La Soixante heeft een upgrade gehad. De infrarood afstandbediening (het boze oog) is vervangen door een rf-setje. Origineel PSA dus pluk en pree.
Links de oude Kiekert-module en rechts, reeds aangesloten, de nieuwe:
En oude en nieuwe ab:
Natuurlijk is de Kever-sleutelhanger overgezet. :mrgreen:
Het bleek dat de Kiekert aan het overlijden is want de laatste weken moest ik steeds dichter bij de auto en steeds gerichter naar het oog wijzen. Bovendien ging steeds vaker de achterklep niet meer in 1x op slot. Met de nieuwe module is dat over dus ik ben reuze in m'n nopjes. :dans:
Hey dat setje komt me vreselijk bekend voor :wink:
Ik zit nog te klooien met mijn ir set, ik doe het precies andersom, deze rf set uit mijn XM gehaald en in plaats daarvoor een infrarood setje, klapsleutel en ontvanger in het dash. Nou alleen nog kijken dat ik dat aan de praat ga krijgen want er is nog niet veel sjoege als ik op mijn knopje druk
Vanochtend heb ik de achterste motorsteun vervangen. Dat had ik vorig jaar ook al gedaan, maar ik had toen de steun niet recht geplaatst waardoor de motor langzaamaan steeds meer ging schokken tijdens het gas loslaten. Omdat de klus voorspoedig ging (ik heb maar 1 zaagblad gebroken) werd ik enthousiast. Nadat ik alles had opgeruimd, het gereedschap weer gepakt voor de volgende klus met als resultaat dat het stuurwiel nu recht staat in de rechtuitstand.
Dat geklus voelde zo lekker dat ik de volgende ter hand nam: controleren of ik de originele aansluitingen voor de magneetkoppeling van de airco-compressor juist heb aangesloten. Bij Matthijs heb ik een originele PSA compressor gescoord. Nadat ik op de steker naar de drukschakelaar pin 1 met 2 had doorverbonden werd de koppeling inderdaad bekrachtigd bij het inschakelen van de airco. :dans:
Er staat nu niet meer in de weg om de huidige compressor te vervangen, nieuw drogerfilter met bijbehorende PSA-drukschakelaar te plaatsen en die ouwe meuk met beunrelais aan de accubak weg te halen. Dan is het klimaatgedeelte bijna helemaal origineel op de slangen na.
Omdat alles zo griezelig voorspoedig ging, ben ik daarna bezig geweest met het vraagstuk van de fans.
Als ik de airco aan zet horen beide fans met lage snelheid te draaien. Maar bij mij duurde het een tijdje en dan ging 1 fan op volle snelheid draaien en de ander draaide soms mee. De eerste gok bleek ook de juiste: het ligt inderdaad aan de Bitron-module. Gelukkig heb ik nog een andere en nadat ik die had aangesloten gingen beide fans op lage snelheid draaien. En ook weer uit als ik de airco uitzette. Dit natuurlijk bij een koude motor. :wink:
Bij een testrit begin van de avond bleef de motortemperatuur mooi op 80 graden, dat gaat dus goed.
Zo'n geslaagde dag moest natuurlijk wel in stijl worden afgesloten dus heb ik mijn grijze matten uit de box gepakt. De bevestigingsogen uit de zwarte mat van de bestuurder gehaald en die overgezet in de hoogpolige grijze mat. Vervolgens het zwart naaldvilt verruild voor hoogpolig gedistingeerd grijs. Nu moeten die grijze alleen nog een keer schoongemaakt worden en is madame weer het heertje. :lol:
Wim, je blijft altijd zo heerlijk onvermoeibaar bezig he :clap:
Het mooie van de wijze waarop jij je dame onderhoudt, is dat je bijna nooit meer voor verrassingen komt te staan, en je de klusjes voor het uitkiezen hebt. In die zin dat je geen klus wordt opgedrongen omdat je anders gewoon met de benenwagen moet.
En je kunt dan ook lekker veel 'upgrade-klusjes' doen, zoals jij ook vaak doet. Als ik niet zoveel tijd aan school hoefde te besteden ging mijn dame waarschijnlijk de jouwe achterna... :wink:
Nu gebruik ik de schoolvakantie om haar weer ff lekker op te lappen. Chapeau voor je werklust! En dat voor een ambtenaar :twisted:
@Coen: de matten waarmee ik rondreed had ik inderdaad in Abbenes gekocht. Maar nu heb ik weer de grijze velours van automatten.nl er in. Het staat toch chiquer en die grijze vloer oogt ruimer dan zwart. :wink:
Dat gaatje daar is een aanvoer, daarna gaat het via de kleppenhoedjes e.d. naar beneden langs de veren en loopt het een retourgat in. Nu kan er een klein beetje via dat gat rechtstreeks naar de retour. KLeppen krijgen zat want er zitten nog wel meer olie toevoer punten. Het boeit echt geen r**t ;)
Matthijs, je heb m'n hele horrorverhaal naar de knoppen geholpen. :meneus: Dat gat is inderdaad niet interessant omdat het onder de nokkenaskeerring zit.
Het was wel even slikken toen ik de koppakking zag:
Maar nadat hij was schoongemaakt bleek hij herbruikbaar. De ingevreten gaten zijn voorzichtig opgevuld met vloeibare pakking.
waarom vervang je die niet? Risico op ellende met herbruiken van zo'n belangrijke pakking lijkt me groot. Ik heb altijd begrepen dat je bij lossen van de kop de pakking vernieuwd. Maar kan het best heel goed mis hebben hoor. Ik had dat bij jou allleen niet verwacht Wim, je bent normaal zo grondig in je aanpak.....
Dank.
Ik doe het alleen maar om er later bij de taxateur een mooi bedrag uit te slepen: "Kijk meneer, dat is er allemaal aan gedaan en daarom is die auto nu de dubbele aanschafprijs waard." :grijns:
Hey dat setje komt me vreselijk bekend voor :wink:
Ik zit nog te klooien met mijn ir set, ik doe het precies andersom, deze rf set uit mijn XM gehaald en in plaats daarvoor een infrarood setje, klapsleutel en ontvanger in het dash. Nou alleen nog kijken dat ik dat aan de praat ga krijgen want er is nog niet veel sjoege als ik op mijn knopje druk
Vergeet je het 'boze oog' niet in het dak? Daar zit de decoder.
:lol: dat boze oog zit er hoor! ik voel me bekeken tijdens iedere rit maar sjoege hebbie niet!
Vanochtend heb ik de achterste motorsteun vervangen. Dat had ik vorig jaar ook al gedaan, maar ik had toen de steun niet recht geplaatst waardoor de motor langzaamaan steeds meer ging schokken tijdens het gas loslaten. Omdat de klus voorspoedig ging (ik heb maar 1 zaagblad gebroken) werd ik enthousiast. Nadat ik alles had opgeruimd, het gereedschap weer gepakt voor de volgende klus met als resultaat dat het stuurwiel nu recht staat in de rechtuitstand.
Dat geklus voelde zo lekker dat ik de volgende ter hand nam: controleren of ik de originele aansluitingen voor de magneetkoppeling van de airco-compressor juist heb aangesloten. Bij Matthijs heb ik een originele PSA compressor gescoord. Nadat ik op de steker naar de drukschakelaar pin 1 met 2 had doorverbonden werd de koppeling inderdaad bekrachtigd bij het inschakelen van de airco. :dans:
Er staat nu niet meer in de weg om de huidige compressor te vervangen, nieuw drogerfilter met bijbehorende PSA-drukschakelaar te plaatsen en die ouwe meuk met beunrelais aan de accubak weg te halen. Dan is het klimaatgedeelte bijna helemaal origineel op de slangen na.
Omdat alles zo griezelig voorspoedig ging, ben ik daarna bezig geweest met het vraagstuk van de fans.
Als ik de airco aan zet horen beide fans met lage snelheid te draaien. Maar bij mij duurde het een tijdje en dan ging 1 fan op volle snelheid draaien en de ander draaide soms mee. De eerste gok bleek ook de juiste: het ligt inderdaad aan de Bitron-module. Gelukkig heb ik nog een andere en nadat ik die had aangesloten gingen beide fans op lage snelheid draaien. En ook weer uit als ik de airco uitzette. Dit natuurlijk bij een koude motor. :wink:
Bij een testrit begin van de avond bleef de motortemperatuur mooi op 80 graden, dat gaat dus goed.
Zo'n geslaagde dag moest natuurlijk wel in stijl worden afgesloten dus heb ik mijn grijze matten uit de box gepakt. De bevestigingsogen uit de zwarte mat van de bestuurder gehaald en die overgezet in de hoogpolige grijze mat. Vervolgens het zwart naaldvilt verruild voor hoogpolig gedistingeerd grijs. Nu moeten die grijze alleen nog een keer schoongemaakt worden en is madame weer het heertje. :lol:
Fijn dat een keer alles goed gaat :thumbup:
Nuttig dagje dus weer. 8)
Waren dat die maten die je tijdens de Cifo-meeting in Abbenes had gekocht?
Da's alweer een poosje geleden. :wink:
Wim, je blijft altijd zo heerlijk onvermoeibaar bezig he :clap:
Het mooie van de wijze waarop jij je dame onderhoudt, is dat je bijna nooit meer voor verrassingen komt te staan, en je de klusjes voor het uitkiezen hebt. In die zin dat je geen klus wordt opgedrongen omdat je anders gewoon met de benenwagen moet.
En je kunt dan ook lekker veel 'upgrade-klusjes' doen, zoals jij ook vaak doet. Als ik niet zoveel tijd aan school hoefde te besteden ging mijn dame waarschijnlijk de jouwe achterna... :wink:
Nu gebruik ik de schoolvakantie om haar weer ff lekker op te lappen. Chapeau voor je werklust! En dat voor een ambtenaar :twisted:
:lol:
@Coen: de matten waarmee ik rondreed had ik inderdaad in Abbenes gekocht. Maar nu heb ik weer de grijze velours van automatten.nl er in. Het staat toch chiquer en die grijze vloer oogt ruimer dan zwart. :wink:
Ik ben nu toch wel heel benieuwd naar het vriespluggen verslag! :)
Geduld Mike, das best zware kost om dat allemaal netjes op te schrijven.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Okay, het bijbehorende verhaal moet nog geschreven worden maar dit is het gevolg van het niet op tijd vervangen van de vriespluggen:
Dat gat in de rand is dus weggevreten. :?
:wtf: :wtf: Maar Wim, ik begrijp dat het een heel verhaal is. Kwam je hierachter met een andere klus?
Dat gat daar is echt supernormaal, dat hebben alle alu 1.9 en 2.0 koppen mettertijd en kan helemaal geen kwaad
Komt daardoor dan geen water bij de olie? Ben ook maar een leek, of course!
olie bij olie alleen ;)
Ah, comme ca. Wordt de oliedruk dan niet te laag of is dat fractioneel?
Dat gaatje daar is een aanvoer, daarna gaat het via de kleppenhoedjes e.d. naar beneden langs de veren en loopt het een retourgat in. Nu kan er een klein beetje via dat gat rechtstreeks naar de retour. KLeppen krijgen zat want er zitten nog wel meer olie toevoer punten. Het boeit echt geen r**t ;)
En je auto wordt lichter dus sneller :mrgreen:
En een handtekening!!!!
Matthijs, je heb m'n hele horrorverhaal naar de knoppen geholpen. :meneus: Dat gat is inderdaad niet interessant omdat het onder de nokkenaskeerring zit.
Het was wel even slikken toen ik de koppakking zag:
Maar nadat hij was schoongemaakt bleek hij herbruikbaar. De ingevreten gaten zijn voorzichtig opgevuld met vloeibare pakking.
koppakking herbruikbaar???? :wtf:
waarom vervang je die niet? Risico op ellende met herbruiken van zo'n belangrijke pakking lijkt me groot. Ik heb altijd begrepen dat je bij lossen van de kop de pakking vernieuwd. Maar kan het best heel goed mis hebben hoor. Ik had dat bij jou allleen niet verwacht Wim, je bent normaal zo grondig in je aanpak.....
Ook de koppeling is bij nader inzien nog veel te goed om te vervangen, dus die wordt ook weer hergebruikt.
Je moet het zo zien dat de XM milieubewust wordt opgeknapt :wink:.
Ik had het niet mooier kunnen zeggen JP. :thumbup:
Het word letterlijk een groene XM :mrgreen:
Het wordt vooral een groene beunclub met al die plasjes overal.
Volgens mij heb jij er alleen maar zwarte bagger staan afspuiten.
:dans: Los van alles: Gefeliciteerd met 100 pagina's la Soixante! :ballonnen: :dans:
Dank.
Ik doe het alleen maar om er later bij de taxateur een mooi bedrag uit te slepen: "Kijk meneer, dat is er allemaal aan gedaan en daarom is die auto nu de dubbele aanschafprijs waard." :grijns:
Ja, dat ging best goed, al stonk het wel naar een mix van hete lhm, olie en bakolie. :D
Maar je hebt dus de cilinderkop eraf getrokken, waarom dat dan?
Was je uitgeklust ofzo? :wink:
Pagina's