Gisterenmiddag om 14:00u heb ik mij gemeld bij Profile in Soest, aan de Nijverheidsweg 16A (Waarom ik dat zo uitvoerig opschrijf wordt straks duidelijk) voor de montage van 4 nieuwe huismerkbanden.
Ik heb tegen de monteur gezegd dat ik niet wil dat de auto aan de voorkant op de kriksteunen wordt opgetild omdat die van Citroënkwaliteit zijn, bagger dus. Maar dat de auto op de 2-kolomsbrug voor op het subframe wordt ondersteund. Dat was geen enkel bezwaar. 8)
Al pratende gingen de achterbanden er af en de monteur liet mij zien dat de Michelin Energysavers niet door de APK zouden komen ondanks meer dan voldoende profiel omdat het canvas in de groeven zichtbaar was. :wtf: Wederom een bewijs dat de eerste serie Energysavers pet zijn. :thumbdown:
Terwijl ik een beetje aan het rondscharrelen ben hoor ik een tikkend geluid. En even later weer dus ik loop nieuwsgierig naar de auto. Blijkt de brave borst de wielbouten met een momentsleutel vast te zetten! Ik uit mijn verbazing en hij is verbaasd over mijn verbazing. 'Natuurlijk zet ik wielbouten op moment vast. Dat doen wij allemaal.' Nou, voor mij is het de eerste keer dat ik een garagemedewerker dat zie doen dus ik ben aangenaam verrast.
Binnen een half uurtje had ik 4 perfect gebalanceerde nieuwe banden. Omdat ik tijd over had en al heel lang met niet goed uitgelijnde voorwielen rijd :oops: heb ik gevraagd wat het daar kostte en of het meteen kon. Ja, dat kon en voor €45,-. Een nette prijs.
De andere monteur stapt in de auto en is wat aan het hannessen waarbij hij zich verontschuldigt omdat 'het al heel lang geleden is dat ik XM's onderhield'. :wtf:
Nadat hij de auto op de brug had gezet, controleerde hij de speling. En wat blijkt? De rechter stuurkogel die er nog geen jaar op zit heeft zoveel speling dat het waarschijnlijk APK-afkeur is. :evil: Hij bood aan om een nieuwe te halen en die er op te zetten, want het is een klusje van niks wat inderdaad zo is. Terwijl hij de kogel ophaalde mocht ik met hun gereedschap de uitlaat rechthangen. Dat was een klusje dat ik later die dag bij de beunclub wilde doen, daar was ik ook meteen van af.
Terwijl hij met de auto bezig is, heeft hij mij uitgelegd dat de tegenwoordige monteurs niet meer weten hoe ze een hydropneumaat moeten afstellen. En verder was hij er trots op dat hij DS'en kan uitlijnen. Hij doet daar onderhoud aan omdat een van hun klanten met 7 dan die Troens rijdt.
Kortom, aan de Nijverheidsweg 16 in Soest zit een Profile waar echte automonteurs werken. :clap:
'Natuurlijk zet ik wielbouten op moment vast. Dat doen wij allemaal.' Nou, voor mij is het de eerste keer dat ik een garagemedewerker dat zie doen dus ik ben aangenaam verrast.
Wanneer ben jij voor het laast in een garage cq bandencenter geweest :wtf: 95% van de garagehouders doet dit !! Nou ja voor alles is een 1e keer :D Doe het zelf ook: LM velgen 100Nm en stalen 90Nm (LM is wat zachter materiaal vandaar....). Vrachtwagen banden aanhalen rond de 450NM/600NM :shock: Het zou mij dan weer opvallen als ze velgen niet aanhalen op moment.
Veel plezier dan maar met je nieuwe setje banden :D
In december bij de kwikflut en begin mei nog bij een gerespecteerde localo. Beide zijn dol op de luchtratel, de laatste jekkerde de bouten zo vast dat ik ze zelfs met m'n volle gewicht nog bijna niet los kreeg. :evil: Nou ja, misschien heb ik nu net 2 uit die overige 5% ontmoet. :wink:
Mijn Kwukflut ratelt ze wel los en ook weer vast maar draait ze met de hand nog na .
Of dat met een momentsleutel gebeurt daar heb ik eerlijk gezegd niet naar gekeken, maar denk van wel .
De ene Flut is de andere niet , dat wil nog wel eens verschillen.
En daar gaan we weer: een XM is niet probleemloos! In Frankrijk rook het enorm naar benzine en toen ik onder de auto keek hingen er ook brandstofdruppels onder aan de tank. :shock: 's Avonds bij paps even de achterbank weggeklapt en bij de pomp gekeken: ja hoor, de slangklem van de pomp zat niet goed vast want er lag een hele plas benzine bovenop de tank. Die had ik toen ik de slangen verving niet goed genoeg vastgedraaid. :hammer:
:lol: in dat geval was de XM niet het probleem maar uzelf dus, mijn waarde! :wink:
Geweldig dat je er zo gemakkelijk bij kunt overigens, daar hebben ze dan weer wel goed over nagedacht!
Waarschijnlijk omdat een normaal mens daar geen problemen heeft. :lolno:
Het valt me wel op dat bij alle slangen die ik vervangen heb door universele slang, ik de slangklemmen naderhand nog een behoorlijk stuk kan aandraaien.
Goeoeoeoedddd....... Nu madame binnenkort op moet voor Appie Ka krijgt ze kuren. :evil: Bleek bij de bandenwissel de rechter stuurkogel (te) veel speling te hebben, nu is het de stuurhoes die losgeschoten is:
Op de foto is nog een stukje van de harmonica te zien onder de aluminium kap. Bij de grote beun is er een universele hoes op gegaan die met een ty-wrap vastgezet is. De originele hoes heeft inwendig een ribbel die in een sleuf van de cilinder valt. Afgelopen vrijdag zag ik bij stom toeval dat de hoes uit de ty-wrap was geschoten. Vanmiddag een originele hoes gehaald en wat blijkt? Die is van een soort zacht kunststof. Ergo, je kunt die niet over het draadeind (linksachter op de foto) trekken in tegenstelling tot een rubber hoes. :evil:
Toen ik bij de dealer vroeg hoe zij dat deden was het antwoord: "Ik hoef daarmee niet bij de monteurs aan te komen. Ze beginnen op voorhand al te kankeren. Het is een ongelooflijke rotklus waar ze met z'n tweeën mee bezig zijn." :wtf:
Eigenwijs ben ik vanavond toch begonnen maar het is inderdaad niet een klusje dat je effe doet. Uiteindelijk de universele hoes maar weer met een ty-wrap vastgezet. En als ik t.z.t. nog 'ns zin en tijd heb de stuurinrichting maar uitbouwen om zo'n stuk k**-plastic van €11,- te plaatsen. Ik verheug me er nu al op, not. Maar ik weet dan wel zeker dat die op z'n plaats blijft.
Ty-wraps gaan bij mij op den lange duur allemaal los om de ashoesen.
Volgens mijn garagist gaat het bij het ene merk wel goed en bij sommige andere niet .
Bij de XM dus niet, althans niet die van mij .
Ik gebruik meestal slangeklemmen extra groot of van die (als die er bij zitten ) originele klemmen die je moet aantrekken en 2 x ombuigen ( ben de naam ff kwijt ).
Succes Wim,
Bedankt Wes. Ik zit nog te broeden wat wijsheid is, maar ik denk dat het toch het beste in garage de la rue gedaan kan worden omdat ze bij de beunclub alleen 4-koloms bruggen hebben. Die rijplaten zitten heel erg in de weg voor deze klus. :?
Jos Haeftinck zegt:
Ty-wraps gaan bij mij op den lange duur allemaal los om de ashoesen.
Alleen gaat het bij mij om de stuurhoes. Ik dacht dat de belasting wel mee zou vallen, maar als je ziet hoever die hoes uitrekt bij maximale stuuruitslag begrijp ik wel dat 'ie uiteindelijk uit de ty-wrap schiet.
Ik zou toch aan slangklemmen gaan denken, als je de ruimte daarvoor hebt. Ligarex is wel lekker smal, maar kun je vaak niet zo strak aantrekken dat het zonder richeltje ook blijft zitten, volgens mij. Howel je met de juiste tang een heel eind komt.
Wim, ik kom om in de stuurhuizen. Misschien een idee dat je er 1 op je gemak geheel onder handen neemt, om hem daarna pas in te bouwen? Kun je gewoon blijven sturen en je hebt weer een mooi projectje. Weet je zeker dat deze kötklus de moeite meer dan waard is. En als je je stuurhuis helemaal A+ hebt, heb je een beter hydraulisch systeem dan 99% van alle andere XM's!
Als ik met de overname je leven redt voel ik me daar moreel zeer zeker toe verplicht. :grijns:
Een heel interessant aanbod omdat m'n huidige intern lekt. Ik heb overigens het vermoedenl dat dat ook komt omdat de debietregelaar niet helemaal fris meer is. Ik heb een reserveregelaar bijna, maar net niet helemaal uit elkaar. Twee van de vier afdichtingen krijg ik niet los, ik heb (voorlopig) de moed daarmee opgegeven. :evil:
Enniewee, ik maak graag gebruik van je aanbod. Je gaat een pb van me krijgen.
Woensdag bij CDPF een leuk stuurhuisje gescoord en gisteren ben ik begonnen dat uit elkaar te halen en schoon te maken. Het is me nu duidelijk hoe je de rechter stuurhoes vervangt: de stuurstang moet er uit. Simpel zat.
Daarvoor hoeft 'alleen maar' 'effe':
het stuurhuis uit de auto (en volgens mij is dat met ingebouwde auto een takkenklus :? ),
linker stuurstang los te draaien,
hulpcilinder los te halen (3 bouten)
en rondsel los te halen (2 imbusbouten).
Dan schuif je de stang uit de behuizing en kan zo de hoes er op. Terugplaatsen is iets meer werk omdat er in de behuizing een nylon voetje zit dat met een veer de stang tegen het wormwiel van het rondsel duwt.
Met een uitgebouwd stuurhuis stelt het klusje echt niks voor. :shock:
Maar nu het uit elkaar ligt wil ik meteen een aantal andere onderdelen vervangen, dus ik zal t.z.t. foto's plaatsen
En dan heb ik gisteren ook nog madame bij Appie Ka langs gebracht. Tja, een pijnlijk moment:
Zonder problemen door de APK! :grijns:
De keurmeester was bijzonder te spreken over de staat van onderhoud. :dans:
Het is wel een nadeel als je in een probleemarme XM rijdt zoals ik. Er valt niets te melden, dus al helemaal niets spannends. En ongemerkt is madame afgelopen zaterdag de 293.000 km-grens gepasseerd waarmee ze er, sinds de Grote Beun alweer ruim 21.000 km achter haar kiezen heeft.
TCT-rijders hebben toch een heel saai leven. :mrgreen:
Neem je er toch een 2.1 bij die +- 3 ton heeft gelopen? Kan jeje dagen vermaken met rook probleempjes ;)
Of een 2.5 TD, als je echt geen zin hebt om je vrouw nog een keer te zien
Gisterenmiddag om 14:00u heb ik mij gemeld bij Profile in Soest, aan de Nijverheidsweg 16A (Waarom ik dat zo uitvoerig opschrijf wordt straks duidelijk) voor de montage van 4 nieuwe huismerkbanden.
Ik heb tegen de monteur gezegd dat ik niet wil dat de auto aan de voorkant op de kriksteunen wordt opgetild omdat die van Citroënkwaliteit zijn, bagger dus. Maar dat de auto op de 2-kolomsbrug voor op het subframe wordt ondersteund. Dat was geen enkel bezwaar. 8)
Al pratende gingen de achterbanden er af en de monteur liet mij zien dat de Michelin Energysavers niet door de APK zouden komen ondanks meer dan voldoende profiel omdat het canvas in de groeven zichtbaar was. :wtf: Wederom een bewijs dat de eerste serie Energysavers pet zijn. :thumbdown:
Terwijl ik een beetje aan het rondscharrelen ben hoor ik een tikkend geluid. En even later weer dus ik loop nieuwsgierig naar de auto. Blijkt de brave borst de wielbouten met een momentsleutel vast te zetten! Ik uit mijn verbazing en hij is verbaasd over mijn verbazing. 'Natuurlijk zet ik wielbouten op moment vast. Dat doen wij allemaal.' Nou, voor mij is het de eerste keer dat ik een garagemedewerker dat zie doen dus ik ben aangenaam verrast.
Binnen een half uurtje had ik 4 perfect gebalanceerde nieuwe banden. Omdat ik tijd over had en al heel lang met niet goed uitgelijnde voorwielen rijd :oops: heb ik gevraagd wat het daar kostte en of het meteen kon. Ja, dat kon en voor €45,-. Een nette prijs.
De andere monteur stapt in de auto en is wat aan het hannessen waarbij hij zich verontschuldigt omdat 'het al heel lang geleden is dat ik XM's onderhield'. :wtf:
Nadat hij de auto op de brug had gezet, controleerde hij de speling. En wat blijkt? De rechter stuurkogel die er nog geen jaar op zit heeft zoveel speling dat het waarschijnlijk APK-afkeur is. :evil: Hij bood aan om een nieuwe te halen en die er op te zetten, want het is een klusje van niks wat inderdaad zo is. Terwijl hij de kogel ophaalde mocht ik met hun gereedschap de uitlaat rechthangen. Dat was een klusje dat ik later die dag bij de beunclub wilde doen, daar was ik ook meteen van af.
Terwijl hij met de auto bezig is, heeft hij mij uitgelegd dat de tegenwoordige monteurs niet meer weten hoe ze een hydropneumaat moeten afstellen. En verder was hij er trots op dat hij DS'en kan uitlijnen. Hij doet daar onderhoud aan omdat een van hun klanten met 7 dan die Troens rijdt.
Kortom, aan de Nijverheidsweg 16 in Soest zit een Profile waar echte automonteurs werken. :clap:
Wanneer ben jij voor het laast in een garage cq bandencenter geweest :wtf: 95% van de garagehouders doet dit !! Nou ja voor alles is een 1e keer :D Doe het zelf ook: LM velgen 100Nm en stalen 90Nm (LM is wat zachter materiaal vandaar....). Vrachtwagen banden aanhalen rond de 450NM/600NM :shock: Het zou mij dan weer opvallen als ze velgen niet aanhalen op moment.
Veel plezier dan maar met je nieuwe setje banden :D
In december bij de kwikflut en begin mei nog bij een gerespecteerde localo. Beide zijn dol op de luchtratel, de laatste jekkerde de bouten zo vast dat ik ze zelfs met m'n volle gewicht nog bijna niet los kreeg. :evil: Nou ja, misschien heb ik nu net 2 uit die overige 5% ontmoet. :wink:
Al ik dit zo lees moet ik m'n mening mischien maar bijstellen naar..... 50/50 :cry:.
ipv 95/5.
Mooi adres dus Wim! Kan zo in het grote pluim topic!
Mijn Kwukflut ratelt ze wel los en ook weer vast maar draait ze met de hand nog na .
Of dat met een momentsleutel gebeurt daar heb ik eerlijk gezegd niet naar gekeken, maar denk van wel .
De ene Flut is de andere niet , dat wil nog wel eens verschillen.
En daar gaan we weer: een XM is niet probleemloos! In Frankrijk rook het enorm naar benzine en toen ik onder de auto keek hingen er ook brandstofdruppels onder aan de tank. :shock: 's Avonds bij paps even de achterbank weggeklapt en bij de pomp gekeken: ja hoor, de slangklem van de pomp zat niet goed vast want er lag een hele plas benzine bovenop de tank. Die had ik toen ik de slangen verving niet goed genoeg vastgedraaid. :hammer:
:lol: in dat geval was de XM niet het probleem maar uzelf dus, mijn waarde! :wink:
Geweldig dat je er zo gemakkelijk bij kunt overigens, daar hebben ze dan weer wel goed over nagedacht!
Waarschijnlijk omdat een normaal mens daar geen problemen heeft. :lolno:
Het valt me wel op dat bij alle slangen die ik vervangen heb door universele slang, ik de slangklemmen naderhand nog een behoorlijk stuk kan aandraaien.
'Universeel' betekent dan ook vaak: 'U dient zelf de aanpassing te verzinnen om dit product geschikt te maken voor uw toepassing' :wink:
Goeoeoeoedddd....... Nu madame binnenkort op moet voor Appie Ka krijgt ze kuren. :evil: Bleek bij de bandenwissel de rechter stuurkogel (te) veel speling te hebben, nu is het de stuurhoes die losgeschoten is:
Op de foto is nog een stukje van de harmonica te zien onder de aluminium kap. Bij de grote beun is er een universele hoes op gegaan die met een ty-wrap vastgezet is. De originele hoes heeft inwendig een ribbel die in een sleuf van de cilinder valt. Afgelopen vrijdag zag ik bij stom toeval dat de hoes uit de ty-wrap was geschoten. Vanmiddag een originele hoes gehaald en wat blijkt? Die is van een soort zacht kunststof. Ergo, je kunt die niet over het draadeind (linksachter op de foto) trekken in tegenstelling tot een rubber hoes. :evil:
Toen ik bij de dealer vroeg hoe zij dat deden was het antwoord: "Ik hoef daarmee niet bij de monteurs aan te komen. Ze beginnen op voorhand al te kankeren. Het is een ongelooflijke rotklus waar ze met z'n tweeën mee bezig zijn." :wtf:
Eigenwijs ben ik vanavond toch begonnen maar het is inderdaad niet een klusje dat je effe doet. Uiteindelijk de universele hoes maar weer met een ty-wrap vastgezet. En als ik t.z.t. nog 'ns zin en tijd heb de stuurinrichting maar uitbouwen om zo'n stuk k**-plastic van €11,- te plaatsen. Ik verheug me er nu al op, not. Maar ik weet dan wel zeker dat die op z'n plaats blijft.
Ty-wraps gaan bij mij op den lange duur allemaal los om de ashoesen.
Volgens mijn garagist gaat het bij het ene merk wel goed en bij sommige andere niet .
Bij de XM dus niet, althans niet die van mij .
Ik gebruik meestal slangeklemmen extra groot of van die (als die er bij zitten ) originele klemmen die je moet aantrekken en 2 x ombuigen ( ben de naam ff kwijt ).
Succes Wim,
Groet,
Jos
Ligarex Jos? Nou Wim als je hulp nodig hebt hoor ik het wel, ik was tenslotte die gene die het gemonteerd heeft. :wink:
Bedankt Wes. Ik zit nog te broeden wat wijsheid is, maar ik denk dat het toch het beste in garage de la rue gedaan kan worden omdat ze bij de beunclub alleen 4-koloms bruggen hebben. Die rijplaten zitten heel erg in de weg voor deze klus. :?
Alleen gaat het bij mij om de stuurhoes. Ik dacht dat de belasting wel mee zou vallen, maar als je ziet hoever die hoes uitrekt bij maximale stuuruitslag begrijp ik wel dat 'ie uiteindelijk uit de ty-wrap schiet.
Ook omdat `ie niet in dat richeltje valt .
Ik zou toch aan slangklemmen gaan denken, als je de ruimte daarvoor hebt. Ligarex is wel lekker smal, maar kun je vaak niet zo strak aantrekken dat het zonder richeltje ook blijft zitten, volgens mij. Howel je met de juiste tang een heel eind komt.
Wim, ik kom om in de stuurhuizen. Misschien een idee dat je er 1 op je gemak geheel onder handen neemt, om hem daarna pas in te bouwen? Kun je gewoon blijven sturen en je hebt weer een mooi projectje. Weet je zeker dat deze kötklus de moeite meer dan waard is. En als je je stuurhuis helemaal A+ hebt, heb je een beter hydraulisch systeem dan 99% van alle andere XM's!
Als ik met de overname je leven redt voel ik me daar moreel zeer zeker toe verplicht. :grijns:
Een heel interessant aanbod omdat m'n huidige intern lekt. Ik heb overigens het vermoedenl dat dat ook komt omdat de debietregelaar niet helemaal fris meer is. Ik heb een reserveregelaar bijna, maar net niet helemaal uit elkaar. Twee van de vier afdichtingen krijg ik niet los, ik heb (voorlopig) de moed daarmee opgegeven. :evil:
Enniewee, ik maak graag gebruik van je aanbod. Je gaat een pb van me krijgen.
Woensdag bij CDPF een leuk stuurhuisje gescoord en gisteren ben ik begonnen dat uit elkaar te halen en schoon te maken. Het is me nu duidelijk hoe je de rechter stuurhoes vervangt: de stuurstang moet er uit. Simpel zat.
Daarvoor hoeft 'alleen maar' 'effe':
het stuurhuis uit de auto (en volgens mij is dat met ingebouwde auto een takkenklus :? ),
linker stuurstang los te draaien,
hulpcilinder los te halen (3 bouten)
en rondsel los te halen (2 imbusbouten).
Dan schuif je de stang uit de behuizing en kan zo de hoes er op. Terugplaatsen is iets meer werk omdat er in de behuizing een nylon voetje zit dat met een veer de stang tegen het wormwiel van het rondsel duwt.
Met een uitgebouwd stuurhuis stelt het klusje echt niks voor. :shock:
Maar nu het uit elkaar ligt wil ik meteen een aantal andere onderdelen vervangen, dus ik zal t.z.t. foto's plaatsen
En dan heb ik gisteren ook nog madame bij Appie Ka langs gebracht. Tja, een pijnlijk moment:
Zonder problemen door de APK! :grijns:
De keurmeester was bijzonder te spreken over de staat van onderhoud. :dans:
Goed om te horen, mag ook wel na al dat geklus :lol:
proficiat met de apk WiXm :clap:
Maar weer eens op mijn eigen account:
Als je auto ergens in ingebouwd is lijkt alles me een takkeklus...
:rofl:
En een handtekening!!!!
Gefeliciteerd, ook met die pluim die jij uiteraard ten volle verdient!
Gefeliciteerd! Heerlijk als het allemaal zonder problemen kan. Maar waarom zou het ook niet kunnen, die XM's zijn gewoon uber betrouwbaar :lol:
Beter laat dan nooit, TOP man. :flying:
Gefeliciteerd!! :D
Je had m vast ook heeeeeeeeeel mooi gepoetst :mrgreen:
Nee, niet eens. :oops:
Ik kwam vandaag niet door de APK met het Roode Gevaar vanwege zo'n k*t DIRASS, zie CIFO. Kan ik er eentje van je overnemen?
Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.
Het is wel een nadeel als je in een probleemarme XM rijdt zoals ik. Er valt niets te melden, dus al helemaal niets spannends. En ongemerkt is madame afgelopen zaterdag de 293.000 km-grens gepasseerd waarmee ze er, sinds de Grote Beun alweer ruim 21.000 km achter haar kiezen heeft.
TCT-rijders hebben toch een heel saai leven. :mrgreen:
Neem je er toch een 2.1 bij die +- 3 ton heeft gelopen? Kan jeje dagen vermaken met rook probleempjes ;)
Of een 2.5 TD, als je echt geen zin hebt om je vrouw nog een keer te zien
Pagina's