dat is inderdaad natuurlijk de makkelijkste test. Als de auto op de brug staat de retour losnemen en kijken wat de retourstroom is.
Is die behoorlijk, dan is de boel versleten....
Ik heb inderdaad nieuwe hoogteregelaars gekocht bij de Citroëndealer :wink:.
@Gerrie, dat is de meest eenvoudige methode om te zien of ze veel lekken. Zo kwam ik er ook achter dat de mijne versleten waren en de HD-pomp frequent liet pompen omdat de rijhoogte snel zakte. Omdat mijn vorige XM dat nog erger deed, had ik besloten de hoogteregelaars te vervangen door nieuwe.
En deze discussie verstoor ik nu wreed door weer over La Soixante te gaan ouwenelen. :wink:
Vanavond met hulp van Jeroen de remleidingen doorgespoeld en ook het ABS-blok. En, wat veel belangrijker is, de steker van het voorste hydractiefblok weer aangesloten. Ook ontdekt dat een koelwaterleiding/slang lekt. Dat ding waar de kachelradiateurleiding op zit en half over de distributiekap loopt, bestaat volgens SC niet. :evil: Althans, niet als je op VIN-code zoekt. Het geval is een stalen leiding waar onderaan een rubberen leiding is gevulcaniseerd. Waarom dat niet gewoon met een slangklem zit is me een raadsel. :roll: De lekkage is een enkele druppel en dat is al heeeeeel lang zo. Ik ga me 'ns beraden wat ik er mee ga doen. Waarschijnlijk een stuk slang kopen en die met een slangklem vastzetten.
Als het geen speciale slang hoeft te zijn zou ik ook een kvs slang kopen i.c.m. een slangklem monteren.
Tsss JP! Een XM is een speciale auto. :rtfm: Daar kunnen alleen maar speciale slangen worden toegepast. Het liefst met behulp van speciale constructies. :meneus:
Idd Wim... die XM's hebben soms nog een grotere gebruiksaanwijzing dan moeders de vrouw thuis :kwijl: maar dat levert ook de soms aanwezige haat-liefde verhouding op met die auto's 8)
Volgens hun site is de boel gereviseerd met een nieuwe regelaar, asje dus. Dat ding waar het asje doorheen gaat slijt echter ook en die laten ze zitten. Een volledige revisie lijkt mij het vervangen van alle slijtende onderdelen. Bij chyparse haal je voor de helft een HR die schoon is en op werking is gecontroleerd.
Als je naar de citrotech meeting was geweest zou je weten dat dit echt kwaliteit is! Asjes zijn nieuw en worden met de hr gematcht voor optimaal resultaat..
Als het huis opgemeten wordt en het asje wordt qua maat aangepast kun je dit met recht een goede revisie noemen!
Een hr van chyparse komt in geen enkel opzicht in de buurt van de kwaliteit van deze citrotech revisies..
Maar goed, ieder zijn ding :wink:
gomp zegt:
Jeroen78 zegt:
Om de discussie van de hoogteregelaar weer op te wakkeren.
Een gereviseerde hoogteregelaar kost bij Citrotech 0ng 150 euro.
Volgens hun site is de boel gereviseerd met een nieuwe regelaar, asje dus. Dat ding waar het asje doorheen gaat slijt echter ook en die laten ze zitten. Een volledige revisie lijkt mij het vervangen van alle slijtende onderdelen. Bij chyparse haal je voor de helft een HR die schoon is en op werking is gecontroleerd.
Klopt, maar de discussie ging nu over prijs kwaliteit verhouding.. Natuurlijk is je budget belangrijk!
Maar laat het duidelijk zijn dat een door chyparse gereinigde hr iets heel anders is dan een citrotech gereviseerde..
Dus nu een kapotte thermostaat Wim? Is die gemakkelijk te vervangen bij de TCT?
Nee, da's echt een ramp. :mrgreen:
Motorkap open, auto in hoogste stand, slangetje op de radiateuraftap, emmer onder de auto (daarom in de hoogste stand), een litertje of 2 aftappen, luchtinlaat loshalen van steun, steun los van thermostaathuis, andere bout los van thermostaathuis, thermostaathuis lostrekken, thermostaat er uit, nieuwe er in en monteren in omgekeerde volgorde. Daar ben je toch gauw een half uurtje mee zoet zo op straat in de kou en regen.
Ooooowwwhhh, wat zijn TCT's toch fijne doe-het-zelf auto's. :lovecit:
Nee. Ik maak de randen goed schoon. Aluminiumkant doe ik met een messing borsteltje, kunststof kap met een kunststof borsteltje. O.a. de Gamma verkoopt van die setjes voor een paar euro. :wink:
Vandaag heb ik een totaal zinloze upgrade gedaan, ik heb het swaffelstokje vervangen. Ik heb een jaar met de originele van VDO Tempostat rondgereden:
En dit is de originele Citroën:
Laten we eerlijk zijn, de Troenversie is stukken mooier. 8)
Dus de kabel van de VDO gesoldeerd aan de stok van Troen en het handeltje ingebouwd. Later moet ik nog even een testrit maken voordat ik de verfraaiing voor afgerond kan verklaren.
Net een proefrit gemaakt en 't werkt niet. :evil: Het zal wel een bedradingsfout zijn. Nou ja, nu geen zin meer om te zoeken.
En d'r schiet me daar zomaar te binnen dat het ontluchtingsklepje niet het eerste Benz-onderdeel is in La Soixante. Die VDO Tempostat kruiskontroleur vind je ook in oude Benzen. Hunnie d'r forum staat vol met draadjes over problemen daarmee omdat Mercedes het nodig vond de print ondersteboven te monteren zodat na verloop van tijd de onderdelen lostrillen. Zou daar soms een voormalig ontwerper van PSA in dienst zijn geweest? :lol:
Bedankt Wim voor je thermostaat tips .
Die borsteltjes heb ik al jaren in huis , nooit aan gedacht eigenlijk .
Deed het altijd met een doekie en hooguit zeer fijn schuurpapier .
Ben benieuwd :D
Zwaar k.. dat je handle niet werkt , maar jou kennende kom je daar wel uit .
Er is toch niets op TV vandaag :lol:
Ziet er goed uit! Jammer dat het nog niet goed werkt. De werking van de originele schakelaar is inderdaad iets anders. Sommige functies zitten op een andere plek, maar dit is vast wel aan te passen denk ik.
Inderdaad is het anders uitbedraad. VDO heeft 1 common. Activeren/vertragen en versnellen zijn puls-makers, uitschakelen is puls-verbreek en geheugen is weer puls-maak.
Bij Citroën zijn er 2 commons. Een voor voor het uitschakelen en een voor het versnellen of vertragen. De pulsfuncties zijn wel identiek en de geheugenfunctie ontbreekt, maar die gebruik ik toch niet. :wink:
De geheugenfunctie ontbreekt? Sinds wanneer? Als je "versnellen" signaleert bij uitgeschakelde stand dan neemt hij de laatste snelheid weer aan. Of bedoel je dat niet?
De geheugenfunctie is de laatst gebruikte snelheid.
Na starten motor wordt de VDO aangezet door 'vertragen' te activeren. Elke volgende keer dat je de kroes activeert is met 'versnellen' of 'vertragen'; dan pakt 'ie dus niet de laatst geprogrammeerde snelheid.
dat is toch gelijk met de originele dan? Daar is ook vertragen de eerste keer instellen van de snelheid. Vervolgens is naar beneden vertragen, omhoog versnellen en naar je toe cc uit en "resume". De boel wordt geactiveerd door de knop op het dashboard.
Met vertragen pakt hij de huidige snelheid, met versnellen pakt hij de laatst gereden ingestelde snelheid. Dat is de geheugenfunctie. Althans op mijn originele cc.
En voor de duidelijkheid: Natuurlijk werkt remmen precies als het naar je toe trekken van de hendel.
mmmm, dat klopt inderdaad Detlev. Ik zit er naast. Resume is inderdaad hendeltje omhoog....
maar versnellen en vertragen gaat wel met de handel omhoog vs omlaag bij mij...
Omlaag: Zet huidige snelheid vast (indien harder dan 40km/h); als de kruissnelheid al gereden wordt: verlaag met één stap.
Omhoog: schakel de cc opnieuw in en ga terug naar de ingestelde snelheid (als die er is, anders wordt huidige snelheid geloof ik ingesteld conform hendel omlaag); als de kruissnelheid al gereden wordt: verhoog met één stap.
naar je toe/rem indrukken: schakel cc uit.
dat is inderdaad natuurlijk de makkelijkste test. Als de auto op de brug staat de retour losnemen en kijken wat de retourstroom is.
Is die behoorlijk, dan is de boel versleten....
Voor de beeldvorming; wat kostte die compleet geriviseerde HR set's dan JP?
Volgens mij heeft JP nieuwe gekocht en die kosten bij Troen €214,-. Voor een gereviseerde bij Chyparse was ik anderhalf jaar geleden €75,- kwijt.
Ik heb inderdaad nieuwe hoogteregelaars gekocht bij de Citroëndealer :wink:.
@Gerrie, dat is de meest eenvoudige methode om te zien of ze veel lekken. Zo kwam ik er ook achter dat de mijne versleten waren en de HD-pomp frequent liet pompen omdat de rijhoogte snel zakte. Omdat mijn vorige XM dat nog erger deed, had ik besloten de hoogteregelaars te vervangen door nieuwe.
En deze discussie verstoor ik nu wreed door weer over La Soixante te gaan ouwenelen. :wink:
Vanavond met hulp van Jeroen de remleidingen doorgespoeld en ook het ABS-blok. En, wat veel belangrijker is, de steker van het voorste hydractiefblok weer aangesloten. Ook ontdekt dat een koelwaterleiding/slang lekt. Dat ding waar de kachelradiateurleiding op zit en half over de distributiekap loopt, bestaat volgens SC niet. :evil: Althans, niet als je op VIN-code zoekt. Het geval is een stalen leiding waar onderaan een rubberen leiding is gevulcaniseerd. Waarom dat niet gewoon met een slangklem zit is me een raadsel. :roll: De lekkage is een enkele druppel en dat is al heeeeeel lang zo. Ik ga me 'ns beraden wat ik er mee ga doen. Waarschijnlijk een stuk slang kopen en die met een slangklem vastzetten.
Goed dat je het lek gevonden hebt. Als het geen speciale slang hoeft te zijn zou ik ook een kvs slang kopen i.c.m. een slangklem monteren.
Om de discussie van de hoogteregelaar weer op te wakkeren.
Een gereviseerde hoogteregelaar kost bij Citrotech 0ng 150 euro.
http://citrotech.nl/shop/shop/revisie-hoogteregelaar-laatste-type-lhm/
Groetjes Jeroen
Tsss JP! Een XM is een speciale auto. :rtfm: Daar kunnen alleen maar speciale slangen worden toegepast. Het liefst met behulp van speciale constructies. :meneus:
Idd Wim... die XM's hebben soms nog een grotere gebruiksaanwijzing dan moeders de vrouw thuis :kwijl: maar dat levert ook de soms aanwezige haat-liefde verhouding op met die auto's 8)
Volgens hun site is de boel gereviseerd met een nieuwe regelaar, asje dus. Dat ding waar het asje doorheen gaat slijt echter ook en die laten ze zitten. Een volledige revisie lijkt mij het vervangen van alle slijtende onderdelen. Bij chyparse haal je voor de helft een HR die schoon is en op werking is gecontroleerd.
Dus nu een kapotte thermostaat Wim? Is die gemakkelijk te vervangen bij de TCT?
Als je naar de citrotech meeting was geweest zou je weten dat dit echt kwaliteit is! Asjes zijn nieuw en worden met de hr gematcht voor optimaal resultaat..
Als het huis opgemeten wordt en het asje wordt qua maat aangepast kun je dit met recht een goede revisie noemen!
Een hr van chyparse komt in geen enkel opzicht in de buurt van de kwaliteit van deze citrotech revisies..
Maar goed, ieder zijn ding :wink:
En het budget van de mensen is ook niet geheel onbelangrijk. :wink:
Klopt, maar de discussie ging nu over prijs kwaliteit verhouding.. Natuurlijk is je budget belangrijk!
Maar laat het duidelijk zijn dat een door chyparse gereinigde hr iets heel anders is dan een citrotech gereviseerde..
Nee, da's echt een ramp. :mrgreen:
Motorkap open, auto in hoogste stand, slangetje op de radiateuraftap, emmer onder de auto (daarom in de hoogste stand), een litertje of 2 aftappen, luchtinlaat loshalen van steun, steun los van thermostaathuis, andere bout los van thermostaathuis, thermostaathuis lostrekken, thermostaat er uit, nieuwe er in en monteren in omgekeerde volgorde. Daar ben je toch gauw een half uurtje mee zoet zo op straat in de kou en regen.
Ooooowwwhhh, wat zijn TCT's toch fijne doe-het-zelf auto's. :lovecit:
Ah mooi! Had je dus ook preventief bij een beurtje kunnen doen. Maar gij zeit niet zo van den preventieve? :lol:
:mrgreen:
Ik krijg die dingen nooit in 1 keer lekvrij. :?
Altijd zelf pakkingen maken of kit er tussen o.i.d.
Heppu dat nou ook?
Nee. Ik maak de randen goed schoon. Aluminiumkant doe ik met een messing borsteltje, kunststof kap met een kunststof borsteltje. O.a. de Gamma verkoopt van die setjes voor een paar euro. :wink:
Vandaag heb ik een totaal zinloze upgrade gedaan, ik heb het swaffelstokje vervangen. Ik heb een jaar met de originele van VDO Tempostat rondgereden:
En dit is de originele Citroën:
Laten we eerlijk zijn, de Troenversie is stukken mooier. 8)
Dus de kabel van de VDO gesoldeerd aan de stok van Troen en het handeltje ingebouwd. Later moet ik nog even een testrit maken voordat ik de verfraaiing voor afgerond kan verklaren.
mooi om het optisch origneel te maken :thumbup:
Net een proefrit gemaakt en 't werkt niet. :evil: Het zal wel een bedradingsfout zijn. Nou ja, nu geen zin meer om te zoeken.
En d'r schiet me daar zomaar te binnen dat het ontluchtingsklepje niet het eerste Benz-onderdeel is in La Soixante. Die VDO Tempostat kruiskontroleur vind je ook in oude Benzen. Hunnie d'r forum staat vol met draadjes over problemen daarmee omdat Mercedes het nodig vond de print ondersteboven te monteren zodat na verloop van tijd de onderdelen lostrillen. Zou daar soms een voormalig ontwerper van PSA in dienst zijn geweest? :lol:
Bedankt Wim voor je thermostaat tips .
Die borsteltjes heb ik al jaren in huis , nooit aan gedacht eigenlijk .
Deed het altijd met een doekie en hooguit zeer fijn schuurpapier .
Ben benieuwd :D
Zwaar k.. dat je handle niet werkt , maar jou kennende kom je daar wel uit .
Er is toch niets op TV vandaag :lol:
Ziet er goed uit! Jammer dat het nog niet goed werkt. De werking van de originele schakelaar is inderdaad iets anders. Sommige functies zitten op een andere plek, maar dit is vast wel aan te passen denk ik.
Inderdaad is het anders uitbedraad. VDO heeft 1 common. Activeren/vertragen en versnellen zijn puls-makers, uitschakelen is puls-verbreek en geheugen is weer puls-maak.
Bij Citroën zijn er 2 commons. Een voor voor het uitschakelen en een voor het versnellen of vertragen. De pulsfuncties zijn wel identiek en de geheugenfunctie ontbreekt, maar die gebruik ik toch niet. :wink:
Gloeiende gloeiende confrère dat ziet er weer netjes uit. 8)
De geheugenfunctie ontbreekt? Sinds wanneer? Als je "versnellen" signaleert bij uitgeschakelde stand dan neemt hij de laatste snelheid weer aan. Of bedoel je dat niet?
En een handtekening!!!!
De geheugenfunctie is de laatst gebruikte snelheid.
Na starten motor wordt de VDO aangezet door 'vertragen' te activeren. Elke volgende keer dat je de kroes activeert is met 'versnellen' of 'vertragen'; dan pakt 'ie dus niet de laatst geprogrammeerde snelheid.
dat is toch gelijk met de originele dan? Daar is ook vertragen de eerste keer instellen van de snelheid. Vervolgens is naar beneden vertragen, omhoog versnellen en naar je toe cc uit en "resume". De boel wordt geactiveerd door de knop op het dashboard.
Met vertragen pakt hij de huidige snelheid, met versnellen pakt hij de laatst gereden ingestelde snelheid. Dat is de geheugenfunctie. Althans op mijn originele cc.
En voor de duidelijkheid: Natuurlijk werkt remmen precies als het naar je toe trekken van de hendel.
En een handtekening!!!!
mmmm, dat klopt inderdaad Detlev. Ik zit er naast. Resume is inderdaad hendeltje omhoog....
maar versnellen en vertragen gaat wel met de handel omhoog vs omlaag bij mij...
Bij mij ook. Even extreem duidelijk:
Omlaag: Zet huidige snelheid vast (indien harder dan 40km/h); als de kruissnelheid al gereden wordt: verlaag met één stap.
Omhoog: schakel de cc opnieuw in en ga terug naar de ingestelde snelheid (als die er is, anders wordt huidige snelheid geloof ik ingesteld conform hendel omlaag); als de kruissnelheid al gereden wordt: verhoog met één stap.
naar je toe/rem indrukken: schakel cc uit.
En een handtekening!!!!
Pagina's