Ja, die bestaan nog.. Is gewoon een euromaster truckcenter.. Leveren altijd top werk!
Ik las in het cafe al dat je te veel olie er in hebt, meteen er uit halen! Te veel olie is veel schadelijker dan te weinig.. Hoeveel te veel hebben we het dan over? Als je de afstand tussen min en max neemt, hoeveel keer die afstand zit die boven max?
Gaat in ieder geval lekker daar.. Gelukkig kan je er nog om lachen :wink: :lol:
Pfieuwww vraag je me wat. Morgenochtend peilen, ze is nu warm.
Maar het is niet een ietsje te veel, het is echt te veel. Bouwt dat meer druk op de keerringen of klopt die redenatie niet?
Kan ik de carterplug ietsje losdraaien , maar niet eruit, en zo olie lozen of gaat ze dan lekken en moet er een nieuw koper ringetje in?
Dit was mijn eerste eigen olieverversing die ik vorige maand gedaan heb... :oops:
Redenatie klopt helemaal, overtollige olie weghalen. Carterplug niet helemaal losdraaien, bijna op het einde van het losdraaien stroomt de olie erlangs en hiermee kun je het doseren. Koper ringetje hoef je niet te vervangen in dit geval.
Was er dan toch een verschil tussen de oude en nieuwe peilstok? Vreemd dat er teveel motorolie inzit, er gaat 6,5 liter incl oliefilter in een ZPJ motor.
Mijn ervaring met carterpluggen is dat als je ze losdraait er vrijwel geen olie uitkomt. Hoogop een paar druppels. En dan ineens de hele plens.
Maar ja, ik draai 'm er dan ook niet heel langzaam uit. ;-)
Vooral koud doen, dan kan je de plug vasthouden...... en het losdraaien wat beter "doseren" :wink:
Ook bij mijn (E)Xantia wel eens gedaan dat er teveel olie in zat.
Je hebt dus ook al flink kilometers gemaakt met dit teveel.. Erg jammer. Een overschot aan motorolie is veel schadelijker dan een tekort.
Dit inderdaad ivm een overdruk. Bepaalde delen moeten door opspetterende olie gesmeerd worden. Niet door volledig onder te staan en daar constant in te staan.. Dan kun je inderdaad lekkage via je keerringen krijgen!
De ES9J4 met 4HP20 bak die ik heb staan, is ook kapot gedraaid door teveel olie. De extra tegendruk deed de motor haast afslaan. Hier zat 1-1.5 liter te veel in.. Ditzelfde effect kun je krijgen bij een benzine auto.
Bij een diesel kan dit zelfs zorgen voor op hol slaan!
Echt ZSM er uit halen! Iedere garage heeft ook wel een pompje om het er via de pijlstok uit te halen...
Vanavond de carterplug voorzichtig losgedraaid. De olie was nog wel wat warm maar zeker niet heet...meer goed lauw warm.
Ik heb plm 750ml afgetapt. Eerst ben ik gaan peilen maar toen kwam er al wat vreemds naar voren. Een paar maanden geleden heb ik nl een nieuwe peilstok bij de dealer besteld omdat mijn handvat bij de oude er niet meer aan zat en dat staat zo slordig. Er zit echter een verschil tussen de oude peilstok en de nieuwe:
Dit peil is voor het aftappen, met de oude peilstok. Duidelijk te veel olie aanwezig.
Bij de nieuwe peilstok lijkt het in orde maar de meting is telkens "rommelig" er zit nl ook olie in het getordeerde deel verder op naar boven. (niet op de foto)
Doordat de oude peilstok geen handvat heeft lijkt het of deze dieper in de schacht gaat. Maar er is ook verschil tussen het min en max peil. Bij de nieuwe is de bandbreedte tussen min en max kleiner. Het eindstuk van min naar uiteinde is weer langer.
De nieuwe peilstok heeft een rood rond handvat. Hoort die wel bij mijn V6 serie 1? Moet dat niet een geel plat dopje zijn en heb ik nu de peilstok van bijvoorbeeld een serie 2 V6 24V?? Het is toch niet zo, toevallig, dat bij handbak V6 de versnellingsbak ook door de motorolie wordt gesmeerd, net als bij Peugeot 205 ed... m.a.w. dat een automaat een kleiner motorolie volume heeft??
In iedergeval is er dus 750ml uit. Morgenoctend zal ze echt koud zijn en dan peil ik weer eens.
Overigens is de auto van onder nog steeds echt droog, iets wat ze eerst niet was. Kan het daarom zijn dat de carterventilatie rv er voor zorgde dat ik bij koude motor een oliegeur in het interieur kreeg vanwege het teveel aan olie???
Weer een heel verhaal, begin me er onderhand voor te schamen, maar ben benieuwd hoe het zit.
Als laatste heb ik sinds vanmiddag een metaalachtige tik bij he afrijden van een scherpe afrit of het rijden over een flinke dwarsrichel. Inveren sec gaat geluidloos. Had als verdachte de haak van het frame waar het reserve wiel in hangt, maar na deze gefixeerd te hebben was het nog niet weg. Het is met name buiten erg goed te horen.
Je verhaal over de peilstok is voor mij een déjà vu. :roll: Op het Xantiaforum zijn er pagina's vol geschreven over oranje en gele peilstokken en de verschillende lengtes.
Ik zou toch nog een keer naar de dealer gaan met de vraag of de nieuw de juiste is. En verder het oliepeil is boven het minimum van de nieuwe stok houden.
(quote: "de sensor die aangeeft dat ze leeg is zit denk ik op die tank": quote)
Mike, ik denk dat ik het zelfde heb. Alleen, als ik ga sproeien, dan licht mijn computer op met de melding dat ik moet bijvullen (terwijl ie aan de nok toe gevuld is). Verder nooit!!! Ik krijg dan ook zo'n oranje icoontje midden in het display. :cry:
Vandaag weer wat motorolie geloosd. Op de, orignele, peilstok staat ze nu net onder het maximum. Helaas geeft de meter op het dashboard nu net boven minimum aan. :? Toch maar op "the old dipstick" vertrouwen denk ik.
Klus 2 was uitzoeken waarom mijn lampje van de ruitenwisservloeistof en de message: Fill windowwasher etc op het matrix niet uit wilden gaan. He oude ding gedemonteerd. Echt oud, want de produktie datum geeft 07 juni 1990 aan. De voeler heeft 2 elementen en eentje was er idd afgbroken, waardoor ze bijkbaar aangeeft dat het reservoir leeg is, zie 2e foto:
Het viel mee met de douche, ik had er een emmer naast gezet. Wel fijn dat ik het wist, thanx Wim! De bak weer gevuld zodat de voeler onder water kwam te staan en idd, geen melding meer. Nu ook het pompje voor de achteruitwisser gecontroleerd want die had het nog nooit gedaan. De reserve deed het wel dus we hebben nu weer alles werkend! :D Wel is het zo dat de aansluiting van de bak op de vulmond standaard ietwat knullig; de bak kantelt nl wat rtg spatbord. Daardoor lekt het vlug. Met 4 lagen dik plakvilt een bokje gemaakt en deze tussen scherm en bak geduwd waardoor ze boven weer beter aansluit.
Klus 3 was localiseren waar de metaal tik / klonk vandaan komt. Ergens achter bij het LA wiel. Het is geen uitlaat. Het is volgens mij ook geen ontplofte bol. Als ik tegen het wiel sla, bij los van de grond hoor je wel wat maar nog steeds moelijk te localiseren. Zitten de draagarmlagers aan het einde van de as, zeg maar ongeveer ter hoogte van de pijl op onderstaande foto?
Morgen maar even naar onze Jan v G. Dit krijg ik er zelf niet 1-2-3 uit.
Daarna madame nog even gewassen en een stukje rijden. Veren doet ze gewoon erg goed, vandaar dat ik die onplofte bol niet geloof. Even een fotootje gemaakt. Ze is toch wel een beauty en dan kan ik er weer even tegen en over mijn hart strijken om de volgende hobbel maar weer te nemen :roll:
Oh ja, tegenwoordig heb ik een baard van 3 weken, crimineel hè? :lol: 8)
Mooie klussen Mike :wink: en een geweldige criminele uitstraling heb je nu :lol:.
Nu je het over het achterste sproeierpompje hebt, die heeft bij mijn 24v ook nog nooit gedaan. Ook wel puntje die ik gedaan wil hebben :wink:. Op welke plek in het reservoir zit het achterste sproeierpompje?
Hopelijk zit de metalen tik niet in de achterste draagarmlagers, dat is wel een duur klusje. Maar als dat het probleem is, is het verstandig die te laten vervangen.
Ja, die bestaan nog.. Is gewoon een euromaster truckcenter.. Leveren altijd top werk!
Ik las in het cafe al dat je te veel olie er in hebt, meteen er uit halen! Te veel olie is veel schadelijker dan te weinig.. Hoeveel te veel hebben we het dan over? Als je de afstand tussen min en max neemt, hoeveel keer die afstand zit die boven max?
Gaat in ieder geval lekker daar.. Gelukkig kan je er nog om lachen :wink: :lol:
Pfieuwww vraag je me wat. Morgenochtend peilen, ze is nu warm.
Maar het is niet een ietsje te veel, het is echt te veel. Bouwt dat meer druk op de keerringen of klopt die redenatie niet?
Kan ik de carterplug ietsje losdraaien , maar niet eruit, en zo olie lozen of gaat ze dan lekken en moet er een nieuw koper ringetje in?
Dit was mijn eerste eigen olieverversing die ik vorige maand gedaan heb... :oops:
Redenatie klopt helemaal, overtollige olie weghalen. Carterplug niet helemaal losdraaien, bijna op het einde van het losdraaien stroomt de olie erlangs en hiermee kun je het doseren. Koper ringetje hoef je niet te vervangen in dit geval.
Was er dan toch een verschil tussen de oude en nieuwe peilstok? Vreemd dat er teveel motorolie inzit, er gaat 6,5 liter incl oliefilter in een ZPJ motor.
Mijn ervaring met carterpluggen is dat als je ze losdraait er vrijwel geen olie uitkomt. Hoogop een paar druppels. En dan ineens de hele plens.
Maar ja, ik draai 'm er dan ook niet heel langzaam uit. ;-)
Vooral koud doen, dan kan je de plug vasthouden...... en het losdraaien wat beter "doseren" :wink:
Ook bij mijn (E)Xantia wel eens gedaan dat er teveel olie in zat.
Je hebt dus ook al flink kilometers gemaakt met dit teveel.. Erg jammer. Een overschot aan motorolie is veel schadelijker dan een tekort.
Dit inderdaad ivm een overdruk. Bepaalde delen moeten door opspetterende olie gesmeerd worden. Niet door volledig onder te staan en daar constant in te staan.. Dan kun je inderdaad lekkage via je keerringen krijgen!
De ES9J4 met 4HP20 bak die ik heb staan, is ook kapot gedraaid door teveel olie. De extra tegendruk deed de motor haast afslaan. Hier zat 1-1.5 liter te veel in.. Ditzelfde effect kun je krijgen bij een benzine auto.
Bij een diesel kan dit zelfs zorgen voor op hol slaan!
Echt ZSM er uit halen! Iedere garage heeft ook wel een pompje om het er via de pijlstok uit te halen...
Marco
Vanavond de carterplug voorzichtig losgedraaid. De olie was nog wel wat warm maar zeker niet heet...meer goed lauw warm.
Ik heb plm 750ml afgetapt. Eerst ben ik gaan peilen maar toen kwam er al wat vreemds naar voren. Een paar maanden geleden heb ik nl een nieuwe peilstok bij de dealer besteld omdat mijn handvat bij de oude er niet meer aan zat en dat staat zo slordig. Er zit echter een verschil tussen de oude peilstok en de nieuwe:
Dit peil is voor het aftappen, met de oude peilstok. Duidelijk te veel olie aanwezig.
Bij de nieuwe peilstok lijkt het in orde maar de meting is telkens "rommelig" er zit nl ook olie in het getordeerde deel verder op naar boven. (niet op de foto)
Doordat de oude peilstok geen handvat heeft lijkt het of deze dieper in de schacht gaat. Maar er is ook verschil tussen het min en max peil. Bij de nieuwe is de bandbreedte tussen min en max kleiner. Het eindstuk van min naar uiteinde is weer langer.
De nieuwe peilstok heeft een rood rond handvat. Hoort die wel bij mijn V6 serie 1? Moet dat niet een geel plat dopje zijn en heb ik nu de peilstok van bijvoorbeeld een serie 2 V6 24V?? Het is toch niet zo, toevallig, dat bij handbak V6 de versnellingsbak ook door de motorolie wordt gesmeerd, net als bij Peugeot 205 ed... m.a.w. dat een automaat een kleiner motorolie volume heeft??
In iedergeval is er dus 750ml uit. Morgenoctend zal ze echt koud zijn en dan peil ik weer eens.
Overigens is de auto van onder nog steeds echt droog, iets wat ze eerst niet was. Kan het daarom zijn dat de carterventilatie rv er voor zorgde dat ik bij koude motor een oliegeur in het interieur kreeg vanwege het teveel aan olie???
Weer een heel verhaal, begin me er onderhand voor te schamen, maar ben benieuwd hoe het zit.
Als laatste heb ik sinds vanmiddag een metaalachtige tik bij he afrijden van een scherpe afrit of het rijden over een flinke dwarsrichel. Inveren sec gaat geluidloos. Had als verdachte de haak van het frame waar het reserve wiel in hangt, maar na deze gefixeerd te hebben was het nog niet weg. Het is met name buiten erg goed te horen.
Mooi klusje erbij voor as zondag... :roll:
Je verhaal over de peilstok is voor mij een déjà vu. :roll: Op het Xantiaforum zijn er pagina's vol geschreven over oranje en gele peilstokken en de verschillende lengtes.
Ik zou toch nog een keer naar de dealer gaan met de vraag of de nieuw de juiste is. En verder het oliepeil is boven het minimum van de nieuwe stok houden.
Ik zal even kijken welke stok er bij mij in de slopert zit :) Volgens mij is die nog goed.
(quote: "de sensor die aangeeft dat ze leeg is zit denk ik op die tank": quote)
Mike, ik denk dat ik het zelfde heb. Alleen, als ik ga sproeien, dan licht mijn computer op met de melding dat ik moet bijvullen (terwijl ie aan de nok toe gevuld is). Verder nooit!!! Ik krijg dan ook zo'n oranje icoontje midden in het display. :cry:
Dat had Brian ook met zijn 2.1TD, nooit gevonden wat het was. Ik vermoed nog steeds een slechte aarde.
info rapid no 40, december 1991
Olie peilstok oud is 647 mm lang, vanaf uiteinde tot eerste inkeping 27 mm.
Vanaf organummer 5201 is de olie peilstok 663 mm lang, vanaf uiteinde tot eerste inkeping 33 mm.
Als je mij vraagt heb je dus de verkeerde peilstok.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Als er alleen een langer puntje aan zit maakt het niet uit natuurlijk, als de afstand van knop tot de inkepingen maar hetzelfde is.
Ik zou zeggen Maarten lees mijn bijdrage en dan je eigen opmerking nog een keer.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Het verschil op de foto van Mike is meer dan de 5 mm die jij noemt.
Ik doelde op Mike zijn oude en nieuwe stok.
ben benieuwd met welke stok die van Mathijs dalijk overeenkomt. En dan mooi die gebruiken :wink:
Van wie ? :P
Als ik dr an denk zal i kwel ff plaatje schieten en meten
:lol: :lol: Hoe zeggen ze dat ook alweer: A dirty mind is a joy for ever!!
Goed plan Matthijs..ik heb gewoon een prehistorisch organummer. Thanx Mark, is wel duidelijk! :wink:
In de laate serie's 1 of hele vroege series 2 (zoals de van moi) ligt een ander type V6. Dus die aangepaste oliepeilstok lijkt allezins aanneemelijk.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Vandaag weer wat motorolie geloosd. Op de, orignele, peilstok staat ze nu net onder het maximum. Helaas geeft de meter op het dashboard nu net boven minimum aan. :? Toch maar op "the old dipstick" vertrouwen denk ik.
Klus 2 was uitzoeken waarom mijn lampje van de ruitenwisservloeistof en de message: Fill windowwasher etc op het matrix niet uit wilden gaan. He oude ding gedemonteerd. Echt oud, want de produktie datum geeft 07 juni 1990 aan. De voeler heeft 2 elementen en eentje was er idd afgbroken, waardoor ze bijkbaar aangeeft dat het reservoir leeg is, zie 2e foto:
Het viel mee met de douche, ik had er een emmer naast gezet. Wel fijn dat ik het wist, thanx Wim! De bak weer gevuld zodat de voeler onder water kwam te staan en idd, geen melding meer. Nu ook het pompje voor de achteruitwisser gecontroleerd want die had het nog nooit gedaan. De reserve deed het wel dus we hebben nu weer alles werkend! :D Wel is het zo dat de aansluiting van de bak op de vulmond standaard ietwat knullig; de bak kantelt nl wat rtg spatbord. Daardoor lekt het vlug. Met 4 lagen dik plakvilt een bokje gemaakt en deze tussen scherm en bak geduwd waardoor ze boven weer beter aansluit.
Klus 3 was localiseren waar de metaal tik / klonk vandaan komt. Ergens achter bij het LA wiel. Het is geen uitlaat. Het is volgens mij ook geen ontplofte bol. Als ik tegen het wiel sla, bij los van de grond hoor je wel wat maar nog steeds moelijk te localiseren. Zitten de draagarmlagers aan het einde van de as, zeg maar ongeveer ter hoogte van de pijl op onderstaande foto?
Morgen maar even naar onze Jan v G. Dit krijg ik er zelf niet 1-2-3 uit.
Daarna madame nog even gewassen en een stukje rijden. Veren doet ze gewoon erg goed, vandaar dat ik die onplofte bol niet geloof. Even een fotootje gemaakt. Ze is toch wel een beauty en dan kan ik er weer even tegen en over mijn hart strijken om de volgende hobbel maar weer te nemen :roll:
Oh ja, tegenwoordig heb ik een baard van 3 weken, crimineel hè? :lol: 8)
[/url]
:sensuur: :schater: :schater: :schater:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
En die komt morgen in zn busje voorrijden :lol: Pas maar op dat ze je niet oppakken :P
Weer een productief dagje dus! :D
Als je een achterwiel eraf haalt, zie je aan het begin van de draagarm de kop van een grote bout. Daarachter zitten de lagers.
Op deze afbeelding ook wel te zien:
Als je auto op bokken zet, en de vering drukloos maakt, zou je speling kunnen voelen door goed aan de draagarm te trekken. (in de lengte van de as)
Maar hoeveel km heeft jouw XM achter de kiezen dan?
Mooie klussen Mike :wink: en een geweldige criminele uitstraling heb je nu :lol:.
Nu je het over het achterste sproeierpompje hebt, die heeft bij mijn 24v ook nog nooit gedaan. Ook wel puntje die ik gedaan wil hebben :wink:. Op welke plek in het reservoir zit het achterste sproeierpompje?
Hopelijk zit de metalen tik niet in de achterste draagarmlagers, dat is wel een duur klusje. Maar als dat het probleem is, is het verstandig die te laten vervangen.
ik geloofde dat die lagers laten doen niet eens zo gek veel geld was bij Dibert, had een keer 130 euro gehoord ofzo ?
243.200 and counting!
Bedankt voor de tekening...lijkt me idd niet zo'n onoverkomelijke dure klus..je kunt er toch goed bij?
JP het pompje van de achterruit:
Het voorste pompje is voor de achterste ruit...logisch hè :?
Thnx Mike :wink:, bij Citroën kijk ik niet meer op over (on)logische oplossingen :lol:.
km's maakt niets uit, het gaat stuk als het oud wordt en er vocht in komt.
MOOG revisiesetje kost 50 euro, is het zelfde bestelnr als het bx setje. :shock:
(lagers, bussen, bout, moer, kunstof buis wat in de draagarm zit)
Hmmm... Bij mijn type 2 was het achterste pompje ook inderdaad voor de achterkant. ;-)
zizzzzzjn beide pompjes niet exact gelijk? en zo ja, kun je ze net zo aansluiten als het je belieft...toch??
Pagina's