Denk aan een betere doorstroming en minder drukverlies. De debietregelaar geldt voor modellen met Dirass: Direction Assiste. Diravi heeft dit onderdeel niet.
Ik hoorde vorig jaar met de nieuwjaars meeting toen Lucas een lezing hield over de stuurbekrachtigingen van de XM, dat Diravi de debietregelaar niet heeft omdat die met volledige pompdruk werkt aan 1 kant. De variabele druk wordt in het stuurcommando afgeregeld.
Ik heb pas bij een losse debietregelaar de filtertjes vervangen en het is echt een fluitje van een cent.
Als je inderdaad de filtertjes van buitenaf kunt benaderen. En dat kan bij de mijne niet. Dan moet de regelaar uit elkaar om het filtertje (ik zag er maar 1) te verwijderen.
Afijn, de reden van mijn actie was inderdaad zoals JP zegt: filters reinigen/vervangen voor een betere doorstroming.
Misschien als ik nog 'ns een regelaar van een sloper tegenkom dat ik me daar mee ga vermaken. Voorlopig heb ik wel stuurbekrachtiging en geen lekkage. :wink:
Maarten, ik heb die instructie gevonden:
http://www.bxclub.co.uk/forum/viewtopic.php?t=2865
Het ziet er best 'doable' uit moet ik zeggen. Zeker als 'the bloke' ook nog schrijft dat het terugplaatsen van het blok moeilijker is dan de revisie. :wink:
Dus toch maar een regelaar op de kop tikken en die reviseren.
Het is een drukverdeler naar de remmen stuur en vering.
en verlaagt de HD-pomp druk naar de druk waarmee dirass werkt :wink:
Ah, comme ca! Wil dat dan ook zeggen dat het rem gevoel van een XM met Dirass anders is? Niet zo direkt?
Sorry Wim, allemaal technische vragen in je topic...
Dat idee had ik niet, dat er verschil is in directheid van het remmen is tussen een 4 cilinder en PRV V6 maar het zou kunnen.
Diravi heeft de extra diravibol naast de voorraadbol nodig om de energiebehoefte van diravi en remmen te voldoen, de voorraadbol voorziet het veersysteem van druk voor een bepaalde tijd. Allemaal om de HD-pomp te ontlasten, anders zou die overuren draaien :wink:.
Ah, comme ca! Wil dat dan ook zeggen dat het rem gevoel van een XM met Dirass anders is? Niet zo direkt?
Sorry Wim, allemaal technische vragen in je topic...
Nee, het blok zorgt er verder wel voor dat de remmen het belangrijkst zijn (als eerste druk krijgen) Daarna de vering en dan de stuurbekrachtiging.
Als de druk wegvalt stopt dus ook als eerste de stuurbekrachtiging.
De laatste xm's hebben dit debielblok gelukkig niet meer, maar een pomp met 2 uitgangen. (de 6+2 pomp)
Maarten heeft gelijk over de secundaire veiligheidsfunctie, bij het bedenken/ontwerpen van systemen moet ook over de veiligheid nagedacht worden :wink:
Bij het wegvallen van de hydrauliekdruk valt als eerste de stuurbekrachtiging weg, deze is overigens de grootste grootverbruiker. De druk in de rest van het systeem wordt gebruikt om het remsysteem te kunnen voeden. Dit gaat ten koste van het comfort. Maar liever stuiterend en remmend thuis kunnen komen dan zwevend 'parkeren' tegen een oplegger.
Als je stuiterend en remmend thuis komt, dan maar hopen dat er in de straten geen drempels liggen waarmee je vast komt te staan met de bodem...
Vorig jaar had ik dit geintje meegemaakt toen mijn HD-pomp poelie bezweek :thumbdown: , ik had het geluk dat mijn XM voorkant nog net genoeg hoog bleef staan toen ik verkeersdrempels tegenkwam tijdens de zwaar sturende vermoeiende rit :lolno:.
Dat had ik ook met mijn stukkende poelie. Zonder stuurbekrachtiging is het idioot zwaar sturen. Ik dacht eerst dat het stuur geblokkeerd werd. :? Gelukkig was het 's nachts en bijna bij huis.
Volgens mij is het ook niet de bedoeling om bij weggevallen druk nog zo lang mogelijk door te rijden maar eerder om de auto zo snel mogelijk op een veilige plek te zetten.
Madame zweette al maanden aan de achterkant. Maar dat zweten werd steeds erger waardoor er druppels LHM aan het subframe hingen en er de laatste tijd zelfs natte plekken op straat lagen. En das nie goe nie. Dus vanavond naar de beunclub gegaan om er achter een ander hydractiefblok onder te zetten.
Blok met bol gedemonteerd (dat heb het vaker gedaan: blok in de bankschroef en dan de bol losdraaien) met de bedoeling de bol los te halen. Dat lukte met geen mogelijkheid. :?
Op straat 12V op de klep gezet om eventuele overdruk te laten ontsnappen maar dat bood geen soelaas.
Samen met Maarten flink wat overredingskracht gebruikt met een beitel en een overmaatse waterpomptang en uiteindelijk kwam langzaam de bol los. Er stond flink druk op het systeem, dus gesis en er spoot LHM uit.
Ander blok er onder en nu lijkt het droog.
Ik vermoed een verstopping waardoor het blok via de solenoid is gaan lekken. Dat vermoeden wordt versterkt doordat er LHM uit kwam, terwijl ik al een week met hydrorinçage rij.
En alweer een updeet; als het prachtig strandweer is dan ga ik binnen staan sleutelen. :lolno:
Vandaag de voorste hoogteregelaar schoongemaakt. Dat was appeltje-eitje: met een half uurtje los, schoongemaakt, nieuwe rubbertjes en weer ingebouwd. Ik is trots op mezelf. :clap:
Ik moet zeggen dat nieuwe rubbers zo veel prettiger monteert. Het is het geld meer dan waard.
Ook had ik gisteren gezien dat er een draadeind van het uitlaatspruitstuk los zat. :wtf: Die vandaag aangedraaid zodat het daar niet meer lekt. Nu doet de turbo het ook beter. Gek hè? :wink:
Overmoedig geworden door de voortgang heb ik geprobeerd de Litouwse veerschotels te plaatsen. En dat lukte niet. Simpelweg omdat die met nieuwe rubbers worden geleverd en de zuiger daar tegenaan loopt. Maarten en ik zijn nog een tijdje aan het stoeien geweest maar zonder succes. :evil:
Overigens bedacht ik op weg naar huis dat het wel makkelijk moet kunnen: de bovenkant van de zuiger loopt taps toe en heeft 2 gaten. Daar een ijzerdraad doorheen en daarmee de zuiger door de ringen trekken. Maar da's iets voor komende vrijdag.
De kassa van de dealer wordt voller...
Bij de CX wel hoor...
:?: de kassa van de d..affijn laamaar gaan. Waarom niet een nieuwe debietregelaar of is dat NFP?
Ik hoorde vorig jaar met de nieuwjaars meeting toen Lucas een lezing hield over de stuurbekrachtigingen van de XM, dat Diravi de debietregelaar niet heeft omdat die met volledige pompdruk werkt aan 1 kant. De variabele druk wordt in het stuurcommando afgeregeld.
Daar heb je gelijk in, en Lucas ook, maar ik doelde op dat filtertje...
Ik heb pas bij een losse debietregelaar de filtertjes vervangen en het is echt een fluitje van een cent.
Ik geloof wel dat je hem idd. niet verder uit elkaar wil halen, want er schijnen nogal wat sterke veren e.d. in te zitten. :wink:
En een CX heeft geen debietregelaar, ook de CX'en zonder Diravi. :)
Maar wel zo'n FILTERTJE!! :crazy:
Als je inderdaad de filtertjes van buitenaf kunt benaderen. En dat kan bij de mijne niet. Dan moet de regelaar uit elkaar om het filtertje (ik zag er maar 1) te verwijderen.
Afijn, de reden van mijn actie was inderdaad zoals JP zegt: filters reinigen/vervangen voor een betere doorstroming.
Misschien als ik nog 'ns een regelaar van een sloper tegenkom dat ik me daar mee ga vermaken. Voorlopig heb ik wel stuurbekrachtiging en geen lekkage. :wink:
Dan heb ie het gewoon goed gedaan, alleen de leiding rubbers vervangen wil al wel verbetering geven hebt ik van ons Lucas
begrepen.
Ik heb 2 van die blokken 'gereviseerd' voor mijn ex-bx'en. Daar waren revisiesetjes voor te krijgen bij de dealer. Met o-ringen en leiding rubbertjes.
Er is ergens een how-to te vinden op een engels bx forum.
Die filtertjes zijn vast allang stuk en liggen ergens anders in je hydraulisch systeem.
Bij beide bx'en was de stuurbekrachtiging veel beter na het reviseren van het blok en monteren zonder de filtertjes.
Wat doet die debielregelaar nou precies??
Het is een drukverdeler naar de remmen stuur en vering.
Oh, wordt de dirass stuurbekrachtiging ook door LHM geregeld? Dat wist ik niet...
Maarten, ik heb die instructie gevonden:
http://www.bxclub.co.uk/forum/viewtopic.php?t=2865
Het ziet er best 'doable' uit moet ik zeggen. Zeker als 'the bloke' ook nog schrijft dat het terugplaatsen van het blok moeilijker is dan de revisie. :wink:
Dus toch maar een regelaar op de kop tikken en die reviseren.
en verlaagt de HD-pomp druk naar de druk waarmee dirass werkt :wink:
Ik heb nog ergens een bx-blok voor reserve onderdelen, mocht je die nodig hebben.
ik heb volgens mij nog wel wat regelaars liggen van een TCT
:lol:
Wat een reacties omdat ik een verdwaalde poging ondernam. :wink:
Ah, comme ca! Wil dat dan ook zeggen dat het rem gevoel van een XM met Dirass anders is? Niet zo direkt?
Sorry Wim, allemaal technische vragen in je topic...
Dat idee had ik niet, dat er verschil is in directheid van het remmen is tussen een 4 cilinder en PRV V6 maar het zou kunnen.
Diravi heeft de extra diravibol naast de voorraadbol nodig om de energiebehoefte van diravi en remmen te voldoen, de voorraadbol voorziet het veersysteem van druk voor een bepaalde tijd. Allemaal om de HD-pomp te ontlasten, anders zou die overuren draaien :wink:.
Nee, het blok zorgt er verder wel voor dat de remmen het belangrijkst zijn (als eerste druk krijgen) Daarna de vering en dan de stuurbekrachtiging.
Als de druk wegvalt stopt dus ook als eerste de stuurbekrachtiging.
De laatste xm's hebben dit debielblok gelukkig niet meer, maar een pomp met 2 uitgangen. (de 6+2 pomp)
Zodat je lekker lang moet wachten voor het systeem weer op druk (rijhoogte) is als er, bijvoorbeeld passagiers ingestapt zijn. :grijns:
Helemaal duidelijk! Dank voor de uitleg van de debietregelaar!
Maarten heeft gelijk over de secundaire veiligheidsfunctie, bij het bedenken/ontwerpen van systemen moet ook over de veiligheid nagedacht worden :wink:
Bij het wegvallen van de hydrauliekdruk valt als eerste de stuurbekrachtiging weg, deze is overigens de grootste grootverbruiker. De druk in de rest van het systeem wordt gebruikt om het remsysteem te kunnen voeden. Dit gaat ten koste van het comfort. Maar liever stuiterend en remmend thuis kunnen komen dan zwevend 'parkeren' tegen een oplegger.
Als je stuiterend en remmend thuis komt, dan maar hopen dat er in de straten geen drempels liggen waarmee je vast komt te staan met de bodem...
Vorig jaar had ik dit geintje meegemaakt toen mijn HD-pomp poelie bezweek :thumbdown: , ik had het geluk dat mijn XM voorkant nog net genoeg hoog bleef staan toen ik verkeersdrempels tegenkwam tijdens de zwaar sturende vermoeiende rit :lolno:.
Dat had ik ook met mijn stukkende poelie. Zonder stuurbekrachtiging is het idioot zwaar sturen. Ik dacht eerst dat het stuur geblokkeerd werd. :? Gelukkig was het 's nachts en bijna bij huis.
Volgens mij is het ook niet de bedoeling om bij weggevallen druk nog zo lang mogelijk door te rijden maar eerder om de auto zo snel mogelijk op een veilige plek te zetten.
Madame zweette al maanden aan de achterkant. Maar dat zweten werd steeds erger waardoor er druppels LHM aan het subframe hingen en er de laatste tijd zelfs natte plekken op straat lagen. En das nie goe nie. Dus vanavond naar de beunclub gegaan om er achter een ander hydractiefblok onder te zetten.
Blok met bol gedemonteerd (dat heb het vaker gedaan: blok in de bankschroef en dan de bol losdraaien) met de bedoeling de bol los te halen. Dat lukte met geen mogelijkheid. :?
Op straat 12V op de klep gezet om eventuele overdruk te laten ontsnappen maar dat bood geen soelaas.
Samen met Maarten flink wat overredingskracht gebruikt met een beitel en een overmaatse waterpomptang en uiteindelijk kwam langzaam de bol los. Er stond flink druk op het systeem, dus gesis en er spoot LHM uit.
Ander blok er onder en nu lijkt het droog.
Ik vermoed een verstopping waardoor het blok via de solenoid is gaan lekken. Dat vermoeden wordt versterkt doordat er LHM uit kwam, terwijl ik al een week met hydrorinçage rij.
Fijn dat het andere hydractiveblok het probleem verholpen heeft :wink:.
En alweer een updeet; als het prachtig strandweer is dan ga ik binnen staan sleutelen. :lolno:
Vandaag de voorste hoogteregelaar schoongemaakt. Dat was appeltje-eitje: met een half uurtje los, schoongemaakt, nieuwe rubbertjes en weer ingebouwd. Ik is trots op mezelf. :clap:
Ik moet zeggen dat nieuwe rubbers zo veel prettiger monteert. Het is het geld meer dan waard.
Ook had ik gisteren gezien dat er een draadeind van het uitlaatspruitstuk los zat. :wtf: Die vandaag aangedraaid zodat het daar niet meer lekt. Nu doet de turbo het ook beter. Gek hè? :wink:
Overmoedig geworden door de voortgang heb ik geprobeerd de Litouwse veerschotels te plaatsen. En dat lukte niet. Simpelweg omdat die met nieuwe rubbers worden geleverd en de zuiger daar tegenaan loopt. Maarten en ik zijn nog een tijdje aan het stoeien geweest maar zonder succes. :evil:
Overigens bedacht ik op weg naar huis dat het wel makkelijk moet kunnen: de bovenkant van de zuiger loopt taps toe en heeft 2 gaten. Daar een ijzerdraad doorheen en daarmee de zuiger door de ringen trekken. Maar da's iets voor komende vrijdag.
Tot slot nog even de rijhoogte afgesteld.
Pagina's