La Noir Verni werd XM V6 24V

3785 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Citrophile
afbeelding van Citrophile

:lol: :lol: :lol: , de blokjesvelgen horen eigenlijk onder een XM 8) .

Ik wil alleen overstappen naar andere velgen vanwege de typen banden met een hogere belastingsindex (94 of hoger) en snelheidsindex(minimaal W=270km/h). Dan kom ik uit bij minimaal 16 inch banden...en Pilot Primacy HP 8) .

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

en je woont niet eens in Duitsland.......

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Daarvoor hoef ik niet in Duitsland te wonen :wink: .

Het gaat erom dat de neus van een XM met een PRV V6 12v als 24v heel zwaar is en de voorbanden erg zwaar worden belast :roll: .
Met een hogere belastingsindex zijn de wangen veel stijver en vervormen minder bij afremmen en het nemen van bochten. Ook statisch merk je met een deur dicht doen bv dat de wangen van de banden niet heen en weer wiebelen :lol: .

De hogere snelheidsindex heb ik nodig om veilig en wat vaker mijn topsnelheid te meten, weliswaar in Duitsland alhoewel.... :mrgreen: .
Met een hogere snelheidsindex wordt de veiligheidsmarge groter en worden de banden minder snel heet en kunnen meer aan ook bij lagere snelheden :wink: .

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Citrophile zegt:

:lol: :lol: :lol: , de blokjesvelgen horen eigenlijk onder een XM 8) .

Héhé, eindelijk wordt er eens iets verstandigs gezegd in dit topic. :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Amen!

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Klaar met bidden :mrgreen:? :lol:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Bidden om uit-de-lucht-vallende blokjesvelgen? Nee, daar ben ik nooit klaar mee :D :mrgreen:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Ja maar JP, wat voor velg wordt dat dan in 16" :?:

Deze staan qua kleurstelling dicht bij de blokjes velg. Randen shiny, en midden grijs gelakt:

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-OML4HELN-D.jpg)

Citrophile
afbeelding van Citrophile

In 16inch toch hetzelfde, dan kun je nog redelijke ballonbanden met een hogere belastings- en snelheidsindex nemen als je wilt :wink: .

Bij 17inch en 18inch worden de banden erg plat, tenzij dat geen probleem voor je is.

stooftaker
afbeelding van stooftaker

vering moet van hydrauliek komen...niet van banden :twisted: :lol: :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Dat klopt wel :wink: , maar banden hebben uiteraard ook invloed op de demping.
In het geval van andere, grotere velgen en ander massa banden wordt de vering beïnvloed.

Ballon banden dempen meer bewegingsenergie dan sportieve laag profiel banden.

De degressieve demping van de veerbollen (de plaatjes) kunnen korte scherpe oneffenheden :arrow: hoog frequente delen, minder goed (relatief gezien tov de progressieve demping) verwerken om een goede wegligging te behouden.

De progressieve demping van de veerbollen, het gaatje in het midden :mrgreen: dient ervoor om lange glooien :arrow: laag frequente delen te verwerken.

Door laag profiel banden te kiezen moet de degressieve demping van de veerbollen meer aangesproken worden, omdat de laag profiel banden zelf minder energie verwerken dan ballon banden :wink: .

Vwb de vering verandert er niets, tenzij er veel gasdruk uit de bollen verloren is, dan wordt de vering weer stugger :arrow: toename van veerstijfheid :arrow: toename van de frequentie van het wiel. Zoals eerder gezegd, bij zwaardere velgen en banden wordt de vering ook nadelig beïnvloed :wink: .

Bij het vullen van de bollen is het natuurlijk andersom, dan neemt de veerstijfheid af :arrow: afname van de frequentie van het wiel.

Frequentie_wiel=(veerstijfheid[N/m]/massa wiel[kg])^0.5

Het is niet zo dat grotere velgen en banden automatisch zwaarder zijn, dat hangt van de kwaliteit van de velg en band af.

Dit is ook o.a. de reden waarom Michelin banden erg duur zijn, de techniek erachter maakt het duur en helaas is dat niet aan af te zien :( . De massaverdeling over de band is bij Michelin erg goed :arrow: makkelijk balanceren en de banden zijn heel licht, lage massa :!:

Dus bij een keuze uit lichtere velgen en lichtere banden wordt je vering zelf beter van :arrow: daarmee ook minder bewegingsenergie te dempen :wink: .

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

:lol: :lol: Jahaaaaa... proberen jullie JP maar eens onder tafel te lu..en :!:

Heb gisteren eens een mailtje gestuurd naar Vlagtwedde maar nog geen reactie mogen ontvangen van dit pro-active bedrijf!

stooftaker
afbeelding van stooftaker

La Noir Verni zegt:

:lol: :lol: Jahaaaaa... proberen jullie JP maar eens onder tafel te lu..en :!:

absoluut geen behoefte aan! Ben het ook zeker niet oneens met JP.
Het is dan ook zeker waar dat de korte oneffenheden harder doorkomen, brugnaden ed, maar dat mag voor mij de pret zeker niet drukken.
Het lange glooien, en de verkeersdrempels die zijn nog steeds fenomenaal te nemen, en de banden (laag profiel) geven een rotsvast vertrouwen in de grip die je hebt, waarschijnlijk mede door het minder/ niet overhellen in de lang draaiende bochten.
Daarnaast is pour moi de "looks" van de voituur van groot belang en ik vind dat dat geweldig goed gelukt is, en gezien de reacties hier op andere fora en in de thuisomgeving delen een hoop mensen deze mening :wink:

tot dusver..

Mike, is er al in de kerk geschoten qua besluitvorming?????????

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Nou, het besluit dat ik ze hou is wel genomen natuurlijk. Ik bedoel, ben inmiddels 1500 euri verder en dat geld ben je echt kwijt als je aan een andere XM zou beginnen. Het oordeel van vander Laan heeft natuurlijk er voor gezorgd dat ik verder ga met deze XM. Het is nu bijna een perfecte auto.

Heb Vlagtwedde gemaild en verslag gedaan over vander Laan. Feit is dat vander Laan NIET kan aangeven of de stuurhuis lekkage een oude lekkage is. Dit komt door het feit dat het stuurhuis onder zeer hoge druk werkt. Als er een lek ontstaat gaat het ook heel hard. Hierin moet ik dus Vlagtwedde gelijk geven, eerlijk is eerlijk. Ik kan niet hard maken dat het lek er al zat en zij beweren dat het niet is opgevallen tijdens de olie verversing.

Blijft alleen het onbestemde gevoel dat ik de XM wat te duur heb gevonden in aanschaf voor wat er allemaal nog aan moest en moet gebeuren. Maar goed, ben ik deels zelf bij geweest. Heb me niet gerealiseerd dat Vlagtwedde geen specialist is. Zuiver een in- en verkoop bedrijf van oude Citroëns, waar de kennis van de betrefende auto's niet optimaal is en waar je, buiten de proefrit, niet goed kunt controleren wat de staat van een auto precies is.

Vlagtwedde moet alleen nog zijn gedane beloftes na komen; een nieuw serie1 dashbaord kastje en wielkriksleutel na sturen. daanaast hebben ze 18"wielen liggen waarvan ik heb gevraagd er een aanbieding van te maken.

En op dat mailtje zit ik eigenlijk een beetje te wachten....

Zo, weer een hele update!!!

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ik probeer ook maar een goede onderbouwing te geven over de achtergrond van vering/deming en de keuze van velgen en banden, no offence Jeroen :wink: .

Ben absoluut niet tegen grotere en bredere wiel onder de auto, vaak vind ik het ook beter staan 8) .
Ik wil zelf ook naar iets grotere velgen+banden overstappen maar eerder door aanbod type banden en de prijs.

Indien er een goede keuze is gemaakt mbt grotere en bredere velgen en banden dan kunnen de rij eigenschappen verbeterd worden zoals bijv minder rol neigingen in bochten.

Door het grotere band oppervlak wordt de vlaktedruk wel lager en alleen met goede waterafvoer van het bandenprofiel hoeft dit geen probleem te zijn :wink: .

Grip is weer afhankelijk van de rubbersamenstelling van de band en de belasting van het wiel.

@Mike, hopelijk komt Vlagtwedde zijn beloftes na :roll: .

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

We shall see...

Kijk deze nou eens! Even oud als die van mij. Misschien leuk als reserve plaatwerk auto, alhoewel, als de kokers al rot zijn....

http://verkopen.marktplaats.nl/photopopup/320303886/1

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ook een YP kenteken :D en zwart!

Indien het plaatwerk redelijk is, kun je best zo`n XM opkopen. Zoals je weet is zwart plaatwek van een XM behoorlijk zeldzaam :wink: .

En wellicht zi er meer onderdelen op die je kunt gebruiken als reserveonderdelen.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Tsja, maar vind het te ver weg. Dadelijk zit ze rondom in elkaar en roest.
Ik kan rechts nog wel een strakkere voordeur gebruiken. En mijn achterklep hheft een paar lelijke krassen tussen bovenplaat en achterlichten.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Voel ik een sloopmeeting aankomen.....

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Daar wil ik best wel eens aan mee doen!

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Dat is idd zeer leerzaam!!

wimb
afbeelding van wimb

In het kader van een sloopmeeting: Hij wil er meer dan 50 voor hebben. Wat denken jullie: €70,- bieden. Wordt iets van een tientje de man. De dame moet dan wel nog ergens opgebaard worden.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

tja leerzaam :roll: , ik ben er meer voor om XM`s te behouden :D . Maar als het een gare XM is, dan mag die XM als donor dienen voor de XM`s in goede staat :wink: .

wimb
afbeelding van wimb

Er schoot me net wat anders te binnen: de club is bezig een onderdelenmagazijn op te zetten. Is het misschien een optie dit soort donors namens de club op te kopen?

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Ja maar het is maar een 2.0L, daar heeft het gros hier toch niets aan?
Ik heb, misschien, alleen iets aan het plaatwerk :roll:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

Als ze gekocht wordt doe ik mee, en dan heb ik dibs op die velgen :twisted:

@Mike: ik lees op internet wel dat Vlagtwedde zich normaal gesproken aa gemaakte afspraken houdt. Ik hoop dat dat hier ook het geval gaat zijn.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Morgen ga ik een kijken of ik mijn nieuwe buitentemperatuur sensor kan monteren.
Duur krengetje; 27,50 bij de local dealert... hopelijk werkt het wel ben dat geknipper meer dan zat! :evil:

Pictures:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-6QUC8OOO-D.jpg)

Detail:
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-3UCHQMLL-D.jpg)

Ik kan niet solderen dus het wordt een kroonsteen bevestiging, ahum :roll:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Ja, zoveel hoeft Vlagtwedde niet meer te doen hoor. Zit alleen op nog wat beloofde onderdeeltjes te wachten. En een aanbieding op zijn 18"monster velgen.Heb het relaas van mijn XM tot nu toe gemaild en vanmiddag nog een mailtje of hij mij mail gelezen had. Daar kreeg ik eindelijk een reactie op, alleen dat het druk was met van alles en nog wat en dat ik dus maar moet afwachten :roll:

Zijn site wordt wel telkens aangepast, dit is de nieuwste aanpassing:

De bij onze auto´s genoemde prijzen zijn meeneemprijzen zonder inruil. Onze auto´s worden geleverd zonder garantie, tenzij anders overeengekomen.
Inruil is eventueel mogelijk in overleg, of wanneer dit staat aangegeven in de advertentie.
Aan de informatie op deze website kunnen geen rechten worden ontleend

Hij pikt er dus wel wat van op, da's ook goed.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

La Noir Verni zegt:

Ja maar het is maar een 2.0L, daar heeft het gros hier toch niets aan?
Ik heb, misschien, alleen iets aan het plaatwerk :roll:

Ja ho ff ik rij naar alle tevredenheid een 2.0i en de hd pomp (mits in goede staat) die er nog op zit, zou denk ik zomaar bij cdpf geplaatst kunnen worden.

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën

eXpelliarMus zegt:

La Noir Verni zegt:

Ja maar het is maar een 2.0L, daar heeft het gros hier toch niets aan?
Ik heb, misschien, alleen iets aan het plaatwerk :roll:

Ja ho ff ik rij naar alle tevredenheid een 2.0i en de hd pomp (mits in goede staat) die er nog op zit, zou denk ik zomaar bij cdpf geplaatst kunnen worden.

En anders leg ik hem wel op de plank: als het ding dit jaar niet gaar is, dan volgend jaar wel. En niets helpt beter om bestaande onderdelen werkend te houden als een vervanger op de plank te hebben liggen :mrgreen:

@ Mike: ik wil best op een doordeweekse avond bij jou ff 2 draadjes komen solderen en afwerken met krimpkous? Of je moet ff hierheen willen kachelen, ook prima.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.

Pagina's