wimb en z'n La Soixante.

2590 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
detlev
afbeelding van detlev
Re: wimb en z'n La Soixante.

Of een V6 12v... Met allemaal leuke kleine probleempjes :mrgreen:

En een handtekening!!!!

JanSr
afbeelding van JanSr
  • XM V6 12V Break Aut '96
Re: wimb en z'n La Soixante.

...en dan bij voorkeur een zeer vroeg Type I.

Achterstallig onderhoud brengt iedere XM op de sloop.

Matthijs
afbeelding van Matthijs
Re: wimb en z'n La Soixante.

Waar ook nog een v6.24 in is gelegd, een zwarte :mrgreen: :lol:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: wimb en z'n La Soixante.

:FU:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: wimb en z'n La Soixante.

wimb zegt:

Het is wel een nadeel als je in een probleemarme XM rijdt zoals ik. Er valt niets te melden, dus al helemaal niets spannends. En ongemerkt is madame afgelopen zaterdag de 293.000 km-grens gepasseerd waarmee ze er, sinds de Grote Beun alweer ruim 21.000 km achter haar kiezen heeft.
TCT-rijders hebben toch een heel saai leven. :mrgreen:

Snurk, zzzzz. Huh? :wink:

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
BasisBIX
afbeelding van BasisBIX
  • BX 19 GT '85
  • XM 2.0 TCT au. '94
  • CX 2400 GTI '82
  • BX 14 '89
  • AX 1.4 Rallye '96
  • XM 3.0 V6 '89
Re: wimb en z'n La Soixante.

Zij iemand wat? :mrgreen:

wimb
afbeelding van wimb
Re: wimb en z'n La Soixante.

Afgelopen dagen heb ik een aantal zaken preventief vervangen; om te beginnen de startmotor. Degene die er in zat had ik al een keer schoongemaakt en nagelopen maar die had intussen wel z'n beste tijd gehad, dus tijd voor een nieuwe. Op zich merk ik (nog) geen groot verschil, behalve dat de auto nu elke keer even snel aan slaat. Met de oude moest ik vooral na een paar dagen stilstand flink doorstarten.
Verder heb ik de blauwe en groene temperatuursensor vervangen. De derde, de bruine heb ik nog niet zo lang geleden gedaan.
Bruin -> Bitron en die bedient de fans.
Groen -> meting voor de ECU, dus leek het me voor de hand te liggen dat die ook er aan zou moeten geloven.
Blauw -> metertje op het dashboard, meer voor de show dus. Maar als ik toch bezig ben..... :wink:

En dan nu m'n ergernis. Al heel lang heb ik dat het motormanagementlampje pas na een seconde of 5 uit gaat. Lexia geeft als fout de pingelsensor. Dus heb ik dat ding vervangen, wat bij een TCT natuurlijk een appeltje, eitje is. Net als de startmotor, dynamo, en wat zoal niet. :mrgreen:
Maar goed. Nieuwe sensor, starten bij koude motor en het lampje gaat meteen uit. Ook na een aantal keren starten. Starten met warme motor: Bingo! Dat rotlampje blijft weer een paar seconden branden. :evil: De foutmelding: permanente storing pingelsensor. En vanaf dat moment blijft 'ie ook een tijdje branden na het starten. Het maffe is dat als dat ding niet op het blok geschroefd zit, de foutmelding wel wegblijft. :roll:

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: wimb en z'n La Soixante.

Lekker bezig! Sleutelen aan een TCT blijft fijn werk :D
Wat zijn het toch ook trutten.. Raar dat die melding met warme motor terug komt, en niet met een koude.. :????

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: wimb en z'n La Soixante.

Gek word je van die K controle lampjes! En als die pingelsensor er dus niet op zit is er niets aan de hand?
Maar dan loopt ie niet lekker natuurlijk dus weglaten is ook geen optie... :lolno:

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: wimb en z'n La Soixante.

Misschien wordt het tijd dat het motormanagement zelf wordt vervangen? :lolno:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: wimb en z'n La Soixante.

Ik wilde net zeggen...
Dit betekent dat het MM echt in de veronderstelling verkeert dat de sensor een signaal 'out of bounds' geeft.
De sensor zelf mag je nu uitgesloten achten, tijd om de bedrading en stekkers eens ff aan de tand te voelen. Vooral omdat je probleem met deze nieuwe sensor alleen bij warme motor En dus warme bedrading) voorkomt.
ECU komt als laatste verdachte in beeld IMHO, doorgaans zijn die dingen bombproof. Doorgaans zei ik he... :wink:
Succes Wim. Oh, en goed bezig weer!

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: wimb en z'n La Soixante.

Toevallig tijdje terug ook last met die pingelsensor gehad, foutcode 44.
Turbo liep vreemd , af en toe wou `ie wel oppakken en dan toch maar weer niet , liep schokkerig .
Bleek dat mijn stekker niet goed op de sensor zat , zat los .
En zit je sensor er goed rechtstandig in , luistert geloof ik nogal nauw heb ik ergens eens gelezen, vooral het aanhaalmoment .
Ik zou `em warm proberen aan te draaien , kijken of er een ideaal moment is waarop `ie die storing niet meer geeft ( als je bedrading en de rest in orde is)
Succes,
Jos

wimb
afbeelding van wimb
Re: wimb en z'n La Soixante.

Jos Haeftinck zegt:

Ik zou `em warm proberen aan te draaien...

:shock: Je weet waar 'ie zit hè? Alleen de injectorgalerij hoeft maar los en dat is met een koude motor makkelijk te doen.
Rechtstandig monteren? Ik vroeg me al af waarom 'ie af fabriek zo raar zit met de kabel naar boven. Bedradingstechnisch is naar onderen veel logischer.

Citroën-das-pas-fën zegt:

..., tijd om de bedrading en stekkers eens ff aan de tand te voelen....

Ik heb nog wat meer 'vage' elektrieke storingen. Dat heb ik sinds ik een nieuwe kabelboom aan het contactslot heb gevrot. Dus dat is een volgende klus. En meteen ook een sch*tklus. :?

Jos Haeftinck
afbeelding van Jos Haeftinck
  • XM TCT `94
  • Delahaye 175 S Roadster
Re: wimb en z'n La Soixante.

:D Heb eerlijk gezegd geen idee waar dat ding zit Wim. :lol:

wimb
afbeelding van wimb
Re: wimb en z'n La Soixante.

Oh, in that kees: hij zit op het onderblok midden achter en onder het inlaatspruitstuk. Een zwart rond kunststof geval met een M13 bout er door en een kabeltje dat naar onderen gaat dat links van het spruitstuk op een groene contrasteker zit dat heel professioneel op z'n Citroëns met een tie wrap aan de kabelboom geklungeld zit.
Zichtbaar of bereikbaar maar niet beide. Zoals wel vaker.
Dat is um.
Dus.
:lolno:

wimb
afbeelding van wimb
Re: wimb en z'n La Soixante.

Gisteravond ben ik toch nog even met de pingelsensor bezig geweest. Het managementlampje gaat nog steeds pas na een paar seconden uit en de permanente storing is er ook nog steeds. Wel loopt de motor stationair nu heel rustig, de uitdrukking 'als een naaimachientje' schoot door mijn hoofd. Intussen ben ik bedreven in de routine van het loshalen van de injectorrail, losdraaien bout, vastdraaien bout en vastzetten rail en dat is geen goed teken. :lolno: Ergo, ik heb besloten het voorlopig zo te laten.

Takkie
afbeelding van Takkie
  • 2.0 SX 1995 LPG
Re: wimb en z'n La Soixante.

Voor mijn rustige slaap: haal je nu keer op keer die terugkerende storing eruit? Heeft dat voordelen boven die melding te laten staan?

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: wimb en z'n La Soixante.

Volgens mij helpt een permanente storing wissen niet. Daarvoor moet dus eerst het probleem opgelost worden.. :lolno:
Wissen kan dan wel, maar dan komt die heel snel weer terug denk ik. :wink:

wimb
afbeelding van wimb
Re: wimb en z'n La Soixante.

Als ik de storing wis, komt die terug bij de tweede keer starten. Het is wat dat betreft geen zinvolle actie.
Wat ik wel vreemd vind is dat Lexia het over een permanente storing heeft terwijl het lampje na een paar seconden uit gaat. Het is dus een tijdelijke permanente storing.
Ach, Fransen en elektriek, het is een bijzondere combinatie. :lol:

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: wimb en z'n La Soixante.

Ik kan me eigenlijk niet herinneren de injectorrail losgehaald te hebben toen ik mijn pingelsensor verving...
Kan me wel herinneren dat ik gedeeltelijk op de tast heb lopen frunniken.
But then again, dat is alweer even geleden, misschien herinner ik het me verkeerd.

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
wimb
afbeelding van wimb
Re: wimb en z'n La Soixante.

Het kan ook zonder injectorrail los te halen. :wink: Maar als je die 2 M10 boutjes los draait gaat werkt het aangenamer.

wimb
afbeelding van wimb
Re: wimb en z'n La Soixante.

Het stuurhuis van madame lekte intern en dat begon mij langzaamaan te irriteren. Bovendien zijn er vorig jaar bij de Grote Beun universele stuurhuizen om de spoorstangen gegaan en dat zit niet lekker. Dus vlak voor de APK was de linker los geschoten. :evil:
Bij de dealer een nieuwe hoes gekocht en toen kwam ik er achter dat die er niet even op te zetten is vanwege de hulpcilinder die in de weg zit. De dealer vatte de klus als volgt samen: "Als ik het de monteurs vertel dan zijn ze gelijk voor de rest van de dag chagrijnig." :?
Afijn, bij Roger een ander stuurhuis geroggeld en die op m'n gemak uit elkaar gehaald. Dat stelt echt niets voor, te simpel voor foto's of een beschrijving.
En gisteren had ik voor 12 uren een brug bij de beunclub gereserveerd voor 'operatie stuurhuis'. Als eerste heb ik leidingen onder de kokerbalk ontroest en dik in de Owatrol gezet. En vervolgens met het project begonnen:
Auto voor op een balk, wielen er af en stuurkogels los van de fusees.
LHM-vat en luchtfilter weg zodat ik van boven er ook nog bij kon.
Schakelstangen los want die hefboom zit op het stuurhuis. Dus de hefboom daar ook weer vanaf.
De twee leidingen los naar het stuurhuis en de stuurschijf los.
In het interieur de onderste stuurstang losgemaakt van de rest van de stuurkolom zodat deze uit het rondsel getrokken kan worden.
En uiteindelijk het stuurhuis losgehaald van de traverse.
Nou, dat was het makkelijke deel van het werk want je hebt naar alle kanten net niet genoeg ruimte om die constructie met flexibele stangen in een andere stand te manoeuvreren . Dus toch maar de uitlaat los en de kat naar achteren getrokken. Bij de demontage brak er een bout van het flexibele stuk, dus die moest ik ook nog (wandelend) scoren bij de dealer. :twisted:
En nog steeds kreeg ik het stuurhuis niet uit de motorruimte. Ten laatste maar de 2 spoorstangen losgewurmd zodat ik een relatief compacte unit overhield die ik met veel trekken, duwen en vloeken via de rechterkant er uit kreeg. Het idiote is dat je die spoorstangen eigenlijk pas los kunt draaien als het stuurhuis uitgebouwd is. :wtf:
Toen ik Roger's stuurhuis wilde inbouwen brak het tuutje voor de retourslang op de rubberen mof. En toen ook bleek dat mijn hulpcilinder een kleinere diameter heeft waardoor ik die mof niet kon gebruiken, heb ik mijn stuurhuis maar 'gerenoveerd', van nieuwe moffen voorzien en ingebouwd.
Een van de laatste dingen die ik aansloot was de retourleiding van het hulpcilinder. En toen bleek het tuutje de verkeerde kant op te staan: naar rechts in plaats van naar links. Als ik dat goed had willen doen, dan had ik alleen maar 'even' het stuurhuis moeten uitbouwen. Omdat ik daar geen zin meer in had, heb ik dat tuutje voorzichtig de andere kant op gebogen en het retourleidinkje er in geprikt.
Rond half negen 's avonds reed ik weg.
Kort samengevat: blijf met je fikken van het stuurhuis af. :lol:

furriegurrie
afbeelding van furriegurrie
Re: wimb en z'n La Soixante.

Fuck zeg, soms zit het mee. Deze keer helaas niet...

Heb je nu wel voorelkaar gekregen dat de interne lekkage minder is?

Djidde
afbeelding van Djidde
  • XM 3.0 V6 24v Aut 1998
Re: wimb en z'n La Soixante.

Dit is waarschijnlijk alleen maar goed te doen dus als je motor er uit ligt. :shock: balen dat het zo tegen zat..

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: wimb en z'n La Soixante.

Ahum, wrom heb ie mij niet even om hulp gevraagd suffie? Niet dat het heul veul geholpen had maar toch. :clap:

wimb
afbeelding van wimb
Re: wimb en z'n La Soixante.

Dan hadden we ons met z'n tweeën rot en gebroken gevoeld. :lol:

Ach, dat tegenzitten is maar betrekkelijk want in ieder geval moesten die twee hoezen vervangen worden en dat is met ingebouwd stuurhuis ook een 'mission impossible'.
De grootste hobbel was het reviseren van het rondsel. Dat verhaal heb ik voor het gemak maar even overgeslagen, maar het enige dat je er op internet over vindt is een Zweedse kopie uit het WPH. :? In het kort komt het er op neer dat er 3 hard kunststof ringen over de binnenste as getrokken moeten worden en hierbij rekken ze uit. Mijn advies voor degene die ook zijn stuurhuis gaat reviseren is om die 3 ringen te laten zitten.

@Gerrie: eerlijk gezegd weet ik het niet. Ik was gisteren bek af. Dus toen ik de motor startte was ik al lang blij dat ik geen lekkages had.

Voor de liefhebbers, hier kun je de Zweeds instructie downloaden: http://tinyurl.com/9xbscvz

Citroën-das-pas-fën
afbeelding van Citroën-das-pas-fën
Re: wimb en z'n La Soixante.

Wéér dat maatverschil op de hulpcilinder. JanSr had daar ook al mee te kampen, alleen hij meldde dat de aansluiting voor de HD-leidingen bij hem ook nog anders was. Dat was bij jou dus niet zo?
Wel jammer dat het zo ging, door een lullig rubber slangetje. Zou super geweest zijn als je een fris stuurhuis had gehad.
Maar soms gaan klusjes zo. Meestal niet, gelukkig!

  XM 3.0 V6 12 klepper. An oldie but a goodie.
  • Turbo's blazen.
  • Schokbrekers zuigen.
  • V6-en huilen.
La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni
Re: wimb en z'n La Soixante.

Joh, en worden monteurs daar chaggi van?? :schater:

Wat een takke klus Wim...voortaan Wessie erbij roepen voor het broodnodige "tussen"overleg?

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus
Re: wimb en z'n La Soixante.

Altijd leut om te kijken of het ook anders kan. :mrgreen:

wimb
afbeelding van wimb
Re: wimb en z'n La Soixante.

Owh, het kan zeker anders: MJFVB (*).

Citroën-das-pas-fën zegt:

Dat was bij jou dus niet zo?

Nee, dat dan weer niet. Een ander verschil is dat bij 'jouw' stuurhuis de hulpcilinder met een bout én een beugel vast zit. De hulpcilinders kunnen wel elk op het andere stuurhuis gemonteerd worden.

(*)Met Je Fikken Vanaf Blijven. :mrgreen:

Pagina's