Volgens mij valt het op zichzelf wel mee, het is alleen een beetje een ruimte geval en je moet de riem weer op spanning brengen. Grote klauwen helpen iig niet geloof ik.
Heb toch maar op advies van JP een ruildynamo besteld bij http://www.mijnautoonderdelen.nl
Financeel wel weer een rib uit mijn lijf :thumbdown:
Maar heb geen andere mogelijkheid (keus) want zoals gezegd, de accu laat niet meer bij :evil:
Deze is besteld en vandaag binnengekregen:
437462 - Alternator/Dynamo 5 ribben
Specs:
•(Ruilartikel)
•14V •Laadstroom 120A
•Dubbele zwaaiarm
•Positie/graad: R 20
•Draairichting met de klok mee
•Riemschijf diam.56mm
•Met geïntegreerde regelaar
•Zonder aansluiting toerentalmeter
•07.94-06.97, Mot.ZPJ4
•Statiegeld/loodtoeslag: 29,75 euro
A.s zaterdag komt JP mij helpen om 'm bij een DHZ Garage in mijn Dame te plaatsen. :clap: :clap:
Kan de oude retour, krijg ik m'n statiegeld terug :D
Vandaag de uitlaat vervangen door een gebruikte originele en de dynamo door een Valeo ruilexemplaar waar alles aan vervangen is door nieuwe onderdelen.
Alles ging lekker en vlot totdat de dynamo multiriem gespannen moest worden, de stelbout wilde niet lekker in de messingbus en daarbij werd wat schroefdraad beschadigd. Na het redelijk herstellen van het schroefdraad kon de dynamo multiriem gelukkig gespannen worden en bleven de klachten omtrent de elektrische storingen en het brandend acculampje weg :D.
Zo, de klus is weer geklaard :mrgreen:
@Stoof: Klopt heb weer voorlopig de standaard uitlaat eronder. De dempers van de sportuitlaat waren verrot.
En die kosten het driedubbele van de goed uitziende originele uitlaat. Jaja, kostenplaatje :cry:
Eerst maar de Dame de hoogte inbrengen.
Kleine inspectie van de onderkant door JP
Maar natuurlijk eerst koffie. Roy, de beheerder, die zijn vrije dag heeft opgeofferd om ons te helpen.
Een goede vriend, die het ook leuk vind om mee te kijken.
De uitlaat zat er in no-time op :mrgreen:
We waren om 11:00 aanwezig en iets na zessen waren we klaar. De dynamo heeft de meeste tijd gekost. Als we geen problemen met de stelbout hadden gehad, waren we veel eerder klaar geweest.
En nu dan een paar foto's van het verwijderen en installeren van de dynamo:
Hier dan de beruchte stelbout, wat ons anderhalf uur extra werk heeft gekost. :evil:
Wie z''n hand zou dit zijn? :mrgreen:
Oud en nieuw :wink:
Nogmaals de stelbout, die problemen gaf bij het terugzetten.
Mijn hartelijke dank aan JP en Roy :clap: :clap: en Peter (voor het meekijken :mrgreen: :mrgreen: )
Het was, ondanks alles een geslaagde, leerzame, maar vermoeide dag. En wat is ie uitlaat stil!!!!
Euhh, goed werk JP. :wink:
Ik kan me wel oriënteren aan de hand van de foto's en da's geen fijn klusje nie. Maar toch heel fijn dat het gelukt is Benny.
het moet inderdaad soms weer wel, dat is het lastige. Maar als ik moet kiezen dan het liefst zo stil mogelijk.
Bij m'n brommer hebben die slimme Japanners een speciale klep in het uitlaatsysteem. Ze hebben zelfs het geluid ontworpen :lol:
Thnx voor les compliments :D.
Ik ga nog een how-to ervan maken en de foto's zo oriënteren dat het duidelijk is. Dit is een typische brugklus, een ringratel 13 is nodig om bij de stelbout te komen die onder een hoek naar beneden staat en kleine handen komen ook van pas :lolno:.
Gelukkig had Benny nog puf over om de hardnekkige stelbout in de messing bus te krijgen, dat heeft Benny ook op de proef gesteld na talloze pogingen met een gespannen dynamo riem als resultaat :wink:. Het probleem is dat het gewicht van de dynamo de messing bus ietsje omlaag trekt en daarmee het schroefdraad van zowel de bus als bout beschadigd. Het zou beter zijn om eerst de bout in de bus te draaien en dan pas de bus door de beugel en dynamo, het probleem is de beperkte ruimte....
De Valeo ruildynamo via mijnautoonderdelen.nl is een aanrader :thumbup:.
Goed werk Benny. :clap: Ik zie af en toen niet hoe ik de foto moet bekijken maar fijn dat deze hobbel genomen is. Kun je nu weer fatsoenlijk rijden??
Met de originele uitlaat kan ik zeker fatsoenlijk rijden en dankzij de nieuwe dynamo, doet alles weer zoals het hoort te doen. Maart komt er weer een APK om de hoek kijken, dus dat moet lukken. Ik denk dat ik het ergste heb gehad. (hoop ik :oops: )
Het enige wat ik nu nog aan de praat moet krijgen zijn mijn stadslichten. Maar daarvoor moet ik eerst naar de sloop, om de die stekkerverbindingsblokjes vanuit de motorruimte zien te scoren.
Wat de foto's betreft, ik denk dat JP nog een ""how to do" gaat maken van het onderwerp en dan misschien de foto's goed neerzet.
Volgens mij valt het op zichzelf wel mee, het is alleen een beetje een ruimte geval en je moet de riem weer op spanning brengen. Grote klauwen helpen iig niet geloof ik.
Heb toch maar op advies van JP een ruildynamo besteld bij http://www.mijnautoonderdelen.nl
Financeel wel weer een rib uit mijn lijf :thumbdown:
Maar heb geen andere mogelijkheid (keus) want zoals gezegd, de accu laat niet meer bij :evil:
Deze is besteld en vandaag binnengekregen:
437462 - Alternator/Dynamo 5 ribben
Specs:
•(Ruilartikel)
•14V
•Laadstroom 120A
•Dubbele zwaaiarm
•Positie/graad: R 20
•Draairichting met de klok mee
•Riemschijf diam.56mm
•Met geïntegreerde regelaar
•Zonder aansluiting toerentalmeter
•07.94-06.97, Mot.ZPJ4
•Statiegeld/loodtoeslag: 29,75 euro
A.s zaterdag komt JP mij helpen om 'm bij een DHZ Garage in mijn Dame te plaatsen. :clap: :clap:
Kan de oude retour, krijg ik m'n statiegeld terug :D
wel 5 ribben uit je lijf dus :lolno:
succes van het weekend met sleutelen!
Kijk! Komt het toch nog goed. Vette bak, vette rekeningen Benny! :lol: :wink:
nah, ik zou tekenen voor enkel de kosten post van een dynamo :?
maar voor een iets kleinere beurs kan dit ook een stevige aanslag zijn. Mooi dat JP je ermee gaat helpen Benny! :wink:
@XMike, dat kan je wel zeggen :mrgreen:
Thanks, Gomp :)
Dynamo's zijn waardeloos. En het is niet een Troenkwaaltje want Beamers hebben er ook last van. :lolno: Nou ja, succes met de wissel.
Thanks XWim, moet lukken. :)
Vandaag de uitlaat vervangen door een gebruikte originele en de dynamo door een Valeo ruilexemplaar waar alles aan vervangen is door nieuwe onderdelen.
Alles ging lekker en vlot totdat de dynamo multiriem gespannen moest worden, de stelbout wilde niet lekker in de messingbus en daarbij werd wat schroefdraad beschadigd. Na het redelijk herstellen van het schroefdraad kon de dynamo multiriem gelukkig gespannen worden en bleven de klachten omtrent de elektrische storingen en het brandend acculampje weg :D.
Kan Benny eindelijk weer rustig slapen, goed gedaan boys. 8)
Thnx, hij zal binnenkort foto's plaatsen :wink:
Dus het niet laden lag aan de uitlaat en niet aan de dynamo? :lol:
Maar serieus, mooi dat het laadcircuit weer in orde is.
Fijn dat het gelukt is!
Luceo non uro....
beter! van de dynamo,
\
zit er nu dan weer een originele enkele brulpijp onder??
Zo, de klus is weer geklaard :mrgreen:
@Stoof: Klopt heb weer voorlopig de standaard uitlaat eronder. De dempers van de sportuitlaat waren verrot.
En die kosten het driedubbele van de goed uitziende originele uitlaat. Jaja, kostenplaatje :cry:
Eerst maar de Dame de hoogte inbrengen.
Kleine inspectie van de onderkant door JP
Maar natuurlijk eerst koffie. Roy, de beheerder, die zijn vrije dag heeft opgeofferd om ons te helpen.
Een goede vriend, die het ook leuk vind om mee te kijken.
De uitlaat zat er in no-time op :mrgreen:
We waren om 11:00 aanwezig en iets na zessen waren we klaar. De dynamo heeft de meeste tijd gekost. Als we geen problemen met de stelbout hadden gehad, waren we veel eerder klaar geweest.
En nu dan een paar foto's van het verwijderen en installeren van de dynamo:
Hier dan de beruchte stelbout, wat ons anderhalf uur extra werk heeft gekost. :evil:
Wie z''n hand zou dit zijn? :mrgreen:
Oud en nieuw :wink:
Nogmaals de stelbout, die problemen gaf bij het terugzetten.
Mijn hartelijke dank aan JP en Roy :clap: :clap: en Peter (voor het meekijken :mrgreen: :mrgreen: )
Het was, ondanks alles een geslaagde, leerzame, maar vermoeide dag. En wat is ie uitlaat stil!!!!
hopen dat je voorlopig van de ellende verlost bent dan!
Mooie foto's Ben :wink:
Goed werk Benny. :clap: Ik zie af en toen niet hoe ik de foto moet bekijken maar fijn dat deze hobbel genomen is. Kun je nu weer fatsoenlijk rijden??
Euhh, goed werk JP. :wink:
Ik kan me wel oriënteren aan de hand van de foto's en da's geen fijn klusje nie. Maar toch heel fijn dat het gelukt is Benny.
Goed gewerkt mannen! Pluim voor JP en lekker dat je oplaadperikelen van de XM achter de zijn. Kun je jezelf wellicht ook een beetje aan opladen!
En een stille XM is erg fijn. Dat zou bij mij HET criterium zijn als ik aan een RVS alternatief moet voor mijn dame....
Nah stil....met gas erop een lekkere 850 brom is ook niet verkeerd hoor!!
het moet inderdaad soms weer wel, dat is het lastige. Maar als ik moet kiezen dan het liefst zo stil mogelijk.
Bij m'n brommer hebben die slimme Japanners een speciale klep in het uitlaatsysteem. Ze hebben zelfs het geluid ontworpen :lol:
Maar dat doet een 850 ook! Cruise stil en lekker sleuren dan komt den brom!
Thnx voor les compliments :D.
Ik ga nog een how-to ervan maken en de foto's zo oriënteren dat het duidelijk is. Dit is een typische brugklus, een ringratel 13 is nodig om bij de stelbout te komen die onder een hoek naar beneden staat en kleine handen komen ook van pas :lolno:.
Gelukkig had Benny nog puf over om de hardnekkige stelbout in de messing bus te krijgen, dat heeft Benny ook op de proef gesteld na talloze pogingen met een gespannen dynamo riem als resultaat :wink:. Het probleem is dat het gewicht van de dynamo de messing bus ietsje omlaag trekt en daarmee het schroefdraad van zowel de bus als bout beschadigd. Het zou beter zijn om eerst de bout in de bus te draaien en dan pas de bus door de beugel en dynamo, het probleem is de beperkte ruimte....
De Valeo ruildynamo via mijnautoonderdelen.nl is een aanrader :thumbup:.
Dat doet mijn 24v ook met de dubbele Pipercross filters 8)
Met de originele uitlaat kan ik zeker fatsoenlijk rijden en dankzij de nieuwe dynamo, doet alles weer zoals het hoort te doen. Maart komt er weer een APK om de hoek kijken, dus dat moet lukken. Ik denk dat ik het ergste heb gehad. (hoop ik :oops: )
Het enige wat ik nu nog aan de praat moet krijgen zijn mijn stadslichten. Maar daarvoor moet ik eerst naar de sloop, om de die stekkerverbindingsblokjes vanuit de motorruimte zien te scoren.
Wat de foto's betreft, ik denk dat JP nog een ""how to do" gaat maken van het onderwerp en dan misschien de foto's goed neerzet.
Wanneer is de apk Benny?
Maart komt er weer een APK om de hoek kijken :roll:
:oops: oeps, ik las: "MAAR er komt weer een apk om de hoe kijken".. solly!
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Pagina's