Als je bobine stuk is is dat lastig meten. Beru is am sich geen slecht (duits) merk. Waarschijnlijk kapt ie ermee als hij te warm wordt en dat meet je niet voor de deur.
Maar wat je zegt; 4 torxjes en je hebt er een ander op zitten :)
Regel 1 voordat je gaat meten: zorg dat al het omringende op orde is. De accu waarmee madame zo'n 2 jaar rondtoerde heb ik ooit 'ns gescoord 's avonds in het donker op een afgelegen boerderij. :oops: Dat ding leverde voldoende sap, ook gedurende de koudeperiode, maar weinig prik. Waarschijnlijk dat een cel naar de gallemiezen is want de klemspanning zakte vrij snel onder de 11 Volt na een rit.
Tevens had ik sinds een paar weken dat de buitentemperatuur waardes aannam tussen de -19 en plus nog wat graden. Vreemd omdat ik de sensor vervangen heb.
Dus vandaag een nagelnieuwe Bosch S3 75Ah gescoord voor de all-in vriendenprijs van €86,87. Het eerste effect heb ik al: de waarde van de buitentemperatuur klopt weer met de werkelijkheid en de motor slaat ook merkbaar beter aan bij het starten. :mrgreen:
Ik ga eerst weer eens rondtoeren en kijken of het nukkige gedrag nu weg blijft.
Tijd voor een stoomafblaasupdate over madame d'r nukken. Gisteren heb ik Wes opgehaald om naar de Heining te gaan. Toen ik wegreed van kantoor had de motor vrijwel geen vermogen zodat ik met een behoorlijk diep ingetrapt gaspedaal op gang moest komen. Bij het opdraaien naar de ring schoot het vermogen ineens terug en ging de auto als een raket naar voren. Verder die rit zijn er nauwelijks problemen geweest.
's middags terug naar huis was het weer feest: met ingetrapt gaspedaal met moeite richting de 80 km/h. En met stationair toerental (inzakkend tot minder dan 500 toeren) was het een ouderwets stampende diesel. En een vrolijk brandend motormanagementlampje. Later en dof klapje en er leek rook onder de kap vandaan te komen. :shock: In Amsterdam een parkeerplaats opgereden en inderdaad heel veel rook. We konden niet zien waar het vandaan kwam, maar het leek te komen uit de ruimte tussen de bak, uitlaat en stuurstang. Aan de bestuurderskant dus. De geur leek nog het meeste op smeltend plastic. Na een paar minuten wachten de motor weer gestart en de rook is niet meer terug gekomen.
Op weg van Amsterdam naar Hilversum nog wel een paar keer wegvallend vermogen maar slechts kort. Onderweg naar huis nog een keer gestopt en de motor uit en aangezet; het mm-lampje blijft dan een paar seconden branden. Er staat nu minstens 1 storing in de ECU, die van de week maar 'ns uitlezen en hopen dat ik dan de oorzaak kan vinden van het beroerde gedrag. :?
dat klinkt minder Wim. Hopelijk valt het mee en is het een kleinigheidje. Turbootje of zo, die heb jij toch tussen de soep en de patatten door verwisseld :wink:
Dit is ook niet leuk meer Wim. Je had er dus wél aan de lexia gehangen? Ben erg benieuwd, hopelijk iets lulligs wat je toch snel opkunt lossen. Al dat bobine verhaal van Matthijs bekeken??
De vraag is meer; hoe komt die vonk zo op t verkeerde moment? Misschien dat de bobine intern doorslaat en daarmee de verkeerde cylinder vonkt o.a. Daarmee krijg je dus ook gigantisch vermogens verlies. Ik denk dat die intern gewoon verrot is. Als je onstekingsmodule dood gaat wordt je bobine niet aangesproken. En die zijn doorgaans of stuk, of goed maar niet echt dat rare gedrag ertussen in. Bobines kunnen random gek gaan doen door vocht, belasting, verschillende laadtijden (dwell), overslaande vonken door breuken, etc
Updeet. :news:
Voordat ik vertel wat ik vandaag gedaan heb, eerst wat achtergrond informatie.
- Al heel lang heb ik dat nadat de ECU gereset is (van spanning is geweest) de motor mooi loopt, ook stationair en na enkele uren rijden even hikt. Vanaf dat moment blijft het motormanagement lampje een paar seconden branden na het starten.
- De autoradio van Becker gaat aan als de auto op contact gaat en hoort tijdens het starten te blijven doorspelen. Welnu, het is al enkele maanden dat de radio opnieuw aan gaat bij het starten. Ik gaf de accu de schuld maar ook met de nieuwe Bosch bleef de radio niet doorspelen. Overigens was het vervangen geen zinloze actie want bij de vorige daalde de klemspanning heel snel.
Vorige week heb ik zowel een nieuwe gaskleppositiepotentiometer als versterkermodule besteld; da's dat zwarte blok dat op die aluminiumplaat aan de accubak geschroefd zit. Vandaag heb ik dat spul ingebouwd en wat heb ik geconstateerd:
- Meteen na het starten loopt het toerental kort op tot zo'n 1.500 toeren om vervolgens te zakken tot iets boven de 1.000 (koude motor). Ik realiseerde me dat ik dat nog kende van de Xant en dat La Soixante dat al heel lang niet meer deed.
- Tijdens het starten bleef de radio doorspelen zonder opnieuw aan te gaan.
Ik heb de motor stationair draaiend op temperatuur laten komen en dat gebeurde zonder hikken. Tot slot nog een klein stukje gereden en ook dat gaf geen problemen. Maar ja, da's maar een klein stukje dus dat zegt nog niet zoveel. :?
Volgens mij werd een deel van de problemen veroorzaakt door de oude versterkermodule. Dat ding zat er al zo'n 17 jaar in en dat is best lang voor vermogenselektronica.
Het zal mij benieuwen wat voor effect de nieuwe bobine heeft.
:lol: Nee, niet voor de radio maar voor de ontsteking. Simpel gezegd stuurt die versterker, of zoals 'ie in mijn WPH heet 'ignition module' de bobine aan.
@JP: het nukkige gedrag treedt at random op. Dus voorlopig hou ik mijn vingers nog gekruist.
Moment en tijdsduur van de ontsteking wordt bepaald door de ecu, de onstekingsmodule is niets meer dan een hele dikke tor die genoeg stroom kan schakelen om die bobine op te laden.
En om een beetje gevoel te krijgen waarom die versterkermodule er tussen zit, het volgende.
De ECU levert slechts een klein elektrisch stroompulsje dat door die module versterkt wordt naar een grotere stroom. Echter, de bougievonk maak je met een grote spanning, niet met een grote stroom. De bobine zet die grote stroom om in een grote spanning.
Als je bobine stuk is is dat lastig meten. Beru is am sich geen slecht (duits) merk. Waarschijnlijk kapt ie ermee als hij te warm wordt en dat meet je niet voor de deur.
Maar wat je zegt; 4 torxjes en je hebt er een ander op zitten :)
Als je met mijn software wil spelen, moet je even een laptop snoer meenemen. Zo'n 3 polige.
:shock: :sensuur:
Nou evecomeneer, die software is heel onschuldig hoor. :angel:
Maar vandaag ben ik niet meer toegekomen aan madame. :?
Regel 1 voordat je gaat meten: zorg dat al het omringende op orde is. De accu waarmee madame zo'n 2 jaar rondtoerde heb ik ooit 'ns gescoord 's avonds in het donker op een afgelegen boerderij. :oops: Dat ding leverde voldoende sap, ook gedurende de koudeperiode, maar weinig prik. Waarschijnlijk dat een cel naar de gallemiezen is want de klemspanning zakte vrij snel onder de 11 Volt na een rit.
Tevens had ik sinds een paar weken dat de buitentemperatuur waardes aannam tussen de -19 en plus nog wat graden. Vreemd omdat ik de sensor vervangen heb.
Dus vandaag een nagelnieuwe Bosch S3 75Ah gescoord voor de all-in vriendenprijs van €86,87. Het eerste effect heb ik al: de waarde van de buitentemperatuur klopt weer met de werkelijkheid en de motor slaat ook merkbaar beter aan bij het starten. :mrgreen:
Ik ga eerst weer eens rondtoeren en kijken of het nukkige gedrag nu weg blijft.
:lol: Wat een sinister verhaal, die eerste accu!
nou, vrijdag avond was het volgens je xm 0 graden, maar het was 6 graden. :lol:
Dat was een voorwaarschuwing: er is sinds zondag helemaal geen temperatuur meer. :lol:
Tijd voor een stoomafblaasupdate over madame d'r nukken. Gisteren heb ik Wes opgehaald om naar de Heining te gaan. Toen ik wegreed van kantoor had de motor vrijwel geen vermogen zodat ik met een behoorlijk diep ingetrapt gaspedaal op gang moest komen. Bij het opdraaien naar de ring schoot het vermogen ineens terug en ging de auto als een raket naar voren. Verder die rit zijn er nauwelijks problemen geweest.
's middags terug naar huis was het weer feest: met ingetrapt gaspedaal met moeite richting de 80 km/h. En met stationair toerental (inzakkend tot minder dan 500 toeren) was het een ouderwets stampende diesel. En een vrolijk brandend motormanagementlampje. Later en dof klapje en er leek rook onder de kap vandaan te komen. :shock: In Amsterdam een parkeerplaats opgereden en inderdaad heel veel rook. We konden niet zien waar het vandaan kwam, maar het leek te komen uit de ruimte tussen de bak, uitlaat en stuurstang. Aan de bestuurderskant dus. De geur leek nog het meeste op smeltend plastic. Na een paar minuten wachten de motor weer gestart en de rook is niet meer terug gekomen.
Op weg van Amsterdam naar Hilversum nog wel een paar keer wegvallend vermogen maar slechts kort. Onderweg naar huis nog een keer gestopt en de motor uit en aangezet; het mm-lampje blijft dan een paar seconden branden. Er staat nu minstens 1 storing in de ECU, die van de week maar 'ns uitlezen en hopen dat ik dan de oorzaak kan vinden van het beroerde gedrag. :?
dat klinkt minder Wim. Hopelijk valt het mee en is het een kleinigheidje. Turbootje of zo, die heb jij toch tussen de soep en de patatten door verwisseld :wink:
Was het maar zoiets simpels als een turbootje. Maar de ellende is ook bij stationair toerental en dan 'doet de turbi niet mee'.
ik bedacht me ook al dat je mm lampje van een brakke turbo waarschijnlijk ook niet gaat branden...
Dit is ook niet leuk meer Wim. Je had er dus wél aan de lexia gehangen? Ben erg benieuwd, hopelijk iets lulligs wat je toch snel opkunt lossen. Al dat bobine verhaal van Matthijs bekeken??
Doffe klap is waarschijnlijk een backfire geweest en dat rookt ook wel met alle carterdampen die dan even een vlam eroverheen krijgen
Klinkt heel plausibel idd, dus toch de bobine? Die was trouwens niet echt heet of zo.
Kan het de eindtrap van de ontsteking zijn?
De vraag is meer; hoe komt die vonk zo op t verkeerde moment? Misschien dat de bobine intern doorslaat en daarmee de verkeerde cylinder vonkt o.a. Daarmee krijg je dus ook gigantisch vermogens verlies. Ik denk dat die intern gewoon verrot is. Als je onstekingsmodule dood gaat wordt je bobine niet aangesproken. En die zijn doorgaans of stuk, of goed maar niet echt dat rare gedrag ertussen in. Bobines kunnen random gek gaan doen door vocht, belasting, verschillende laadtijden (dwell), overslaande vonken door breuken, etc
Omdat ik niet in de mood ben for a needle in a haystack heb ik maar een nieuwe bobine besteld.
Juist, wij zijn benieuwd.
Updeet. :news:
Voordat ik vertel wat ik vandaag gedaan heb, eerst wat achtergrond informatie.
- Al heel lang heb ik dat nadat de ECU gereset is (van spanning is geweest) de motor mooi loopt, ook stationair en na enkele uren rijden even hikt. Vanaf dat moment blijft het motormanagement lampje een paar seconden branden na het starten.
- De autoradio van Becker gaat aan als de auto op contact gaat en hoort tijdens het starten te blijven doorspelen. Welnu, het is al enkele maanden dat de radio opnieuw aan gaat bij het starten. Ik gaf de accu de schuld maar ook met de nieuwe Bosch bleef de radio niet doorspelen. Overigens was het vervangen geen zinloze actie want bij de vorige daalde de klemspanning heel snel.
Vorige week heb ik zowel een nieuwe gaskleppositiepotentiometer als versterkermodule besteld; da's dat zwarte blok dat op die aluminiumplaat aan de accubak geschroefd zit. Vandaag heb ik dat spul ingebouwd en wat heb ik geconstateerd:
- Meteen na het starten loopt het toerental kort op tot zo'n 1.500 toeren om vervolgens te zakken tot iets boven de 1.000 (koude motor). Ik realiseerde me dat ik dat nog kende van de Xant en dat La Soixante dat al heel lang niet meer deed.
- Tijdens het starten bleef de radio doorspelen zonder opnieuw aan te gaan.
Ik heb de motor stationair draaiend op temperatuur laten komen en dat gebeurde zonder hikken. Tot slot nog een klein stukje gereden en ook dat gaf geen problemen. Maar ja, da's maar een klein stukje dus dat zegt nog niet zoveel. :?
Volgens mij werd een deel van de problemen veroorzaakt door de oude versterkermodule. Dat ding zat er al zo'n 17 jaar in en dat is best lang voor vermogenselektronica.
Het zal mij benieuwen wat voor effect de nieuwe bobine heeft.
Enne.. nog steeds de ECU niet uitgelezen. :oops:
Het klinkt alsof je het probleem opgelost lijkt te hebben en dat is gunstig :wink:.
Versterker module? Is dat dus voor radio-ontvangst en zit dat af fabriek er op???
:lol: Nee, niet voor de radio maar voor de ontsteking. Simpel gezegd stuurt die versterker, of zoals 'ie in mijn WPH heet 'ignition module' de bobine aan.
@JP: het nukkige gedrag treedt at random op. Dus voorlopig hou ik mijn vingers nog gekruist.
@Mike, kortweg gezegd stuurt de ontstekingsmodule de bobine aan. Het moment en tijdsduur van de bougievonk wordt ermee bepaald :wink:.
@Wim, succes in ieder geval :wink: .
:oops: heerlijk zijn de simpelen van geest...of zoiets... :lol:
Begrijp ik nou goed dat de radio NIET uit hoort te gaan tijdens het starten? Dat heb ik bij mijn drie XM's nog nooit voor elkaar gekregen!
En een handtekening!!!!
Nee , ik ook niet :shock:
:grijns: Dat hangt van de radio af. Mijn Becker blijft ook na het uitzetten van het contact nog een paar seconden doorspelen.
Moment en tijdsduur van de ontsteking wordt bepaald door de ecu, de onstekingsmodule is niets meer dan een hele dikke tor die genoeg stroom kan schakelen om die bobine op te laden.
klopt, het was ook een zeer kort door de bocht uitleg voor Mike :wink:
En om een beetje gevoel te krijgen waarom die versterkermodule er tussen zit, het volgende.
De ECU levert slechts een klein elektrisch stroompulsje dat door die module versterkt wordt naar een grotere stroom. Echter, de bougievonk maak je met een grote spanning, niet met een grote stroom. De bobine zet die grote stroom om in een grote spanning.
Pagina's