Re: Gespot: Citroën Occassions (o.a XM's) en Onderdelen
Ze vroegen hier op het werk ook al of ik ff langs kwam ;)
Maar het is een goeie 50 minuten tot een uur rijden en om nou een proefrit van twee uur te maken is ook zo wat. Dacht meer aan een uurtje max., even warm rijden, stukkie snelweg, woonwijkje met drempels...
Lexia geeft ook flink wat valse meldingen tenslotte, VC moet gewoon goed staan (dus lees je toch niks uit), starten moet soepel gaan, schakelen moet goed lopen. Geen uitlaatgeluiden, geen windruis. Ik twijfel gelukkig sowieso nog heel erg, met de huidige weet ik in ieder geval wat er mis is (bijna alles 'cosmetisch') dus het moet een heule goeie zijn wil ik overstappen. Want ik blijf dirass en riem een groot nadeel vinden.
Re: Gespot: Citroën Occassions (o.a XM's) en Onderdelen
Nou, ik ben wezen kijken...
Laat ik het zo stellen: Als ik nu een saab zou rijden had ik het meteen gedaan. Uiterlijk is mooi, rijdt en veert best lekker.
iets gestructureerder: Hij heeft hem als inruil aangenomen en hoopt op een liefhebber. Kan ik me voorstellen.
1e vraag: Is het nou een 12 of een 24 klepper? antwoord: "euh, dat weet ik niet. Staat dat op de motor?"
motorkap open: 24V inderdaad.
VC heeft een fout, weet alleen niet welke. Maar hij veerde wel erg lekker, beter dan mijn eigen XM in ieder geval.
Koppeling lijkt prima. Alleen even inhouden bij plotseling gas geven, maar maar een keer opgemerkt.
distririem: Onbekend. Ook in het onderhoudsboekje (ze komt uit LDF) een maagdelijke leegheid. Dus het kan 1000km zijn, maar ook 180000.
ramen prima.
Uitlaat: Middendemper en einddemper waarschijnlijk al eens vervangen en zien er heel goed uit. Voordemper beetje roestig maar niks ernstigs.
Bij de aansluiting tusssen voor- en middendemper (of kat, weet nooit precies) druppelde wat waterachtigs bij draaiende motor. Lijkt me niet de airco maar of het ernstig is weet ik ook niet.
De verkoper heeft nul verstand van citroën, dat bleek wel. Ik denk dat het op zich een prima auto is maar wil ik mijn trouwe XM met voornamelijk cosmetische problemen (zoals niet werkende airco, spookmeldingen e.d.) en een ketting wegdoen voor een XM die allerlei onbekende ziektes kan hebben?
Overigens: Wat is dat raar als je stuur niet terugdraait... Heb ik nog nooit meegemaakt in een XM!
Als tweede (derde) auto erbij dan? Want de airco was wel erg lekker... Maar ja, 1250 én dan nog 1000 wegenbelasting per jaar...
Ik wou dat ik ook een weiland met schuur had waar ik een paar auto's neer kan zetten...
Re: Gespot: Citroën Occassions (o.a XM's) en Onderdelen
Dus óf het wordt een XM van zo'n €2500 óf ik neem het risico en rij net zolang tot de distributieriem knalt. óf een tussenvorm waarbij ik een jaartje wacht met de riem en hoop dat hij het volhoudt...
Re: Gespot: Citroën Occassions (o.a XM's) en Onderdelen
Ik hoorde Marco ooit zeggen dat de riemen op dit type motor best wel sterk zijn en het lang uit houden.
Kopen en dan een keertje samen met Gerrie onder de kap duiken, gezelli. :mrgreen:
Re: Gespot: Citroën Occassions (o.a XM's) en Onderdelen
rijden met zo'n wagen waarbij je echt geen idee hebt hoelang die riem er al op zit is naar mijn idee rijden met dicht geknepen billen. Het kan heeel lang goed gaan, maar ook bij het tweede stoplicht al einde oefening zijn...
1200-1500 is best een stevig bedrag. Het zal niet goedkoop zijn maar ik vermoed dat het minder is. Van mij zpj heb ik in aalsmeer onlangs gevraagd, puur ter info, wat nu eigenlijk een nieuwe koppeling erin kost. gewoon uit en thuis... Volgens willem was de nota dan ongeveer 1200 euro. Daarvoor moet het blok eruit. Die riem lijkt mij een stuk eenvoudiger dan een koppeling. Aan de andere kant heb je weer minder materiaal nodig..
bel Aalsmeer en je hebt een goed idee wat het ongeveer zou worden.
Re: Gespot: Citroën Occassions (o.a XM's) en Onderdelen
Riem is sterk, rollen niet. Zal niet de eerste zijn die bij 130.000 kapot loopt door gare rollen. Kapotte riem betekent een ander blok, en dan ben je echt een vermogen verder..
Daarbij is glimmen van de multiriem vaak juist een teken van slijtage, niet van nieuwigheid.
Bij de beun om de hoek ben je 750 euro kwijt voor die riem. Bij de dealer tussen de 900 en 1250, afhankelijk van wat je meepakt.
Onderdelen zijn gewoon erg prijzig!
Ik kan je uit ervaring zeggen dat je zo'n auto er niet bij moet nemen als tweede auto. Na meerdere jaren kan ik je zeggen dat je gek wordt van 2 xm's waar altijd wat mis mee is :wink: Hier spelen ook plannen om terug te gaan naar 1 Xm!
Olie is nieuw NIET zwart en als die GOED zwart is, dan is t niet echt fris....
Verse olie is helder bruin.
Met alle respect, maar pak voor een ES9J4/4HP20 een kenner van die Xm's en motoren mee. Het is heel wat anders dan een 2.0 8v of 16v of TCT... Ze hebben hun eigen problemen die soms best veel geld kunnen kosten!
Re: Gespot: Citroën Occassions (o.a XM's) en Onderdelen
Tsja, ik had ook gehoopt dat er een kenner zou kunnen ;)
maar mijn tweede auto zal toch zeker een XM moeten zijn. Anders ga ik nog steeds niet met die tweede auto rijden omdat ik teveel comfort mis. Kun jij niet eens een proefritje gaan maken? :) 8)
ff serieus: Prijs leek me echt niet verkeerd. nieuwe riem en rollen kunnen er dan ook nog wel vanaf, wil morgen even met civer bellen hoeveel dat daar kost. En kleur olie: Ik noem het zwart omdat de druppel onderaan zwartig leek, op de peilstok zelf was het inderdaad meer bruinig.
De garagehouder had hem wel een beetje opgepoetst, maar het blok lag er fantastisch mooi in. Bijna zo schoon als je maar zou kunnen wensen.
Re: Gespot: Citroën Occassions (o.a XM's) en Onderdelen
Het zijn heerlijke motoren. Dat is zeker!
Als het bevalt zou ik zeggen: DOEN! Voel of die mooi in 1 keer doortrekt, geen rare geluiden als die loopt. Lekke koppen komt bij dit type zelden voor. Riem is een bekend iets en zou ik ALTIJD vervangen.
Als de uitlaat goed is, is dat al heel wat. Nieuwe is van voor tot achter 1000 euro ex kat. Valt dus ook nog wel mee op zich.
Onderdelen zijn flink prijzig, maar dat hoort nu eenmaal bij een V6...
Re: Gespot: Citroën Occassions (o.a XM's) en Onderdelen
Dat zijn wel twee heel verschillende berichten! De eerste deed me al half beslissen om het toch maar niet te doen, de tweede weer wel!
Op zich zou ik het heel fijn vinden als een 24v expert een stukkie ermee ging rijden. Ik kan alleen maar vergelijken met mijn eigen 12 klepper en dan ziet die 24v er erg goed uit, onder de motorkap en onder het chassis. En het voelde wat mij betreft goed aan bij het rijden, maar ja, ik ben een toch wel schokkerige oudere automaat gewend.
Ach, eerst morgen maar eens navragen wat die riem kost en dan nog bedenken hoe ik het thuis ga verkopen. Want het is natuurlijk wel decadent, drie auto's voor de deur...
Re: Gespot: Citroën Occassions (o.a XM's) en Onderdelen
:shock:
"Maar €1250? Ik heb liever een duurdere die goed is!"
En ze wil geen drie auto's. Maar ja, gelukkig duurt het in deze economie vrij lang voordat een XM verkocht is, zeker als ik er net teveel voor vraag ;)
Vandaag geen kans gezien civer te bellen. Wordt morgen of maandag. En als dat meevalt...
Ja, maar dat is zo'n acculoze... "Hi, ik heb hier twintig meter verlengsnoer, waar mag ik die inprikken?" :lol:
En een handtekening!!!!
even langs je huis rijden tijdens de proefrit???
Ze vroegen hier op het werk ook al of ik ff langs kwam ;)
Maar het is een goeie 50 minuten tot een uur rijden en om nou een proefrit van twee uur te maken is ook zo wat. Dacht meer aan een uurtje max., even warm rijden, stukkie snelweg, woonwijkje met drempels...
Lexia geeft ook flink wat valse meldingen tenslotte, VC moet gewoon goed staan (dus lees je toch niks uit), starten moet soepel gaan, schakelen moet goed lopen. Geen uitlaatgeluiden, geen windruis. Ik twijfel gelukkig sowieso nog heel erg, met de huidige weet ik in ieder geval wat er mis is (bijna alles 'cosmetisch') dus het moet een heule goeie zijn wil ik overstappen. Want ik blijf dirass en riem een groot nadeel vinden.
En een handtekening!!!!
Nou, ik ben wezen kijken...
Laat ik het zo stellen: Als ik nu een saab zou rijden had ik het meteen gedaan. Uiterlijk is mooi, rijdt en veert best lekker.
iets gestructureerder: Hij heeft hem als inruil aangenomen en hoopt op een liefhebber. Kan ik me voorstellen.
1e vraag: Is het nou een 12 of een 24 klepper? antwoord: "euh, dat weet ik niet. Staat dat op de motor?"
motorkap open: 24V inderdaad.
VC heeft een fout, weet alleen niet welke. Maar hij veerde wel erg lekker, beter dan mijn eigen XM in ieder geval.
Koppeling lijkt prima. Alleen even inhouden bij plotseling gas geven, maar maar een keer opgemerkt.
distririem: Onbekend. Ook in het onderhoudsboekje (ze komt uit LDF) een maagdelijke leegheid. Dus het kan 1000km zijn, maar ook 180000.
ramen prima.
Uitlaat: Middendemper en einddemper waarschijnlijk al eens vervangen en zien er heel goed uit. Voordemper beetje roestig maar niks ernstigs.
Bij de aansluiting tusssen voor- en middendemper (of kat, weet nooit precies) druppelde wat waterachtigs bij draaiende motor. Lijkt me niet de airco maar of het ernstig is weet ik ook niet.
De verkoper heeft nul verstand van citroën, dat bleek wel. Ik denk dat het op zich een prima auto is maar wil ik mijn trouwe XM met voornamelijk cosmetische problemen (zoals niet werkende airco, spookmeldingen e.d.) en een ketting wegdoen voor een XM die allerlei onbekende ziektes kan hebben?
Overigens: Wat is dat raar als je stuur niet terugdraait... Heb ik nog nooit meegemaakt in een XM!
Als tweede (derde) auto erbij dan? Want de airco was wel erg lekker... Maar ja, 1250 én dan nog 1000 wegenbelasting per jaar...
Ik wou dat ik ook een weiland met schuur had waar ik een paar auto's neer kan zetten...
En een handtekening!!!!
dat druppelende water is zeker wel de airco, dat komt daar gewoon langs het hitteschild lopen.
"koppeling lijkt prima?"
Het is dus een handbak opeens? Heb je met de juiste Xm gereden? :mrgreen:
hehe, verspreking: Transmissie lijkt prima. Het is toch een automatische koppeling?
Wat ik nog niet had gemeld: Olie zag er mooi uit. Zwart en goed vloeibaar.
en de antenne was afgebroken, schroefdraad zat er nog in.
Wat kost een distributieriem wissel ongeveer?
En een handtekening!!!!
Ik hoor het al, kopen dat ding!! 8)
Niet voor jij er je xpert blik op hebt geworpen :D
En een handtekening!!!!
Materiaal voor distributie en multiriem wissel komt op z'n 700 euro als je alles mee pakt schat ik, daar komt dan arbeid nog bij
:wtf: :daarvaltmebekvanopen: :shock: :silent: :thumbdown: :crazy: :badday: :woest:
En een handtekening!!!!
Ik ga daar dit weekend mee bezig, vandaar dat ik dat zo ongeveer wel weet. Kan wellicht iets goedkoper door niet alles te vervangen ...
Ja zeg je rijdt Xm V6 of niet hè!! :angel:
Zo is het Wes :wink:
Daarom hield ik het bij een 2.0i, rij je ook XM maar budget, al hoe wel. :wink:
Ik rij al een V6 waarbij het niets kost! Waarom hebben ze die 24 klepper niet gewoon met een ketting gebouwd?
Overigens zagen de multiriemen er wel fantastisch glimmend nieuw uit. Mensch welk ener dilemma...
Maar goed, zeg €700 materiaal, hoeveel arbeid zou daar bij komen bij een garage?
En een handtekening!!!!
Bij de garage kost zo iets rond de 1000/1500€ ben ik bang.
Dus óf het wordt een XM van zo'n €2500 óf ik neem het risico en rij net zolang tot de distributieriem knalt. óf een tussenvorm waarbij ik een jaartje wacht met de riem en hoop dat hij het volhoudt...
En een handtekening!!!!
Ik hoorde Marco ooit zeggen dat de riemen op dit type motor best wel sterk zijn en het lang uit houden.
Kopen en dan een keertje samen met Gerrie onder de kap duiken, gezelli. :mrgreen:
Öf die V6 uit Borculo bij Dr D kopen voor rond de 2000 euro en weten wat je hebt..
Luceo non uro....
rijden met zo'n wagen waarbij je echt geen idee hebt hoelang die riem er al op zit is naar mijn idee rijden met dicht geknepen billen. Het kan heeel lang goed gaan, maar ook bij het tweede stoplicht al einde oefening zijn...
1200-1500 is best een stevig bedrag. Het zal niet goedkoop zijn maar ik vermoed dat het minder is. Van mij zpj heb ik in aalsmeer onlangs gevraagd, puur ter info, wat nu eigenlijk een nieuwe koppeling erin kost. gewoon uit en thuis... Volgens willem was de nota dan ongeveer 1200 euro. Daarvoor moet het blok eruit. Die riem lijkt mij een stuk eenvoudiger dan een koppeling. Aan de andere kant heb je weer minder materiaal nodig..
bel Aalsmeer en je hebt een goed idee wat het ongeveer zou worden.
Riem is sterk, rollen niet. Zal niet de eerste zijn die bij 130.000 kapot loopt door gare rollen. Kapotte riem betekent een ander blok, en dan ben je echt een vermogen verder..
Daarbij is glimmen van de multiriem vaak juist een teken van slijtage, niet van nieuwigheid.
Bij de beun om de hoek ben je 750 euro kwijt voor die riem. Bij de dealer tussen de 900 en 1250, afhankelijk van wat je meepakt.
Onderdelen zijn gewoon erg prijzig!
Ik kan je uit ervaring zeggen dat je zo'n auto er niet bij moet nemen als tweede auto. Na meerdere jaren kan ik je zeggen dat je gek wordt van 2 xm's waar altijd wat mis mee is :wink: Hier spelen ook plannen om terug te gaan naar 1 Xm!
Olie is nieuw NIET zwart en als die GOED zwart is, dan is t niet echt fris....
Verse olie is helder bruin.
Met alle respect, maar pak voor een ES9J4/4HP20 een kenner van die Xm's en motoren mee. Het is heel wat anders dan een 2.0 8v of 16v of TCT... Ze hebben hun eigen problemen die soms best veel geld kunnen kosten!
Tsja, ik had ook gehoopt dat er een kenner zou kunnen ;)
maar mijn tweede auto zal toch zeker een XM moeten zijn. Anders ga ik nog steeds niet met die tweede auto rijden omdat ik teveel comfort mis. Kun jij niet eens een proefritje gaan maken? :) 8)
ff serieus: Prijs leek me echt niet verkeerd. nieuwe riem en rollen kunnen er dan ook nog wel vanaf, wil morgen even met civer bellen hoeveel dat daar kost. En kleur olie: Ik noem het zwart omdat de druppel onderaan zwartig leek, op de peilstok zelf was het inderdaad meer bruinig.
De garagehouder had hem wel een beetje opgepoetst, maar het blok lag er fantastisch mooi in. Bijna zo schoon als je maar zou kunnen wensen.
En een handtekening!!!!
Het zijn heerlijke motoren. Dat is zeker!
Als het bevalt zou ik zeggen: DOEN! Voel of die mooi in 1 keer doortrekt, geen rare geluiden als die loopt. Lekke koppen komt bij dit type zelden voor. Riem is een bekend iets en zou ik ALTIJD vervangen.
Als de uitlaat goed is, is dat al heel wat. Nieuwe is van voor tot achter 1000 euro ex kat. Valt dus ook nog wel mee op zich.
Onderdelen zijn flink prijzig, maar dat hoort nu eenmaal bij een V6...
Dat zijn wel twee heel verschillende berichten! De eerste deed me al half beslissen om het toch maar niet te doen, de tweede weer wel!
Op zich zou ik het heel fijn vinden als een 24v expert een stukkie ermee ging rijden. Ik kan alleen maar vergelijken met mijn eigen 12 klepper en dan ziet die 24v er erg goed uit, onder de motorkap en onder het chassis. En het voelde wat mij betreft goed aan bij het rijden, maar ja, ik ben een toch wel schokkerige oudere automaat gewend.
Ach, eerst morgen maar eens navragen wat die riem kost en dan nog bedenken hoe ik het thuis ga verkopen. Want het is natuurlijk wel decadent, drie auto's voor de deur...
En een handtekening!!!!
Weet je, riem etc moet je gewoon ZEKER doen. Ze zijn duur, ze gaan kapot (Xm's over t algemeen, niet de ES9 specifiek) en ze zijn duur...
Neemt niet weg dat t geweldig rijdt!
Dan zet je er een bij de buren neer, of om de hoek, dan valt het allemaal wel weer mee :mrgreen:
:shock:
"Maar €1250? Ik heb liever een duurdere die goed is!"
En ze wil geen drie auto's. Maar ja, gelukkig duurt het in deze economie vrij lang voordat een XM verkocht is, zeker als ik er net teveel voor vraag ;)
Vandaag geen kans gezien civer te bellen. Wordt morgen of maandag. En als dat meevalt...
:silent:
En een handtekening!!!!
Lekker de beentjes strekken. Nu wil ik ook wel achterin zitten :D
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=214988865
:knuffel:
mmmh altijd fijn die extra leeslapjes :lol:
Pagina's