Ik hoop toch niet dat dit het einde is van jouw XM, want mede door jouw inspirerende en vooral volhoudende verhaal van jouw XM ben ik over gegaan naar een XM.
Ik heb mezelf voorgenomen dat mijn XM aan d'r einde komt door of een gebrek aan onderdelen of de steeds [strike]idiotere[/strike] strengere milieuwetgeving.
En als het echt helemaal niet lukt met de turbo dan laat ik het compressorwiel vastlassen en rij ik met een gewone 2 liter waar omheen dan nodeloos veel intercoolerbende zit. :lol:
Het is leuk om te lezen dat ik mensen inspireer met mijn halsstarrige koppigheid. :wink:
Ah kom op. Die turbo (of alternatieven) moeten nog voldoende te vinden zijn. Het gaat erom of je nog zin hebt om nógmaal zo'n geval eraf en er weer op te schroeven.
Maar Wim kennende gaat dat vast wel goed komen 8)
Met koude motor moet ik zo'n turbowissel met een uurtje of 4 uur wel kunnen doen. Qua tijd valt het dus wel mee. 2 hydractiefblokken demonteren, schoonmaken en monteren kost je ook ongeveer zoiets.
Het is alles er omheen zoals klaarleggen en opruimen waar veel tijd in gaat zitten. :wink:
'I eat turbos for breakfast'. :oops:
Op zich is het uit- en inbouwen van een turbo niet zo heel moeilijk als alle bouten en moeren gangbaar zijn. Anders ben je echt de Sjaak.
Even dit draadje weer wat omhoog vijzelen met non-nieuws. :meneus:
Ik heb gisteren het handschoenenkastje er uit gehaald (dat gaat toch elke keer weer sneller :lolno: ) en de schopplaat om de cc-bedrading door de rechter rubberen tule te voeren. Het past maar net, maar dankzij een onwrikbaar geloof in bijbelse citaten is de bedrading er doorheen gewurmd. En nu blijkt dat de omleiding van stuurkolom naar rechts, naar de motorruimte, naar links en naar voren te kort is. :x
Nu ja, het belangrijkste is dat die dradenbende doorgevoerd is. Te zijner tijd binnenin weer alles aan de stengel enzo aansluiten en dan op een mooie dag (bestaan die wel in Nederland?) in de motorruimte stukken er tussen solderen. Het zou wel mooi zijn als de cc het weer doet want daar is de XM toch specifiek voor ontworpen.
Oh ja, vrijdag wordt madame de rookmagiër geopereerd. De turbo die ik van Marcel heb ziet er zeer goed uit:
Voor alle duidelijkheid: hij is dus niet schoongemaakt, zo schoon en gaaf kwam hij onder de auto vandaan. En de as heeft geen voelbare speling. :dans:
In eerste instantie niet omdat ik weer moet rijden. Maar ik wil 'm op korte termijn wel degelijk laten controleren dus even kijken hoe ik dat doe. Het is inderdaad 'an offer I can't refuse.' 8) En uit- en inbouwen is bij La Soixante ook niet meer zo'n wereldklus omdat alles gangbaar is.
Vandaag hebben Wes en ik turbi's geswapt. Het hoe en wat staat veel duidelijker en boeiender beschreven in een Info Rapide en aangezien ik die volg ga ik dat hier niet herhalen.
Wel was het zo dat de bouten van de beugels van de ouwe turbi met geen mogelijkheid los te krijgen waren terwijl ze 300 km geleden met de hand waren vastgezet. :roll: Maar waar een wil is is een weg dus zijn ze uiteindelijk losgekomen. En voor straf naar het ronde archief verbannen, die k*t torxbouten. :twisted:
Wes was nieuwsgierig hoe jong de nieuwe turbi is. En wat blijkt; de overledene is van '93 en de nieuwe van '92. En die komt van een sloper van '97 en zit nu in de mijne van '94. :lol:
Zo ziet het oude schoepenwiel er uit:
De inlaatkant is nat van de olie en de bladen zijn weggevreten door de enorme speling op de as.
De 'nieuwe':
En zo zag de uitlaat er uit.
Da's dus geen vocht maar olie. :shock:
Voorts heb ik iets voor elkaar gekregen waar zelfs een Citroënmonteur z'n tanden op kan stukbijten, namelijk het lekvrij monteren van de pakking van de olieretour:
Zo zie je maar dat oefening kunst baart. :lol:
En tenslotte de dag afgesloten met waar het uiteindelijk allemaal om te doen was:
Het beschermkapje om de snelheidsensor. :mrgreen:
Tijdens de proefrit op de A27 waren de hydrauliekpomp en het windgeruis de irritantst aanwezige geluidsbronnen. 8)
Niet op gelet. Ik heb bij de rotonde van Nederhorst er wel een Golfje uitgereden. 8)
Overigens rij ik eerst het systeem droog voordat ik er weer olie in doe. :meneus:
Straks wordt het met jou net zo gek als met Gerrie. Die heb ik hier een paar uur geleden weer een dashboard uit zien bouwen. Mijn turbo's zijn op hoor :mrgreen:
milieu!
En een handtekening!!!!
:wtf: Aan wat voor spul heb jij liggen lurken?
Ik heb het over milieuregels zoals onder meer die in Amsterdam.
Ah kom op. Die turbo (of alternatieven) moeten nog voldoende te vinden zijn. Het gaat erom of je nog zin hebt om nógmaal zo'n geval eraf en er weer op te schroeven.
Maar Wim kennende gaat dat vast wel goed komen 8)
Met koude motor moet ik zo'n turbowissel met een uurtje of 4 uur wel kunnen doen. Qua tijd valt het dus wel mee. 2 hydractiefblokken demonteren, schoonmaken en monteren kost je ook ongeveer zoiets.
Het is alles er omheen zoals klaarleggen en opruimen waar veel tijd in gaat zitten. :wink:
De beun-klup is er goed voor toch en met wat hulp van andere kan het nog gezellie worden ook.
Ja, Wim, maar die regels zijn óók een gevolg van climategate ;)
En een handtekening!!!!
Daarnet de heren W&W uitgezwaaid met vervangende turbo.
We konden "droog" beginnen met het demonteren van het motorblok
Wat later begon het te regenen :-(
Onder zeil verder gewerkt. Motortje eruit, turbo eraf, motortje op de aanhanger, turbo in de tas! :D
Succes met de montage Wim!
Het was weer een gezellige demontage. 8)
Mooi werk heren. Op naar turbo nr.3 voor mevrouw 60 euri!
Gezellig en knus.
Hier nog 2 sfeerfoto's waarbij het hart van de patiënte in de takels hangt:
Het was heel fijn om te sleutelen aan een auto waarbij gewoon alles los ging. 8) En dat voor een dame met 3 ton achter haar kiezen!
Alleen die linker aandrijfas, die kwam dan weer net niet lekker los. :mrgreen:
:lol: ziet er bere gezellig uit zo onder dat oranje zeiltje. Alsof je op de camping staat te klussen!
Wanneer gaat de transplantatie beginnen?
Zo snel mogelijk. Dat wordt weer een dagje beunclubben.
Het is maar hoe je er naar kijkt, maar het was die met het steunlager... :oops:
Het lukte trouwens gelukkig om die aan de motor uit te takelen.
jaahhh, linker aandrijfas moet er bij mijn overleden dame ook nog uit.... :evil:
Zag er inderdaad knussig uit... Wim succes met de transplantatie!
Luceo non uro....
'I eat turbos for breakfast'. :oops:
Op zich is het uit- en inbouwen van een turbo niet zo heel moeilijk als alle bouten en moeren gangbaar zijn. Anders ben je echt de Sjaak.
Even dit draadje weer wat omhoog vijzelen met non-nieuws. :meneus:
Ik heb gisteren het handschoenenkastje er uit gehaald (dat gaat toch elke keer weer sneller :lolno: ) en de schopplaat om de cc-bedrading door de rechter rubberen tule te voeren. Het past maar net, maar dankzij een onwrikbaar geloof in bijbelse citaten is de bedrading er doorheen gewurmd. En nu blijkt dat de omleiding van stuurkolom naar rechts, naar de motorruimte, naar links en naar voren te kort is. :x
Nu ja, het belangrijkste is dat die dradenbende doorgevoerd is. Te zijner tijd binnenin weer alles aan de stengel enzo aansluiten en dan op een mooie dag (bestaan die wel in Nederland?) in de motorruimte stukken er tussen solderen. Het zou wel mooi zijn als de cc het weer doet want daar is de XM toch specifiek voor ontworpen.
Oh ja, vrijdag wordt madame de rookmagiër geopereerd. De turbo die ik van Marcel heb ziet er zeer goed uit:
Voor alle duidelijkheid: hij is dus niet schoongemaakt, zo schoon en gaaf kwam hij onder de auto vandaan. En de as heeft geen voelbare speling. :dans:
Ziet er zeker netjes uit van binnen. :)
Hoeveel kilometers heb die gelopen dan?
De auto waar die uit komt heeft er ruim 3 ton op zitten. Maar ik geloof absoluut niet dat dat ook voor die turbo geldt.
Begrijp ik nou goed dat je hem niet gaat laten controleren? Hoorde dat je daar een extreeeem goed aanbod voor had?
In eerste instantie niet omdat ik weer moet rijden. Maar ik wil 'm op korte termijn wel degelijk laten controleren dus even kijken hoe ik dat doe. Het is inderdaad 'an offer I can't refuse.' 8) En uit- en inbouwen is bij La Soixante ook niet meer zo'n wereldklus omdat alles gangbaar is.
Dat lijkt inderdaad een verrekt frisse turbo Wim. Misschien kun je deze wat langer houden dan 6 maanden :grijns:
Vandaag hebben Wes en ik turbi's geswapt. Het hoe en wat staat veel duidelijker en boeiender beschreven in een Info Rapide en aangezien ik die volg ga ik dat hier niet herhalen.
Wel was het zo dat de bouten van de beugels van de ouwe turbi met geen mogelijkheid los te krijgen waren terwijl ze 300 km geleden met de hand waren vastgezet. :roll: Maar waar een wil is is een weg dus zijn ze uiteindelijk losgekomen. En voor straf naar het ronde archief verbannen, die k*t torxbouten. :twisted:
Wes was nieuwsgierig hoe jong de nieuwe turbi is. En wat blijkt; de overledene is van '93 en de nieuwe van '92. En die komt van een sloper van '97 en zit nu in de mijne van '94. :lol:
Zo ziet het oude schoepenwiel er uit:
De inlaatkant is nat van de olie en de bladen zijn weggevreten door de enorme speling op de as.
De 'nieuwe':
En zo zag de uitlaat er uit.
Da's dus geen vocht maar olie. :shock:
Voorts heb ik iets voor elkaar gekregen waar zelfs een Citroënmonteur z'n tanden op kan stukbijten, namelijk het lekvrij monteren van de pakking van de olieretour:
Zo zie je maar dat oefening kunst baart. :lol:
En tenslotte de dag afgesloten met waar het uiteindelijk allemaal om te doen was:
Het beschermkapje om de snelheidsensor. :mrgreen:
Tijdens de proefrit op de A27 waren de hydrauliekpomp en het windgeruis de irritantst aanwezige geluidsbronnen. 8)
En kon je de auto's achter je weer zien?
Niet op gelet. Ik heb bij de rotonde van Nederhorst er wel een Golfje uitgereden. 8)
Overigens rij ik eerst het systeem droog voordat ik er weer olie in doe. :meneus:
:clap: goed bezig!
Wim for (XM)president!!
Nou Wim, dikke 10 voor turboswap! :clap:
Ik hoop dat ie nog lang mag blazen!
Straks wordt het met jou net zo gek als met Gerrie. Die heb ik hier een paar uur geleden weer een dashboard uit zien bouwen. Mijn turbo's zijn op hoor :mrgreen:
He letter hoor ff een turbo uit en in bouwen, een draagarm van nieuw rubber voor zien is meer werk. :mrgreen:
Zo wat trekt die turbo weer lekker, geen gefluit, gewoon pure trekkracht, heerlijk. 8)
:buig: :buig:
Luceo non uro....
Pagina's