Zoals gezegd is de veerpootleiding dicht. Helaas kwam de harde metaalachtige tik weer terug :cry: Geen gehoor, zelfs fietsers schrikken ervan. Daarnaast is die verdomde message:Ruitensproeier reservoir vullen weer terug.
Eerst dat laatste: Enkele weken geleden heb ik het reservoir vervangen door een slopert en tevens de voeler vernieuwd. De oude voeler miste een koperen voetje, allicht dat die het niet meer deed. Maar bij het bijvullen lekte het enorm. Vandaar de zaak maar weer eens los gehad. De rubber afdichtring die op het reservoir zat lag IN het reservoir. Deze er uitgevist en verlijmd. Nu de vul pijp extra goed aangedraaid en reservoir weer afgevuld. Mooi lek dicht. Beschermkappen weer terug wiel terug en klaar...denk je dan. Niet dus, melding is er nog steeds. :evil:
Stom van me...met de motorkap open gaat de melding hiervan vóór de melding van het ruitenwisservloeistof reservoir. Blijkbaar heeft de nieuwe voeler dus ook weer de geest gegeven...
Dan de tik achter. Vermoedelijk is het toch een adal (voor de nog niet ingewijden hier: een Achter DraagArm Lager.) Het vergalt mijn rijplezier behoorlijk dus ze is terug geweest bij van Gompel. Je kunt uit de stand van de wielen niet opmaken dat er iets mis is. Ook zat er geen speling op de draag armen in onbelaste toestand. Besloten om van beide draagarmen de binneste en buitenste lagers te vernieuwen.
LA is wel te zien dat de lagers aan het happen zijn. Overigens was dit nog niet ernstig en komen ze lagers tegen die volledig uitgevreten zijn. Dan veranderd de stand van het wiel ook echt en komt de bevestiging van de stabilisator ook onder hoge spanning te staan.
RA was het echter goed mis. Een aantal lagerrolletjes waren daar volledig tot zand vermalen. :shock:
Verder is er na het vernieuwen van de lagers ra ook een nieuwe rubberhoes om de veercylinder gezet. En die "nieuwe" voeler voor het ruitenwisservloeistof reservoir bleek ook kaduuk. Daar zit nu ook weer een andere op en de melding is eindelijk weg.
Gisteren madam dus weer opgehaald en de tik is weg :dans:
Wat een genot weer. Dat dan weer wel. Ik kan weer ongeneerd over slechte wegen zweven, in de wetenchap dat La Noir weer een stuk beter is geworden. Morgen gaan we naar zee en dat wordt een fijne rit!
Volgende week: Borculo! Nieuwe rubbers vóór, om de laatste imperfecties weg te werken. ( :lol: ech nie) Daarna gaan we ons eens op de carrosserie richten.
Oh ja; vanmiddag komt @Rootje de VC stekker van Matthijs brengen!!! Kunnen we dat ook weer in orde gaan maken!
Mooi dat de tik weg is. Als je die relatief ielige lagertjes ziet, is het best een mechanisch wondertje. Ik heb Sohail geholpen met de lagers in z'n Xant en ze er uit halen is geen fijne klus. :?
Inderdaad lijkt me verhitten van de draagarm (of afkoelen van het lager) het beste. Hoeft trouwens maar aan een kant van de arm. Want als die weg is, kun je met een lange schroevedraaier o.i.d. de andere er uit tikken.
Gisteren weer even melding van te hoge temp en de stoplamp...alleen:
De radio kraakte even en de melding was er maar een "split-second". Bovendien was ik net 50 meter onderweg. Vrijwel zeker dus een aansluiting en ik vermoed "ergens" onder het dashboard want daar hoorde ik ook een geluidje wat duidt op een slecht contact.
Mischien dat ik met mijn maat 45 toch wat geraakt heb :roll:
Maak me igg geen zorgen over de werkelijke temperatuur. Misschien dat er da unten ook wel een sluitng los ligt van de BC. TOch binnenkort alles eens nalopen, los halen insprayen etc ..
Denkt het ook wel Matthijs. Een deel is al wel opgelost maar er speelt zo nu en dan weer wat nieuws op. We konden haar toen ook al niet uitgelezen krijgen weet je nog?
Gisteren sleutelmeeting in Borculo! Voor La Noir had ik bedacht om de draagarm- en stabalisatorrubbers te vervangen. Waarom: Ik wil kijken hoe stil we ze kan worden in de voortrein.
Ervaren deskundige zeggen dat dit een gebed zonder eind is maar ik wil toch een begin maken. Pokke pokke stangetjes (veer reactie stangen) en een voorpoot zijn al vervangen en de sleutelmeet&greet leek me een leuke gelegenheid om de rubbers te vernieuwen.
Helaas was er maar één stabalisatorrubber binnengekomen dus werden alleen de draagarmrubbers vernieuwd. Niet dat er verder geen complicaties kwamen hoor...ze heeft ons de hele dag bezig gehouden.
Even nog een bedankje voor Wes en Wim, met hun voortvarende inzet en dito inzicht is de klus geklaard. Ik sotnd erbij en keek er naar, maar MET camera dus hier de pic's: (Het zijn er nogal wat :roll: )
Zo lijkt het wel heel erg appeltje, eitje. Bij de volgende sleutelmeeting staat straks de halve club rubbers te vervangen. :lol:
Hele mooie duidelijke foto's met goede begeleidende tekst. :thumbup:
Bij de aandrijfassen die uit de bak komen bleken de binnenste en buitenste keerring behoorlijk te lekken. Helaas had Dibbert veel keerringen, maar niet de juiste. Nu de draagarmen nog los waren was het niet zo'n heremiejee geweest om de keerringen te vervangen. Toch de aandrijfas LV los gehaald. In deze as bleek overigens de koppeling behoorlijk "droog" te knakken en hebben we er extra vet bijgedaan.
Het resultaat, de XM is wel een stuk stiller voor. Het is niet helemaal weg, maar ook niet alle rubbers zijn natuurlijk vervangen. Ook voelt ze beter in lange bochten (het "zetten") maar dat deed ze daarvoor ook al niet verkeerd. Diravi vangt veel op, was ook Dibberts mening. Bij Dirass zou je meer resultaat kunnen voelen na zo'n ingreep.
Neemt niet weg dat ik toch zeer binnenkort nieuwe keerringen moet monteren. Het is me te nat daar en ik denk dat ik het ook ruik in het interieur. Ook moet de automaatolie vervangen worden, daar er best wel wat uitelopen was. Ik had dit weer bijgevuld alleen met normale versnellingsbankolie :shock: duuhhh. Niet veel, maar toch.
Overigens ligt er vanochtend geen olie op de grond waar dat de laastste dagen wel het geval was.
En ik zou graag de hoogteregelaar laten vernieuwen door een gereviseerde. Dit kan bij Cypharse. Ook hier zweet het me te veel :lol:
Tot zover!
Weer een weekje verder.
Zoals gezegd is de veerpootleiding dicht. Helaas kwam de harde metaalachtige tik weer terug :cry: Geen gehoor, zelfs fietsers schrikken ervan. Daarnaast is die verdomde message:Ruitensproeier reservoir vullen weer terug.
Eerst dat laatste: Enkele weken geleden heb ik het reservoir vervangen door een slopert en tevens de voeler vernieuwd. De oude voeler miste een koperen voetje, allicht dat die het niet meer deed. Maar bij het bijvullen lekte het enorm. Vandaar de zaak maar weer eens los gehad. De rubber afdichtring die op het reservoir zat lag IN het reservoir. Deze er uitgevist en verlijmd. Nu de vul pijp extra goed aangedraaid en reservoir weer afgevuld. Mooi lek dicht. Beschermkappen weer terug wiel terug en klaar...denk je dan. Niet dus, melding is er nog steeds. :evil:
Stom van me...met de motorkap open gaat de melding hiervan vóór de melding van het ruitenwisservloeistof reservoir. Blijkbaar heeft de nieuwe voeler dus ook weer de geest gegeven...
Dan de tik achter. Vermoedelijk is het toch een adal (voor de nog niet ingewijden hier: een Achter DraagArm Lager.) Het vergalt mijn rijplezier behoorlijk dus ze is terug geweest bij van Gompel. Je kunt uit de stand van de wielen niet opmaken dat er iets mis is. Ook zat er geen speling op de draag armen in onbelaste toestand. Besloten om van beide draagarmen de binneste en buitenste lagers te vernieuwen.
LA is wel te zien dat de lagers aan het happen zijn. Overigens was dit nog niet ernstig en komen ze lagers tegen die volledig uitgevreten zijn. Dan veranderd de stand van het wiel ook echt en komt de bevestiging van de stabilisator ook onder hoge spanning te staan.
RA was het echter goed mis. Een aantal lagerrolletjes waren daar volledig tot zand vermalen. :shock:
Verder is er na het vernieuwen van de lagers ra ook een nieuwe rubberhoes om de veercylinder gezet. En die "nieuwe" voeler voor het ruitenwisservloeistof reservoir bleek ook kaduuk. Daar zit nu ook weer een andere op en de melding is eindelijk weg.
Gisteren madam dus weer opgehaald en de tik is weg :dans:
Wat een genot weer. Dat dan weer wel. Ik kan weer ongeneerd over slechte wegen zweven, in de wetenchap dat La Noir weer een stuk beter is geworden. Morgen gaan we naar zee en dat wordt een fijne rit!
Volgende week: Borculo! Nieuwe rubbers vóór, om de laatste imperfecties weg te werken. ( :lol: ech nie) Daarna gaan we ons eens op de carrosserie richten.
Oh ja; vanmiddag komt @Rootje de VC stekker van Matthijs brengen!!! Kunnen we dat ook weer in orde gaan maken!
Mooi dat de tik weg is. Als je die relatief ielige lagertjes ziet, is het best een mechanisch wondertje. Ik heb Sohail geholpen met de lagers in z'n Xant en ze er uit halen is geen fijne klus. :?
Ze hebben dat met een las apparaat gedaan Wim...door de hitte zet het alluminum sneller uit en werd ie er zo uitgetikt...of iets dergelijks :roll:
tjonge...
zgan dalijk?
Inderdaad lijkt me verhitten van de draagarm (of afkoelen van het lager) het beste. Hoeft trouwens maar aan een kant van de arm. Want als die weg is, kun je met een lange schroevedraaier o.i.d. de andere er uit tikken.
De tik was toch de adal :(. Wat was je voor de operatie kwijt geweest?
Wat kan er nog misgaan na de draagarmrubbers en een andere kabelboom van de vc :D.
Haha, vast nog heel veel ;) En gezien dit topic zal ie het ook allemaal nog wel tegenkomen :p
en positief blijven :lol:
Ben benieuwd wat jullie allemal nog gaan tegen komen :mrgreen: :evil:
Maar het scenario zal wel als volgt gaan: Mijn XM is dadelijk helemaal perfect....en dan breekt de bak doormidden :roll:
Gaan we er een ZPJ4 inhangen met handbak :jumps:
Kijk, je kan het ook positief inzien 8)
Ik zou hem ruilen voor een witte :P
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
ik zou hem slopen :lol:
mmmhh Ik blijf positief voor jou hoor XMike
Dank je Jeroen :wink:
Probleem met de windshield washer melding is iig nu opgelost. Heb de stekker van de voeler afgehaald :evil: :lol:
[off topic modus]
Dan had ik die lagers er ook uitgelaten :FU:
[on topic modus]
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Gisteren weer even melding van te hoge temp en de stoplamp...alleen:
De radio kraakte even en de melding was er maar een "split-second". Bovendien was ik net 50 meter onderweg. Vrijwel zeker dus een aansluiting en ik vermoed "ergens" onder het dashboard want daar hoorde ik ook een geluidje wat duidt op een slecht contact.
Mischien dat ik met mijn maat 45 toch wat geraakt heb :roll:
Maak me igg geen zorgen over de werkelijke temperatuur. Misschien dat er da unten ook wel een sluitng los ligt van de BC. TOch binnenkort alles eens nalopen, los halen insprayen etc ..
Volgens mij heb jij gewoon last van de ordinaire aarde problemen die de type1's hebben als ik hoor wat er allemaal gebeurt;
radio kraakt, BC werkt niet, stoplampjes, ruitenvloeistof meldingen, veercomputer problemen, etc etc
Ik zal wel even een multimeter meenemen zaterdag.
Denkt het ook wel Matthijs. Een deel is al wel opgelost maar er speelt zo nu en dan weer wat nieuws op. We konden haar toen ook al niet uitgelezen krijgen weet je nog?
Goed plan Maarten! Ben benieuwd want je vindt.
Dat zijn typisch vroege serie1 kwaaltjes, maar ook dat moet op te lossen zijn :wink:.
Ik heb daar nagenoeg geen last van!? Heb dan ook een eind '91'r. :lol:
Zitten jouw aardedraden met stekkers of met parkers aan de massa?
Die eerste variant levert heel veel problemen op, is zelfs een terugroepactie voor geweest... dan werd de tweede variant toegepast.
En een handtekening!!!!
Die stekkerdoosjes op de binnnschermen zijn bij mij alwel vervangen door parker massa's. Maar dan nog...het spul word wel oud... :wink:
Gisteren sleutelmeeting in Borculo! Voor La Noir had ik bedacht om de draagarm- en stabalisatorrubbers te vervangen. Waarom: Ik wil kijken hoe stil we ze kan worden in de voortrein.
Ervaren deskundige zeggen dat dit een gebed zonder eind is maar ik wil toch een begin maken. Pokke pokke stangetjes (veer reactie stangen) en een voorpoot zijn al vervangen en de sleutelmeet&greet leek me een leuke gelegenheid om de rubbers te vernieuwen.
Helaas was er maar één stabalisatorrubber binnengekomen dus werden alleen de draagarmrubbers vernieuwd. Niet dat er verder geen complicaties kwamen hoor...ze heeft ons de hele dag bezig gehouden.
Even nog een bedankje voor Wes en Wim, met hun voortvarende inzet en dito inzicht is de klus geklaard. Ik sotnd erbij en keek er naar, maar MET camera dus hier de pic's: (Het zijn er nogal wat :roll: )
Verder in deel 2!
Zo lijkt het wel heel erg appeltje, eitje. Bij de volgende sleutelmeeting staat straks de halve club rubbers te vervangen. :lol:
Hele mooie duidelijke foto's met goede begeleidende tekst. :thumbup:
Deel 2:
Bij de aandrijfassen die uit de bak komen bleken de binnenste en buitenste keerring behoorlijk te lekken. Helaas had Dibbert veel keerringen, maar niet de juiste. Nu de draagarmen nog los waren was het niet zo'n heremiejee geweest om de keerringen te vervangen. Toch de aandrijfas LV los gehaald. In deze as bleek overigens de koppeling behoorlijk "droog" te knakken en hebben we er extra vet bijgedaan.
Het resultaat, de XM is wel een stuk stiller voor. Het is niet helemaal weg, maar ook niet alle rubbers zijn natuurlijk vervangen. Ook voelt ze beter in lange bochten (het "zetten") maar dat deed ze daarvoor ook al niet verkeerd. Diravi vangt veel op, was ook Dibberts mening. Bij Dirass zou je meer resultaat kunnen voelen na zo'n ingreep.
Neemt niet weg dat ik toch zeer binnenkort nieuwe keerringen moet monteren. Het is me te nat daar en ik denk dat ik het ook ruik in het interieur. Ook moet de automaatolie vervangen worden, daar er best wel wat uitelopen was. Ik had dit weer bijgevuld alleen met normale versnellingsbankolie :shock: duuhhh. Niet veel, maar toch.
Overigens ligt er vanochtend geen olie op de grond waar dat de laastste dagen wel het geval was.
En ik zou graag de hoogteregelaar laten vernieuwen door een gereviseerde. Dit kan bij Cypharse. Ook hier zweet het me te veel :lol:
Tot zover!
Mike, je bent ook goed bezig geweest met het fotoverslag :wink:.
Nu ik deze foto`s zie krijg ook zin om mijn stabilisator -en draagarmrubbers vervangen te hebben :D.
:lol: Bestel dan meteen ook de juiste bak-keerringen :!:
Mijn draagarmbenodigdheden heb ik al thuis liggen, nu W&W lief aankijken :mrgreen:.
Ik kan wel de juiste bakkeerringen voor je bestellen, zowel voor links als rechts neem ik aan.
JP, heb je een PB'tje gestuurd en je hebt nog niet gereageerd :wink:
Pagina's