Madame heeft iets nieuws maar ditmaal iets waar ik blij van wordt. :wtf:
Ik heb al meer dan een jaar dat na het starten het MM-lampje blijft branden en na een seconde of 5 uit gaat. Maarten heeft het motormanagement vorig jaar uitgelezen en er was iets met een verkeerde mengselverhouding van de lucht. Of zoiets. :roll: De storing trad op zo ergens tussen de 250 en 600 toeren, dus tijdens het starten. Omdat de motor het verder goed doet dacht ik: "Soit!"
Maar sinds de andere startmotor en nieuwe voordemper gaat het lampje meteen uit zoals het hoort.
Omdat ik niet geloof dat een andere startmotor hiervoor kan zorgen zal het wel door de nieuwe, dus dichte uitlaat komen. Zou ik dan meer dan een jaar met een lekkende demper hebben gereden?
Lijkt me niet onwaarschijnlijk, als hij lekte achter de hals van de kat dan kan hij daar best wat valse lucht trekken door het pulseren. het enige wat vreemd is dat wanneer je de motor net start, doet heel die lambda niet mee. Die werkt pas na een paar minuten (daarom zit de verwarming er ook in o.a.).
Het zal er allicht iets mee te maken hebben maar hoe ik / je het moet verklaren? geen idee
een 2takt moet het echt hebben van tegendruk, maar een 4takt heeft ook nog (in veel mindere mate) enige vorm van tegendruk als is het maar om het geluid te dempen of een bepaald karakteristiek te krijgen :wink:. Alleen al katalysatoren zorgen al voor meer tegendruk.
Bullsh*t! Madame is gewoon hartstikke blij met zo'n glimmende pijp onder d'r buik. Dat is de enige verklaring! :mrgreen:
Maar serieus. Ik kan het ook niet verklaren. Het enige dat ik kan bedenken is dat tijdens het starten het MM nog bezig is met z'n initialisatieroutine en dan wel kort een meetwaarde van de kat ziet.
Vandaag aan actieve brandpreventie gedaan en deze ingebouwd:
De oorspronkelijke schakelaar was slecht, zeer slecht. Zo slecht dat ik die ooit 'ns vervangen had door een ander minder slechte om weer fatsoenlijk richting aan te kunnen geven. Maar ook die heeft z'n beste tijd al gehad. Gelukkig heb ik met dank aan M&M betaalbaar een nieuwe kunnen scoren. Het richting aan geven gaat nu veel fijnerder. 8)
Heren, bedankt. :mrgreen:
Vandaag een dagje beunclub. Op het programma stond onder meer het vervangen van de hydrorincage door LHM (Ik heb in ruim 4 weken tijd alweer 3.000km afgelegd :wtf: ), en het onder handen nemen van de achterste veercilinders. Ik had een tijdje geleden al gezien dat de rechter hoes nat was.
Het verwijderen van een veercilinder is een irritante klus. Het is niet moeilijk maar irritant omdat het allemaal net niet lijkt te passen tijdens het verwijderen en terugplaatsen. Je moet een aantal draaiingen maken. En natuurlijk als topper qua ergernis het terugplaatsen van de splitpen die de zuiger vasthoudt: het past precies en je moet het op de tast doen.
Afijn, linker cilinder er uit en dat was schrikken. De gemaakte foto's kunnen hier niet geplaatst worden. :sensuur:
De rechter toch maar gefotografeerd. Zo ziet het rubber aan het einde er uit:
Het is pukdalig en plakkerig zacht. Ik heb ook nog geprobeerd een foto van de scheurtjes te nemen, maar dat was iets te close-up. :oops:
En dit lieve kinderen is geen roest maar bruine LHM. Dit terwijl er hydrorincage in het systeem zit. :shock:
En na een half uurtje ontroesten en vooral veel schoonmaken kan alles weer in elkaar met een verse hoes. En dan ziet het er zo uit:
Omdat de auto wat sprong tijdens het gymnastieken meteen maar even de achterste hoogteregelaar schoongemaakt en van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook het benzinefilter te vervangen. Wat ik vermoedde bleek waar: het vorige filter heb ik er verkeerd om ingezet. :oops: De doorstroomrichting is La Soixante tegen de rijrichting in.
De proefrit was een waar genot. Bij drempels gaat ze achter nu heel soepel door de knieën zonder bonkend geluid wat ze voorheen wel deed.
Kortomu, ik is een uitermate tevreden TCT-rijder. :dans: :dans: :dans:
Goh die Wim, zo kun je nog eens serieus geld vragen voor La Soixante! Werkelijk alles heb je zo onderhand aangepakt. Wat me eigenlijk nog wel een beetje van je tegenvalt is dat je die blokjesvelgen nog niet gemonteerd hebt...
Dat kan ook niet omdat die dienen als een soort van tafel in de box. Als ik die bestemming laat vervallen heb ik mot met moeders. :lolno:
Maar die blokjesvelgen komen nog wel. Don't worry. :wink:
Barf! Madame heeft de petjesstand aangenomen: voor is ze netjes ingezakt en achter staat ze nog min of meer in rijstand. De laatste rit was meer dan 24 uur geleden. :wtf:
Weet iemand of het mogelijk is om de voorste veercilinder uit elkaar te halen zodat die ook schoongemaakt kan worden? :problem: (Ja, ik weet dat het zonder destructie niet kan.)
Be my guest. Maar deze vraag is al 'ns langsgekomen op het Xant forum. De voorste cilinders zijn niet zonder hak- en breekwerk uit elkaar te halen. Zeg maar 'sealed-for-life'. :wink:
Bij Breaky en La Soixante is de zuiger uit de cilinder gehaald en zijn de afdichtingen ook schoongemaakt. Ik denk dat dat het meeste effect heeft. Maar misschien dat het goed reinigen, van binnen met spoelolie en van buiten met remmenreiniger én de zuiger veel heen en weer halen ook goed schoonmaakt.
Het viel me wel op dat de zuiger veel verder kan uitslaan dan 'ie in werkelijkheid onder de auto doet.
Vanavond heb ik een spoedklusje uitgevoerd: de remleidingen doorgespoeld. Ik had vorige week de hydrorincage vervangen door LHM en daarbij helemaal vergeten de leidingen door te spoelen. :oops:
En ik heb ook nog het haakje van het halvemaanvormige LHM filter gevonden dat ik tijdens de oliewissel ben kwijtgeraakt. Het lag voor op de linker draagarm en heeft daar een dikke 200 km gelegen. :wtf:
Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de motorsteunen op moment vast te zetten: 30 Nm. Da's niet veel. :problem:
Madame heeft iets nieuws maar ditmaal iets waar ik blij van wordt. :wtf:
Ik heb al meer dan een jaar dat na het starten het MM-lampje blijft branden en na een seconde of 5 uit gaat. Maarten heeft het motormanagement vorig jaar uitgelezen en er was iets met een verkeerde mengselverhouding van de lucht. Of zoiets. :roll: De storing trad op zo ergens tussen de 250 en 600 toeren, dus tijdens het starten. Omdat de motor het verder goed doet dacht ik: "Soit!"
Maar sinds de andere startmotor en nieuwe voordemper gaat het lampje meteen uit zoals het hoort.
Omdat ik niet geloof dat een andere startmotor hiervoor kan zorgen zal het wel door de nieuwe, dus dichte uitlaat komen. Zou ik dan meer dan een jaar met een lekkende demper hebben gereden?
Het zal dat dan geweest zijn.
Dat zal de lamdasonde dan idd wel gemeten hebben denk ik.
Lambda meet niet zo snel, die moet eerst opwarmen. Misschien draait de startmotor sneller?
:mrgreen: ik weet er ook geen fck van natuurlijk....
Die lambdasonde houdt zich ook niet met de inlaatperikelen bezig. :wink:
Lijkt me niet onwaarschijnlijk, als hij lekte achter de hals van de kat dan kan hij daar best wat valse lucht trekken door het pulseren. het enige wat vreemd is dat wanneer je de motor net start, doet heel die lambda niet mee. Die werkt pas na een paar minuten (daarom zit de verwarming er ook in o.a.).
Het zal er allicht iets mee te maken hebben maar hoe ik / je het moet verklaren? geen idee
Wellicht invloed van tegendruk?
4 takt heeft geen tegendruk ;)
een 2takt moet het echt hebben van tegendruk, maar een 4takt heeft ook nog (in veel mindere mate) enige vorm van tegendruk als is het maar om het geluid te dempen of een bepaald karakteristiek te krijgen :wink:. Alleen al katalysatoren zorgen al voor meer tegendruk.
Bullsh*t! Madame is gewoon hartstikke blij met zo'n glimmende pijp onder d'r buik. Dat is de enige verklaring! :mrgreen:
Maar serieus. Ik kan het ook niet verklaren. Het enige dat ik kan bedenken is dat tijdens het starten het MM nog bezig is met z'n initialisatieroutine en dan wel kort een meetwaarde van de kat ziet.
Vandaag aan actieve brandpreventie gedaan en deze ingebouwd:
De oorspronkelijke schakelaar was slecht, zeer slecht. Zo slecht dat ik die ooit 'ns vervangen had door een ander minder slechte om weer fatsoenlijk richting aan te kunnen geven. Maar ook die heeft z'n beste tijd al gehad. Gelukkig heb ik met dank aan M&M betaalbaar een nieuwe kunnen scoren. Het richting aan geven gaat nu veel fijnerder. 8)
Heren, bedankt. :mrgreen:
Dit is zeker een nuttige investering geweest :wink:.
Vandaag een dagje beunclub. Op het programma stond onder meer het vervangen van de hydrorincage door LHM (Ik heb in ruim 4 weken tijd alweer 3.000km afgelegd :wtf: ), en het onder handen nemen van de achterste veercilinders. Ik had een tijdje geleden al gezien dat de rechter hoes nat was.
Het verwijderen van een veercilinder is een irritante klus. Het is niet moeilijk maar irritant omdat het allemaal net niet lijkt te passen tijdens het verwijderen en terugplaatsen. Je moet een aantal draaiingen maken. En natuurlijk als topper qua ergernis het terugplaatsen van de splitpen die de zuiger vasthoudt: het past precies en je moet het op de tast doen.
Afijn, linker cilinder er uit en dat was schrikken. De gemaakte foto's kunnen hier niet geplaatst worden. :sensuur:
De rechter toch maar gefotografeerd. Zo ziet het rubber aan het einde er uit:
Het is pukdalig en plakkerig zacht. Ik heb ook nog geprobeerd een foto van de scheurtjes te nemen, maar dat was iets te close-up. :oops:
En dit lieve kinderen is geen roest maar bruine LHM. Dit terwijl er hydrorincage in het systeem zit. :shock:
En na een half uurtje ontroesten en vooral veel schoonmaken kan alles weer in elkaar met een verse hoes. En dan ziet het er zo uit:
Omdat de auto wat sprong tijdens het gymnastieken meteen maar even de achterste hoogteregelaar schoongemaakt en van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook het benzinefilter te vervangen. Wat ik vermoedde bleek waar: het vorige filter heb ik er verkeerd om ingezet. :oops: De doorstroomrichting is La Soixante tegen de rijrichting in.
De proefrit was een waar genot. Bij drempels gaat ze achter nu heel soepel door de knieën zonder bonkend geluid wat ze voorheen wel deed.
Kortomu, ik is een uitermate tevreden TCT-rijder. :dans: :dans: :dans:
:thumbup: Weer Wim.
Zie jij nou enig verschil tussen de veercylinders van Breaky en die van jou?
Behalve de maat, nee.
Chappeau Wim :wink:
Goh die Wim, zo kun je nog eens serieus geld vragen voor La Soixante! Werkelijk alles heb je zo onderhand aangepakt. Wat me eigenlijk nog wel een beetje van je tegenvalt is dat je die blokjesvelgen nog niet gemonteerd hebt...
Dat kan ook niet omdat die dienen als een soort van tafel in de box. Als ik die bestemming laat vervallen heb ik mot met moeders. :lolno:
Maar die blokjesvelgen komen nog wel. Don't worry. :wink:
:?: tafel in de box...eh als in...??
Voor dr naaimachine natuurlijk :mrgreen:
Als in: een mooie verhoging om spullen op te zetten in het berghok. :twisted:
Barf! Madame heeft de petjesstand aangenomen: voor is ze netjes ingezakt en achter staat ze nog min of meer in rijstand. De laatste rit was meer dan 24 uur geleden. :wtf:
Weet iemand of het mogelijk is om de voorste veercilinder uit elkaar te halen zodat die ook schoongemaakt kan worden? :problem:
(Ja, ik weet dat het zonder destructie niet kan.)
Dit had ik ook weet je nog, wat daar de oorzaak van is/was weet ik niet meer.
Ik wel: een brandschoon systeem. :dans: Daarom zou ik graag de voorste cilinders ook willen schoonmaken.
Ach, je moet wat te wensen overhouden.
Ik heb nog twee veercylinders liggen, zal ik!?
Be my guest. Maar deze vraag is al 'ns langsgekomen op het Xant forum. De voorste cilinders zijn niet zonder hak- en breekwerk uit elkaar te halen. Zeg maar 'sealed-for-life'. :wink:
Dan heeft dat niet zoveel zin dus, maar als ze zo los zijn kan er dan niet een soort van reinigingsmiddel door heen gepompt worden!?
Bij Breaky en La Soixante is de zuiger uit de cilinder gehaald en zijn de afdichtingen ook schoongemaakt. Ik denk dat dat het meeste effect heeft. Maar misschien dat het goed reinigen, van binnen met spoelolie en van buiten met remmenreiniger én de zuiger veel heen en weer halen ook goed schoonmaakt.
Het viel me wel op dat de zuiger veel verder kan uitslaan dan 'ie in werkelijkheid onder de auto doet.
Vanavond heb ik een spoedklusje uitgevoerd: de remleidingen doorgespoeld. Ik had vorige week de hydrorincage vervangen door LHM en daarbij helemaal vergeten de leidingen door te spoelen. :oops:
En ik heb ook nog het haakje van het halvemaanvormige LHM filter gevonden dat ik tijdens de oliewissel ben kwijtgeraakt. Het lag voor op de linker draagarm en heeft daar een dikke 200 km gelegen. :wtf:
Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de motorsteunen op moment vast te zetten: 30 Nm. Da's niet veel. :problem:
Pagina's