Forum: Grand Café Onderwerp: L'ambiance, Café du XM. (Februari)
detlev
Berichttitel: Re: L'ambiance, Café du XM. (Februari)
Geplaatst: wo feb 23, 2011 5:34 pm
Reacties: 1403
Bekeken: 5494
Maar Mike, als het met electroLiesje gaat, kun je toch eerst de niet te coaten delen lakken of anderszins afdekken om ze onbehandeld te laten?
Weet niet meer precies waarmee, maar volgens mij is dat net als bij het etsen van printplaten wel mogelijk...
Was niet in dit topic maar in het café... Borrelpraat wordt snel vergeten. :P :P :P
Ja klopt, was ik. Vanavond verder met de test velg; Ik was nog niet helemaal tevreden met het schuurwerk. Hier en daar toch nog miniscuul kleine open porieën. Deze weer van grof naar fijn opgeschuurd. Daarna met Belgom aan de slag. Da's verdomd mooi spul en werkt goed. Moest wel een aantal keren herhalen op bepaalde delen. Er komt wel een mooie glans voor de dag en het ziet er puur uit. In die zin dat ik het gewoon mooi vind dat het alluminum zo blinkt. Wel blijkt dat nog niet alles goed gepolijst is, zie de kleine detail foto. Maar op het oog, de hele velg beschouwd is het resultaat wel mooi.
Alleen erg bewerkelijk. Ik hoop dat de via via kennis de velgen kan afdraaien zodat alles gelijkmatig is. Dan kun je pas echt gelijkmatig polijsten. Ennieweej, dit zal min of meer het eind resutlaat worden:
De lak is RAL 7010 "ZELTGRAU". Een mooi grijs met een ietsiepietsie vleugje groen erin. Alleen zie je dat niet meteen. Het is een aantal tintjes donkerder dan de standaard kleur maar daardoor vind ik het gepolijste deel mooier naar voren springen.
Vannacht toch beroerd geslapen dus alle tijd om over van alles en nog wat na te denken, waaronder de blokjes velgen. De kleur Zeltgrau is best mooi, maar als je goed kijkt zie ik toch veel stofdeeltjes en onregelmatigheden in de lak. Vandaar bedacht om een van de reeds gepoedercoate Etoile velgen aan de binnenkant een stuk op te schuren. Kijken of dat er nu echt zo moeilijk afgaat.
Het valt me 100% mee, met de juiste grofheid schuurpapier en dan steeds fijner kom ik op prachtig blank allu in relatief korte tijd.
Ik ga de velgen dus wel compleet laten poedercoaten. Een nadeel hierbij is het beperkte aantal RAL kleuren waaruit ik een keuze kan maken.
Maar dan heb je wel een mooi gepoedercoate velg, ook aan de binnen zijde. Die binnenzijde ga ik nl niet in de hardwax zetten iedere keer. Bovendien scheelt het heel veel schuur en afplakwerk.
Als er geen mooie donkergrijs tussen zit overweeg ik zelfs een zwarte poedercoating! Zie laatste foto:
Poedercoaten voor de binnenkant lijkt mij ook prima, kan al dat remstof niet makkelijk eraan hechten. Scheelt ook weer met balanceerloodjes plakken en het bijhouden met het schoonmaken.
Zwart of grijs :???? voor de blokjesvelgen, met jouw zwarte XM zou zwart nog wel eens goed kunnen staan maar grijs vind ik ook mooi.
Mike, indachtig het verhaal van Willem Roest gisteren over de diravi. Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat de retourleiding bekneld zit. Je zou het voorraadvat los kunnen halen en de slangen daarachter kunnen controleren. Als alles netjes zit, zitten de slangen tussen de 2 'vleugels' achterop het voorraadvat.
Ik ben nogal huiverig voor dat verrekte voorraadvat geworden. Tot nu toe ging er telkens iets fout als ik hem los had. Maar ja, zo is rijden ook niks werd! En da's extra jammer want ondanks het beroerde stuurgedrag voel ik een hele verbetering in het weggedrag met die nieuwe stab-rubbertszzz
Misschien morgen toch maar doen...
Ben helemaal vergeten te vermelden wat er allemaal gedaan is gisteren, naast de stabsrubs.
* Nieuw luchtfilter
* Nieuwe Valeo Flex wipers
* gebruikt allu onderste schelp RV waar de stab stang door heen gaat. Overgenomen van Jeroen78, die hem wel op voorraad had :mrgreen:
* Nieuwe borgbouten voor de fuseés, alsmede een nieuwe centrale fuseé moer ( die grote) Team W&W wilde de oude gebruiken en ik ving zoiets op dat Sohail daar van zou gruwen. Eigenlijk heeft ie gelijk, niets mooier als nieuw blinkend spul onder madame.
Zoals in het café ik al genoemd hebt, jouw diravi rechtuitstand moet afgesteld worden. Mogelijk waren jouw stabilisatorstandrubbers dermate versleten dat de diravi rechtuitstand opnieuw afgesteld dient te worden. Iets anders zou ik niet kunnen bedenken.
Afstellen:
Neem een lange rechte weg die je kent, draai aan de zwarte knop (zwart kapje wegtrekken) bij de paravan, bestuurderszijde met flinke slagen (reageert in eerste instantie niet op kleine slagen, daarna wel met kleinere slagen fijn afstellen).
Bij een afwijking naar links de knop indraaien en afwijking naar rechts de knop uitdraaien. Dan weer die rechte weg rijden, net zolang totdat het stuur recht staat. Voel je bij een rechtstaande stuur dat de auto gaat afwijken, dan moet je opnieuw laten uitlijnen.
Het aluminumblokje met het plunjertje erin:
Doorsnede tekening (linksonder is het aluminium blokje met de hydraulische plunjer erin):
Bij licht sturen (parkeren) staan de 2 massa's omhoog (centrale veer drukt op beide massa's) zoals de tekening aangeeft, de hydraulische plunjer drukt nu tegen het bedieningsstangetje. Het stuurhuis krijgt nu de volledige hydraulische druk om licht te kunnen sturen.
Neemt de snelheid toe (aangedreven door de kabel vanaf de bak met km/h aangegeven), dan gaan de massa's draaien en tengevolge van de centrifugaalkracht nemen de massa's een horizontale positie in. Daarmee wordt tegen de centrale veer gedrukt die de hefboom laat kantelen en het bedieningsstangetje omlaag drukt. De hydraulische plunjer wordt door het bedieningsstangetje ingedrukt en zodoende wordt aan het stuurhuis uiteindelijk minder druk toegelaten voor een zwaardere besturing.
Dankjewel voor de duidelijke omschrijving JP. Die klip rond de teller kabel zit er bij mij ook omheen. Dat afstellen van de diravi is interessant. Kan zijn idd dat het camber or whatever veranderd is door de nieuwe stabsrubbers.
Maar over het geheel is de besturing te zwaar, de rechtuit stand weg.
Alle LHM leidingen liggen vrij. Morgenochtend eens kijken of er nog iets te zien is van een eventuele lekkage onder de auto.
Daarna kun je de zwarte bol proberen open te maken, er kan niks wegspringen. Zorg er wel voor dat je de bol recht houdt in een bankschroef of zo, anders vallen de onderdelen eruit en weet je de volgorde niet meteen.
Kijk of het geheel makkelijk wil ronddraaien of klem zit.
Check ook of de plunjer heel is en dat het bedieningsstangetje in het midden staat van de plunjer, op een metalen stip.
Over een diravi ontluchtingsnippel, op de achterkant van het stuurhuis zelf heb ik dat gezien maar hoe je daar bij moet komen met je sleutel :roll:.
Was niet in dit topic maar in het café... Borrelpraat wordt snel vergeten. :P :P :P
En een handtekening!!!!
:lol: Schijnbaar, maar idd , jij had het ook al aangekaart!
het proces is dan wel heel anders dan electrolyse maar je idee voor afdekken is inderdaad wel het zelfde....
Iemand maakte in die discussie een vergelijking met electrolyse (volgens mij Mike zelf). Vandaar dat ik het zo beschreef.
En een handtekening!!!!
Ja klopt, was ik. Vanavond verder met de test velg; Ik was nog niet helemaal tevreden met het schuurwerk. Hier en daar toch nog miniscuul kleine open porieën. Deze weer van grof naar fijn opgeschuurd. Daarna met Belgom aan de slag. Da's verdomd mooi spul en werkt goed. Moest wel een aantal keren herhalen op bepaalde delen. Er komt wel een mooie glans voor de dag en het ziet er puur uit. In die zin dat ik het gewoon mooi vind dat het alluminum zo blinkt. Wel blijkt dat nog niet alles goed gepolijst is, zie de kleine detail foto. Maar op het oog, de hele velg beschouwd is het resultaat wel mooi.
Alleen erg bewerkelijk. Ik hoop dat de via via kennis de velgen kan afdraaien zodat alles gelijkmatig is. Dan kun je pas echt gelijkmatig polijsten. Ennieweej, dit zal min of meer het eind resutlaat worden:
Super Mike!
Schitterend!! 8)
naais :clap:
Uitslover :FU:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Wow bruut resultaat man :kwijl:
Ja! Morgen de andere 4 laten stralen, 2 nieuwe spuitbussen lak laten maken en dan kan ik de komende avonden weer vooruit!
Weet je wat de lakcode is? Dat is voor de rest van de blokjesfreaks makkelijk te onthouden :wink:
Goed bezig! :clap:
Knap staaltje huisvlijt Mike. Petje af.
Zo die zien er weer strak uit hoor!! Netjes gedaan!
De lak is RAL 7010 "ZELTGRAU". Een mooi grijs met een ietsiepietsie vleugje groen erin. Alleen zie je dat niet meteen. Het is een aantal tintjes donkerder dan de standaard kleur maar daardoor vind ik het gepolijste deel mooier naar voren springen.
Thnx Mike :thumbup:
Ja-en-toch.... :???? :???? :????
Vannacht toch beroerd geslapen dus alle tijd om over van alles en nog wat na te denken, waaronder de blokjes velgen. De kleur Zeltgrau is best mooi, maar als je goed kijkt zie ik toch veel stofdeeltjes en onregelmatigheden in de lak. Vandaar bedacht om een van de reeds gepoedercoate Etoile velgen aan de binnenkant een stuk op te schuren. Kijken of dat er nu echt zo moeilijk afgaat.
Het valt me 100% mee, met de juiste grofheid schuurpapier en dan steeds fijner kom ik op prachtig blank allu in relatief korte tijd.
Ik ga de velgen dus wel compleet laten poedercoaten. Een nadeel hierbij is het beperkte aantal RAL kleuren waaruit ik een keuze kan maken.
Maar dan heb je wel een mooi gepoedercoate velg, ook aan de binnen zijde. Die binnenzijde ga ik nl niet in de hardwax zetten iedere keer. Bovendien scheelt het heel veel schuur en afplakwerk.
Als er geen mooie donkergrijs tussen zit overweeg ik zelfs een zwarte poedercoating! Zie laatste foto:
Poedercoaten voor de binnenkant lijkt mij ook prima, kan al dat remstof niet makkelijk eraan hechten. Scheelt ook weer met balanceerloodjes plakken en het bijhouden met het schoonmaken.
Zwart of grijs :???? voor de blokjesvelgen, met jouw zwarte XM zou zwart nog wel eens goed kunnen staan maar grijs vind ik ook mooi.
Ik ben benieuwd Mike! Het gaat zo in ieder geval de goede kant op 8) Had verwacht dat de poedercoat meer problemen zou geven met wegschuren!
Nee, het viel me echt mee. De kleur wordt nu RAL 7016, een tik donkerder dan standaard. Alleen zijn ze vogende week pas klaar. :x
Mike, indachtig het verhaal van Willem Roest gisteren over de diravi. Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat de retourleiding bekneld zit. Je zou het voorraadvat los kunnen halen en de slangen daarachter kunnen controleren. Als alles netjes zit, zitten de slangen tussen de 2 'vleugels' achterop het voorraadvat.
In ieder geval een makkelijke oplossing om te proberen.
Ik ben nogal huiverig voor dat verrekte voorraadvat geworden. Tot nu toe ging er telkens iets fout als ik hem los had. Maar ja, zo is rijden ook niks werd! En da's extra jammer want ondanks het beroerde stuurgedrag voel ik een hele verbetering in het weggedrag met die nieuwe stab-rubbertszzz
Misschien morgen toch maar doen...
Ben helemaal vergeten te vermelden wat er allemaal gedaan is gisteren, naast de stabsrubs.
* Nieuw luchtfilter
* Nieuwe Valeo Flex wipers
* gebruikt allu onderste schelp RV waar de stab stang door heen gaat. Overgenomen van Jeroen78, die hem wel op voorraad had :mrgreen:
* Nieuwe borgbouten voor de fuseés, alsmede een nieuwe centrale fuseé moer ( die grote) Team W&W wilde de oude gebruiken en ik ving zoiets op dat Sohail daar van zou gruwen. Eigenlijk heeft ie gelijk, niets mooier als nieuw blinkend spul onder madame.
Zoals in het café ik al genoemd hebt, jouw diravi rechtuitstand moet afgesteld worden. Mogelijk waren jouw stabilisatorstandrubbers dermate versleten dat de diravi rechtuitstand opnieuw afgesteld dient te worden. Iets anders zou ik niet kunnen bedenken.
Afstellen:
Neem een lange rechte weg die je kent, draai aan de zwarte knop (zwart kapje wegtrekken) bij de paravan, bestuurderszijde met flinke slagen (reageert in eerste instantie niet op kleine slagen, daarna wel met kleinere slagen fijn afstellen).
Bij een afwijking naar links de knop indraaien en afwijking naar rechts de knop uitdraaien. Dan weer die rechte weg rijden, net zolang totdat het stuur recht staat. Voel je bij een rechtstaande stuur dat de auto gaat afwijken, dan moet je opnieuw laten uitlijnen.
Het aluminumblokje met het plunjertje erin:
Doorsnede tekening (linksonder is het aluminium blokje met de hydraulische plunjer erin):
Bij licht sturen (parkeren) staan de 2 massa's omhoog (centrale veer drukt op beide massa's) zoals de tekening aangeeft, de hydraulische plunjer drukt nu tegen het bedieningsstangetje. Het stuurhuis krijgt nu de volledige hydraulische druk om licht te kunnen sturen.
Neemt de snelheid toe (aangedreven door de kabel vanaf de bak met km/h aangegeven), dan gaan de massa's draaien en tengevolge van de centrifugaalkracht nemen de massa's een horizontale positie in. Daarmee wordt tegen de centrale veer gedrukt die de hefboom laat kantelen en het bedieningsstangetje omlaag drukt. De hydraulische plunjer wordt door het bedieningsstangetje ingedrukt en zodoende wordt aan het stuurhuis uiteindelijk minder druk toegelaten voor een zwaardere besturing.
Duidelijk verhaal JP, ik laat het even op mij in werken.
Dankjewel voor de duidelijke omschrijving JP. Die klip rond de teller kabel zit er bij mij ook omheen. Dat afstellen van de diravi is interessant. Kan zijn idd dat het camber or whatever veranderd is door de nieuwe stabsrubbers.
Maar over het geheel is de besturing te zwaar, de rechtuit stand weg.
Alle LHM leidingen liggen vrij. Morgenochtend eens kijken of er nog iets te zien is van een eventuele lekkage onder de auto.
Eerst zoveel mogelijk proberen te ontluchten.
Daarna kun je de zwarte bol proberen open te maken, er kan niks wegspringen. Zorg er wel voor dat je de bol recht houdt in een bankschroef of zo, anders vallen de onderdelen eruit en weet je de volgorde niet meteen.
Kijk of het geheel makkelijk wil ronddraaien of klem zit.
Check ook of de plunjer heel is en dat het bedieningsstangetje in het midden staat van de plunjer, op een metalen stip.
Over een diravi ontluchtingsnippel, op de achterkant van het stuurhuis zelf heb ik dat gezien maar hoe je daar bij moet komen met je sleutel :roll:.
Nouwwww...zonder reserve diravibol bij de hand ga ik dat maar eens lekker niet doen. Regen-Drup verhaal ligt dan op de loer bij mij...
Pagina's