Hallo Clubleden,
Mijn naam is Benny von Maüw. Ik woon in Alkmaar, ben alleen met mijn 2 Dobermann Pinschers, 58 jaar jong en ben met het Citroën XM virus in aanraking gekomen. Heb nog nooit een Citroën gehad, was altijd trouwe rijder van Duitse merken, maar toen ik weer eens na lange tijd me ging oriënteren op de tweedehands automarkt kwam ik een Citroën XM tegen, waar ik meteen "verliefd" op werd.
Het is een 3.0 ltr - V6 - 24V met 200 pk uit 1994 in prachtige staat met 2 ton op de teller. Ik weet niet, wat de naam van de kleur is, maar ik noem het diep bordeauxrood. Heb de beheerder gevraagd, of hij de foto's wil plaatsen, die ik per email heb opgestuurd. Mee proef gereden en ik was verkocht!!! Netjes uitgebouwd met spoilers en zijskirts en twee platte chromen uitlaten met een diepe "sound",mooie chromen sportvelgen en zwart lederen interieur, apart neusje, airconditioning en handgeschakeld.
Ik hoop hier veel mensen te ontmoeten, die meer weten dan ik over de XM en hun ervaringen met mij willen delen en mij in de toekomst kunnen helpen, mochten er zich problemen voordoen. Ik word ook ongetwijfeld lid van de club, zodat ik ook in de toekomst mee kan doen aan de evenementen en zo andere "Citrofielen" mag ontmoeten.
Met vriendelijke groet,
Benny.
Dag Benny,
Vele fijne kilometers toegewenst, en als je vragen hebt laat ze gerust hier neer :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Thanks, zal ik zeker doen :wink: :wink: :lol: :lol:
van 1 plaatje is het linkje nog niet goed.
Ik gebruik dit deel ook voor een soort van zeg maar 'levensloop' van mijn dame. Is makkelijker om auto specifieke zaken via je eigen draadje te doen :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Die ene link heb ik weggehaald, was dezelfde als de laatste foto. In de toekomst komen er wel meer foto's en ik zal je op de hoogte houden van het reilen en zeilen van mijn dame, Oke. En misschien ontmoeten wij elkaar eens op een evenement. Hou je haaks en ook veel succes met jouw mooie dame.
Benny.
Dank je :wink:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Hallo Benny,
Welkom bij de XM rijders/zwevers! Wat een ongelofelijke mooie XM heb je gekocht! Ik was "ze"al kwijt op autotrack. Ben serieus bezig geweest met overwegen om deze auto te kopen, maar ik heb in november een zwarte XM 1990 V6 12V 170pk gekocht en kende die van jou toen nog niet.
Het is een complex type. Nu is een XM sowieso niet zo maar een auto maar jou motor is helemaal iets aparts. Hij verdient op een aantal punten extra aandacht. BV de motorolie, deze zou minimaal 5W40 moeten zijn maar nog beter is 0W40. Hij is van de voorzitter van Citrosport geweest, die heeft er nieuwe RVS uitlaten ondergemaakt. Deze zal wel in goede staat zijn, en da's maar goed ook want een nieuwe uitlaat kost een godsvermogen. Zo zijn er nog wel meer punten. Misschien kun je via Stoofakker (hier ook op het forum actief) de voorzitter achterhaeln en vragen naar de historie van de auto.
Anders ken ik ook nog Citrophile, rijdt in dezelfde uitvoering. Die kan ik ook wel eens in seinen.
Maar nogmaals, mooie XM. Een beetje tegen het randje vanwege de enorme wielen maar het is erg netjes gemaakt en smoelt goed 8)
Een ding zou ik toevoegen aan je XM. En da's een mooi chevron loggo op de grill. Misschien wel het nieuwste logo wat er precies op zou passen. Cool!!!
Gr. Mike
Ik zit net naar de foto's van Stoof z'n fee te kijken. En jouw bolide zou helemaal af zijn met net zulke dorpels.
Hallo Benny, welkom bij de zweefClub!
Zoals La noir verni al aangaf , ben je nu in het bezit van 1 vd zeldzaamste XM`s :shock: .
Binnen de XM Club ken ik ook nog een clublid met zo`n type XM serie2 met deze V6 24v (ZPJ4) motor maar dat is oorspronkelijk een Belgische XM geweest.
Die van jou is een originele Nederlandse ;-), jouw kleur is ook al bijzonder zeldzaam: Rouge Griotte, alleen maar 1 jaar geleverd door Citroën!
Deze XM had ik al een enkele keer eerder gezien bij Citrosport en de vorige eigenaar woont bij mij in de buurt. Overigens heb ik ook connecties met Alkmaar ;-).
De vorige eigenaar was superzuinig met deze XM en werkt bij een poets bedrijf als vertegenwoordiger en poetste regelmatig deze XM zowel van binnen als van buiten ;-). Ook het houtwerk (echt Afrikaans Rozehout) is al helemaal door de vorige eigenaar opgeknapt. Forum/clublid Stooftaker kan je meer vertellen over het hout.
Ik weet niet of je technisch onderlegt bent, maar je hebt een bijzondere motor en is van het type PRV ("Peugeot Renault Volvo" uit het dorpje Douvrin, N-Frankrijk) met 90gr blokhoek, SKZ of ook ZPJ4 genoemd. De 4 staat voor 4 kleppen per cilinder.
Eerst was de cilinderinhoud 2975cc en vanaf serie2 2963cc, vanwege een modificatie aan de verbrandingskamers ivm toenmalige emissie eisen.
Verder wordt de luchttoevoer ondersteund door een inlaatspruitstuk met een variabele inlaatlengte (ACAV), gebaseerd op resonantievulling. Standaard zitten er spaghetti uitlaatspruitukken (door hitteontwikkeling wil de achterste en het flexibel deel vd voorste bank weleens scheuren) op met een dubbele pijps uitlaat. In feite komt bij deze motor erop neer dat alles dubbel is uitgevoerd voor beide cilinderbanken.
Voordeel is dat je met een atmosferische V6 veel vermogen kunt ontwikkelen en daardoor is deze XM lekker snel 8) .
Nadeel van een XM met deze motor is dat de onderdeelprijzen duur zijn. In de volksmond wordt gezegd dat alles x 2 is, dus het aantal kleppen, onderdelen en de prijs.
Gebruik ook een 5W40 (vorige eigenaar gebruikte dat) en eigenlijk liever een 0W40 motorolie, helaas duurder maar je motor blijft inwendig schoon en je behoud de kleppentrein. Zo wordt de motor ook niet continu thermisch belast, wordt ietsje zuiniger en zodoende kun je makkelijk wat vaker op vol vermogen rijden zonder bang te zijn dat de motor kapot gaat ;-). Ook je achterste uitlaatspruitstuk en je flexibel deel van de voorste cilinderbank zullen dan niet meer scheuren.
Nu wil ik je niet bang maken ;-), maar eigenlijk moet je nu een liefhebber worden :lol: van deze XM want goedkoop rijden zal niet lukken tenzij je ook wat zelf sleutelt aan de XM en met advies van ons, dan is het goed te doen ;-).
Ik heb ook nog ZPJ4 WPH info als je dat wilt, want (volledige) informatie over deze motor is er eigenlijk niet te vinden.
Succes :D
Benny,
Ik zie dat het stuur op de foto`s wat naar rechts verdraaid is.
Maar nu moet ik je iets uitleggen over een speciale Citroën stuurbekrachtiging Diravi (Direction Rappel Asservi, sneheidsafh. berachtiging met een gedwongen terugloop).
Eigenlijk is het een puur hydraulische stuuroverbrenging, de aanwezige stuurstangen zijn uit veiligheidsoverwegingen aanwezig bij het uitvallen van Diravi.
Tijdens normaal bedrijf staat er relatief veel speling om het mechanische stuurinrichting, want het werkt niet. Je stuurt puur hydraulisch 8) .
Het doel was/is om met een relatief kleine kracht de voorwielen te verdraaien via het stuur, terwijl verstoringen vanaf het wegdek hoe groot dan ook de voorwielen niet kunnen verdraaien.
De XM (ook oudere Citroëns SM en CX met Diravi) blijft stoïcijns rechtdoor rijden met allerlei wegoneffenheden, dus het is ook veilig :wink: .
Je zult wel al gemerkt hebben (als het goed is), dat het stuur automatisch naar de middenstand wordt gecentreerd zodra je het stuur loslaat.
Het is even wennen om het stuur te begeleiden na het nemen van een bocht.
Om terug te komen op de scheve stuurwielstand, waarschijnlijk heb je nu een licht afwijking naar rechts als je op een lange rechte weg rijdt.
Dit kun je corrigeren met een zwarte stelknop onder de paravan aan bestuurderszijde.
Indien bij een afwijking naar rechts, de stelknop naar binnen draaien. De eerste paar slagen flink verdraaien, anders reageert Diravi er nauwelijks op, daarna met kleine slagen verder afstellen.
Doe dit wel meerdere malen op een lange rechte weg net zo lang totdat de XM kaarsrecht blijft rijden met de handen los. Let wel op de wegsituatie :!: .
Als de rechtuitstand goed is afgesteld, dan de voorwielen laten uitlijnen dus deze volgorde niet omdraaien :!:
Na het uitlijnen voorkom je ook scheve voorbanden slijtage :wink: .
Kijk! Altijd prettig om de colleges van onze expert te lezen!
En Benny, als het je te veel wordt met de XM moet je mij maar een berichtje sturen. Ruilen we gewoon om! :wink:
Whowwwwwwwwww :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: , wat een informatie tegelijk. Ben er wel dankbaar voor, want zulke dingen komen natuurlijk goed van pas, wil je de wagen goed onderhouden. Dus Citrophile, als je het niet erg vindt, kom ik hier nog op terug, want ik lees nu zoveel informatie tegelijk, dat ik het even op mij moet laten inwerken.
Deed heel vroeger ook het onderhoud aan mijn eigen auto's en later van anderen. Het was meer een hobby van mij. Maar dan praten we nog over met de hand kleppen stellen, ontsteking afstellen, remblokken vernieuwen uitlaten vernieuwen, olie verversen enz. enz. enz. Alles eigenlijk wat een grote beurt inhield, maar met de huidige techniek en elektronica hoeft je bij wijze van spreken een stekker aan te sluiten en de computer maakt een diagnose van je motor. Komt er daarna toch nog wel handwerk bij, maar toch................Wat het sturen betreft, heb ik bij de proefrit menig keer het stuur losgelaten om te kijken of de "dame" in rechte lijn bleef rijden. Noodstop getest, banden gecontroleerd op abnormale slijtage. Maar ik hou het wel in mijn achterhoofd van het corrigeren met de zwarte stelknop. Een mens is nooit te oud om te leren. En het gecentreerd terug draaien van het stuur moest ik wel erg aan wennen. Maar alles op zijn tijd. :wink: :wink: En Le Noir Verni, ik denk dat het toch niets wordt, als we zouden ruilen, mis ik zomaar 30 PK :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: en de lekkere sound van de uitlaten :lol: :lol: :?
Mijn stuur staat ook een pietsie scheef, maar geen trekken of scheve banden...... :?
[/img]
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Benny,
Neem gerust de tijd om de informatie op te nemen :wink: . Je mag er altijd op terug komen.
Als zo`n XM wel mooi rechtuit rijdt zonder afwijkingen volstaat alleen uitlijnen en dan staat het stuur weer recht.
Nou JP, mijn auto rijd rechtuit, is uitgelijnd en toch staat m'n stuur enigzins scheef..... ja ik weet het citroen maar wat klopt er dan niet ?
Heb zelf al geprobeert om het stuur op de stuurstang te verstellen maar de vertanding ligt net zo dat hij of iets naar rechts of te veel naar links uit het lood staat......
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Een ding zou ik toevoegen aan je XM. En da's een mooi chevron loggo op de grill. Misschien wel het nieuwste logo wat er precies op zou passen. Cool!!!
Gr. Mike[/quote]
Ja, dat zou een idee kunnen zijn. Waar kan ik zulke accesoires kopen???
Mark, het kan zijn dat bij jouw XM de volgorde is omgedraaid of waarschijnlijker dat er alleen maar is uitgelijnd.
Dus ik denk dat je met de Diravi stelknop de stuurstand recht moet zetten en dan (weer) laten uitlijnen.
Dit had ik ook meegemaakt met mijn vorige XM V6 12v, de afwijking van de stuurstand naar links en lichte afwijking naar links voor het uitlijnen had ik na het uitlijnen weer maar dan naar rechts :( . Maar reed wel keurig rechtuit door het uitlijnen.
Daarna afstellen met de Diravi knop zorgde ervoor dat het stuur recht ging staan maar de auto ging weer lichtjes naar links afwijken op een rechte weg :( .
Daarom is de volgorde belangrijk en mensen zonder Diravi kennis weten dit al helemaal niet.
Bij de Citroën dealer kun je diverse logo`s kopen :wink: .
En Gompy vertelde mij zelfs dat het originele logo voor de XM nog gewoon te koop is bij de dealer.
Thanks,
Ik ga er wel achteraan. :lol: :lol:
En waar moet dat logo dan op komen ? de middenbalk mist volgens mij kompleet.... :?
Ik zou het denk ik niet doen......
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Mark,
Ik zou er achter aan gaan, maar ik heb nog niet gezegd, dat ik het zou doen.
:lol: :lol: :oops: :oops:
Tussen haakjes, Ik heb Rob persoonlijk gesproken en de kleur is daadwerkelijk Rouge Griotte. Is maar gedurende een jaar geleverd vanaf fabriek.
Ik moet nog kijken :oops: Maar de mijne is ook een '94 dus volgens mij.......
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Volgens Rob leverde Citroën 3 kleuren rood.
Ik heb mijn 'kleur naam' uit de originele franse XM folder die ik van de dochter van de eigenaar heb gekregen. (snap je het nog?)
Als ik straks verplicht met het hondje naar buiten moet sjouw ik wel even de garage in. Kan me er nu nog niet toe zetten.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Hoeft ook niet meteen, hoor. :? :? :? :wink: :wink: :wink: :wink: Ik heb ook honden, maar hier in Alkmaar is het echt hondenweer, zou ik ook niet naar buiten gaan, als het niet moet. :wink:
Ik zou het wel uit zoeken :) Even meten wat de hoogte is van het raster gedeelte van je grill. En dan op zoek naar een geschikt logo. Kan misschien maar een heel kleintje op, oud of nieuw model, maar ik vind het mooi als het logo, toch een beetje dè trots, op de neus te zien is.
Maar da's natuurlijk mijn, bescheiden, mening hoor Benny!
Heb ik ook aan gedacht. Een kleintje wat ertussen past en ja, het is natuurlijk een herkenbaar logo. Stel je voor dat mensen naar mij toekomen en vragen: "Is dat een Ferrari" ???? :cry: :lol: :wink: :wink: :wink:
ahm Benny? niet vloeken hier hé :mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Een XM 24v met de ZPJ4 klinkt van zichzelf als een Ferrari 8) .
Misschien een klein Citroen logo van de XM serie1 gebruiken en dan uit het midden plaatsen op de grill 8) .
Die chevrons heb ik nog wel liggen maar die zijn duuuuur :mrgreen:
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Pagina's