maar mijn electroklep krijgt permanent 12V en staat dus altijd open. (Niet verder vertellen hoor!)

Mijn V6 met goed werkende hydractive 2, schoon systeem en goede bollen zou goed vergelijkingsmateriaal zijn, maar ja, die staat op stal en blijft dat nog wel even.

wimb
afbeelding van wimb

Vergelijken is het mooiste dat er is. :lol: Het blijft moeilijk omdat mijn HA-bollen 20% extra druk hebben.

Lucas Unger
afbeelding van Lucas Unger

Dan zal ik ook eens zorgen dat de hoogte weer goed staat afgesteld, want hij staat voor weer wat te hoog. Dat krijg je he, als je altijd zo snel optrekt :lol:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Top gedaan Wim. Als je wat meer tijd nodig hebt omdat je het losse Hydractve-blok wat je nu hebt, eerst wil reviseren en daarna onder je Xm wil zetten aan de achterkant: ga vooral je gang. Ik zie een gereviseerd blokkie met de bol tzt wel weer terug.

Tot die tijd kan ik me prima afzijdig houden met het spuiten van mijn Speedlines, het monteren van de lichtunits met mistlampen, het monteren van stuurbediening , het reviseren van een hoogteregelaar etc. etc. etc.
Allemaal van die mooie onderdelen doe ik nog heb liggen, maar die ff wat sleutelaandacht verdienen voordat ze ook echt op de XM zitten :mrgreen:

On a sidenote: had jij toevallig nog van die messing busjes voor de hoogteregelaarstang over? Jouw plaatselijke dealer blijkt een stuk goedkoper dan de mijne, als ik de prijzen voor die busjes en de pakkingset voor het inlaatspruitstuk zo bekijk.

Succes i.i.g.!

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.

Pagina's