La Noir Verni werd XM V6 24V

3785 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.

Ik ging 2de Paasdag schoon en gepoetst naar de Zwarte Markt in Beverwijk. Terugkomend op de parkeerplaats zat mijn Dame onder de vogelpoep (leek wel diarree) wagens links en rechts van mij waren totaal niet bevuild. Zal wel door de kleur komen, denk ik :cry: :cry:

wimb
afbeelding van wimb

Prachtige foto's heren. En een heel leuk verhaal.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Graag gedaan Mike 8) .

Het was zeker een leuke dag om met de XM`s als DS bezig geweest te zijn :wink: .

Het gebied waar Mike woont is heel landelijk en je zou niet zeggen dat Eindhoven op een steenworpafstand ligt :wink: .
Jeetje ik kon wel merken dat Mike rally ervaring heeft :shock: , op die leuke binnenweggetjes met zeer leuke bochten was hij de baas :lol: .

CDPF, mijn auto is ook vies hoor :( . Het lijkt wel alsof XM`s niet schoon te houden zijn....

Tijdens de snelwegritten toen Mike in mijn XM reed, stoorde ik me mateloos aan de deuk in de linkerdeur en parkeerdeukjes in de rechterdeur :evil: .
Als ik eenmaal met mijn XM rij, dan zorg de ZPJ4 voor voldoende afleiding :wink: .

Mike is echt een professionele fotograaf 8) , daar kan ik nog een hoop van leren :wink: .

Mark
afbeelding van Mark
  • V6 '94 Rouge Griott Nacré
  • V6 '91 Gris Dolmen R.I.P.

Omdat ik altijd wel wat te zeiken heb doe ik het nu ook dan maar, je moet ten slotte de eer hoog houden, JP doe eens ff wat aan dat verschrikkelijke trekhaakdoppie, spuit hem mooi groen, dit ziet er niet uit.

Verder mooie plaatjes :wink:

Je vais reussir, tout simplement parce que je refuse de perdre.

PBO
afbeelding van PBO

La Noir Verni zegt:

IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DY6GL6YD.jpg)

Zo'n platte XM-neus zie ik toch een stuk liever in m'n binnen-/buitenspiegel dan de grijze Avensis van een collega die vanmorgen schijnbaar achter me reed. Vraagt ie na binnenkomst ook nog: "Zag je me niet?" :lol:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

De trekhaak gaat binnenkort eronder uit :wink: !

wimb
afbeelding van wimb

Ben jij besodeju? JP moet gewoon een echte trekhaak nemen. Nietwaar Mike? 8)

eXpelliarMus
afbeelding van eXpelliarMus

Idd mooie plaatjes, ben nog steeds een groot fan van de XM type1. 8)

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.

Ik heb ook nog een afneembare trekhaak meegekregen, maar de stalen balk, die onder de auto geplaatst moet worden,(als ik het goed begrijp) ontbrak bij de reserveonderdelen. :cry:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

[quote="PBO....dan de grijze Avensis van een collega die vanmorgen schijnbaar achter me reed. Vraagt ie na binnenkomst ook nog: "Zag je me niet?" :lol:

:lol: :lol: :lol: BRILJANT!!IMAGE(http://pages.prodigy.net/indianahawkeye/newpage12/1.gif)

Ik vind de trekhaken ook behoorlijk lelijk, en wat zijn die boertjes Brink uit Staphorst er op binnen gelopen zeg! Een XM zonder is zowat een unicum!

stooftaker
afbeelding van stooftaker

Mooi verhaal dito plaatjes, achteraf dus te weinig gereedschap meegenomen eej Mike?! :lol:
Verder ben ik blij met een unicum naar nu blijkt :twisted: 8)

Hadden jullie nog een foto van de bougiedoppen en plaatsing?????

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Nee, eigenlijk niet maar zo bijzonder was dat niet toch? Bougies waren wel aan vervanging toe dus ben blij dat het gedaan is! :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

De 24v bougiedoppen zijn 2 x langer dan die van een 12v.

De oude bougies van Mike zaten daar al meer dan 30.000km in.....

Morgen ga ik mijn bougies vervangen :wink: .

admin
afbeelding van admin

Sarinora zegt:

Ik ging 2de Paasdag schoon en gepoetst naar de Zwarte Markt in Beverwijk. Terugkomend op de parkeerplaats zat mijn Dame onder de vogelpoep (leek wel diarree) wagens links en rechts van mij waren totaal niet bevuild. Zal wel door de kleur komen, denk ik :cry: :cry:

Komt juist omdat 'ie gepoetst is... Vogels zien zichzelf als concurrent en schijten op hun 'eigen' spiegelbeeld...

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

:lol: :lol:

Hoe zie dat nou JP dat ze er al 30.000km in zaten??? Staat er een productie datum op de oude bougies of zoiets?

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.

Ja Mike, dat vraag ik me eigenlijk ook af. Hij mag dan de technicus op dit Forum zijn :wink: :wink: , maar toch............................................ :wink:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Aan de hand van de kleur van de elektrodes kan ik zien dat ze meer dan 30.000km erin hebben gezeten, vooral die bougies met de amberkleurige randjes :roll: . Tja dat is werkplaatservaring :wink: .

Zwarte elektrodes geven aan dat ze niet meer een sterke vonk kunnen geven en dat de benzine-luchtmengsel niet goed wordt ontstoken. Dit zou door veroudering van de bougies kunnen gebeuren.
Ook zal dit gebeuren met een te rijke benzine-lucht verhouding, in verh. meer benzine dan lucht (lambda>1).
Een voordeel tot een bepaalde grens kan zijn, dat er meer inwendige koeling in de verbrandingsruimte plaatsvindt en daardoor meer ruimte ontstaat voor meer vermogen :lol: 8) .

Witte elektrodes geven aan dat er een arme benzine-lucht verhouding wordt gevormd (lambda<1 :arrow: te weinig benzine in verh. tot lucht) de ontsteking is te heet, is ook niet goed, vanwege het pingelen. Dit verschijnsel is het zelfontsteken van de benzine-lucht mengsel en kost vermogen omdat de ontsteking wordt verlaat door de pingeldetectie.

Koffiebruine/grijze elektrodes is de enige juiste kleur voor elektrodes :wink: .

Ben benieuwd hoe jouw motor straks zal lopen met de Mobil1 0W40 8) erin. De motor zal heus wel nog inwendig vervuild zijn, maar dat word door de reinigende eigenschappen van de motorolie opgelost :wink: .

Ook zal het "warm starten" probleem msschien verholpen worden doordat de hydraulische klepplunjers inwendig vervuild zijn en de kleppen niet meer volledig laten openen :arrow: te lage cilindervulling (te weinig lucht en de zwarte bougie elektrodes kan het gevolg zijn).

Grote kans dat jouw motor nog beter zal gaan presteren en dat die nog sneller wordt 8) :lol: .
Dit maakte ik ook mee met mijn vorgie XM ZPJ 12v als met mijn huidige 24v ZPJ4 8) .

Sarinora
afbeelding van Sarinora
  • Citroen XM Eclusive, 3.0 ltr - V6 - 24V - Bj. dec.1994.

Wauw, dan komen wij met een simpele vraag en dan krijg meten een heel boekwerk als antwoord :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Dit is basiskennis :wink: , op de MTS-motorvoertuigentechniek en ook op de HTS-Autotechniek wordt je dit geleerd.
Althans dat was vroeger zo, of dat nu nog zo is :roll: ?

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

:lol: mooi mooi mooi!!! En lucht krijgt ze nu al meer want >>> koelere aanvoer!!!

Citrophile
afbeelding van Citrophile

We moeten net zolang doorgaan dat ze niet meer astmatisch is :wink: .

De 0W40 motorolie zal zeker helpen, pas na een aantal km`s zul je gaan merken dat motor makkelijker rond gaat :wink: .

stooftaker
afbeelding van stooftaker

volgende oliewissel zal ik er ook aan geloven, erin doe ik nu al :lol:

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

UPDATE:

Gisteren mijn nieuwe hokje ingericht. Lekker leeg nog maar je moet ergens beginnen. Zoonlief van 7 vindt het maar onzin. (Hij vindt de XM stom en de DS mag noooooiiiiit meer weg :wink: )
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-O3PQFTQK.jpg)

En vandaag toch nog enkele uurtjes tijd om na de linkerwielkast vorige week de rechter wielkast voor eens "open" te maken.
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XZPQ6Q6S.jpg)

Niet normaal meer wat een zand erin zit :shock: :shock: Vraagje: De witte leiding die hierdoor loopt is dat de benzine leiding??
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-P8RTZE7M.jpg)

Omdat ik het wel mooi vind als alles onder en in de motoruimte schoon is heb ik de verschillende onderdelen waar ik nu bij kon aangepakt.
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CDXKCP4Y.jpg)

Achter de veerpoot zitten 2 stekkers waarvan er een is doorgeknipt (Stekker 2 in dit geval) Waarschijnlijk is dit de voeler voor de staat van de remblok slijtage. Waar is stekker 1 voor???
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GVWNECLW.jpg)

Voor, áchter de voorbumper zit een grote zwarte "bus". Wat is dit? KAn het een benzine aanvoerpomp zijn??
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-M8KW7XHB.jpg)

Ik heb de ronde beschermkap en het stukje binnenkap niet terug gezet, woensdag gaat ze naar Abbenes en nu kunnen ze nog beter bij de multi-riem. Wel oppassen natuurlijk dat er geen steen oid in de riem komt.
IMAGE(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7FEU7PGV.jpg)

Vanavond rook ik een olie lucht bij het stoplicht (We hebben in Eindhoven geen verkeerslichten maar stoplichten :wink: ) Ik heb bij mijn weten verder nergens aangezeten wat dit kan veroorzaken. Wel heb ik haar afgtankt...86 liter...1 op 7,2. zucht. Misschien dat er door de volle tank een ontluchting plaats vind en dat ik dit ruik. Even in de gaten houden en morgen oliepijlen en de straatstenen onderzoeken.

De stuurbekrachtiging reperatie houdt zich perfect. Er is nul LHM lekkage!

Alvast dank voor jullie ondersteuning!

wimb
afbeelding van wimb

Mooie foto's Mike. Rijdt ze sneller nu dat enorme gewicht aan zand er uit is? ;-)
Het zou zomaar kunnen zijn dat steker 2 inderdaad voor de remblokslijtagedetectie dient. De andere is dan voor je ABS. Is makkelijk te controleren: kabeltjes naar de remschijf volgen.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

wim heeft gelijk, de 2e stekker is van de ABS.

Het grote zwarte vat is de koolfilter om benzinedampen uit de tank op te vangen totdat het vloeibaar is en wordt dan weer aan het injectiesysteem toegevoerd :wink: .

Ben benieuwd wat de olielucht is.

wimb
afbeelding van wimb

Dient dat koolfilter eigenlijk wel 'ns vervangen te worden? Volgens mij verzadigt dat kool. Anderzijds is dat filter schreeuwend duur.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

Normaal gesproken zou je zeggen van wel, maar ik heb nog nooit iemand dat zien vervangen.

wimb
afbeelding van wimb

Ik wel :lol: Bij de Xant. Maar dat was omdat ik de slangaansluiting had afgebroken. Dat ding was meer dan €100,- :shock: , dus maar een van een sloper ingezet.

Citrophile
afbeelding van Citrophile

:lol: , wat is dat overdreven duur zeg :(

La Noir Verni
afbeelding van La Noir Verni

Die witte slang is dus de benzine aanvoerslang? Wat ligt dat ding link dan. Altijd gedacht dat zoiets in een koker zou liggen, goed beschermd.... :?

Pagina's