Wat ik altijd doe, maar ik weet niet of dat bij de XM net zo simpel is als bij de BX, is een flinke lijmklem pakken en die tegen de klemband en de remschijf zetten, door die klem nu flink aan te trekken plet je het rubberen blokje iets waardoor je eenvoudig met de hand de klemband vast kunt zetten. Maar goed, bij de BX zit dat blokje van de retourslang ongeveer ten hoogte van de remschijf, bij de XM heb ik het nog niet gezien.
Dito bij de XM. Je moet wel het wiel er af halen om er behoorlijk bij te kunnen. ;-)
Neemt niet weg dat ik klemmen met een schroefverbinding prettiger vind. Het is een persoonlijke mening want er zijn ook forummers die ze wel waarderen. :lol:
Nog even een updeetje voor m'n dagboek.
Vandaag op de najaarsmeeting La Soixante laten 'uitdeuken zonder spuiten'. Ik wilde 3 deukjes op de motorkap en 1 op het linkervoorportier laten doen. De uitduiker heeft, samen met omstanders uiteindelijk zo'n 11 deukjes ontdekt en ze naar de deukjeshemel verwezen. Gaandeweg kwam hij er nog een of 2 tegen die hij naar hun vriendjes heeft gestuurd. Echt heel erg goed werk :thumbup: En voor een prijsje waar ik me eigenlijk voor schaam zo cheap-cheap. :oops:
Zekerstewetenvanwel!. Het uitdeuken leverde al bijna een waardeverdubbeling op. En voor de halve aanschafprijs ook nog 'ns een set matten gekocht met rood Citroënlogo. De auto heeft zo een kapitaal aan accesoires. :lol: Hmmm.... de radio is 8x de aanschaprijs en nieuw ging 'ie voor bijna 100.000 Florijnen bij de dealer weg. Da's dan een krankzinnig dure radio :!: :shock:
:grijns:
Haha heerlijk toch zo'n dame van stand voor een mooi prijsje :)
Ik kocht mijn break voor 350 euro met een bijna volle LPG tank (80 liter) en een zeer ruim half volle benzinetank. Verder mag ik nog uit een sloper 2.0 16V alles plukken wat ik hebben wil (alles dus :P ) maar ik heb mijn dame ongeveer bij de brandstof cadeau gekregen :lol:
Maar weer 'ns verder leuteren in mijn topic.
Ondanks alle gebeun aan het hydrauliek komt madame achter met een rotschok in de rijstand nadat ze in de hoogste stand heeft gestaan. Het irriteert me al langere tijd en intussen geef ik de schuld aan de ADAL's.
Via de dealer kost een revisieset (zoals dat in vaktermen heet) rond de 200 pleuri's. Da's wat ik ongeveer verwachtte. :roll:
Maar vandaag op internet een complete revisieset gezien voor nog geen €45,-. Van Moog. Dus als Sint Salaria langsgekomen is bestel ik binnenkort 2 van die sets. En ga ik ADALlen. :? Niet bepaald een vooruitzicht waar ik me op verheug, maar ik hoop dat het resultaat het gevloek doet vergeten.
Het moog setje had ik ook al gezien. Bij mijn bx heb ik het hier op de oprit gedaan, dat was goed te doen. Waarschuw je even als je aan de klus gaat bij de beunclub?
Ja hoor. 8)
Zijn de achterste draagarmen van een Bix dan hetzelfde qua constructie?
Ik heb Sohail geholpen en bij z'n Xant vond ik het lospeuteren van het eerste lager op de arm geen pretje. Je moet met veel kracht de lagers plaatsen en ze kunnen eigenlijk niet goed tegen die axiale kracht. :?
Op een aantal verrassende punten waren ze bij Citroën niet creatief zoals bij de retourslangen, verdeelblokken, hoogteregelaars en ook die lagers. Gelukkig voor ons. :lol:
Verder stelt het niet zo gek veel voor hoor. De draagarm loshalen en in een bankschroef zetten, lekker heetstoken en met een lange dop met dezelfde maat als de lagerbuis (maat van de dop ben ik ff kwijt maar zit in iedere standaard set) en een moker beuk je zo dat lager uit de draagarm.
Het kan wel zo zijn dat je te lang gereden hebt met uitgelodderde lagers, op een gegeven moment gaat de draagarm zelf ook slijten en kun je die als verloren beschouwen, zelfs een nieuw lager zet het wiel er dan niet meer recht onder.
Bedankt voor de link. Bij de Xant wilden we die kunststof buis en buitenring niet beschadigen (en gelukkig maar achteraf!) en dan is het een gepiel om de eerste buitenring er uit te krijgen.
Yep, gelukkig wel. :D Maar bij de Xant hadden we met z'n drieën twijfels of mijnheer S. wel de juiste set had meegekregen. Niet dus, want hij heeft een Break en HBase snapt weer niet dat dat anders is als een Berline.
Ergo, bij La Soixante is het straks het gewone hak- en breekwerk onder het motto: "Als het niet stuk is, maken we het wel stuk." ;-)
Oh ja, een luchtratel is inderdaad wel makkelijk. En laten we daar nu net de beunclub voor hebben. 8)
Als ik zover ben dan schreeuw ik het hier wel van de daken. Ik denk er wel over om er een combi-actie van te maken: lagers vervangen, remklauwen schoonmaken. En dan gelijk ook de wiellagers opnieuw invetten als ze nog niet te ver heen zijn.
Vanavond naar de beunclub om de rammelende uitlaat aan te pakken. Wat blijkt? De kraag met velsrand die op de kat zit, heeft losgelaten. Hierdoor zit de middendemper niet meer vast aan de kat. Daardoor hangt de uitlaat iets door en rammelt. :twisted: Er dondert niets onder uit dus er valt wel mee te rijden maar het rammelt wel; een dame onwaardig. :?
Heb je nog een nummer oid van die kat? Kan ik even kijken wat er op de uitlaten staat die bij mij liggen :wink:
Dan kan ik hem morgenavond wel in bodegraven hebben? Daar gaan we mijn radiateur dan vervangen. Kun je hem tot 11 uur savonds ophalen..
Wat ik altijd doe, maar ik weet niet of dat bij de XM net zo simpel is als bij de BX, is een flinke lijmklem pakken en die tegen de klemband en de remschijf zetten, door die klem nu flink aan te trekken plet je het rubberen blokje iets waardoor je eenvoudig met de hand de klemband vast kunt zetten. Maar goed, bij de BX zit dat blokje van de retourslang ongeveer ten hoogte van de remschijf, bij de XM heb ik het nog niet gezien.
Dito bij de XM. Je moet wel het wiel er af halen om er behoorlijk bij te kunnen. ;-)
Neemt niet weg dat ik klemmen met een schroefverbinding prettiger vind. Het is een persoonlijke mening want er zijn ook forummers die ze wel waarderen. :lol:
Nog even een updeetje voor m'n dagboek.
Vandaag op de najaarsmeeting La Soixante laten 'uitdeuken zonder spuiten'. Ik wilde 3 deukjes op de motorkap en 1 op het linkervoorportier laten doen. De uitduiker heeft, samen met omstanders uiteindelijk zo'n 11 deukjes ontdekt en ze naar de deukjeshemel verwezen. Gaandeweg kwam hij er nog een of 2 tegen die hij naar hun vriendjes heeft gestuurd. Echt heel erg goed werk :thumbup: En voor een prijsje waar ik me eigenlijk voor schaam zo cheap-cheap. :oops:
Geen significante waardevermeerdering van je dame dus? :mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Zekerstewetenvanwel!. Het uitdeuken leverde al bijna een waardeverdubbeling op. En voor de halve aanschafprijs ook nog 'ns een set matten gekocht met rood Citroënlogo. De auto heeft zo een kapitaal aan accesoires. :lol: Hmmm.... de radio is 8x de aanschaprijs en nieuw ging 'ie voor bijna 100.000 Florijnen bij de dealer weg. Da's dan een krankzinnig dure radio :!: :shock:
:grijns:
Lekker bezig dus.
Zal ze uitermate goed komen besnufflen tijdens de poetsmeeting dan.!
:shock: Ik wist niet dat jij een mattenfetisjist was. :lol:
Haha heerlijk toch zo'n dame van stand voor een mooi prijsje :)
Ik kocht mijn break voor 350 euro met een bijna volle LPG tank (80 liter) en een zeer ruim half volle benzinetank. Verder mag ik nog uit een sloper 2.0 16V alles plukken wat ik hebben wil (alles dus :P ) maar ik heb mijn dame ongeveer bij de brandstof cadeau gekregen :lol:
neen Wimmie.
Ik zeg toch dat ik ze kom besnuffelen... daan doel ik natuurlijk op jouw uitgedeukte dame :lol:
Oh, okay. Een deukjesfetisjist dan. :lol: Tja, er valt weinig te besnuffelen want madame is mooi strak. 8)
Check, mooi dat je de soixante deukvrij hebt 8).
En dat wil ik graag zou houden dus geen bezoekjes meer aan Nederlandse grote steden. ;-)
Maar weer 'ns verder leuteren in mijn topic.
Ondanks alle gebeun aan het hydrauliek komt madame achter met een rotschok in de rijstand nadat ze in de hoogste stand heeft gestaan. Het irriteert me al langere tijd en intussen geef ik de schuld aan de ADAL's.
Via de dealer kost een revisieset (zoals dat in vaktermen heet) rond de 200 pleuri's. Da's wat ik ongeveer verwachtte. :roll:
Maar vandaag op internet een complete revisieset gezien voor nog geen €45,-. Van Moog. Dus als Sint Salaria langsgekomen is bestel ik binnenkort 2 van die sets. En ga ik ADALlen. :? Niet bepaald een vooruitzicht waar ik me op verheug, maar ik hoop dat het resultaat het gevloek doet vergeten.
Het moog setje had ik ook al gezien. Bij mijn bx heb ik het hier op de oprit gedaan, dat was goed te doen. Waarschuw je even als je aan de klus gaat bij de beunclub?
Ja hoor. 8)
Zijn de achterste draagarmen van een Bix dan hetzelfde qua constructie?
Ik heb Sohail geholpen en bij z'n Xant vond ik het lospeuteren van het eerste lager op de arm geen pretje. Je moet met veel kracht de lagers plaatsen en ze kunnen eigenlijk niet goed tegen die axiale kracht. :?
W&W gaan er voor, ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe dat zit. :wink:
Bekijk Mike z'n foto's maar. En dan gaan we komende zaterdag d'r ook nog eens naar kijken. :wink:
Het MOOG BX en XM setje hebben dezelfde nummers.
Voor het vervangen van de BX adal staat ergens een handleiding op internet.
Op een aantal verrassende punten waren ze bij Citroën niet creatief zoals bij de retourslangen, verdeelblokken, hoogteregelaars en ook die lagers. Gelukkig voor ons. :lol:
Dit is het linkje naar het vervangen van de lagers bij de BX
Verder stelt het niet zo gek veel voor hoor. De draagarm loshalen en in een bankschroef zetten, lekker heetstoken en met een lange dop met dezelfde maat als de lagerbuis (maat van de dop ben ik ff kwijt maar zit in iedere standaard set) en een moker beuk je zo dat lager uit de draagarm.
Het kan wel zo zijn dat je te lang gereden hebt met uitgelodderde lagers, op een gegeven moment gaat de draagarm zelf ook slijten en kun je die als verloren beschouwen, zelfs een nieuw lager zet het wiel er dan niet meer recht onder.
Bedankt voor de link. Bij de Xant wilden we die kunststof buis en buitenring niet beschadigen (en gelukkig maar achteraf!) en dan is het een gepiel om de eerste buitenring er uit te krijgen.
Bij het MOOG setje zitten die buizen er toch weer bij?
Yep, gelukkig wel. :D Maar bij de Xant hadden we met z'n drieën twijfels of mijnheer S. wel de juiste set had meegekregen. Niet dus, want hij heeft een Break en HBase snapt weer niet dat dat anders is als een Berline.
Ergo, bij La Soixante is het straks het gewone hak- en breekwerk onder het motto: "Als het niet stuk is, maken we het wel stuk." ;-)
Het ziet er iig niet moeilijk uit, ben er klaar voor.
Dit was mij zelfs in mijn uppie gelukt. :lol: Al had ik wel even een luchtratel voor geleend om de grote bout los te krijgen.
Oh ja, een luchtratel is inderdaad wel makkelijk. En laten we daar nu net de beunclub voor hebben. 8)
Als ik zover ben dan schreeuw ik het hier wel van de daken. Ik denk er wel over om er een combi-actie van te maken: lagers vervangen, remklauwen schoonmaken. En dan gelijk ook de wiellagers opnieuw invetten als ze nog niet te ver heen zijn.
Vanavond naar de beunclub om de rammelende uitlaat aan te pakken. Wat blijkt? De kraag met velsrand die op de kat zit, heeft losgelaten. Hierdoor zit de middendemper niet meer vast aan de kat. Daardoor hangt de uitlaat iets door en rammelt. :twisted: Er dondert niets onder uit dus er valt wel mee te rijden maar het rammelt wel; een dame onwaardig. :?
En nu is het tijd voor een nieuwe uitlaat??
Nee, alleen een andere kat. Ik heb begrepen dat Marco nog wel het een en ander heeft.
Heb je nog een nummer oid van die kat? Kan ik even kijken wat er op de uitlaten staat die bij mij liggen :wink:
Dan kan ik hem morgenavond wel in bodegraven hebben? Daar gaan we mijn radiateur dan vervangen. Kun je hem tot 11 uur savonds ophalen..
Pagina's