Vanavond zijn madame en ik weer naar de beunclub geweest. En om heel eerlijk te zijn is de lol er af: alle druppels die vandaag van de auto kwamen waren van de remmenreiniger. :clap:
Op het programma stonden het vervangen van de onderste motorsteunbeugel, achterste bumper en oliepeilsensor.
De motorsteunbeugel is dat geval waarmee de motorsteun verbonden wordt met het frame.
Aan de kant van het frame zit een rubberen kraag. En de motor heeft de afgelopen jaren best wat motorolie en LHM verloren en daar kan rubber niet goed tegen. Zo zag de rubberen kraag van de oude steun er uit:
En de gemonteerde nieuwe:
Vervolgens heb ik me met de achterbumper bezig gehouden en daar ging de meeste tijd in zitten. De oude was beschadigd en de verf bladderde af. Al enkele maanden geleden had ik een frisser exemplaar op de kop getikt en die is er dus onder gegaan.
Daarna tenslotte de oliepeilsensor vervangen. De stekerverbinding zit precies onder de kunststof aanzuigbuis van de intercooler en da's een crime om weg te halen. :evil: De sensor zelf was een simpel klusje. Van de nieuwe geen foto, wel van de oude stukkende:
Aan het uiteinde hoort nog een stuk kunststof van een centimeter of 3 met een paar gaatjes. Daarin zitten de electroden.
Nee, maar in twee stukken gezaagd was het makkelijker te vervoeren. :wink: En echt dat spul kun je dus gewoon met een hobbymes doorsnijden. Het bumpertje van de daihatsjoe naast me was degelijker. :roll:
... dat de laatse 3 cm foetsie is en dus ergens in je blok rond zweeft?
Godzijdank niet. Die hebben wij afgebroken toen we met de carterpan bezig waren, het zweeft dus ergens in de afvalcontainers van de beunclub. :D
@Jos: Die bumper zit vast met slechts 4 boutjes en 2 schroeven. Om die 2 schroeven te bereiken moeten de achterlichten er uit. Die zitten elk met 4 moertjes vast maar zodanig dat je niet lekker je slag kunt maken. Ergo, trek er maar een uurtje voor uit.
Maar die zit niet standaard in een doppendoos. Toch maar 'ns een lange dop 10 aanschaffen.
Om maar effe terug on topic te gaan, de onderste motorsteunbeugel heb ik dus vervangen omdat de motor klapte bij het optrekken vanuit stilstand. Ook verwachtte ik dat het blok wat rustiger aan zou voelen bij stationairloop. Nou dat klopt allemaal maar er is een verrassend neveneffect: de bak schakelt merkbaar strakker. :shock:
Vanmiddag eindelijk maar 'ns bij de aircoboer langsgeweest. Eerste conclusie: het vacumeerapparaat trekt het systeem vacuüm. Tweede conclusie: het blijft gedurende 10 minuten vacuüm. Derde conclusie: het wordt koud.
Zou ik dan eindelijk het hoofdstuk airco kunnen afsluiten? Het heeft nu lang genoeg geduurd.
Yup. En de ophanging van het achterste subframe.
En de bovenste motorsteunbeugel.
En de parkeersensoren.
En de roestplek rechtsachter.
En de inbouw van de verbruikscomputer.
Vanwege het onverwacht grote en prettige neveneffect van soepel schakelen door de nieuwe onderste beugel heb ik gisteren de bovenste ook vervangen. Dat is tenminste een klusje dat je in het donker in een half uurtje doet. 8) Resultaat: nog iets strakker schakelen en de motor loopt nog rustiger. Sinds ik de auto heb is het schakelen veranderd van een pook die bungelt en waarmee je met wat geluk de versnelling selecteert in een prettig bedienbaar verhaal.
En vandaag zijn er winterbanden onder gegaan. Omdat ik niet van plan ben (en dat ook überhauptitiair nooit zal zijn) de sneeuw op te zoeken vanwege zoiets als een wintersport en dus niet nodeloos veel kilometers zal maken in de winter, heb ik gekozen voor het goedkope huismerk van de Kwik-Flut. :oops:
En zoals ik al vaker heb opgemerkt, de deskundigheid van het personeel is een lucky shot. Gelukkig weten ze bij het filiaal in mijn buurt wel waar ze mee bezig zijn, dus zijn de wielen goed gebalanceerd. Tijdens de proefrit naar Chyparse (ik moet toch LHM en hydroric̨̛age hebben) heb ik voor het eerst sinds maanden met een trillingvrije auto gereden. :dans: Met het rechter voorwiel heb ik ooit 'ns een te strakke bocht via een trottoirband genomen en ik heb nooit de moeite genomen daar naar te laten kijken.
Al met al is de technische staat van La Soixante nu dusdanig dat ik me druk kan gaan maken over 'belangrijke' zaken als verweerde plastic kapjes. :lol:
Het is zelfs zo erg dat ze in restaurants gaan vragen: Zo snel al weer terug? :shock:
Goed hè?! :lol:
En dat we inmiddels onze vast eigen tafel hebben in een enkel restaurant :lol:
Komend weekend gaan we in Rotterdam eten, zal wel zondag worden.
Kom je ook helpen Wim?
De D-riem van een 5 cylinder :P
Nou kom maar op; Waarom sta jij bumpers doormidden te zagen?
Vanavond zijn madame en ik weer naar de beunclub geweest. En om heel eerlijk te zijn is de lol er af: alle druppels die vandaag van de auto kwamen waren van de remmenreiniger. :clap:
Op het programma stonden het vervangen van de onderste motorsteunbeugel, achterste bumper en oliepeilsensor.
De motorsteunbeugel is dat geval waarmee de motorsteun verbonden wordt met het frame.
Aan de kant van het frame zit een rubberen kraag. En de motor heeft de afgelopen jaren best wat motorolie en LHM verloren en daar kan rubber niet goed tegen. Zo zag de rubberen kraag van de oude steun er uit:
En de gemonteerde nieuwe:
Vervolgens heb ik me met de achterbumper bezig gehouden en daar ging de meeste tijd in zitten. De oude was beschadigd en de verf bladderde af. Al enkele maanden geleden had ik een frisser exemplaar op de kop getikt en die is er dus onder gegaan.
Daarna tenslotte de oliepeilsensor vervangen. De stekerverbinding zit precies onder de kunststof aanzuigbuis van de intercooler en da's een crime om weg te halen. :evil: De sensor zelf was een simpel klusje. Van de nieuwe geen foto, wel van de oude stukkende:
Aan het uiteinde hoort nog een stuk kunststof van een centimeter of 3 met een paar gaatjes. Daarin zitten de electroden.
Al met al weer een vruchtbare avond.
Daarom dus Mike.
Weet ik nog niet waarom je nou die bumper stond te zagen... Was voor deze klusjes niet echt nodig lijkt me? :?:
En een handtekening!!!!
Nee, maar in twee stukken gezaagd was het makkelijker te vervoeren. :wink: En echt dat spul kun je dus gewoon met een hobbymes doorsnijden. Het bumpertje van de daihatsjoe naast me was degelijker. :roll:
Dat ziet er weer gelikt uit Wim. 8)
Voordeel van al die olielekkages, die je nu gelukkig achter de rug hebt, is dat het daaronder niet roest! Ziet er mooi uit zo'n nieuwe steun zeg!
Bedoel je daarmee te zeggen dat we dat niet kunnen zien door de foto of dat de laatse 3 cm foetsie is en dus ergens in je blok rond zweeft?
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Dat klussie moet ik maandag ook doen .
Hoe lang deed jij daarover Wim? :shock:
:wtf:
En een handtekening!!!!
Godzijdank niet. Die hebben wij afgebroken toen we met de carterpan bezig waren, het zweeft dus ergens in de afvalcontainers van de beunclub. :D
@Jos: Die bumper zit vast met slechts 4 boutjes en 2 schroeven. Om die 2 schroeven te bereiken moeten de achterlichten er uit. Die zitten elk met 4 moertjes vast maar zodanig dat je niet lekker je slag kunt maken. Ergo, trek er maar een uurtje voor uit.
En dan zijn die 4 moertjes ook nog eens met een nylon ringetje erin. (als het tenminste nog origineel is)
Dus even met de hand losdraaien gaat dan ook niet. :wink:
Lange dop 10 met een ratel en je hebt ze er in no time uit.
Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.
Maar die zit niet standaard in een doppendoos. Toch maar 'ns een lange dop 10 aanschaffen.
Om maar effe terug on topic te gaan, de onderste motorsteunbeugel heb ik dus vervangen omdat de motor klapte bij het optrekken vanuit stilstand. Ook verwachtte ik dat het blok wat rustiger aan zou voelen bij stationairloop. Nou dat klopt allemaal maar er is een verrassend neveneffect: de bak schakelt merkbaar strakker. :shock:
Lekker dat soort onverwachte maar heel prettige neveneffecten Wim! :clap:
Dat is gunstig Wim :clap:
Welke kluns sloopt nou zo zoiets, iedereen weet toch dat je dat fragiele ding eerst moet demonteren voordat je de carterpan demonteert :mrgreen:
In iedergeval goed om te lezen dat de carterpan en/of de dropstaafjes het probleem waren en dat alles nu droog blijft.
Jammer dat je het klusje aan "Saffie" heb moeten missen dit weekend, meer daarover in het Cafe :wink:
Vanmiddag eindelijk maar 'ns bij de aircoboer langsgeweest. Eerste conclusie: het vacumeerapparaat trekt het systeem vacuüm. Tweede conclusie: het blijft gedurende 10 minuten vacuüm. Derde conclusie: het wordt koud.
Zou ik dan eindelijk het hoofdstuk airco kunnen afsluiten? Het heeft nu lang genoeg geduurd.
Mooi! Kun je nu beginngen met poetsen Wim! :lol: En de Blokjes velgen prepareren...
Yup.
En de ophanging van het achterste subframe.
En de bovenste motorsteunbeugel.
En de parkeersensoren.
En de roestplek rechtsachter.
En de inbouw van de verbruikscomputer.
:lol:
:lol: Tssss... jij verzint ook van alles om onder dat poetsen uit te komen!
Ja natuurlijk. Je mag bij de beunclub bijna alles maar niet een week de brug reserveren om te poetsen, cleanen, detailleren, etc. :lol:
Werktie nog Wim?
Ja. :mrgreen: Met dit weer zonder airco rijden is niet leuk, je ramen beslaan de hele tijd.
Vanwege het onverwacht grote en prettige neveneffect van soepel schakelen door de nieuwe onderste beugel heb ik gisteren de bovenste ook vervangen. Dat is tenminste een klusje dat je in het donker in een half uurtje doet. 8) Resultaat: nog iets strakker schakelen en de motor loopt nog rustiger. Sinds ik de auto heb is het schakelen veranderd van een pook die bungelt en waarmee je met wat geluk de versnelling selecteert in een prettig bedienbaar verhaal.
En vandaag zijn er winterbanden onder gegaan. Omdat ik niet van plan ben (en dat ook überhauptitiair nooit zal zijn) de sneeuw op te zoeken vanwege zoiets als een wintersport en dus niet nodeloos veel kilometers zal maken in de winter, heb ik gekozen voor het goedkope huismerk van de Kwik-Flut. :oops:
En zoals ik al vaker heb opgemerkt, de deskundigheid van het personeel is een lucky shot. Gelukkig weten ze bij het filiaal in mijn buurt wel waar ze mee bezig zijn, dus zijn de wielen goed gebalanceerd. Tijdens de proefrit naar Chyparse (ik moet toch LHM en hydroric̨̛age hebben) heb ik voor het eerst sinds maanden met een trillingvrije auto gereden. :dans: Met het rechter voorwiel heb ik ooit 'ns een te strakke bocht via een trottoirband genomen en ik heb nooit de moeite genomen daar naar te laten kijken.
Al met al is de technische staat van La Soixante nu dusdanig dat ik me druk kan gaan maken over 'belangrijke' zaken als verweerde plastic kapjes. :lol:
Goed bezig weer confrère. 8)
Heerlijk gevoel toch, als je XM in een dusdanige technische staat verkeert dat je je druk kan gaan maken om details :D
Pagina's