Sarinora's XM 24v.

984 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
stooftaker
afbeelding van stooftaker

misschien is de beste oplossing om alleen de tweeter te filteren.
om via een 0,5mm draadje een woofer gefilterd aan te sturen heeft niet heel veel zin.....
Een fatsoenlijke draad naar de voordeur trekken is met huidige stekkers vrijwel onmogelijk, later hierover meer :wink:

wimb
afbeelding van wimb

Is er nog verder gezocht naar Benny z'n weigerende remlichten?
Het moet een kortsluiting zijn: ik zag z'n linkerlicht effe oplichten, rechts en derde niet. Dan zou ik denken dat de kortsluiting bij het rechterlicht zit. Maar dat kan volgens mij niet omdat de draadboom daar binnenkomt en dan doorgaat naar links.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ik verwacht de kortsluiting in zijn rempedaalschakelaar of in de bedrading ervan. Maar bij uitgedraaide remlampjes vloog de zekering er ook uit :? , dus de ooraak moet voorin gezocht worden. Dan kom ik weer uit op de rempedaalschakelaar.

De ommanteling van 1 vd draadjes hoeven maar open te liggen en contact te maken met metaal en je hebt kortsluiting.

wimb
afbeelding van wimb

Dan hou ik het op de bedrading naar de schakelaar. Want volgens mij is het in de schakelaar pisbakkenstaal.

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Ik had dus toch even onder het dashboard moeten duiken........

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Effe een foto in Benny z,n topic plaatsen...hij is er toch even niet IMAGE(http://pages.prodigy.net/indianahawkeye/newpage17/16.gif)

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-XUCYUJDV-D.jpg)[/img]

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Mooie foto :lol: :lol: :lol: :lol:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Hoi Benny, nog over de ventilatoren die blijven loeien bij jou.

Ik verdenk dat de 2 relais bij de koplampen die inwendig blijven plakken en daardoor jouw ventilatoren in zowel de lage als hoge stand blijft aansturen.

Als je deze 2 relais vervangt door nieuwe ben je van het probleem af :wink: .
Dit is te controleren door het contact aan te laten en de relais bij de linker komplamp (bestuurderskant, maar misschien toch aan passagierskant bij serie2 :?: ) eruit te trekken totdat je merkt dat de ventilatoren niet meer aangestuurd worden :wink:

wimb
afbeelding van wimb

Bij T2 is ook links, dus voor de accu.
JP, alleen trekken is niet voldoende. Als je de 2 relais ook onderling verwisselt*, weet je of het aan het relais of aan de aansturing ligt.

*Moet wel uitzoeken welke 2 voor de ventilatoren zijn.

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.

Computer gereset, motor draaide meteen goed, zoals ik zei, maar later op de avond, toen ik weg wilde, startte de motor in eerste instantie niet. Even gewacht, opnieuw pincode ingetoetst, meteen starten. Op plaats van bestemming aangekomen, ging de voordeur aan de passagierskant niet op slot op afstand. Met de sleutel op slot gedaan en naar huis toe ging de vergrendeling wel op al de 4 deuren gewoon open en thuis komende weer hetzelfde liedje. Weer resetten maar.......???

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Je hebt wel gelijk Wim, maar deze XM heeft een lange tijd stil gestaan en plakkende/hangende relais lijkt mij voor de hand liggend. De Bitron module stuurt de ventilatoren aan, daar zou het eventueel ook aan kunnen liggen.

Eerst maar het makkelijke deel aanpakken, wat kosten relais nou en die van benny zijn ook alweer 14- 15 jaar oud dus vervangen heeft altijd zin in mijn ogen. Daarmoet je niet op beparen en kan veel vervelende kleine problemen voorkomen.

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-DWYQNAGG-D.jpg) Dit is de boosdoener. Voor de auto staand, de 3 relais en daarvan de linker. Je kan ook zien dat ie gesmolten is. Moet ik ze de dealer halen?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Jeetje die is dik aan vervanging toe :shock: , check de rest ook voor de zekerheid, het kan je veel (kleine) problemen onderweg besparen.

Het zijn universele relais, de dealer verkoop ook deze goedkope type maar ook de Cartier en die zijn erg duur!.

De Brezan e.d. verkopen ook zulke relais en zijn goedkoop.

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.

Oke JP, ga van de week wel even naar Brezan en al die relais vervangen. Zijn de 3 rechts bij de accu en de 2 links de belangrijkste?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Ik zou ze allemaal vervangen :wink: . Als het goed is zijn het allemaal dezelfde type relais met 4/5pootjes.

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.

Allemaal!! wat is bij jou allemaal. De 3 bij de accu dus. :oops:

wimb
afbeelding van wimb

Eigenlijk heb je wel gelijk JP; gewoon alle 5 relais preventief vervangen.

Zou eigenlijk een standaard lijstje moeten zijn bij aanschaf:
- olieën, zoals LHM vervangen,
- veerbollen laten controleren,
- oliefilter vervangen,
- koelvloeistof vervangen,
- luchtfilter vervangen,
- relais voor vervangen,
- computers resetten,
- dashboard lampjes vervangen.
Volgens mij tackle je daarmee een hoop vage (mogelijke) storingen waar een beginner op af zou kunnen knappen.

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.

Sarinora zegt:

Computer gereset, motor draaide meteen goed, zoals ik zei, maar later op de avond, toen ik weg wilde, startte de motor in eerste instantie niet. Even gewacht, opnieuw pincode ingetoetst, meteen starten. Op plaats van bestemming aangekomen, ging de voordeur aan de passagierskant niet op slot op afstand. Met de sleutel op slot gedaan en naar huis toe ging de vergrendeling wel op al de 4 deuren gewoon open en thuis komende weer hetzelfde liedje. Weer resetten maar.......???

Kan iemand mij hier antwoord opgeven, please :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Vwb het startprobleem: sloeg de motor niet aan of deed de startmotor het niet?

De centrale deurvergendeling heeft een eigenschap als de accu leeg is geweest dat de afstandsbediening 2x "op slot" gedrukt moet worden om het weer met de afstandsbediening te kunnen bedienen.

Volgens mij, maar dat weet ik nu niet zeker als je met de sleutel de cv hebt bediend dan reageert de cv pas als je 2x hebt bediend met de afstandsbediening.

Misschien is het iets onschuldigs en moeten de sloten gewoon wat gesmeerd worden :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

wimb zegt:

Eigenlijk heb je wel gelijk JP; gewoon alle 5 relais preventief vervangen.

Zou eigenlijk een standaard lijstje moeten zijn bij aanschaf:
- olieën, zoals LHM vervangen,
- veerbollen laten controleren,
- oliefilter vervangen,
- koelvloeistof vervangen,
- luchtfilter vervangen,
- relais voor vervangen,
- computers resetten,
- dashboard lampjes vervangen.
Volgens mij tackle je daarmee een hoop vage (mogelijke) storingen waar een beginner op af zou kunnen knappen.

Dit zou eigenlijk een sticky moeten worden :wink: . Het is zo vanzelfsprekend dat je het vergeet te melden.

Vage problemen in het begin kun je inderdaad makkelijk voorkomen.

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.

Motor sloeg niet aan. Na even wachten en opnieuw pincode ingevoerd, startte de motor wel en draaide hij goed rond. Accu is volgens mij niet leeg geweest, want vanmorgen nog gestart en zonder problemen sloeg de motor aan. :wink: En omdat jij zegt dat resetten van de accu bij type1 anders is. Moet ik dus de procedure van Type1 opvolgen om voor alle zekerheid nog maar een keer te resetten?

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Benny, je hebt een XM type2 dus dat reset procedure van type1 werkt bij jou simpelweg niet. Je hoeft het niet te proberen, want dat lukte mij ook niet met de XM serie2 van Frank Bekker :wink: .

Gaf jouw pincode toetsenbordje misschien een storing, zag je misschien toen een rood en een groen ledje van het toetsenbordje gelijktijdig oplichten?

Ik heb in jouw interieur wel sensoren gezien van een after market alarm, wellicht geeft die af en toe wat problemen.....

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.

Groen en rood gelijktijdig aan, heb ik nog niet gezien. En wat is after market alarm? Bedoel je dat er ooit een alarm in heeft gezeten en niet goed is verwijderd, of zoiets!!!

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Met "after market" wordt achteraf ingebouwd bedoeld, dus niet origineel vanaf de Citroën fabriek.
Dit kan bij de Citroën dealer ingebouwd zijn of bij een alarm specialist.

Werkt het alarm nog? Jouw knipperlichten branden wel even met het bedienen van de cv.

Misschien moet het vage startprobleem hierin gezocht worden. Uit mijn Citroën werkplaats ervaring weet ik dat achteraf ingebouwde alarmsystemen apart werken.
Ik zat altijd te klooien met het bedienen van de cv en het starten, wat soms resulteerd in het loeien van het alarm :oops: en dan starte de motor ook niet. Je verdraait het contact maar er gebeurt helemaal niets of het alarm ging af :lol: .

Check in hoeverre jouw after market alarm nog origineel is, je hebt dit alarm systeem waarschijnlijk ook nodig voor jouw verzekering.

stooftaker
afbeelding van stooftaker

volgens moi is het alarm van dees Xm uitgeschakeld.......
Wordt weer een mailtje aan Rob denk ik....

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.

Oke, snappie :wink: Heb voor alle zekerheid maar Rob een pb'tje gestuurd.
En mijn verzekering heeft mij daar nog niets over vermeld, alleen laten taxeren dus, wat binnenkort gaat gebeuren.
Heeft al die probleempjes effect op de taxatie?? Volgens mij wel......!!!!????

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Als ze rot willen doen, dan kunnen ze eisen dat jouw alarmsysteem moet functioneren en aan hun gestelde voorwaarden moet voldoen. Maar Rob kan jou alles over het alarm systeem vertellen :wink: .

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Sarinora zegt:

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/Foto-DWYQNAGG-D.jpg) Dit is de boosdoener. Voor de auto staand, de 3 relais en daarvan de linker. Je kan ook zien dat ie gesmolten is. Moet ik ze de dealer halen?

Maak ook eens plaatje van de andere kant van het relais. Van dit plaatje schrik ik niet.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Als de bovenkant er al zo uitziet, dan zal de onderkant erger aan toe zijn.

Ik heb bij mijn XM ook relais gehad waarvan het plastic helemaal gesmolten en zwart is bij de pootjes :wink: . Dat ze het nog deden vond ik wel een wonder, maar wel snel vervangen uiteraard.

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Ik vind dat gesmolten nog wel meevallen, vandaar de vraag naar een plaatje van de onderzijde. Het lijkt er namelijk eerder op dat op dit plaatje op dat plekkie express iets is weggesmolten. Het is ook een rare plaats voor een smeltplek.

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

Pagina's